Prutt-vett, från vilken ålder?

Lupino

Trådstartare
Lustig fråga :laugh: men när bör barn lära sig pruttvett? Dottern (3 år) ska under våran börja på en storbarnsavdelning på dagis. Vi har aldrig nämnt för henne att man inte pruttar fritt bland andra eller så, men jag tänker att det inte kommer uppskattas av de äldre barnen att prutta fritt? Kanske hon blir retad?

När är det dags att bli invigd i den världen?

Sv: Prutt-vett, från vilken ålder?

Tvärt om är jag rädd... Jag har en snart fem åring och pruttar är hög humor... Pruttkuddar är det roligast som finns, förutom äkta pruttar... Vi har sagt ifrån om att man pruttar inte vid matbordet, men i övrigt är det svårt att få honom att avstå.. Snart åtta åringen däremot håller inne pruttarna hos/med kompisar men är lite mer lössläppt här hemma, mest för att lillebror dessutom tycker att det är hysteriskt roligt... :crazy: Jag räknar kallt med att det ger sig lite vart efter som...:angel::D

Du behöver inte vara orolig, det löser sig!
När man är i den åldern är kroppsljud såå häftiga!

Tror inte hon blir retad, snarare att alla skrattar ;)

Tycker man ska låta barnen prutta, men kanske inte vid matbordet. Säger man att prutta är fel kanske de håller sig och får ont i magen istället.

Tack alla för input!

Om det inte framgick har jag alltså inget emot pruttandet, inte ens vid matbordet.

Tråden kom till apropå oron att stora barn kan vara elaka, men ni kanske har rätt att så länge de är dagisbarn mest tycker det är kul (även med luktpruttarna?!).

Någon gång antar jag dock att man bör ta upp ämnet.. Kanske skolåldern, då?

Äsch, våra 4,5-åringar pruttar vilt både på förskolan och hemma. De kan däremot säga "ursäkta mig" ibland.
Jag tror inte för en sekund att hon blir retad för en prutt vid den åldern, det är nog värre när skolan börjar.

Vår 4-årige son är ganska försiktig bland folk. Han berättade igår att ibland på dagis när de äter så känner han att han skulle behöva prutta. Då trycker han in prutten igen så han inte pruttar i matbordet.

Så medveten var han och även om man själv undviker dylika situationer måste jag säga att det gjorde lite ont att han inte vågar prutta utan håller inne den. Fast det är ju så vuxna gör så, så farligt är det kanske inte.

Tvärt om är jag rädd... Jag har en snart fem åring och pruttar är hög humor... Pruttkuddar är det roligast som finns, förutom äkta pruttar... Vi har sagt ifrån om att man pruttar inte vid matbordet, men i övrigt är det svårt att få honom att avstå.. Snart åtta åringen däremot håller inne pruttarna hos/med kompisar men är lite mer lössläppt här hemma, mest för att lillebror dessutom tycker att det är hysteriskt roligt... :crazy: Jag räknar kallt med att det ger sig lite vart efter som...:angel::D

Jag är 27 år och jag tycker pruttkuddar är det roligaste som finns:crazy: jag pruttar såklart inte offentligt bland de jag inte känner eller på Ica och så,men annars är jag ganska frisläppt och fnissar alltid lite när jag släpper väder, även om jag är själv:o Kanske missade mina föräldrar något i min uppfostran:D

Det beror ju på hur långt det går.... Jag KAN inte prutta eller gå på toa när jag inte är hemma. Jag får jätteont i magen ibland men det går inte för det. Tror att det har med toafobi att göra. Har ALDRIG klarat av att gå på toa i skolan. Inte ens för att kissa. Tror att det var för att en del låste upp dörrarna när folk var på toa...

Jag tror, som de flesta andra att det inte är något problem på förskolan. Och skulle det vara det så förklarar nog "fröknarna" det på något pedagogiskt vis. De flesta barn brukar fatta ganska snart vad som fungerar i den grupp de är i.

Jag tror ingen uppfostrade mig i pruttfrågan, mer än att mina föräldrar inte pruttade ljudligt hemma. Jag minns att jag blev jätte chockad när mammas kusin satt i fåtöljen och bara lyfte på benet och drog av en riktig brakare! Då var jag nog ca 6 år.

Hemma är jag o sambon inte så noga och dottern i dagisålder tycker förståss att pruttljud är kul.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 949
Senast: malumbub
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 859
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 286
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 707
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka