Bukefalos 28 år!

Rädda pensionen

Min amortering och ränta ligger på lite drygt 3000 kronor i månaden. Så det är min "hyra". Även när den utgiften försvinner så är det inte så stor skillnad när min inkomst minskas till 44% av nuvarande inkomst.

Jag köpte huset för att få trygghet. Därför vill jag aldrig sälja det. Den är min fasta punkt i tillvaron.


Vad är efterlevandeskydd?


Jag gjorde det för en knapp timme sedan. Det är så jag fick reda på att min pension blir 11400 före skatt och jag har ingen tjänstepension som syns där.

Ursäkta OT men har du inga andra driftskostnader på huset?
 
Min amortering och ränta ligger på lite drygt 3000 kronor i månaden. Så det är min "hyra". Även när den utgiften försvinner så är det inte så stor skillnad när min inkomst minskas till 44% av nuvarande inkomst.

Jag köpte huset för att få trygghet. Därför vill jag aldrig sälja det. Den är min fasta punkt i tillvaron.


Vad är efterlevandeskydd?


Jag gjorde det för en knapp timme sedan. Det är så jag fick reda på att min pension blir 11400 före skatt och jag har ingen tjänstepension som syns där.
https://www.pensionsmyndigheten.se/...ssystemet/vad-hander-med-pensionen-nar-du-dor
 
Ursäkta OT men har du inga andra driftskostnader på huset?
Det är klart jag har, men dessa försvinner ju inte när jag blir pensionär. Amortering och ränta kan väl betraktas som "kallhyra" och det är bara den som försvinner när lånet är färdigbetalt.
 
Jag gjorde det för en knapp timme sedan. Det är så jag fick reda på att min pension blir 11400 före skatt och jag har ingen tjänstepension som syns där.
Ja så ser din pension ut med de förutsättningar du har idag.

Gå n på prognosen och ändra förutsättningar. Lägg högre lön t.ex. Byt pensionsålder.

Det skiljer en del när man ändrar lite.
 
Ja så ser din pension ut med de förutsättningar du har idag.

Gå n på prognosen och ändra förutsättningar. Lägg högre lön t.ex. Byt pensionsålder.

Det skiljer en del när man ändrar lite.
Jag ändrade pensionsålder till 75. Då såg det bättre ut. Men att behöva jobba till 75 suger. Om det ens är möjligt.

Högre lön kan jag nog bara drömma om. Det är nätt och jämt jag får löneökningar. Jag måste säga till för att få det. Nu är det två år sedan sist. Innan dess gick jag 3 år med samma lön. Och som läget är nu med mitt dåliga mående och dåliga produktivitet så är lön inget jag tänker ta upp. Jag anser mig inte värd högre lön.
 
Lånat tråden med en fråga som nog berör dig också, Magiana.

Hur påverkar sjukskrivning pensionen? Jag anger min månadslön på minpension.se, men jag kommer ju sällan upp till den pga massiv sjukfrånvaro (mest korttidsfrånvaro)
 
Jag ändrade pensionsålder till 75. Då såg det bättre ut. Men att behöva jobba till 75 suger. Om det ens är möjligt.

Högre lön kan jag nog bara drömma om. Det är nätt och jämt jag får löneökningar. Jag måste säga till för att få det. Nu är det två år sedan sist. Innan dess gick jag 3 år med samma lön. Och som läget är nu med mitt dåliga mående och dåliga produktivitet så är lön inget jag tänker ta upp. Jag anser mig inte värd högre lön.
Du gör prognos för resterande 20 år fram till pension? Bara sådär?

Du kan inte vara säker på att du kommer att ha samma lön resten av livet. Du vet inte ens om företaget du jobbar för finns kvar om några år.

Framtiden vet vi inget om. Men jag skulle bli ytterligt förvånad om du har samma lön om 20 år och jobbasr på samma jobb.
 
Nu är jag mer än lovligt trög så jag fattar inte riktigt allt, men det verkar vara så att efterlevandeskydd är något man aktivt måste teckna? Det har jag aldrig haft anledning att göra.
Såg också det nu, tidigare var man iaf tvungen att avsäga sig den, men ring för säkerhets skull och kolla! Jag sa ifrån för några år sedan och en kompis ringde förra året och avsa sig sitt.
 
Du gör prognos för resterande 20 år fram till pension? Bara sådär?

Du kan inte vara säker på att du kommer att ha samma lön resten av livet. Du vet inte ens om företaget du jobbar för finns kvar om några år.

Framtiden vet vi inget om. Men jag skulle bli ytterligt förvånad om du har samma lön om 20 år och jobbasr på samma jobb.
Jag räknar inte med att lönehöjningar har så stor betydelse. Kostnaderna i samhället går ju också upp hela tiden så det blir ett nollsummespel.

Sannolikheten att företaget jag jobbar för skulle läggas ner känns ytterst minimal. De som har det är dock cirka 10 år äldre än jag och jag vet ju inte hur de har tänkt göra när de blir gamla. Men om jag måste byta jobb så lär jag få gå ner i lön några tusenlappar. Det finns ju inga jobb här och jag har ingen utbildning.
 
Fast vissa utgifter sjunker ju oxå vid pension, bilen körs för dom flesta mycket mindre när det inte ska köras till och från jobb, många har inga eller betydligt lägre kostnader för lån på huset, var dessa jag kom på nu med finns säkert fler.
Just dessa poster kanse är mindre aktuella för dom som bor i större stad.
 
Fast vissa utgifter sjunker ju oxå vid pension, bilen körs för dom flesta mycket mindre när det inte ska köras till och från jobb, många har inga eller betydligt lägre kostnader för lån på huset, var dessa jag kom på nu med finns säkert fler.
Just dessa poster kanse är mindre aktuella för dom som bor i större stad.
Jag kommer inte att behöva åka till Stockholm en gång i månaden som pensionär. Det är ungefär en femhundring i soppa, men i övrigt har jag inga utlägg p.g.a. jobbet. Jag slipper nog inte äga en bil som pensionär.
 
Det finns ju inga jobb här och jag har ingen utbildning.
Jag har inte heller nån utbildning att tala om. Bor på lien ort omgiven av små otrer. Plus att jag är skitgammal.
Jag har lyckats hitta jobb.

Dt sämsta du kan göra är att ge upp. Att nu förutsäga vad som kommer att vara din verklighet om 20-25 år känns faktiskt lite magstarkt. Det kan gå åt helvete, det kan gå skitbra eller det kan vara ungefär som nu.

Och ungefär som nu är väl inte så tokigt ändå? Bostad, mat, bil, intressen. Måendet är en sak. Det materiella en annan.
 
Jag har inte heller nån utbildning att tala om. Bor på lien ort omgiven av små otrer. Plus att jag är skitgammal.
Jag har lyckats hitta jobb.

Dt sämsta du kan göra är att ge upp. Att nu förutsäga vad som kommer att vara din verklighet om 20-25 år känns faktiskt lite magstarkt. Det kan gå åt helvete, det kan gå skitbra eller det kan vara ungefär som nu.

Och ungefär som nu är väl inte så tokigt ändå? Bostad, mat, bil, intressen. Måendet är en sak. Det materiella en annan.
Varje gång jag har tittat på platsbanken så har jag hittat exakt 0 jobb att söka. Jag vill inte ha vilket skit som helst. En gång hittade jag ett administratörsjobb, men det var 45 minuters enkel resa bort och jag har för mig att det inte ens var heltid. No way José.

Jag tar bara skitjobb om alternativet är svält.

Ungefär som nu blir det ju absolut inte. Som pensionär sjunker min inkomst till 44% av vad jag har nu (om jag hade jobbat heltid). Nu har jag 75% av min normala inkomst och lägre än så vill jag inte sjunka. På 75% finns fortfarande lite handlingsutrymme utöver alla måsten, men sjunker det ytterligare så försvinner det.
 
Du gör prognos för resterande 20 år fram till pension? Bara sådär?

Du kan inte vara säker på att du kommer att ha samma lön resten av livet. Du vet inte ens om företaget du jobbar för finns kvar om några år.

Framtiden vet vi inget om. Men jag skulle bli ytterligt förvånad om du har samma lön om 20 år och jobbasr på samma jobb.
Nu refererar jag inte alls till @Magiana , men det är väl inget konstigt i att jobba 20 år på samma jobb och ha en rätt marginell löneutveckling?

Jag räknar med att ha samma jobb och rätt marginell löneutveckling från nu och fram till pension. Det blir mer än 20 år sammanlagt, beroende på när jag sen går i pension. Men det blir inte färre år än 20.

Mitt jobb möjliggör mer av löneutveckling än så, för all del, men då måste jag satsa på de delar av jobbet jag tycker är tråkigast, och det kommer jag inte att göra.
 
Varje gång jag har tittat på platsbanken så har jag hittat exakt 0 jobb att söka. Jag vill inte ha vilket skit som helst. En gång hittade jag ett administratörsjobb, men det var 45 minuters enkel resa bort och jag har för mig att det inte ens var heltid. No way José.

Jag tar bara skitjobb om alternativet är svält.

Ungefär som nu blir det ju absolut inte. Som pensionär sjunker min inkomst till 44% av vad jag har nu (om jag hade jobbat heltid). Nu har jag 75% av min normala inkomst och lägre än så vill jag inte sjunka. På 75% finns fortfarande lite handlingsutrymme utöver alla måsten, men sjunker det ytterligare så försvinner det.
Då får du väl se till att det kommer in pengar på pensionskontot, (dvs jobba) annars lär du få suga på ramarna som pensionär...

Att bara sitta i en bostad, sitta av tid utan att ha råd att göra ngt roligt, för att undvika den framtidsutsikten som pensionär, tar jag skitjobb, om så ska vara...
 
Då får du väl se till att det kommer in pengar på pensionskontot, (dvs jobba) annars lär du få suga på ramarna som pensionär...
Men va???? Jag jobbar redan.

Jag har ett jobb som jag jobbar 75% på. Mer kan jag inte jobba av hälsoskäl. Men det är en heltidstjänst. Dessvärre ger denna heltidstjänst ändå inte mer än 44% av lönen i pension. Så jag ser inte hur ditt svar var hjälpsamt. Jag jobbar men ändå kommer jag få suga på ramarna.
 
Nu refererar jag inte alls till @Magiana , men det är väl inget konstigt i att jobba 20 år på samma jobb och ha en rätt marginell löneutveckling?

Jag räknar med att ha samma jobb och rätt marginell löneutveckling från nu och fram till pension. Det blir mer än 20 år sammanlagt, beroende på när jag sen går i pension. Men det blir inte färre år än 20.

Mitt jobb möjliggör mer av löneutveckling än så, för all del, men då måste jag satsa på de delar av jobbet jag tycker är tråkigast, och det kommer jag inte att göra.
Sett bakåt i tiden är det väl inte så. Men med nuvarande arbetsmarknad tror jag inte att det blir så i fortsättningen. Arbetsmarknaden har genomgått stora förändringar och "fast jobb" är mer sällsynt. Plus den erbarmliga gig-ekonomin. Alla dessa som sitter och vänta på samtalet eller messet om påhugg.

Projekteländet finns överallt. Jag hatar vårt projektsamhälle. Göra något i ett par år. Bygga upp verksamhet och kompetens. Sedan blir det ny upphandling och en ny aktör ska göra samma sak. Bygga upp verksamhet och skaffa erfarenhet och kompetens.

Privat och offentlig sektor skiljer sig också åt. Visst jobbar du väl offentligt?

Även jag som jobbar i kommunal förvaltning får bara kortare tjänster. Och man aktar sig noga för att ha mig anställd mer är 12 månader så jag behöver fastanställas. I dagsläget vet jag att jag har jobb till halvårsskiftet. Framtiden står skriven i stjärnorna. :meh:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 489
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 585
Senast: Hyacinth
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 334
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp