Puppy blues..ledsen, hjälp!

Bukefalos 30 år!

Vissa hundar gillar sin egen röst mer än andra... Min förra corgi skällde av förväntan, när hon var uppe i varv, av frustration osv.. Det växte dock bort samt att jag upptäckte hur jag skulle hantera det. I hennes fall försökte jag avleda, jag försökte säga åt, jag försökte det mesta faktiskt men i slutändan så var det att ignorera som hjälpte. Hon ville ha uppmärksamhet och även dålig uppmärksamhet var i hennes tycke bättre än ingen uppmärksamhet så när jag konsekvent ignorerade henne helt vid skällande så blev hon så småningom tystare för att det inte lönade sig. Det funkade i hennes fall, hon blev dock aldrig en tyst hund utan hade nära till ljud och pratade mycket men det enerverande okynnes skällandet släppte så småningom.
Sen finns det andra hundar där avledning eller en tillsägelse fungerat bättre beroende på varför de skäller.

Just i den här åldern och med mörkret så är det nog is i magen som gäller, min hund kunde skälla ut stenbumlingar i mörkret 😂. Visst är det jobbigt att de skäller men alltså hellre det än "tysta faran" som aldrig säger nåt och ser gullig ut men där det kan smälla utan större förvarning och som faktiskt kan vara "farlig" men det inte syns. Då tar jag hellre en hund som uttrycker sig lite väl mycket..

@Aranita16 Vet inte om jag skrivit det innan men jag är ett fan av att "gå bakom"
När ni möter en hund och du märker han börjar ladda för att skälla så lär jag in att vara bakom mig, en signal som "jag sköter detta, du behöver inte bry dig"
Då får en lite visa det med sitt kroppspråk och sin energi med.

Bilen, kanske mörklägga fönstrena?

Tror dock det är övergående :) en period men lite tips för att få det mer hanterbart i stunden kanske?

Ny uppdatering 😅 jag har fått så många kloka och bra svar i tråden så jag skriver gärna av mig igen.

Min lille är nu 6,5 månad. Han är helt underbar. Jätteduktig i nosework, och om några veckor ska han påbörja sin utbildning i personspår. Han är så lättlärd, har en tydlig av och påknapp - lyhörd, pigg och aktiv i lek/arbete, och väldigt nöjd, lugn och tillfreds inomhus när han fått leka/jobba av sig. Jätterolig att jobba med och väldigt mysig att mysa med❤️

I helgen har vi varit på valplek, i fredags. Det gick lika bra som vanligt. Han skäller dock som en galning i bilen när vi kommer fram till platsen. När vi sedan börjar med en gemensam promenad på led, drar han i kopplet så han stryper sig själv första meterna, sen lugnar han sig. När vi sedan vänder för att gå tillbaka, får alla valpar träna på möten eftersom vi passerar varandra. Det gick hur bra som helst, han skällde inte en enda gång. I leken är han så fin och snäll❤️ kursledaren sa "XX är den som kommer bli störst av alla här, men han är den lugnaste, mjukaste av alla"
Jag är så oerhört stolt över honom❤️

Lör och sön träffade han sin kompis, en schäferhane på 2 år som är fantastiskt snäll och en väldigt bra förebild för honom. Kompisen skäller inte mot andra hundar , så vi lät dom leka en stund och sen gick vi en promenad ihop. Lyckligtvis mötte vi en annan hund då, och vår lille bara tittade på den andra hunden, precis som kompisen gjorde, och fick mängder av beröm av oss.

Problemet kvarstår dock att han råskäller mot andra hundar om vi går ensamma, eller om vi åker bil och åker förbi en annan hund. Han skäller så man nästan tror rutorna ska explodera...

Nu är han ju inne i spökåldern, och vissa promenader lixom dundrar han ut genom dörren och skäller som en galning dom första metrarna/minuterna innan han tystnar. Nu när det mörknar så tidigt på dagarna blir det lite problematiskt då han upplevs som extra skällig i mörkret.

Han kan skälla på julbelysning i nån trädgård, en soptunna, vägskyltar som inte brukar stå där (dom gräver i grannkvartetet och dom tillfälliga skyltarna är tydligen jättefarliga..) och tyvärr skäller han ibland på mötande människor när det är mörkt ute😒

Just skällandet mot hundar och ibland människor är något jag lider av, för jag vill verkligen inte att folk ska tro att han är farlig. Jag pratar mkt med kursledaren om just detta och hon förstår min känsla men peppar mig hela tiden i att fortsätta som vi gör. Avleda och ignorera, inte göra skällandet till nån grej eller nåt som ger honom vår uppmärksamhet.

Det är bara så vansinnigt frustrerande att han är en ängel som ALLA älskar på våra träningar, valplekar och träffar med andra hundar, men att han gapar, skäller och har sig när vi går ensamma.
Min aussie var sådan. Jag fick till slut faktiskt säga till och spruta vatten på honom för att få honom att sluta att skälla på andra hundar. 😅 Det var på tok för självbelönande för honom för att jag skulle kunna ignorera bort det.

Tack alla, vi har provat det mesta också känns det som. Ignorera, avleda, säga till, byta håll, gå bakom..
Vissa promenader kan han förvåna oss, och vi passerar en hund som han inte bryr sig om, men det är tyvärr sällsynt.

Jag och sambon försöker trösta oss med / tänka på att vi iaf kan luta oss tillbaka på tryggheten att vi vet att han är väldigt snäll mot andra hundar. Situationen hade ju varit grymt mkt jobbigare om han skällde som en galning och dessutom var aggressiv mot andra hundar. Men, frustrerande är det absolut 😖

TS kämpa på!
Våran KLM var urjobbig som valp. Inte på samma sätt som din hund. Men vi var totalt slut. Det var som att ha en bebis som kryper hemma och är på allt! Hon kunde inte varva ner.
Vi var vana vid golden innan som tog hela valptiden och livet i övrigt med ro. Vi fattade ingenting. Försökte aktivera och trötta ut.
Hon blev aldrig trött! Sov aldrig!
Innan vi fattade att hon behövde hjälp att koppla av. Vi fick precis som med ett barn, stänga in oss och lägga oss i sängen med henne för att få henne att sova.
Maken satt och sov i en baden baden i trädgården kl05 ibland, för hon skulle röjja runt i trädgården.

Nu är hon 4,5år och världens bästa och roligaste hund. Vill aldrig byta ras.

TS kämpa på!
Våran KLM var urjobbig som valp. Inte på samma sätt som din hund. Men vi var totalt slut. Det var som att ha en bebis som kryper hemma och är på allt! Hon kunde inte varva ner.
Vi var vana vid golden innan som tog hela valptiden och livet i övrigt med ro. Vi fattade ingenting. Försökte aktivera och trötta ut.
Hon blev aldrig trött! Sov aldrig!
Innan vi fattade att hon behövde hjälp att koppla av. Vi fick precis som med ett barn, stänga in oss och lägga oss i sängen med henne för att få henne att sova.
Maken satt och sov i en baden baden i trädgården kl05 ibland, för hon skulle röjja runt i trädgården.

Nu är hon 4,5år och världens bästa och roligaste hund. Vill aldrig byta ras.
Förstår att det var jobbigt med en så intensiv valp 🙈 Skönt att det lugnade sig ❤️
Vi har aldrig haft problemet att han inte kan slappna av eller att han inte sover, kan bara föreställa mig att det var jobbigt för er. Min har sovit hela nätterna igenom sen han kom till oss som 8 v valp, och blev rumsren otroligt snabbt. Han har varit , och är, egentligen otroligt lätt att ha att göra med på alla sätt och vis just förutom hans evinnerliga skällande mot andra hundar 🙈

Förstår att det var jobbigt med en så intensiv valp 🙈 Skönt att det lugnade sig ❤️
Vi har aldrig haft problemet att han inte kan slappna av eller att han inte sover, kan bara föreställa mig att det var jobbigt för er. Min har sovit hela nätterna igenom sen han kom till oss som 8 v valp, och blev rumsren otroligt snabbt. Han har varit , och är, egentligen otroligt lätt att ha att göra med på alla sätt och vis just förutom hans evinnerliga skällande mot andra hundar 🙈

Nä vi har helt olika hundar.
Jag ville mest peppa dig att det kommer ordna sig. Kanske hundmöten alltid kommer vara lite jobbiga. Men du tar ju hjälp och det är jättebra.

Tack alla, vi har provat det mesta också känns det som. Ignorera, avleda, säga till, byta håll, gå bakom..
Vissa promenader kan han förvåna oss, och vi passerar en hund som han inte bryr sig om, men det är tyvärr sällsynt.

Jag och sambon försöker trösta oss med / tänka på att vi iaf kan luta oss tillbaka på tryggheten att vi vet att han är väldigt snäll mot andra hundar. Situationen hade ju varit grymt mkt jobbigare om han skällde som en galning och dessutom var aggressiv mot andra hundar. Men, frustrerande är det absolut 😖
Min hund skällde och gapade på andra hundar sina första år, så pass att vi inte fick vara med på en kurs 😂
Hon är 5 år nu och rätt tystlåten, vissa behöver tid att växa ifrån unghundsbeteenden :)

Ja hon blev lite född på nytt när hon var färdig med alla mognadsfaser , efter den sista strax innan 3 år blev hon den hon är idag och idag är hon en lätt hund att ha med på aktiviteter och oerhört lätt att avleda alla störningar :)
Åh va härligt ☺️ jag pratar mycket med andra som också har/haft schäfer och många säger att deras lugnade sig efter 2 år, så förhoppningsvis kommer den berömda förvandlingen även för oss.

Måste tillägga att vi inte enbart får onda ogillande blickar från andra. Vi får också oerhört mycket kärleksfulla blickar, många påpekar hur otroligt vacker han är och vissa har tom bett om att få ta kort på honom 😅❤️

Åh va härligt ☺️ jag pratar mycket med andra som också har/haft schäfer och många säger att deras lugnade sig efter 2 år, så förhoppningsvis kommer den berömda förvandlingen även för oss.

Måste tillägga att vi inte enbart får onda ogillande blickar från andra. Vi får också oerhört mycket kärleksfulla blickar, många påpekar hur otroligt vacker han är och vissa har tom bett om att få ta kort på honom 😅❤️
Läste tråden så slarvigt att jag inte uppfattade rasen men schäfrar brukar ju kunna vara rätt verbala överlag särskilt i tonåren 🙈
Schäfrar känns mycket kommunikativa så det behöver ju inte vara av ondo, när den blivit ordentligt vuxen har ni förhoppningsvis hittat ett annat sätt att kommunicera än att vrålskälla :)

Läste tråden så slarvigt att jag inte uppfattade rasen men schäfrar brukar ju kunna vara rätt verbala överlag särskilt i tonåren 🙈
Schäfrar känns mycket kommunikativa så det behöver ju inte vara av ondo, när den blivit ordentligt vuxen har ni förhoppningsvis hittat ett annat sätt att kommunicera än att vrålskälla :)
Ja precis, jag växte upp med bla schäfer så jag känner ju till deras sidor, men min lille är mer än alla tidigare schäfrar x 500 när det kommer till skall skulle vilja påstå🙈 men han är också samtidigt den mest sociala, öppna och kärleksfulla av alla ❤️

Mamman till min nuvarande schäfer är typen som är väldigt verbal. Har heller inte några problem med att bara sitta och tomskälla om hon får (vi importerade henne som vuxen). När jag tog hem Daisy så var jag från dag ett väldigt tydlig med att i vårt hem skäller man inte. Så tydlig att det tog fyra skyddspass innan hon började skälla i skyddet :o.

Mamman till min nuvarande schäfer är typen som är väldigt verbal. Har heller inte några problem med att bara sitta och tomskälla om hon får (vi importerade henne som vuxen). När jag tog hem Daisy så var jag från dag ett väldigt tydlig med att i vårt hem skäller man inte. Så tydlig att det tog fyra skyddspass innan hon började skälla i skyddet

Tack, min tomskäller tack och lov inte , och inomhus är han väldigt lugn, tyst och tillfreds. Det är utomhus vid åsynen av annan hund som han skäller vilket han började med vid 14 veckor.. inget särskilt hände som utlöste skällandet, han har aldrig blivit skrämd, trängd eller attackerad av annan hund ,utan det var när han klev in i juvenila fasen som det började 🥴

Men, under vår morgonpromenad i morse såg vi 2 hundar på håll som han inte brydde sig om , tittade bara och fortsatte gå. 🙏☺️

Hej, nu har jag inte en schäfer utan en springer men känner igen mig väldigt mycket i det du skriver. Det låter som din hund precis som min reagerar på väldigt mycket i sin omgivning. Just bitandet kan jag inte hjälpa till med. Vi avgränsade vår hund med kompostgaller när bitandet gick helt överstyr. OBS Idag biter han ingenting men var helt galen som valp till dess att hans nya tänder kom. Jag minns att jag ibland var rädd att ha honom nära mig pga hans extrema bitande. Dessutom hade jag två kompisar som hade valp samtidigt som också klagade på valpbitande men blev chockade när de träffade min piraya. Alla i släkt och familj var så taggade på att träffa honom till dess att de träffa honom och blev en bitkudde sen hörde man ej från dem på några månader. 😆 jag tror helt enkelt att vissa valpar är bara värre än andra när det kommer till det, särskilt valpar som har väldigt hög energi. Men det blir bättre när de byter tänder.

Just med att skälla, så undrar jag om du använder dig av skvallerträning något? Min hund skällde inte på andra hundar dock blev han helt fullkomligt galen på cyklister och folk som åker elscooter. Skvallerträning var de enda som funkade och vi använde oss av mjukost på tub för detta som han gillar extra mycket. Då tillåter man hunden notera en störning men inte reagera. Du kan googla på det, finns väldigt mycker bra tips! 😊

Hej, nu har jag inte en schäfer utan en springer men känner igen mig väldigt mycket i det du skriver. Det låter som din hund precis som min reagerar på väldigt mycket i sin omgivning. Just bitandet kan jag inte hjälpa till med. Vi avgränsade vår hund med kompostgaller när bitandet gick helt överstyr. OBS Idag biter han ingenting men var helt galen som valp till dess att hans nya tänder kom. Jag minns att jag ibland var rädd att ha honom nära mig pga hans extrema bitande. Dessutom hade jag två kompisar som hade valp samtidigt som också klagade på valpbitande men blev chockade när de träffade min piraya. Alla i släkt och familj var så taggade på att träffa honom till dess att de träffa honom och blev en bitkudde sen hörde man ej från dem på några månader. 😆 jag tror helt enkelt att vissa valpar är bara värre än andra när det kommer till det, särskilt valpar som har väldigt hög energi. Men det blir bättre när de byter tänder.

Just med att skälla, så undrar jag om du använder dig av skvallerträning något? Min hund skällde inte på andra hundar dock blev han helt fullkomligt galen på cyklister och folk som åker elscooter. Skvallerträning var de enda som funkade och vi använde oss av mjukost på tub för detta som han gillar extra mycket. Då tillåter man hunden notera en störning men inte reagera. Du kan googla på det, finns väldigt mycker bra tips! 😊
Tack, "skönt" ändå att höra att det finns fler pirayor där ute 🙈😅 Min har lugnat sig otroligt mkt med bitandet sedan har fått alla permanenta tänder, men precis som din var han extremt bitig som yngre valp😬

Vi har provat skvallerträning men inte riktigt lyckats få till det, men vi fick som sagt börja om på ruta ett när han klev in i spökåldern så vi tränar skvallerträning för fullt..igen.

I helgen var vi ute och gick med min faster och 2 av hennes hundar som han är väldigt bra kompis med. Under promenaden möter vi en hund, som han knappt ens tittar på, brydde sig inte ett skvatt. Så varje gång vi går i sällskap av annan hund bryr han sig inte om mötande hundar, utan det är enbart när vi går själva.

Liknande trådar

• Kontroll över larmande
  • Hund på besök
  • Att skaffa hund nr2
  • Övertrött unghund

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12