Lön och livskvalité

Fast va?? Bor ni inte i samma del av landet som jag gör? Det finns ju massor med jobb som inte är lärarjobb eller inom sjukvården så länge man inte kollar på Arbetsförmedlingens hemsida. Jag har blivit erbjuden ett helt gäng jobb sen jag flyttade hit, det är allt från lager, chaufför, trafikledare, löneadministratör, etc, etc. Vissa företag skriker ju fullkomligt efter folk!
Hur hittar man dessa? Jag vill i så fall ha jobb inom något företag som finns inom ämnena djur, natur, miljö. Och jag vill ha max 3 mil till jobbet. Av de jobb du nämnde var det bara möjligen ett som var av inresse men då endast om det fanns på ett vettigt företag. (Jag såg f.ö. ett sådant på AF för en tid sedan men företaget var tråkigt och det låg för långt bort, så det hade bara funkat i nödfall ändå.)
 
Hur hittar man dessa? Jag vill i så fall ha jobb inom något företag som finns inom ämnena djur, natur, miljö. Och jag vill ha max 3 mil till jobbet. Av de jobb du nämnde var det bara möjligen ett som var av inresse men då endast om det fanns på ett vettigt företag. (Jag såg f.ö. ett sådant på AF för en tid sedan men företaget var tråkigt och det låg för långt bort, så det hade bara funkat i nödfall ändå.)
Du vill så himla mycket tycker jag, men jag vet inte om du verkligen är i en sådan situation där du kan vara så himla petig faktiskt.

Jag vill jobba deltid och få ut 50.000:-/månaden och det är ju ganska så orimligt och det saknar helt verklighetsförankring. Vad vi vill och hur verkligheten ser ut är två helt skilda saker. Tyvärr har vi inte den makten i våra liv att vi kan styra och ställa.

Jobben hittar man genom att prata med människor. Berätta för folk att man letar efter nytt jobb.
 
Du vill så himla mycket tycker jag, men jag vet inte om du verkligen är i en sådan situation där du kan vara så himla petig faktiskt.

Jag vill jobba deltid och få ut 50.000:-/månaden och det är ju ganska så orimligt och det saknar helt verklighetsförankring. Vad vi vill och hur verkligheten ser ut är två helt skilda saker. Tyvärr har vi inte den makten i våra liv att vi kan styra och ställa.

Jobben hittar man genom att prata med människor. Berätta för folk att man letar efter nytt jobb.
Och själv tycker jag att jag kan vara petig. Det jobb jag har är generellt bra och det allra flesta jobb är skräp i jämförelse. I nuvarande jobb önskar jag bara mer variation och bättre lön. För övrigt är det ett bra företag med bra värderingar och vi jobbar för en bra sak som gör livet bättre för folk.

Sen är jag ett socialt miffo och har svårt för att prata med folk. Den vägen är väldigt svårframkomlig för mig.
 
Du vill så himla mycket tycker jag, men jag vet inte om du verkligen är i en sådan situation där du kan vara så himla petig faktiskt.

Jag vill jobba deltid och få ut 50.000:-/månaden och det är ju ganska så orimligt och det saknar helt verklighetsförankring. Vad vi vill och hur verkligheten ser ut är två helt skilda saker. Tyvärr har vi inte den makten i våra liv att vi kan styra och ställa.

Jobben hittar man genom att prata med människor. Berätta för folk att man letar efter nytt jobb.
Fast om man har ett jobb man tycker är rätt okej, då kan man ju tillåta sig att vara hur petig man vill när det gäller att nöja sig med ett annat jobb. Jag, tex, vet exakt vilket jobb som skulle få mig att säga upp mig från mitt nuvarande med omedelbar verkan. Att det jobbet sedan inte riktigt existerar i verkligheten, och att det skulle vara fler än jag som ville ha tjänsten om nu någon inrättade den, det är ju som det är. Då får jag väl dra fram med det nuvarande jobbet, då. Det får gå.
 
Och själv tycker jag att jag kan vara petig. Det jobb jag har är generellt bra och det allra flesta jobb är skräp i jämförelse.
Det är jättebra att du tycker det!
Jag hade i din situation inte varit lika självsäker, men det säger ju mer än mig än dig.

Sen är jag ett socialt miffo och har svårt för att prata med folk. Den vägen är väldigt svårframkomlig för mig.
Då är det ju svårt att få jobb på de flesta arbetsplatser, för de allra flesta söker ju ändå någon som kan vara en del i gänget och som klarar av att både samarbeta och vara socialt kompetent.
 
Fast om man har ett jobb man tycker är rätt okej, då kan man ju tillåta sig att vara hur petig man vill när det gäller att nöja sig med ett annat jobb.
Absolut!
Men man måste ju också vara realistisk i hur attraktiv man är på arbetsmarknaden. Det går alltid att drömma, men när verkligheten kickar in så är det inte lika kul längre. Jag skulle tex vilja ha mycket mer frihet på arbetsmarknaden än vad som finns, men det funkar inte med resten av livet tyvärr. Jag hade lätt kunnat tänka mig att ströjobba lite här och lite där så att ekonomin går runt, men banken gillar inte sådana grejer och jag väntar på att få köpa mig några hektar mark jag behöver banken till. Vårt samhälle är liksom byggt på att man ska jobba heltid, någonting som jag tycker är fullkomligt heltokigt. Men just nu får jag rätta mig efter det om jag ska jobba och försörja mig själv, och det vill jag ju.
 
Absolut!
Men man måste ju också vara realistisk i hur attraktiv man är på arbetsmarknaden. Det går alltid att drömma, men när verkligheten kickar in så är det inte lika kul längre. Jag skulle tex vilja ha mycket mer frihet på arbetsmarknaden än vad som finns, men det funkar inte med resten av livet tyvärr. Jag hade lätt kunnat tänka mig att ströjobba lite här och lite där så att ekonomin går runt, men banken gillar inte sådana grejer och jag väntar på att få köpa mig några hektar mark jag behöver banken till. Vårt samhälle är liksom byggt på att man ska jobba heltid, någonting som jag tycker är fullkomligt heltokigt. Men just nu får jag rätta mig efter det om jag ska jobba och försörja mig själv, och det vill jag ju.
Men både @Magiana och jag har ju jobb och försörjer oss själva. Då finns ju utrymmet att fundera på vad man skulle vilja om man verkligen kunde få det man ville. Och skulle - mot förmodan - det där man vill dyka upp, så gör det ju det. Eller, mer troligt kanske, inte.

Problemet är ju inte att någon av oss inte fogar oss efter rådande system. Vi rättar oss ju som bara den, båda två. Jag tycker ju att @Magiana snarare rättar sig lite för mycket, det verkar finnas lite tveksamheter att lyfta runt hennes jobbsituation. Det är inget skäl att säga åt henne att anpassa sig, för det gör hon ju redan. Som jag ser det.
 
Och själv tycker jag att jag kan vara petig. Det jobb jag har är generellt bra och det allra flesta jobb är skräp i jämförelse. I nuvarande jobb önskar jag bara mer variation och bättre lön. För övrigt är det ett bra företag med bra värderingar och vi jobbar för en bra sak som gör livet bättre för folk.

Lönen kan ju fixa till sig efter ett samtal med arbetsgivaren och variationen undrar jag om du skulle ha möjlighet att ordna själv? Kan du ta med laptopen till hammocken? Finns möjlighet att koppla samtalen till bärbar telefon med hörlurar och mick så du kan röra dig friare? Finns möjlighet till små korta raster istället för en lång som skulle göra vardagslivet lättare alternativt slå ihop till en ännu längre rast som gjorde att du hann göra något annat?
Annars tänker jag att en händelserik och varierad fritid kanske gör ett monotont eller enahanda jobb lättare att stå ut med?
 
Det är jättebra att du tycker det!
Jag hade i din situation inte varit lika självsäker, men det säger ju mer än mig än dig.


Då är det ju svårt att få jobb på de flesta arbetsplatser, för de allra flesta söker ju ändå någon som kan vara en del i gänget och som klarar av att både samarbeta och vara socialt kompetent.
Jag klarar av att samarbeta och jag kan prata när det behövs. Däremot tränger jag mig aldrig på, vräker inte ut mig, har inte mundiarre, så att jag tar kontakt med främmande människor hur som helst händer inte. Jag har alltid bara träffat på folk i olika sammanhang och det tar tid innan jag är privat med folk och säger att jag söker nytt jobb. Det är inte det första jag hasplar ur mig när jag träffar nytt folk.

Sen är det så att jag trivs bäst i mitt eget sällskap. Och jag är ju knappast den enda på jorden med introvert personlighet. Det finns jobb för oss också. Och nuvarande jobb är ändå så pass bra att jag inte på allvar funderat på att byta annat än när jag inte visste om att jag kunde ta jobbet med mig till nya orten.

Även om jag nu tycker att lönen inte har följt samhällsutvecklingen så har jag ändå kunnat knega ihop till ett eget hus med den lön jag har. Förvisso är det inte flera hektar mark men över 6000 kvadrat har jag och det räcker för mig. Och lån var inga bekymmer att få.

Lönen kan ju fixa till sig efter ett samtal med arbetsgivaren och variationen undrar jag om du skulle ha möjlighet att ordna själv? Kan du ta med laptopen till hammocken? Finns möjlighet att koppla samtalen till bärbar telefon med hörlurar och mick så du kan röra dig friare? Finns möjlighet till små korta raster istället för en lång som skulle göra vardagslivet lättare alternativt slå ihop till en ännu längre rast som gjorde att du hann göra något annat?
Annars tänker jag att en händelserik och varierad fritid kanske gör ett monotont eller enahanda jobb lättare att stå ut med?
Jag kan jobba precis var jag vill i hemmet eller runt huset om jag bara ordnar med internettäckningen. Telefonväxeln har jag i mobilen. Planerade raster har jag aldrig haft annat än att lunchrasten är en timme och den tar jag när jag vill. Sen får jag ju ta rast utöver det men det är lite luddigt där faktiskt.

Tyvärr har jag under längre tid haft en alldeles för händelserik fritid att jag insåg att jag var på väg mot väggen om jag fortsatte på samma sätt. Just nu försöker jag hitta en balans i mitt liv som jag saknat. Jag rider 2-3 gånger i veckan men orkar inte så mycket mer. Sen är jag väldigt odlingsintresserad men vet inte i dagsläget hur mycket jag orkar. Det finns egentligen massor jag vill göra men orken räcker inte just nu.
 
Nu har jag inte läst hela tråden. Men vill bara inflika att jag nog inte ser lönen osv som det potentiella problemet, utan faktumet att det är ett nystartsjobb. Tyvärr då leder väldigt få % av alla nystartsiobb till riktigt anställning, så om jag vore du skulle jag mer fundera på den biten. Vad gör du när perioden går ut?
 
Favoritjobbet brukar sällan vara kompatibelt med att flytta ut i spenaten. Att vägra pendla mer än 3 mil till jobbet är inte realistiskt om man t ex är arbetslös o får A kassa. Sist jag kollade var det 9 mil, enkel resa.
Vill man bo i glesbygd (billiga huspriser t ex) så får man anpassa sig till det o ta de arbeten som finns.

Eller så får man flytta till där det finns arbeten att få, som de flesta av oss får göra.
 
Nu har jag inte läst hela tråden. Men vill bara inflika att jag nog inte ser lönen osv som det potentiella problemet, utan faktumet att det är ett nystartsjobb. Tyvärr då leder väldigt få % av alla nystartsiobb till riktigt anställning, så om jag vore du skulle jag mer fundera på den biten. Vad gör du när perioden går ut?
Vad är en riktig anställning? Det finns inga specialregler kring min anställningsform. Jag är tillsvidareanställd. Vanligt jobb alltså. Inte provanställning. Inte tidsbegränsad anställning. Ska de säga upp mig är det samma regler som för folk där AG inte får något stöd.
 
Nu har jag inte läst hela tråden. Men vill bara inflika att jag nog inte ser lönen osv som det potentiella problemet, utan faktumet att det är ett nystartsjobb. Tyvärr då leder väldigt få % av alla nystartsiobb till riktigt anställning, så om jag vore du skulle jag mer fundera på den biten. Vad gör du när perioden går ut?

Väldigt få? Jag har anställt två personer med nystartsstöd och det var givetvis riktiga jobb som fortfarande finns efter att stödet är utgånget, så länge inte situationen för företaget drastiskt skulle ändras.

Företag som utnyttjar stöden för egen vinnings skull, dvs tar in nya så fort stöden upphör, blääh.
 
Väldigt få? Jag har anställt två personer med nystartsstöd och det var givetvis riktiga jobb som fortfarande finns efter att stödet är utgånget, så länge inte situationen för företaget drastiskt skulle ändras.

Företag som utnyttjar stöden för egen vinnings skull, dvs tar in nya så fort stöden upphör, blääh.

En av tre är ju ganska få - anser jag. Förmodligen är det många företagare som använder stödet för att få in billig arbetskraft.
 
Företag som utnyttjar stöden för egen vinnings skull, dvs tar in nya så fort stöden upphör, blääh.
Det kan man inte ens göra hur som helst. En uppsägning måste ha saklig grund. Arbetsbrist är en sådan men då kan de inte ta in en ny direkt efter.

Mitt ex hade lönebidragsjobb. Han blev uppsagd innan provanställningen gick ut. Så där kan man ju snacka om att han blev utnyttjad. Han vantrivdes dessutom varje dag men var piskad att gå dit ändå.

Men i mitt fall är jag inte provanställd.
 
@Magiana biodlingskursen kan väl ge en bisyssla och lite inkomster?
Möjligt. Men det är en topplistkupa jag planerar att ha och dessa ger inte så mycket honung som andra former av kupor. Kommer jag in i biodlingen och vill rikta in mig på mer produktion, kanske jag byter kupmodell men då blir jag också tvungen att köpa mer utrustning.

I dagsläget har jag en topplistkupa och den utrustning jag behöver. Det är bara bisamhället som saknas. Den hann jag inte skaffa förra året.
 
Det prekära är ju att TS inte har någon alternativ arbetsmarknad, men att AG har en alternativ arbetstagarmarknad. Så förhandlingspositionen är ju inte den bästa, och det kan ju vara klokt att åtminstone ha det i åtanke innan man drar igång något.
Såklart! Men en del av de oklara punkterna låter mer som just oklarheter att få klarhet i, än förhandlingsfrågor. Att reda ut hur saker förhåller sig, bör ju inte generera omedelbara konflikter. Och definitivt inte att fråga facket om saker.

När man har klarhet vet man ju i alla fall vad man har att förhålla sig till på ett bättre vis.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 179
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 861
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 759
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp