Bukefalos 28 år!

Provridning, vart drar ni gränsen för hur mycket som får provas?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har det betydelse för mig, vill jag prova det. Är det viktigt att hästen är lugn vid uteritt, testar jag det. Men det är ändå så att den lugnaste ridskolehäst kan bli som förbytt av miljöbytet när den flyttar (hänt oss med gammal ridskoletrotjänare som blev helfnoskig av att bli privathäst).

Det finns inga garantier, hästar är inga maskiner.

Just för det att de kan bli som förbytta av en flytt, temporärt eller mer stadigvarande, kan jag eg se som ännu en anledning prova det. Nu lever jag inte som jag lär, men om att kunna ridas ut själv är viktigt (det är det för mig, avgörande, men jag räknar med att det reder sig, de lär sig) så kan det vara en enorm tröst när man sitter där med sin nyköpta häst som är helt fnorkig utanför ridbanan om man vet att den knallade lugnt på provridningen. Då kan man vara mer trygg i att det troligen/förhoppningsvis bara är för allt är nytt hästen är fnorkig, och man slipper sitta och oroa sig för att ha blivit lurad/köpt en för svår häst/liknande.
 
Sist jag sålde häst provade köparen fyra gånger, nu var det förvisso en person som jag känner sedan innan så hon bodde hos mig under tiden. Första dagen red hon dressyrlektion för min tränare för att få hjälp att hitta knapparna, andra dagen hoppade hon på morgonen samt skrittade ut med en gemensam vän som gick med till fots på kvällen och tredje dagen hade jag lånat en häst så att vi kunde rida ut tillsammans.
Jag skulle nog inte våga släppa iväg en spekulant ut i skogen själv med hästen, men vet jag att de vill testa att rida ut i förväg så går det ofta att ordna så att vi kan rida ut tillsammans. För mig känns det tryggt att veta att jag har erbjudit köparen att prova hästen i så många olika situationer som möjligt innan han/hon bestämmer sig för att köpa.
 
Ok. Jag är ledsen, men för mig framstår dina frågor som att du inte är en person man vill köpa häst av. Frågorna är för mig väldigt underliga och som gjorda för att ligga till grund för de tvister du säger är vanliga.

Du läser inte http://www.bukefalos.com/threads/vilken-ar-den-mest-bisarra-provridningen-ni-varit-med-om.1123413/ ? Hade du läst den hade du kanske mer förstående för TS undran än att tycka att TS är dum i huvvet...
 
Du läser inte http://www.bukefalos.com/threads/vilken-ar-den-mest-bisarra-provridningen-ni-varit-med-om.1123413/ ? Hade du läst den hade du kanske mer förstående för TS undran än att tycka att TS är dum i huvvet...
Men jösses! Som du går an!

Nej, jag brukar inte kontrollera vad folk har skrivit förut om jag inte kommer ihåg det av mig själv. Och det kvittar ju. Jag tycker inte att TS är dum i huvudet - eller, snarare, vad vet jag om det. Jag vet att om jag mötte funderingar som de TS ger uttryck för när jag skulle leta häst, så skulle jag dra öronen åt mig. Jag skulle inte fråga säljaren vilka personliga erfarenheter som gjorde att hen ställde så underliga frågor till mig.
 
Men jösses! Som du går an!

Du är bra rolig... I normbrytande tråden skriver du att du alltid råkar ut för heteronormen i stall och därmed inte förstår andra som inte har stött på den.
I den här tråden förstår du inte TS frågor för du själv aldrig stött på problem... Allt handlar inte alltid bara om dina erfarenheter... Andra har också erfarenheter eller frågor som bollas i forumet...
Det är helt ok att tycka att TS frågor är konstiga, till och med skriva så. Men lika ok för andra att då reagera på det...

Jag vet att om jag mötte funderingar som de TS ger uttryck för när jag skulle leta häst, så skulle jag dra öronen åt mig. Jag skulle inte fråga säljaren vilka personliga erfarenheter som gjorde att hen ställde så underliga frågor till mig.

Hade du bara svarat så här hade tonen varit helt annorlunda i ditt första inlägg i stället för att trycka ner TS...
 
Jag hade aldrig köpt en häst där ägaren nekar både lastning och uteritt innan köp, jag hade aldrig litat på säljarens ord enbart. Det är ju som upplagt för att man ska få problem.
Normalt sett så betalar man ju hästen innan man lastar den för att köra hem, så visar den sig vara svårlastad så har man ju redan köpt sig problemet.

Ok blir lite svårt att köpa en häst som inte går att få bort från gården? Jag har köpt en häst en gång som ägarna sa gick att lasta, den gick inte att få därifrån så ja självklart fick vi pengarna tillbaka. Jag kan bara utgå från mig själv men skulle inte hästen gå att lasta så hade man ju självklart fått ge pengarna tillbaka. Men som sagt jag har aldrig någonsin bett om att få se en häst bli lastad när jag har tittat på en.
Tror mer att det beror på vilken typ av häst man säljer, är det en tävlingshäst så kommer inte någon fråga om de får prova att lasta eller rida ut:) det tas för givet att det funkar, hur kommer annars hästen till träning och tävling liksom om den inte går att lasta?
Säljer man däremot en häst som är till uteritt eller första häst så är det en annan sak.
Ofta när någon provrider så kör man ju till ridhus osv och då ser de ju själva att den går att lasta:)
 
Fast tro på ditt ord. Det handlar ju även för säljaren att se att/om hen klarar av hästen. Om du säger hästen är snäll att rida ut så det är ju inte säkert den är det med mig tex. Du behöver inte ljuga för det. Utan kan vara att hästen är cool med cool ryttare men spekulanten är harig tex och hästen reagerat på det.

En spekulant som likt mig rider ut 99.9% av tiden ser jag det inte alls som konstigt att de vill rida ut hästen (även om jag personligen sällan gör det på provridning).

Samma med lastning. Jag är alltid själv när jag lastar. Att då få se hästen lastas eller lasta själv är av mer vikt än om den hoppat 120. För den kan hoppa 2 M, det hjälper inte mig om jag inte får den från gården sas.

Och man behöver inte alls ljuga för att en häst inte är jättesnäll att rida ut på eller inte är lätt att lasta för en person som gör saker helt annorlunda. Min är supersnäll att rida ut på. Men hon skulle inte funka bra med en väldigt rädd ryttare, särskilt inte om denne i osäkerheten satt och tjuvhöll tex.

Som sagt jag skulle bli väldigt förvånad om någon ville rida ut när man säljer en tävlingshäst, är oftast inte det som är den stora frågan. Jag skulle inte orka rida ut med 20 olika spekulanter.
Har aldrig ställts inför frågan så vet inte hur jag hade reagerat:)
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Som sagt jag skulle bli väldigt förvånad om någon ville rida ut när man säljer en tävlingshäst, är oftast inte det som är den stora frågan. Jag skulle inte orka rida ut med 20 olika spekulanter.
Har aldrig ställts inför frågan så vet inte hur jag hade reagerat:)

För mig är det ingen skillnad på en tävlingshäst och en skogsmulle så, ute rids de 99% av tiden oavsett. Däremot har jag enbart enstaka ggr bett att få rida ut vid provridning, jag anser lite lagom ignorant att de lär sig om de inte kan det innan. Har köpt hästar som aldrig ridits ut själv t ex, trots att jag alltid rider ut själv.

Men det är en risk med det med.. Även om jag inte fått problem, så hade jag tidigare lite samma ignoranta inställning till "kan den vara själv i stall/hage". Med bara två hästar är det avgörande. Jag har tidigare inte bett att få se om den kan det om äg påstår det går bra, och jag har heller inte brytt mig om ägaren sagt "jag vet inte, det har aldrig hänt". Utan då tänkt att de lär sig.

Tills jag köpte en rar liten treåring som utan problem gick att rida ut på själv (jag provade, för att kunna galoppera då paddocken var lite för frusen) och som enligt ägaren inte hade varit inne/ute själv (galoppör) men inte trodde det skulle vara problem då den reds ut själv. Jag trodde inte heller det skulle vara problem. Satan så fel jag hade. Den hade extrem separationsångest. Nåja, de lär sig. She did not. Jag fick köpa en tredje häst som sällskap åt henne, och det gav en hel massa andra problem ändå.

Så.. sen dess är jag jävligt petig med att jag vill SE att hästen kan vara inne själv. Inte för jag misstror folk, men för att jag aldrig vill hamna i sitsen jag satt i då.

Och det mesta för mig skiljer sig nada om det är en sällskapsponny eller om det är en tävlinghäst, det är ju inte så att tävlinghästen är inne själv mindre eller rids ut mindre.

Om du inte orkar rida ut med 20 spekulanter, så om nu hästen går finemang att rida ut på själv kan du inte bara vinka av spekulanten när denne rider iväg en sväng då? Jag har aldrig haft ngn med mig de (få men ändå) ggr jag ridit ut på provridningar. Jag vill ju se hur hästen är solo så det skulle sabba hela syftet.
 
För mig är det ingen skillnad på en tävlingshäst och en skogsmulle så, ute rids de 99% av tiden oavsett. Däremot har jag enbart enstaka ggr bett att få rida ut vid provridning, jag anser lite lagom ignorant att de lär sig om de inte kan det innan. Har köpt hästar som aldrig ridits ut själv t ex, trots att jag alltid rider ut själv.

Men det är en risk med det med.. Även om jag inte fått problem, så hade jag tidigare lite samma ignoranta inställning till "kan den vara själv i stall/hage". Med bara två hästar är det avgörande. Jag har tidigare inte bett att få se om den kan det om äg påstår det går bra, och jag har heller inte brytt mig om ägaren sagt "jag vet inte, det har aldrig hänt". Utan då tänkt att de lär sig.

Tills jag köpte en rar liten treåring som utan problem gick att rida ut på själv (jag provade, för att kunna galoppera då paddocken var lite för frusen) och som enligt ägaren inte hade varit inne/ute själv (galoppör) men inte trodde det skulle vara problem då den reds ut själv. Jag trodde inte heller det skulle vara problem. Satan så fel jag hade. Den hade extrem separationsångest. Nåja, de lär sig. She did not. Jag fick köpa en tredje häst som sällskap åt henne, och det gav en hel massa andra problem ändå.

Så.. sen dess är jag jävligt petig med att jag vill SE att hästen kan vara inne själv. Inte för jag misstror folk, men för att jag aldrig vill hamna i sitsen jag satt i då.

Och det mesta för mig skiljer sig nada om det är en sällskapsponny eller om det är en tävlinghäst, det är ju inte så att tävlinghästen är inne själv mindre eller rids ut mindre.

Om du inte orkar rida ut med 20 spekulanter, så om nu hästen går finemang att rida ut på själv kan du inte bara vinka av spekulanten när denne rider iväg en sväng då? Jag har aldrig haft ngn med mig de (få men ändå) ggr jag ridit ut på provridningar. Jag vill ju se hur hästen är solo så det skulle sabba hela syftet.
Får erkänna att jag aldrig släppt ut någon själv på provridning. Så mycket litar jag inte på folk.
 
Får erkänna att jag aldrig släppt ut någon själv på provridning. Så mycket litar jag inte på folk.

Om jag inte litade på personen nog för att låta de rida ut på hästen själv och inte orkade följa med, då ska jag nog inte sälja min häst till personen i alla fall ;)

Att för att jag varken litar på eller orkar följa med tycka "nej du får inte prova den ute, du får tro mig på mitt ord" skulle för mig inte vara ett alt, och jag skulle som köpare dra öronen åt mig om en säljare sa så.

Dvs, man behöver ju inte släppa ut folk själv, men då får man följa med. Men att göra varken eller, det skulle jag reagera på. Som om man inte får provköra en bil i stadstrafik, bara på landsväg. Min första fundering skulle vara "varför då, vad är det för fel på bilen när man kör i stan?"
 
Om jag inte litade på personen nog för att låta de rida ut på hästen själv och inte orkade följa med, då ska jag nog inte sälja min häst till personen i alla fall ;)

Att för att jag varken litar på eller orkar följa med tycka "nej du får inte prova den ute, du får tro mig på mitt ord" skulle för mig inte vara ett alt, och jag skulle som köpare dra öronen åt mig om en säljare sa så.

Dvs, man behöver ju inte släppa ut folk själv, men då får man följa med. Men att göra varken eller, det skulle jag reagera på. Som om man inte får provköra en bil i stadstrafik, bara på landsväg. Min första fundering skulle vara "varför då, vad är det för fel på bilen när man kör i stan?"
Jag följer med.
Vill de rida själva får de göra det fram och tillbaka på vägen. Så jag hade inte nekat någon att rida ut men vill de kolla hur hästen är själv får de göra det under uppsikt.
 
Jag följer med.
Vill de rida själva får de göra det fram och tillbaka på vägen. Så jag hade inte nekat någon att rida ut men vill de kolla hur hästen är själv får de göra det under uppsikt.

Mmm, men den jag svarade, svaret du citerade, ville/orkade inte följa med. Därav att då får man väl släppa ut de själva.
 
För mig handlar det också mkt om vad man säljer hästen till. Dvs säljer du en hopphäst litar du inte på säljarens ord om att den kan hoppa.
På samma sätt om en häst säljs för mest uteritt så vill jag prova det. Antingen får ägarna då följa med till fots eller häst eller låta mig rida själv
 
Det är väl bättre att köparen får prova hästen ordentligt än att hästen hamnar hos en ägare som inte passar med hästen?

Jag har inte provat mina så avancerat eftersom jag ffa går efter personlighet och känsla, utbildning kommer i andra hand för det kan man ju alltid fixa själv, men jag vill rida ut en liten sväng (behöver inte vara långt), testa hästen på bana/ridhus och se hur den uppför sig i stallet. Ägaren får gärna lasta den. Vill även vara med vid besiktningen om det är en ridhäst.

Av de jag köpt så har jag provridit två där säljaren var med och en (unghäst) som jag fick göra i ordning och rida genom skogen till en paddock där jag fick testa honom ensam. Uppfödaren var tvungen att åka tillbaka till jobbet. Det var faktisk himla bra att kunna provrida ordentligt utan att ha ägarens ögon på oss, han litade på båda mig och sin häst. Men jag skulle aldrig kräva att rida ensam/åka iväg ensam, det är ett stort förtroende.
 
Jag har F.ö en gång som spekulant råkat ut för att när jag provridit hästen en gång på ridbana (både dressyr och några språng) och inte kände mig säker på att hästen var "rätt" för mig utifrån vad jag kände under provridningen, och säljaren och jag kom överrens om en andra provridning, att säljaren när det sen var dags för provridning gång 2 ville att jag skulle rida ut i skogen.

Min anledning till att vilja prova hästen en gång till var att känna på det jag känt första gången i dressyr/hopp. Så att åka 3 timmar enkel väg för att rida ut i skogen gick bort för mig.
Visade sig vidare utifrån fortsatt diskussion runt det hela att det var lite krångligt för säljaren denna gång att erbjuda provridning i padock/ridhus då hästen flyttats till bete . Samtidigt kom det fram att hästen var lite småkrånglig att lasta och att säljaren hade brått så helst ville denne att jag hade med mig transporten i anslutning till andra provridningen och att besiktningen skulle ske hemma hos mig (och därmed mitt val av veterinär vilket enl säljaren var en stor fördel i mitt fall).

Det blev ingen andra provridning och ingen affär .
 
Ok blir lite svårt att köpa en häst som inte går att få bort från gården? Jag har köpt en häst en gång som ägarna sa gick att lasta, den gick inte att få därifrån så ja självklart fick vi pengarna tillbaka. Jag kan bara utgå från mig själv men skulle inte hästen gå att lasta så hade man ju självklart fått ge pengarna tillbaka. Men som sagt jag har aldrig någonsin bett om att få se en häst bli lastad när jag har tittat på en.
Tror mer att det beror på vilken typ av häst man säljer, är det en tävlingshäst så kommer inte någon fråga om de får prova att lasta eller rida ut:) det tas för givet att det funkar, hur kommer annars hästen till träning och tävling liksom om den inte går att lasta?
Säljer man däremot en häst som är till uteritt eller första häst så är det en annan sak.
Ofta när någon provrider så kör man ju till ridhus osv och då ser de ju själva att den går att lasta:)

Gör man verkligen det ofta? Kör till ridhus alltså? Idag har ju var och varannan gård ridhus hemma. Och om hästen inte går att lasta och säljaren säger att nu är hästen min = mitt problem att få på hästen på bilen. Nä, jag skulle nog gärna vilja se. Vet många tävlingshästar och blivande sådana som inte är helt lättlastade och ännu fler som är mindre trevliga ute i skogen.
 
Gör man verkligen det ofta? Kör till ridhus alltså? Idag har ju var och varannan gård ridhus hemma. Och om hästen inte går att lasta och säljaren säger att nu är hästen min = mitt problem att få på hästen på bilen. Nä, jag skulle nog gärna vilja se. Vet många tävlingshästar och blivande sådana som inte är helt lättlastade och ännu fler som är mindre trevliga ute i skogen.

Farans övergång brukar inkludera antal hovar på transporten. Så en helt olatstbar häst blir inget kul för säljaren.

Jag frågar hur de är att lasta. Aldrig provlastat för sakens skull, men flera ggr fått svaret på hur de är att lasta vid vetbes. Så liksom vetat det innan köp ändå. Undantaget föl och unghästar.
 
Gör man verkligen det ofta? Kör till ridhus alltså? Idag har ju var och varannan gård ridhus hemma. Och om hästen inte går att lasta och säljaren säger att nu är hästen min = mitt problem att få på hästen på bilen. Nä, jag skulle nog gärna vilja se. Vet många tävlingshästar och blivande sådana som inte är helt lättlastade och ännu fler som är mindre trevliga ute i skogen.

Ja , vi har inget ridhus så vi kör till ridhus.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 411
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 972
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 913
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp