Övningsköra inför uppkörning BE

Nominous

Trådstartare
Ska nu ta och köra upp här i sommar och tänkte ta en dubbellektion på körskolan innan uppkörninge för att öka mina chanser att klara uppkörningen.

Det jag funderar över är om man bara kan klampa in på en körskola och boka 2 lektioner bara sådär, eller måste man skriva in sig och betala för det och sen betala för lektionerna?? Har ingen aning om hur det funkar. Har ju ingen anledning att skriva in mig på körskola då uppskrivningen är klar och jag har allt material. Överväger dock att hyra ekipage till uppkörningen då jag har automatlåda på min bil.

Vet ni hur det funkar?:):)
 
Sv: Övningsköra inför uppkörning BE

Varför i hela friden skulle det kosta pengar att skriva in sig? Du måste vara inskriven för att få ta lektioner, så det är bara att boka tid och knalla dig.

Jag hyrde släpet men körde upp med egen bil. Ett par lektioner för att gå igenom och finslipa, och få in den viktiga säkerhetskontrollen.
 
Sv: Övningsköra inför uppkörning BE

Jag bokade en dubbellektion, förklarade vad jag ville ha hjälp med och så körde vi. Inget krångel.
 
Sv: Övningsköra inför uppkörning BE

På "min" körskola är det bara att klampa in och boka ;) Inskrivningen sker samtidigt. Sedan betalas lektionerna i förskott, dvs senast när du kommer in för lektion. Ett tips är dock att ha lite framförhållning - här är väntetiden för en lektion runt 7 veckor för tillfället.
 
Sv: Övningsköra inför uppkörning BE

Njäää alltså det står på alla körskolorna som jag har här i prislistan: inskrivning 1200kr och då ingår material. Men jag behöver ju inget sånt då jag har allt. Så därför undrade jag om man behövde vara inskriven och om man måste betala för det.. :)

Jo jag tänkte också boka en dubbellektion för att finslipa på det jag behöver träna på. Nästa lediga uppkörningstid är i augusti :crazy: Drygt att måsta vänta så länge.. men men.
 
Sv: Övningsköra inför uppkörning BE

Åh nu blev jag sjukt less.. Har ringt till 3 trafikskolor och de vill som inte låna ut sina ekipage om man bara köper två lektioner av dem. Runt 6 lektioner, då kanske jag får låna ekipage av dem. Det var upp till körskoleläraren om han tyckte jag var redo.

Ni som kört upp med eget ekipage, vad har ni lastat i släpet och hur har ni gjort med lastsäkringen?? Funderar på hyra ett släp med kåpa och lasta det med grus. Läste på en körskola att deras ekipage man hyrde där var lastat med grus. Så det borde ju vara enkelt?? Går ju som inte lastsäkra mer än att man fyller fram ifrån. Trixet är väl att få kultrycket rätt, men det är väl bara väga med badrumsvåg och sen flytta om så det blir rätt??

Jag har ju egen finka, så det bästa vore att ta den. Hur skulle det funka med att lasta halmbalar? Hur har ni gjort som har använt egna finkor?
 
Sv: Övningsköra inför uppkörning BE

Det du också måste tänka på om din egen bil är automat, är att om du kör upp i den så blir ditt BE villkorat till att enbart gälla automat.

/Camilla
 
Sv: Övningsköra inför uppkörning BE

Jag körde upp med hästtransport lastad med höbalar. Det räckte med 2 eller 3 lager på golvet (det är ju halva maxlasten man behöver lasta, så man får kolla på regbeviset och räkna ut hur många balar det blir) och lastsäkringen blir ju "förstängning".

Tänk på att någon med BE-kort måste skjutsa ekipaget till uppkörningen, alt att man drar dit släpet med en annan bil (så att det blir B-kombination) och sedan kopplar om.
 
Sv: Övningsköra inför uppkörning BE

Hur länge sedan var det? Jag har hört rykten om att man dels inte får köra upp med hästsläp, och dels att man måste ha en last som kan lastsäkras. Men hoppas att det bara är rykten!
 
Sv: Övningsköra inför uppkörning BE

Du får inte köra med levande last, lasten måste lastsäkras (se ovan; förstängning) och släpet måste vara täckt. Jag lånade körskolans hästsläp och körde upp.
 
Sv: Övningsköra inför uppkörning BE

Det du också måste tänka på om din egen bil är automat, är att om du kör upp i den så blir ditt BE villkorat till att enbart gälla automat.

/Camilla

Ja, det var därför jag skrev att jag måste hyra ekipage ;) Men eftersom de inte vill hyra ut ekipagen om man inte tar 6 lektioner så måste jag ju hitta ett eget. Och mitt släp är för lätt så det blir inte BE men alla bilar jag kan låna. Så enda alternativen jag har är ju att hyra tyngre släp och låna bil av någon jag känner eller öra upp med begränsning på växellåda.

Jag körde upp med hästtransport lastad med höbalar. Det räckte med 2 eller 3 lager på golvet (det är ju halva maxlasten man behöver lasta, så man får kolla på regbeviset och räkna ut hur många balar det blir) och lastsäkringen blir ju "förstängning".

Tänk på att någon med BE-kort måste skjutsa ekipaget till uppkörningen, alt att man drar dit släpet med en annan bil (så att det blir B-kombination) och sedan kopplar om.

Ja men det låter ju bra det. Bara hoppas att kultrycket blir bra av sig själv så man slipper trixa.

Det är inga problem att få ekipaget ditkört då killen har E-kort :)
 
Sv: Övningsköra inför uppkörning BE

Hur länge sedan var det? Jag har hört rykten om att man dels inte får köra upp med hästsläp, och dels att man måste ha en last som kan lastsäkras. Men hoppas att det bara är rykten!

Tre år sen ungefär. Det är som lovisaleonora säger, man får inte ställa en häst i släpet och lasten måste kunna säkras. Men förutom det finns inga hinder mot att ha hästtransport! Tvärtom så är det ju krav på att ha täckt släp som man inte kan se över så antingen hästsläp eller släpvagn med kåpa blir bra. Husvagn borde funka också men det verkar bökigare...de har ju ofta onödigt mycket överhäng så kanske inte så kul att backa banan med om man inte måste.

Kultrycket på hästtransport brukar bli rätt bra om man fördelar lasten jämnt på golvet.
 
Sv: Övningsköra inför uppkörning BE

Funkar det att lägga i en hösilagebale?
Det är ju bra mycket enklare att backa med ett hästsläp än med ett vanligt bilsläp!
 
Sv: Övningsköra inför uppkörning BE

Ja, om du lastsäkrar den, får godkänt kultryck och den uppgår till minst halva maxlasten - varför inte.

Du for nog definiera vad du menar med "vanligt bilsläp" - vårt hästsläp är väldigt mycket svårare att hantera än ett enkelaxlat 750-släp.
 
Sv: Övningsköra inför uppkörning BE

Det kanske det som är haken - att lastsäkra den... Om det menas med spännband, vill säga.
Vi har ett likadant enkelaxlat som ni, och jag tycker det är mycket vingligare än hästsläpet när man ska bakåt.
 
Sv: Övningsköra inför uppkörning BE

Jag kör gärna med hög precision så jag tycker om snabba reaktioner. Har ofta väldigt lite plats där jag kommer med släp, så enkelaxlat är absolut enklare för mig.

Du får lastsäkra hur du vill, så länge det är just - säkrat.
 
Sv: Övningsköra inför uppkörning BE

Jag lastade släpet med fodersäckar till drygt halva maxlasten och använde förstägning, hade en reservdäck i fram för att det inte skulle bli knas med kultrycket MEN jag körde upp med tvåaxlat så det var inte så kinkigt.
 
Sv: Övningsköra inför uppkörning BE

hoppar in här lite... hur kollar man kultrycket? Frågade min pappa som har BE om det och han sa att kan man lyfta så är det "lagom" men det känns inte som att den teorin håller på en uppkörning?
 
Sv: Övningsköra inför uppkörning BE

hoppar in här lite... hur kollar man kultrycket? Frågade min pappa som har BE om det och han sa att kan man lyfta så är det "lagom" men det känns inte som att den teorin håller på en uppkörning?
Vill man vara noggrann använder man väl en badrumsvåg (motsv), eftersom normalt rekommenderat kultryck brukar ligga runt 75-100 kg så tror jag man kan hamna i underkant om någon annan än en ganska stark person kan lyfta kulhandsken.
 
Sv: Övningsköra inför uppkörning BE

Men gud vilka tråkiga körskolor du varit kontakt med! Om du pröjsar för att låna deras ekipage förstår jag inte varför du själv inte kan få bestämma hur många lektioner du vill ta?! Om du inte är redo och kuggar så är det ju ditt problem, inte deras, snarare mer pengar in för dem....


Mamma och jag har kört upp olika omgångar och då lastade vi två storbalar och spände fast med spännband. Funkade fint. Mamma fick sitt tom trots x antal motorstopp i början.... :D
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 882
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
961
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 599
Äldre Åh, det är nog länge sen jag mådde så dåligt över något som detta jävla körkort. Teorin blev godkänd på första försöket men imorrn...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 038
Senast: Houdinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp