Bukefalos 28 år!

Pruta eller inte?

Sv: Pruta eller inte?

Jag vet vad jag betalar mycet för och tycker jag inte att den hästen uppfyller dom kraven så försöker jag prutar ner priset.

Men skulle hästen ha dom kvaliteter jag vill ha så hade jag nog lagt pengarna i handen på ägaren direkt.
 
Sv: Pruta eller inte?

Hihi, javisst jag brukar ha både mamma och pappa med mig även fast jag är 19 år och fullt myndig:smirk:
 
Sv: Pruta eller inte?

Nu handlar ju inte prutning om att titta på hästar man inte har råd med. Det handlar om att få ned priset lite grann, så att man kan lägga pengar på annat, exempelvis sadel.
Jag brukar pruta om jag tror att det går - varför inte..? Man kan ju bara få ett nej.
Jag brukar också försöka pruta saker, det går oftast lätt, att få med täcken och lite sånt.

Men det är också många säljare som "luras" med priset. De säger att den kostar en viss summa, man kommer och provrider och blir förtjust, och vips så är priset exklusive moms. Sådana historier har jag hört många.
Jag råkade själv ut för det i vintras, men då sade jag att tyvärr har jag inte råd att betala det överenskommna priset + moms. Och då ingick helt plötsligt momsen i priset igen.
 
Sv: Pruta eller inte?

Tycker inte att man behöver pruta på priset vid hästköp!
Iaf inte om hästen är frisk och motsvarar det man är ute efter!
 
Sv: Pruta eller inte?

Jag har prutat en gång... Och det var inte prutning, det var avbetalning och det gick ägaren med på och de fick resterande pengar två månader efteråt...

Mina hästar är så billiga när jag säljer att jag inte tar emot prutning, de flesta har kostat runt 10´, och då tycker jag inte det är läge för en köpare att börja pruta, ingen häst borde säljas för mindre än 10´.

För flera år sedan hade jag en varmblodskorsning (med halvblod) till salu, hon var inte utbildad, men bara 5 år, hade två bra galopper och hoppade allt man styrde henne på upp till 1.10, henne begärde jag 5000 för då jag behövde bli av med henne snabbt på grund av utlandsjobb... Första spekulanten tyckte det var en jättefin häst och red henne också mycket mycket bättre än vad jag kunde göra. Skulle fundera två dagar och ringde sedan tillbaka "Du behöver ju bli av med den snabbt så jag ger dig 2500". Måste säga att jag faktiskt blev irriterad då, sa att då kunde hon stanna i hagen de månader jag var borta lika gärna...

Tre dagar senare ringde en tjej från Stockholm, de tog pengarna och transporten med sig, provred och sedan har de tävlat division 2 hoppning med placeringar, så det blev ju helt rätt... På kvällen när de hämtat hästen ringde första spekulanten igen och nu var hon beredd att ge 5000...

Kan säga att hon efter det första försöket till prutning aldrig skulle fått köpa hästen i alla fall, det var så jag reagerade då...

Jag tycker inte det är fel att pruta på dyrare hästar, men eftersom mina oftast är så billiga (travare) så anser jag att har man inte råd att betala 5000 spänn för en häst, då har man ju inte råd till veterinärvård, utbildning och bra utrustning heller...
 
Sv: Pruta eller inte?

Nix vi betalar det hästen kostar!

Jag åker inte ihäller och kollar på en häst som jag inte kan köpa för det känns bara onödigt!
 
Senast ändrad:
Sv: Pruta eller inte?

Prutar inte. Eftersom det är en livskamrat (för mig) så är det viktigt att det känns rätt!

Viktigt däremot är att jag vet innan exakt vilket pris säljaren vill ha, jag åker aldrig och tittar på en häst där jag får diffusa prisuppgifter. Det är viktigt att säljaren sätter ett relevant pris i annonsen. Sätts det i en prisklass jag inte har tänkt mig så läser jag ju inte ens annonsen, sen kan det ju stå prutmån i annonsen men det ser jag ju inte...
 
Sv: Pruta eller inte?

Jag som är uppfödare och inte sitter i den sitsen som kanske en privatperson gör som måste sälja, sållar helt enkelt bort köpare som vill pruta.
Jag sätter inga överpriser och vill inte köparen betala så säljer jag inte heller. Precis som jag att jag är otroligt trött på alla som vill utrustning med hästen. Priset är för hästen inte för ett antal märkes täcken och 10 000 kronors sadlar.

Att slå av på priset om det är något fel på hästen det är en helt annan sak än att pruta. Något kan ju t ex hittas vid en besiktning och vill köparen ändå ha hästen är det inte mer än rätt att göra avdrag på priset. Men det är inte att pruta.
 
Sv: Pruta eller inte?

Men du som uppfödare är kanske hemma blind också prutar folk så är det oftast för att dom inte ser samma värde i probukten ( hästen som du gör.
 
Sv: Pruta eller inte?

Nåväl, världen är full av folk som inte tycker att någon häst skall kosta över 5000 kr. de prutar alltid på allting.:eek: Jag håller med Masse, jag har mitt pris på hästen, vill folk inte betala så behåller jag hästen tills jag hittar en köpare som vill betala mitt pris.
 
Sv: Pruta eller inte?

Om jag säger som så, så har jag inga problem med att sälja mina hästar till mitt pris till "riktigt" hästfolk, som förstår sig på hästar. Typ våra större hingsthållare och även landslagsfolk, samtliga som köpt av mig har utan vidare langat upp plånboken och gett det jag begärt. Det är inte heller dom som prutar, utan det är mer okunniga snorvalpar som inte kan ett dugg om hästar. Typ folk som t ex inte ens vet vad som krävs för att få en hingst godkänd för avel, utan tycker att alla hingstar är hingstämnen oavsett ras. Eller hästhandlare som i sin tur vill kunna sälja med det samma igen och tjäna en hacka.
 
Senast ändrad:
Sv: Pruta eller inte?

Masse skrev:
Precis som jag att jag är otroligt trött på alla som vill utrustning med hästen. Priset är för hästen inte för ett antal märkes täcken och 10 000 kronors sadlar.
Men jag som vet hur många 10-tusentals kronor det kan kosta för att hitta en sadel som passar är oändligt tacksam :bow: om det ingår en passande sadel! Givetvis är jag beredd att betala den plus om det är så, men då jag vet hur dyrt och knepigt det kan vara så accepterar jag klart högre pris på hästen om det finns en utprovad sadel till!
 
Sv: Pruta eller inte?

Det är ju en helt annan sak att be att få köpa med en passande sadel än att försöka få den med i köpet. Speciellt om det är en dyrare sadel.
 
Sv: Pruta eller inte?

Masse skrev:
Det är ju en helt annan sak att be att få köpa med en passande sadel än att försöka få den med i köpet. Speciellt om det är en dyrare sadel.
Jo, men det var ju det jag försökte uttrycka! Så att även försäljare förstår att det är av vikt och inbringar ett stort värde för seriösa köpare, oavsett sadelns ursprungliga pris!
 
Sv: Pruta eller inte?

Fast då brukar det ju stå i annonsen att utrustning ingår eller kan köpas till... För min del, tycker jag det är fruktansvärt tråkigt när spekulanter nästan tjurar ihop för att jag bara skickar med en grimma till hästarna... Nu handlar det ju som sagt om varmblodstravare som är i träning, men jag kan faktiskt inte förstå hur en spekulant kan kräva att det ska ingå sadel och tränas och täcken när hästen faktiskt inte kostar mer än max 10´. Jag har bara två sadlar, som jag tycker är supersköna, en med smal bom och en med något bredare och de räcker till den lilla ridträning jag bedriver på mina hästar, men jag har ingen möjlighet att skicka med utrustning då sadlar definitivt inte är prioritet ett på min inköpslista vad gäller utrustning...

Eftersom jag aldrig handlat med dyrare hästar kan jag inte riktigt uttala mig där, men nog tycker även jag att priset i en annons är för hästen, om inget annat anges.
 
Sv: Pruta eller inte?

Men då är vi på samma spår!

Ingen ska kräva att det ingår sadel och annan utrustning! Då kan ju säljaren köpa "vadsom" och sälja med hästen. Det jag menar är att det är bra om det finns att köpa till alternativt ingår en sadel som är utprovad till hästen.
 
Sv: Pruta eller inte?

Då har han prutat dåligt och kan inte sin sak..Första gången jag prutade.. de slutade med att jag FICK leksaken:smirk:
 
Sv: Pruta eller inte?

Jag tycker att sadeln SKA ingå.. är amn mån om hästen och om man vet att sadeln sitter perfekt på hästen varför inte skicka med den? ta lite mer betalt om det vill sig så men skicka med sadeln..Den nya ägaren kan ju köpa en ny då som INTE passar och hästen kan komma få ont i ryggen..Är de det man vill som säljare?:crazy: '

Det är bara vad jag tycker iaf=)
 
Sv: Pruta eller inte?

Jag har aldrig skickat med en sadel utan att ta betalt för det, vill den nya ägaren ha sadeln får de helt enkelt betala för det. Jag säljer inte en häst till någon utan kunskaper. Det skapar bara problem i längden, efter 2mån riskerar man att få att samtal om att hästen är falig, inte ridbar osv. Inte roligt! Det går att undvika anser jag. Samma gäller om jag ska köpa en häst, jag köper ingen häst som jag är tveksam till om jag klarar av. Om jag väl hittar en häst som faller mig i smaken så prutar jag inte!!
 
Sv: Pruta eller inte?

Att det för det mesta går att pruta på priset beror på att de flesta säljare (inte alla) har annonser som inte stämmer. De skriver tex. att hästen har bättre utbildningsnivå en den har, hoppar högre än de kan visa vid provridning osv. Ibland står det att hästen har "otroligt" steg men när man sedan kommer dit så ser man en pålle med högst ordinära gångarter.
 

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 892
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 893
Mat Vad brukar ni köpa för något med röd prislapp? Eller tar ni det som finns för att hålla nere matkostnaderna. För det mesta är det ju...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 725
Senast: AI62
·
Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp