Bukefalos 28 år!

Råd mottages gärna..

N

Napolion

Pust!! Börjar känna mig less på hästar och häst människor.....

Vet inte riktigt vart jag skall börja. Men ....står i ett stall där hösilage och halm ingår. Men det är vid vissa perioder väldigt dåligt. Mögligt luktar illa . Helt enkelt hästen äter det ej...

Samt att jag för tillfället ej har någon hage till min häst. Går i en hage där gödselstacken finns...

Har fått ett erbjudande om en annan boxplats. Där det finns ridhus, ridbana, VARMVATTEN, hagar till alla hästar,Bra kvalite på höt mm. Skall denna veckan åka dit och titta.

Men sen är det ju vännerna man har i stallet man står i nu. Men givetvis tänker jag först och främst på min häst. Men har flyttat en gång innan med honom på ca 1½ år. Är rädd för att han skall må dåligt. ( Han är av den känsliga fullblodstypen...)

Men samtidigt rädd att han skall bli sjuk av den sämre kvaliteten på maten...

Vad hade ni gjort. Och kan ni komma med några tröstande ord.

:bump:
 
Sv: Råd mottages gärna..

Flyttat.

Det där är helt oacceptabelt och jag skulle vägrat betala stallhyran om det inte fanns en hage till min häst och höet var så dåligt att han inte ens äter :eek:

Flytta för jisse namn, inte kommer hästen må dåligt av det, det blir ju en omställning såklart, men det klarar han säkert galant när han får bra mat och en riktig hage!

Lycka till!
 
Sv: Råd mottages gärna..

Ja både jag och hästen mår ju inte bra. Sedan finns det en massa andra saker som för tillfället inte funkar i stallet..

Men jag tror att det blir bättre vid flytt.

Skall åka och titta på det andra stallet i kväll. Lite dyrare. Men skit samma.

Tack för ditt svar:banana:
 
Sv: Råd mottages gärna..

Flytta! Det kommer kännas så mycket roligare att vara i stallet när du vet att din häst har det bra:)
 
Sv: Råd mottages gärna..

Jag är säker på att din häst kommer trivas bättre i det nya stallet, visst blir det en omställning, men hellre flytta honom nu och att det tar ett tag att vänja sig vid det nya stället än att vänta tills han blir sjuk och du måste flytta honom. Jag tror inte det blir lättare för att du väntar.
Dessutom tror jag inte du behöver oroa dig, det finns säkert trevligt folk i det andra stallet också!;)
 
Sv: Råd mottages gärna..

jag har sett din häst i sin så kallade hage.. tycker det är synd om den. jag vet så många stall som harsuper fina boxplatser mm. där ALLA hästar har stora hagar och ev kompisar mm. jag hade ej bangat en sekund att flytta.. Kompisar får man nya samt att man kan hålla kontakten med dom andra ändå men hästen kan man inte få en ny som e likadan.
 
Sv: Råd mottages gärna..

Jag hade gjort som ovanstående ^^ flyttat !

Dina vänner i stallet kommer ju fortfarande vara dina vänner fast att du flyttar, plus att du säkert kommer få massa nya vänner i det nya stallet :)
 
Sv: Råd mottages gärna..

Flyttat, utan tvekan.

Vänner har man kvar. Och troligen hittar man nya vänner i nya stallet. Kanske flyttar du ihop med gamla vänner igen sen. Men man måste prioritera hästen. Det är hans hem i första hand, ditt nöje i andra hand.
 
Sv: Råd mottages gärna..

:bow:Tusen tack för alla snälla svar. Bestämmde mig i går när jag var ute och red. Att flytt är enda utvägen. För att både min häst och jag själv skall må bättre...ORKAR INTE VAR MORSA ÅT ANDRA I STALLET LÄNGRE... om ni förstår vad jag menar.

Samt att när man sitter och tänker på stallet finns det igentlligen inga fördelar med det.... Pust nää hää dax ATT GE SIG AV..



Misen Pm mig om lite platser.. Vore kul. Har visserligen en på gång. Men ändå.

Tusen tack alla.
 
Sv: Råd mottages gärna..

Jag hade flyttat på direkten!!!
Hästen går först, och jag hade inte stått kvar i de förhållanden som finns i det stallet du står i.

Vännerna kan man alltid hålla kontakt med, och du kommer få nya i det nya stallet!

edit: läste först nu alla inlägg! Du tar ett bra beslut!
 
Sv: Råd mottages gärna..

Jag hade oxå flyttat omedelbart!!

Berätta gärna hur du gjort....
 
Sv: Råd mottages gärna..

:rofl:
Hejsan....Har nu varit och tittat på den eventuella nya boxplatsen...

Allt känndes bra. Snyggt och prydligt. Inte en massa saker ivägen mm. Bra boxar, ljust tillgång till de mesta. Och framför allt. Bra kraftfoder samt hö. Inget mögligt och äckligt..

Så går allt vägen så flyttar jag dit. Känns redan lite lättare.

Kommer att vara en liten bit längre att köra. Men det struntar jag i. ÄR VÄRT DOM EXTRA BENSINPENGARNA..

Stallet ska tydligen ha super bra ridvägar. Och inga tungt trafikerade vägar att rida på. Som det är just nu. Måste jag ut på stora vägen för att komma till SKOGEN....

Åhh det känndes verkligen bra. :banana:
 
Sv: Råd mottages gärna..

Hoppas allt går bra och att du kommer iväg med din häst. Man ska aldrig kompromissa när det gäller sin hästs välbefinnande, och det har du inte heller gjort. Tycker att du är ett föredöme för andra som kanske befinner sig i samma situation. Lycka till!

//Ebba
 
Sv: Råd mottages gärna..

Pust!! Börjar känna mig less på hästar och häst människor.....

Vet inte riktigt vart jag skall börja. Men ....står i ett stall där hösilage och halm ingår. Men det är vid vissa perioder väldigt dåligt. Mögligt luktar illa . Helt enkelt hästen äter det ej...


:bump:

Och inte heller ska hästarna äta det! Skulle aldrig acceptera att hästarna ges dåligt foder, om så nu är fallet. Flytta!
 
Sv: Råd mottages gärna..

Hej,

Så bra att du valt att flytta din häst och att det nya stället känns bra. Tur att din häst valde att inte äta av det dåliga fodret och att den hållit sig frisk.

Själv hade jag mina hästar under en kort period under dåliga förhållanden innan jag kunde flytta dem, och båda blev sjuka, ångrar att jag inte kunde lösa det snabbare.

Så jag blir glad av att höra att du tar tag i det och ser till att få det bättre för dig och din häst :bow:
 
Sv: Råd mottages gärna..

Ser att du redan verkar ha bestämt dig, tänkte bara skriva lite reflektioner:
Just hö och hagar tycker jag är jätteviktigt. Vet själv inte riktigt hur det kommer fungera framöver, det är ju tyvärr lite gambling innan man stått i ett stall ett tag och varit med om hur det funkar i lite olika situationer.

Kommer ihåg en situation (som jag själv inte varit med om men en kompis som hade köpt min häst råkade ut för - och hästen då blev drabbad av) där stallägarna tog eget hö som till största del ingick i stallhyran. MEN en höst/vinter blev höet möjligt och riktigt dåligt helt enkelt. Eftersom hyran var låg så planerade ett par av de inackorderade att skaffa eget hö och då höll det på att ta hur i h***ete mellan stallägarna och inackorderingarna. Hade de bara gått med på att var och en köpte eget så hade det ju varit grönt. Nu fick kusen dammhosta av den dåliga hygienen på höet vilket ju inte är kul.

Det där med hagar är ju som sagt också viktigt. Att man kan få det fungera hyfsat socialt sett i hagarna så inte någon blir misshandlad/utstött eller att skaderisken blir för stor, att det är en hage de kan röra sig i, inte alltför stor skaderisk av miljön osv. Visst kan det fungera med en liten hage och hästen själv, men inte ens det är idealt. Finns det så dåligt med hagar vete sjutton om jag skulle tolerera situationen. Kan man spärra av så gödelstacken inte är i samma hage så ok, men blir den då 4*3meter står så :eek: nej.

Man ska alltid sträva efter att det viktiga i vardagen fungerar. Ibland kan man göra det genom att kommunicera med stallägaren och deala till sig något/kompromissa. Funkar inte det så är det förmodligen inte ett stall man vill stå i i längden ändå.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Är lite nyfiken vad ni som står i kollektivstall betalar och vad ni får i det priset. Sen undrar jag vad ni skulle tänka er att...
2
Svar
33
· Visningar
3 611
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 036
Senast: kattan1974
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 820

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp