Råd gällande billån (utbruten från Dumma frågor...)

Nepenthe

Trådstartare
Är det vettigt att köpa en ny bil att ha lån på?

Allt är såklart relativt men hus kommer jag aldrig köpa, har inga lån nu och en bra inkomst. Spenderar väldigt mycket tid i bilen.... :confused:
 
Är det vettigt att köpa en ny bil att ha lån på?

Allt är såklart relativt men hus kommer jag aldrig köpa, har inga lån nu och en bra inkomst. Spenderar väldigt mycket tid i bilen.... :confused:
Imho är det sällan vettigt att köpa en ny bil privat överhuvudtaget, oavsett finansieringsform. Värdeminskningen de första åren ger en milkostnad som är brutal.
Med det sagt så är "brutal" förstås relativt - det handlar väl mest om att ha en tillräckligt förlåtande privatekonomi.
 
Imho är det sällan vettigt att köpa en ny bil privat överhuvudtaget, oavsett finansieringsform. Värdeminskningen de första åren ger en milkostnad som är brutal.
Med det sagt så är "brutal" förstås relativt - det handlar väl mest om att ha en tillräckligt förlåtande privatekonomi.

Ja det är sånt jag tänker på. 2500kr i månaden blir det bara på lånet :nailbiting:
 
Ja det är sånt jag tänker på. 2500kr i månaden blir det bara på lånet :nailbiting:
Är det en förhållandevis billig bilmodell, eller siktar du på ett förhållandevis långt lån? Jag har betalat 2500/mån för en begagnad bil i 5 år, längre avbetalning än så kändes inte sunt. Då köpte jag ändå bilen för drygt halva nypriset.
 
Är det en förhållandevis billig bilmodell, eller siktar du på ett förhållandevis långt lån? Jag har betalat 2500/mån för en begagnad bil i 5 år, längre avbetalning än så kändes inte sunt. Då köpte jag ändå bilen för drygt halva nypriset.

Långt lån i detta fall, 12år

Har du inga andra lån och spenderar mycket tid i bilen så kör på! Så länge du har utrymme i din budget. :)

Ja vi får se :) kommer få ner andra kostnader på ca 4000kr i månaden så därför jag funderar på en bil.
 
Jag hade inte tagit lån för en ny bil om den är driven på diesel eller bensin. Elbil kanske då det känns som en rimligare investering, bör tappa mindre i värde.
 
Långt lån i detta fall, 12år
Hmm... då blir min syn på ursprungsfrågan att nej, det känns inte alldeles vettigt. Tolv år är lång tid för ett billån som jag ser det, mycket kan hända på den tiden. Själv hade jag nog skiftat fokus mot antingen en 2-3 år gammal bil eller mot billigare märke/modell.

Om du ändå vill köpa ny bil i den prisklassen så föreslår jag att titta på hur värdeminskningen (med avseende på både kalendertid/årsmodell och på körsträcka) förhåller sig till avbetalningstakten. Det är ju trist att så småningom stå med lån på mer pengar än bilen är värd, så att säga.
 
Hmm... då blir min syn på ursprungsfrågan att nej, det känns inte alldeles vettigt. Tolv år är lång tid för ett billån som jag ser det, mycket kan hända på den tiden. Själv hade jag nog skiftat fokus mot antingen en 2-3 år gammal bil eller mot billigare märke/modell.

Om du ändå vill köpa ny bil i den prisklassen så föreslår jag att titta på hur värdeminskningen (med avseende på både kalendertid/årsmodell och på körsträcka) förhåller sig till avbetalningstakten. Det är ju trist att så småningom stå med lån på mer pengar än bilen är värd, så att säga.

Det är en bil i medelklass jag tittat på av ett märke jag tycker är ok. Där jag får allt jag vill ha och kommer åka säkert då det kommer bli mycket pendlade. Kommer inte välja en billigare bil då jag vill ha kvalitet :)
Tanken var att ha 12 år först sen brukar jag pyttsa in pengar då och då så länge inte hästen bryter benet :D Jag vill i grunden ha en låg månadskostnad då månaderna ser såpass olika ut (och så har jag ett katastroftänk) Sen brukar jag ändra lånet till en mer aggressiv avbetalningsplan senare.

Ja det är där jag inte vill hamna, med mer i lån än värdet av bilen.
 
De senaste tio-femton åren tycker jag att pris och kvalitet (i traditionell mening) inte alltid korrelerar fullt ut, då tänker jag till exempel på Hyundai och Kia. Inte alltid de mest upphetsande bilarna, men långa garantier och jämförelsevis hög kvalitet till jämförelsevis låga priser. Nuförtiden tänker jag att pris oftare korrelerar med funktionalitet och utrustningsnivå (och med branding) än med kvalitet.
Ja det är där jag inte vill hamna, med mer i lån än värdet av bilen.
Då blir det ju genom att begränsa körsträckan tänker jag. Ju längre avbetalning, desto mindre kan man köra per år om man vill att det i varje stund skall finnas lika mycket värde kvar i bilen som den är belånad för.
Som jag ser det finns det inget bra sätt att äga eller finansiera bil, om man kör mycket. Man blir skinnflådd oavsett, det är bara att välja hur...
 
De senaste tio-femton åren tycker jag att pris och kvalitet (i traditionell mening) inte alltid korrelerar fullt ut, då tänker jag till exempel på Hyundai och Kia. Inte alltid de mest upphetsande bilarna, men långa garantier och jämförelsevis hög kvalitet till jämförelsevis låga priser. Nuförtiden tänker jag att pris oftare korrelerar med funktionalitet och utrustningsnivå (och med branding) än med kvalitet.

Då blir det ju genom att begränsa körsträckan tänker jag. Ju längre avbetalning, desto mindre kan man köra per år om man vill att det i varje stund skall finnas lika mycket värde kvar i bilen som den är belånad för.
Som jag ser det finns det inget bra sätt att äga eller finansiera bil, om man kör mycket. Man blir skinnflådd oavsett, det är bara att välja hur...

Nej det är ju en stor förlustaffär hur som hur :)
 
Kolla på hur det är att leasa en bil istället?
Kan bli ungefär samma kostnad men beror på hur mycket man kör också.
 
Vi köpte en ny bil. Ja värdeminskningen är stor men faktiskt inte så stor som jag trodde, "min" bil verkar ha minskat i storlek runt 40' på två år. Hade jag stått i valet att köpa den begagnad idag eller ny hade jag nog köpt en ny igen, iom den lilla skillnaden.

Vi kör för mycket för att leasa plus att jag kör släp. Skulle dock inte vilja ha så lång avbetalning på ny bil.
 
Är det en förhållandevis billig bilmodell, eller siktar du på ett förhållandevis långt lån? Jag har betalat 2500/mån för en begagnad bil i 5 år, längre avbetalning än så kändes inte sunt. Då köpte jag ändå bilen för drygt halva nypriset.

Köpte en ny bil, ca. 2200 kr i månaden i sex år, betalade av det snabbare. Billig liten bil som inte drar mycket diesel. För mig helt klart värt det då jag fick garanti i flera år, och på snart 7 år så har jag bara behövt byta skivbromsar en gång, jag vet liksom vad bilen har varit med om.
 
Är det vettigt att köpa en ny bil att ha lån på?

Allt är såklart relativt men hus kommer jag aldrig köpa, har inga lån nu och en bra inkomst. Spenderar väldigt mycket tid i bilen.... :confused:
Jag byter förvisso inte bil så väldigt ofta. Jag har haft förmånen att ha bra bilar med lite fel och turen att inte krocka. Men för mig låter det inte sunt med ett billån på 12 år. Risken finns att du behöver byta bil pga krock eller fel och att försäkringsersättningen/försäljningslikviden inte kommer motsvara vad som finns kvar i lån. Det är inte roligt att stå kvar med lån på bil som inte finns kvar. Jag tycker 5 år är max på billån.
 
Pratade bil med Min bankman som sa att en bil ska vara betald på fem år, helst mindre. Fler år är mest vansinne och absolut inget han rekommenderade .
Inte säkert han ens godkänt ett lånpå längre tid än så.

Tips skulle jag säga är att köp inte en helt ny bil. (tappar för mycket i värde)
Max fem år på lånet.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 299
Senast: Mia_R
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 030
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 461
Senast: Hedinn
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 517
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp