Bukefalos 28 år!

Provridning, vart drar ni gränsen för hur mycket som får provas?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Willies

Trådstartare
Som rubriken lyder, vart drar ni gränsen för hur mycket köparen får prova hästen innan köp? Hur många gånger innan de bestämmer sig? Och vart drar ni gränserna? Får de rida ut, testa lasta osv, vad känns okej för er? Speciellt med tanke på skaderisk och sådär. Och likadant om något faktiskt händer under provridningen. Skriver ni kontrakt i samband med en provridning eller hur går ni som sålt hästar till väga? :)
 
Alltså 2-3 ggr är väl ingen fara med antal ridtullfällen? Bor de hyfsat nära och vill testa olika situationer gör det mig ingenting om jag vid första tillfället tror att det kan bli en bra köpare. Om de vill prova igen och jag verkligen inte tror de kommer funka i längden kan de nog vara svårare att sätta stopp för mig....
men om de vill testa rida ut, ta med på hoppträning om hästen är aktuell för det, lasta och åka nånstans när jag är med, det skulle kännas ok. Jag vill ju att min häst ska få bra förutsättningar till en bra ny ägare och att det känns rätt för dem - så hästen inte riskerar att säljas igen för att de inte passar ihop.

Alla saker gör jag ju med hästen i vardagen, den kan skada sig då. Så är det en köpare som är oaktsam får jag säga ifrån, annars, varför inte? Jag har aldrig sålt nån häst som haft problem med någonting, dvs ökad skaderisk vid momentet. Kanske tänker man annorlunda då.
 
Tack för svar!

Jag tänker mer att om det till exempel sker en olycka vid en eventuell uteritt, hästen springer hem och skadar sig på vägen. Kanske på grund av att ryttaren handlat fel i situationen, och hästen reagerat extra på ryttarens handlande. Inget som uppkommer på grund av att hästen är extra skadebenägen utan rena olyckor. Hästen kanske behöver veterinärvård, vem står då för detta? Tänker mig att risken för olyckor ökar om man är utanför inhängnat område där hästen inte kan ta sig någonstans.
 
Tack för svar!

Jag tänker mer att om det till exempel sker en olycka vid en eventuell uteritt, hästen springer hem och skadar sig på vägen. Kanske på grund av att ryttaren handlat fel i situationen, och hästen reagerat extra på ryttarens handlande. Inget som uppkommer på grund av att hästen är extra skadebenägen utan rena olyckor. Hästen kanske behöver veterinärvård, vem står då för detta? Tänker mig att risken för olyckor ökar om man är utanför inhängnat område där hästen inte kan ta sig någonstans.
Vänd på det- om ryttaren gör sig illa- vem betalar då?
Jag anser att en provridning är en kalkylerad risk för båda parter och det beror på vilken häst man säljer och till vem vad man hade tyckt var ok. Du som säljare bestämmer ju din gräns och då får man förstå att alla inte vill köpa en häst som de inte får prova ute till exempel.
Om jag köper så förväntar jag mig att en hopphästen ska gå att prova på en tävlingsmässig bana om jag vill. En hobbyhäst vill man kanske prova rida ut och lasta. Hade nån bett mig skriva kontrakt att jag ska stå för eventuell skada på hästen så hade jag inte provat den alls. ..;)
 
Jag tycker att det är rimligt att spekulanten får prova det som hästen är utbildad för och som den ska användas till. Om säljaren säger att hästen är på nivå LA/LA så vill man ju prova på den nivån. Är man en amatörryttare som söker en hobbyhäst är ofta uteritt en viktig del i hästeriet, då är det klart att man vill prova att rida ut en liten sväng i alla gångarter. När jag har provridit har oftast ägaren följt med på uteritten, antingen till fots eller på en annan häst. Jag tycker att 2-3 provridningar innan man bestämmer sig är rimligt.
 
Jag skulle ALDRIG köpa häst av någon som ville skriva "kontrakt" inför en provridning. Aldrig. Så konstigt folk gör jag inte affärer med. Det vore ju att be om problem.

Om det mot förmodan händer något vid provridning så är hästen säljarens och alltså säljarens ansvar. Spekulanten har ju tillgång till sjukvård, sjukpenning etc om vi pratar om Sverige. Givetvis har säljaren inget ansvar om spekulanten råkar slå sig!
 
Tack för svar!

Jag tänker mer att om det till exempel sker en olycka vid en eventuell uteritt, hästen springer hem och skadar sig på vägen. Kanske på grund av att ryttaren handlat fel i situationen, och hästen reagerat extra på ryttarens handlande. Inget som uppkommer på grund av att hästen är extra skadebenägen utan rena olyckor. Hästen kanske behöver veterinärvård, vem står då för detta? Tänker mig att risken för olyckor ökar om man är utanför inhängnat område där hästen inte kan ta sig någonstans.
Jag tänker att man gör som om det vore en kompis som ramlar av. Ägaren står för skador på hästen och ryttaren står för skador på sig själv.
Skulle personen göra något jättedumt så utrustning går sönder får väl personen ersätta det. Men då ska det inte vara olycka.
 
Vänd på det- om ryttaren gör sig illa- vem betalar då?
Jag anser att en provridning är en kalkylerad risk för båda parter och det beror på vilken häst man säljer och till vem vad man hade tyckt var ok. Du som säljare bestämmer ju din gräns och då får man förstå att alla inte vill köpa en häst som de inte får prova ute till exempel.
Om jag köper så förväntar jag mig att en hopphästen ska gå att prova på en tävlingsmässig bana om jag vill. En hobbyhäst vill man kanske prova rida ut och lasta. Hade nån bett mig skriva kontrakt att jag ska stå för eventuell skada på hästen så hade jag inte provat den alls. ..;)
Nej såklart är det ju även på det hållet! Men intressant svar! Jag kan nog säga att jag själv nog inte hade vågat rida ut på en häst jag provar just för att jag är rädd för att något kan hända, och jag helt enkelt inte hade ridit ut på en häst jag inte känner, utan bara ridit någon gång tidigare. Men så har man ju hört om så jäkla mycket tvister hit och dit... :angel:
 
Hade ni låtit eventuella köparna rida ut även första gången? Och även om ni känner att det är en väldigt svår häst och en ryttare som är lite osäker på sina hjälper och inte riktigt klarar av hästen tex?

Hur kan man vara säker på att någon faktiskt ersätter?
 
Jag tycker det är vettigare att styra upp provridningen. Först vill jag se att ryttaren klarar av hästen på ett bra sätt i paddocken/ridhuset. Om det ser OK ut kan det tänkas vara aktuellt att rida ut, men då följer jag med till häst.

Tycker det är viktigare att avbryta en provridning som inte ser ut som man önskar eller verkar givande för ryttare och/eller häst. Såklart är det alltid lite skakigt att rida ny häst första gången, men går det käpprätt åt skogen - våga avbryta.

Är ryttaren osäker och hästen skarp känns det helt vansinnigt att släppa iväg dem. Tror jag inte att ryttaren klarar hästen är det ju heller ingen jag vill sälja till d v s provridning helt ointressant.
 
Hade ni låtit eventuella köparna rida ut även första gången? Och även om ni känner att det är en väldigt svår häst och en ryttare som är lite osäker på sina hjälper och inte riktigt klarar av hästen tex?

Hur kan man vara säker på att någon faktiskt ersätter?
Men vad är det som ska ersättas?

Om du som säljare bedömer att det är en dålig idé att spekulanten rider ut, så säg det. Vad är problemet?
 
Som rubriken lyder, vart drar ni gränsen för hur mycket köparen får prova hästen innan köp? Hur många gånger innan de bestämmer sig? Och vart drar ni gränserna? Får de rida ut, testa lasta osv, vad känns okej för er? Speciellt med tanke på skaderisk och sådär. Och likadant om något faktiskt händer under provridningen. Skriver ni kontrakt i samband med en provridning eller hur går ni som sålt hästar till väga? :)
Ev köpare får självklart testa allt hästen kan, plus vardaglig hantering etc. Har dock aldrig varit med om att nån velat lasta etc men åka iväg på nån träning med hästen har jag varit med om och gjort själv, det är helt ok! Tycker om tillmötesgående Säljare och försöker vara det själv också.:)
 
Jag tycker det är vettigare att styra upp provridningen. Först vill jag se att ryttaren klarar av hästen på ett bra sätt i paddocken/ridhuset. Om det ser OK ut kan det tänkas vara aktuellt att rida ut, men då följer jag med till häst.

Tycker det är viktigare att avbryta en provridning som inte ser ut som man önskar eller verkar givande för ryttare och/eller häst. Såklart är det alltid lite skakigt att rida ny häst första gången, men går det käpprätt åt skogen - våga avbryta.

Är ryttaren osäker och hästen skarp känns det helt vansinnigt att släppa iväg dem. Tror jag inte att ryttaren klarar hästen är det ju heller ingen jag vill sälja till d v s provridning helt ointressant.
Och om jag ska köpa häst och säljaren inte tror att jag klarar av hästen, då tappar ju även jag intresset. Hela problemställningen känns märklig för mig. Vilka puckon har ens de här problemen?
 
Men vad är det som ska ersättas?

Om du som säljare bedömer att det är en dålig idé att spekulanten rider ut, så säg det. Vad är problemet?
Det var bara ett följdsvar angående skador på utrustning pga oaktsamhet från köpare.

Där är inget problem, mer bara att jag tycker det är intressant att höra åsikter om vad andra anser vara okej att förvänta sig av en säljare, eller som säljare veta vad som är rimligt att ställa upp på. Jag själv är inget vidare insatt i sälj/köpbiten då jag bara köpt hästar från folk jag känt. Men diskussionen kom upp och jag tänkte att det var intressant att höra vad andra säger :)
 
Det var bara ett följdsvar angående skador på utrustning pga oaktsamhet från köpare.

Där är inget problem, mer bara att jag tycker det är intressant att höra åsikter om vad andra anser vara okej att förvänta sig av en säljare, eller som säljare veta vad som är rimligt att ställa upp på. Jag själv är inget vidare insatt i sälj/köpbiten då jag bara köpt hästar från folk jag känt. Men diskussionen kom upp och jag tänkte att det var intressant att höra vad andra säger :)
Ok. Jag är ledsen, men för mig framstår dina frågor som att du inte är en person man vill köpa häst av. Frågorna är för mig väldigt underliga och som gjorda för att ligga till grund för de tvister du säger är vanliga.
 
Wow. Det var rätt hårda ord... Kan säga att jag har hört om massvis om problem som hänt både vid försäljningar och provridningar. Speciellt vad gäller hur säljaren säger att hästen är och hur ryttarna bedömer sig själva ridmässigt när de ska prova svåra och högutbildade hästar.
Därför jag tyckte det var intressant att veta.
 
Wow. Det var rätt hårda ord... Kan säga att jag har hört om massvis om problem som hänt både vid försäljningar och provridningar. Speciellt vad gäller hur säljaren säger att hästen är och hur ryttarna bedömer sig själva ridmässigt när de ska prova svåra och högutbildade hästar.
Därför jag tyckte det var intressant att veta.

Men hur menar du att det ska skötas? Med ett helt avtal innan provridning? Säljaren bestämmer. Ibland kan man ju avstyra provridningen redan i stallet, om man märker att det inte kommer funka. Det ansvaret ligger på säljaren främst.
 
Om jag ska köpa en häst för att främst rida ut så vill jag såklart prova hästen ute.
Jag tänker att jag är tydlig med det innan provridningen och ägaren kan förhoppningsvis rida med på annan häst.
Om ägaren vill att vi först börjar i paddock för att se att jag kan hantera det är det inga problem för mig. Om jag bor relativt nära kan vi även ta uteritten en annan dag.

Jag tänker att om ägaren ser min ridning och inte tror jag klarar hästen så bör den ju avbryta. Dessutom tänker jag att en vettig person är inte ute och busrider. Dvs jag vill se hur hästen reagerar ute och om den trivs ute
 
Wow. Det var rätt hårda ord... Kan säga att jag har hört om massvis om problem som hänt både vid försäljningar och provridningar. Speciellt vad gäller hur säljaren säger att hästen är och hur ryttarna bedömer sig själva ridmässigt när de ska prova svåra och högutbildade hästar.
Därför jag tyckte det var intressant att veta.
Ja, det var hårda ord. Så knepiga uppfattar jag dina funderingar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 271
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 716
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 684
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp