Bukefalos 28 år!

Rådgivning tack...

C

corona

Jag behöver som sagt var lite rådgivning, och lite fakta!

Jag har just nu två st Siameser, ca 2 år gamla :love: :love:
En bekant har en katt som jag endast har sett på bild, men som är väldigt vacker, en Burma.
Vi har nu blivit erbjudna att bli fodervärder åt en av deras yngre honor.


*) Har erfarenheter av att vara fodervärd åt hund, vilket har fungerat bra. Men inga erfarenheter av att vara fodervärd åt katt. Någon som har det och som vill berätta?

*) Någon som vet mer om hur Burman är som katt och som vill berätta?

*) Sen har jag läst (och vet av erfarenhet) att Siameser är väldigt "mammiga och pappiga", och kan må dåligt av att få "konkurrens om mig & sambon" av andra katter.
Vi har ju aldrig provat att skaffa andra djur av just den anledningen...
Någon som har köpt nya djur hem till sin Siames?


Tacksam för alla svar! :)
 
Sv: Rådgivning tack...

Burman och siamesen är relativ lika i temperamenet, liksom min ras korat. (De har ju samma ursprung) Det är "mycket katt", de är aktiva och mycket nära sin matte och husse. Man gamla hankatt är mycket svartsjukt lagd, men en unge kunde han inte motstå (även om han faktiskt var deppig mot oss människor i början). Nu är de som ler och långhalm :love:

Fodervärd åt en katt är man oftast under en begränsad tid. Uppfödaren äger katten tills den har fått de kullar/de antal parningar man kommit överens om. Sedan övergår katten i fodervärdens ägo. Det finns inga regler från förbundet om hur ett fodervärdsavtal ska se ut, så det bestämmer man helt själv (eller tillsammans rättare sagt). Till skillnad från hundsidan så brukar man aldrig flytta på katten, utan den får sina ungar hos fodervärden. Skillnaden på att äga katten själv och vara fodervärd är att det är ägaren som står för ekonomin och besluten runt kullen.

Vad har ni tänkt er för färg? Burmor är superläckra, jag hade gärna haft en själv om jag inte hade satsat på koratuppfödningen.
 
Sv: Rådgivning tack...

Jag tror att den som är aktuell för oss, är lite lik den katt du har på din avatar....



(Allt är lite "löst" än. Vi har inte träffat den lilla fröken än, och det ska vi ju naturligtvis göra. Har mest sett bilder och pratat med han som har dem).


Tack för ditt svar! :)
 
Sv: Rådgivning tack...

SVERAK (största organisationen för registrering av katter i Sverige) hade tidigare ett avtal för fodervärd, men tog bort det pga för mycket krångel. Endel ägare/uppfödare har blivit av med katten då fodervärden helt sonika flyttat och tagit katten med isg och försvunnit.
Men det finns ju inget som hindrar folk från att upprätta egna avtal. Glöm inte att ha med minsta lilla grej, vem betalar veterinärkostnader vid vilka tillfällen mm.

Hoppas det går bra ! Burman är otroligt vacker, dom har så härligt ansikte. Lite för aktiv och "med" för mig kanske, men jättefin att titta på.
 
Sv: Rådgivning tack...

Jag har precis tingat bort en skogisunge till siamesuppfödare,de har två gamla siameser hemma,och de har redan en lite äldre skogisunge hemma också för de ska slå sig på skogisuppfödning istället, enligt dem verkar det inte alls vara nåt problem.

Lycka Till med ev. foderkisse.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 324
Senast: Amha
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 920
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 268
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 040
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp