Lön och livskvalité

Magiana

Trådstartare
Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får ekonomiskt stöd för att ha mig på plats. Eftersom jag tidigare var långtidssjukskriven och genomgick utförsäkring så kan min arbetsgivare få stödet i flera år men som längst t.o.m. sista februari nästa år. För några år sedan när det var dags att fylla i blanketten till AF (för andra gången) så påpekade jag att siffran som skulle stå i rutan för lön, borde höjas. Det gjordes den också. Jag fick väl cirka 10% på ett bräde. Jag hade ju gått med samma lön ganska länge och hade dessutom under tiden fått allt mer avancerade arbetsuppgifter.

Förra året sa jag samma sak, att vi borde kolla på lönen och se hur den borde ligga. AG sa att vi skulle vänta ett tag för att se hur det skulle bli med en annan grej först. Jag tog aldrig upp det igen och det gjorde inte AG heller så det blev inget med det. Så löneförhöjningen uteblev. När jag kollar i mina papper så var senaste höjningen i januari 2014.

Jag har aldrig varit särskilt påstridig med lönen. Det är ett litet företag (där jag är den enda som är anställd) och det har det lilla företagets förutsättningar. Sen har jag ju andra fördelar med jobbet. Jag får jobba hemifrån och är bara på kontoret cirka 1 gång i månaden. Det spar mig en del stress och bensinpengar. Min chef är också en hygglig typ som bjuder på mat när jag kommer till kontoret och någon gång ibland, t.ex. vid terminsslut och födelsedag så skickas det blommor och i somras fick jag en penninggåva på flera tusen som kom väl till pass. Och på ett rent personligt plan trivs jag med min chef (och hennes man som är delägare).

Men det gnager i mig att min lön i praktiken sjunker p.g.a. inflationen och att det sannolikt saknas kollektivavtal eller hängavtal. Det betyder att jag inte får någon tjänstepension. Enligt Unionen är min lön också för låg i förhållande till min titel.

Hur gör jag för att få en rimlig lön utan att behöva tjata? Jag känner också många gånger att jag numera inte gör ett så bra jobb som förut för jag tycker att jag borde göra mitt jobb bättre. Och det gnager också så jag har av den anledningen inte velat prata om lön. Fast lönen borde ju inte sjunka i alla fall?

Jag känner rätt ofta numera att det är för mycket med 8 timmar framför en datorskärm. Jag skulle vilja ha lite mer variation och tänker att jag skulle vilja gå ner i arbetstid. Men frågan är ju då om jag ska ersätta de timmarna med något annat jobb som ger variation eller om jag ska nöja mig med mindre pengar och leva friare. Vad det där "något annat jobb" skulle vara vet jag inte. Det finns inga jobb här om man inte är lärare eller sjuksköterska och jag är ingetdera. Och med tanke på hur dyr min bil blev att laga så vete fasen om jag klarar mig med mindre pengar. (Pengar kommer också att behövas till renovering, nytt avlopp och investering av solceller på huset.) Jag har även tänkt tanken att jag kan använda tiden som jag inte spenderar på ett lönejobb, på någon egen verksamhet. Och då är frågan om jag vill ta mig det oket och slita för skitpengar, eller så tar jag det hela med en klackspark, gör vad jag tycker är roligt att göra och glädjer mig åt eventuella pengar som kan ramla in på att göra något kul.

Så hur vänder jag på den här steken? Pengarna eller livet?
 
Läs på om dina rättigheter. Prata med ditt fack.
För mig låter det som rejäla bekymmer. Framförallt pension! Beviljas verkligen instegsjobb hos företag utan kollektivavtal??

Det är alltid ett elände att ha en alldeles för god relation till arbetsgivaren/chefen. Man ser på saker delvis ur dennes synvinkel. Tar en massa hänsyn.

Att det är ett instegsjobb ska inte heller påverka lönen. Fullgott arbete ska ha fullgod lön.

Att bli bjuden på mat - det är i stort sett normalt förfarande för en arbetsgivare som tack för gott arbete och erkänsla för det man gör. Det är INGET som ska påverka varken lön eller förmåner.

8 timmar framför en datorskärm känns inte OK.
Känns som det finns en hel massa saker som inte är helt OK med ditt jobb. Kan det vara så att du är för tacksam för att ha fått jobbet att du itne bevakar dina rättigheter?
 
Jag tycker att du ska vara ärlig. Säg att det är din framtid och din pension. Säg att det är din framtid.

Mina föräldrar hade länge en egen verksamhet och de tyckte att 10.000 var jättemycket pengar. Det klarar väl sig alla på?

Så de är kanske inte riktigt uppdaterade? Du kanske ska ta fram lite lönestatistik och bara visa verkligheten idag.
 
Vad är instegsjobb? Jag har nystartsjobb. Är det samma?

Jag pratade med facket för cirka ett år sedan och då tyckte de ju att min lön var lite i lägsta laget. Sen är det ju inte en rättighet att ha kollektivavtal. Och det är inte ens en rättighet att ha så mycket ledigt som jag har. Förutom mina 5 semesterveckor på sommaren så är jag ledig cirka 2½ vecka runt jul/nyår och ibland kan jag vara lite ledig halvt om halvt mitt i terminerna också vid påsk och liknande, då jag bara gör sådant som är akut.

Tidigare hade jag ju lite omväxling i mitt jobb då jag städade en timme på fredagar. Jag gjorde också våra kompendier men nu när vi är uppe i så stora volymer så lämnas det till ett tryckeri. Eftersom jag numera sitter 23 mil från huvudkontoret så har jag inte ens arbetsuppgiften att hämta kompendierna på tryckeriet eller att åka till kontorsvaruhuset och köpa skrivarpapper. Det enda jag gör och som avviker från att sitta vid datorn, är att lämna leveranser på postens inlämningsställe, vilket jag gör efter arbetstid på väg till stallet.

Avlopp o solceller är inget din arbetsgivare har att göra med.
Har jag gett det intrycket att de har det? Läs en gång till. Tror du att det är så jag menar har du fattat helt fel.
 
@Magiana om inte AF reagerat på din lön så borde den vara rätt.

AG måste ge lön som följer dom fackliga avtalen när man har nystartsjobb.
Problemet är att inom unionens område -tjänstemän inom privat sektor så finns enbart minimilöner enligt kollektivavtal vilka är för personer utan någon arbetserfarenhet.
Det är i såna fall om AF ska se till att man får en marknadsmässig lön.
 
För mig låter det som en rätt tveksam arbetsgivare, där alltför mycket glider omkring på ett informellt sätt med underliga ledigheter, egentligen ingen arbetsmiljö eftersom du sitter hemma - har du och arbetsgivaren någon sorts formell överenskommelse om det, använder alltså arbetsgivaren en del av din bostad som ditt kontor? - och lite annat smått och gott.

Jag tycker att det enda rimliga är att du ställer alla de här frågorna till din fackförening.
 
För mig låter det som en rätt tveksam arbetsgivare, där alltför mycket glider omkring på ett informellt sätt med underliga ledigheter, egentligen ingen arbetsmiljö eftersom du sitter hemma - har du och arbetsgivaren någon sorts formell överenskommelse om det, använder alltså arbetsgivaren en del av din bostad som ditt kontor? - och lite annat smått och gott.

Jag tycker att det enda rimliga är att du ställer alla de här frågorna till din fackförening.
Hur beskattas och betalas @magianas kontor?
Jag hoppas innerligt att det inte är så att hen upplåter rummet gratis?
 
Hur beskattas och betalas @magianas kontor?
Jag hoppas innerligt att det inte är så att hen upplåter rummet gratis?

Jag hade varit lite lugn i TS fall. Alternativet är ju att TS blir arbetslös. Jag tycker TS har fått mycket av arbetsgivaren, som låtit TS jobba hemma trots flytt.

Nu är ju bara ledigheten värd en hel del i pengar, tillkommer dessutom fria måltider och arbete hemifrån (slipper kostnader för pendling) ska det också vägas in i den totala situationen för TS.

Alternativet är ju alltid att AG häver överenskommelsen att jobba hemifrån, var hamnar TS då?
 
Jag hade varit lite lugn i TS fall. Alternativet är ju att TS blir arbetslös. Jag tycker TS har fått mycket av arbetsgivaren, som låtit TS jobba hemma trots flytt.

Nu är ju bara ledigheten värd en hel del i pengar, tillkommer dessutom fria måltider och arbete hemifrån (slipper kostnader för pendling) ska det också vägas in i den totala situationen för TS.

Alternativet är ju alltid att AG häver överenskommelsen att jobba hemifrån, var hamnar TS då?
Nej, alternativet är att det upprättas någon sorts strukturerad ordning kring TS anställning, arbete och arbetsmiljö.

Ett samtal med facket är hursomhelst inget som arbetsgivaren ens har med att göra.

Precis som kostnader för husrenoveringar och vad det var är TS problem, så gäller det även för pendlingskostnaderna. Arbetsgivaren har inte med dem att göra, och kan inte berömmas för att TS slipper dem. De fria måltiderna tycks ju vara rätt få och det finns regelverk kring sådant, vilka dock inte verkar följas. Oplanerade ledigheter är inte alls enbart förmåner, TS saknar vad jag kan förstå inflytande över dessa ledigheter och från mitt perspektiv riskerar de att skapa otrygghet. Om man nu inte har arbetsuppgifter så det räcker, är ju situationen för anställda otrygg. Arbete hemifrån är inte heller enbart en förmån, utan skapar ju också isolering och så tillkommer ju frågan om arbetgivaren ens erbjuder alternativ. Använder arbetsgivaren TS hem som TS kontor?

Sammantaget framstår ju arbetsgivaren som rätt småslarvig här, och har inte lyckats klargöra för TS hur landet ligger, av TS funderingar att döma.
 
Alltid svårt att ge råd om en situation som är så långt ifrån min egen.

Men är det lönen eller arbetet som är det största problemet? Trivs du med att jobba som du gör just nu, arbetsuppgifter, ansvarsfördelning, att kunna jobba hemifrån?

Skulle du kunna få upp din lön genom att byta arbete inom samma branch? Det verkar ju som om du skulle kunna söka jobb i nästan hela Sverige om du kan jobba så mycket hemifrån.
 
Sammantaget framstår ju arbetsgivaren som rätt småslarvig här, och har inte lyckats klargöra för TS hur landet ligger, av TS funderingar att döma.
Inget är svart eller vitt.
Däremot är skrivna avtal guld värda för att slippa förvirring.
Det man kan fundera över är hur mycket som är reglerat i avtal och vad som går på lösa boliner.

Även där kan facket vara en god samtalspartner för att få struktur i frågeställningarna. De kan avgöra vad som är vettigt och skäligt och vad som är oreglerat men borde regleras.

@Magiana - personligen tycker jag det låter som du först ska reda ut vad som faktiskt gäller för din arbetssituation, lön och pension.

Efter det kan du fundera på om du ska starta upp en bisyssla.

(jag hade dessutom hållit ögonen på platsannonser. men det är jag det.)
 
Nej, alternativet är att det upprättas någon sorts strukturerad ordning kring TS anställning, arbete och arbetsmiljö.

Ett samtal med facket är hursomhelst inget som arbetsgivaren ens har med att göra.

Precis som kostnader för husrenoveringar och vad det var är TS problem, så gäller det även för pendlingskostnaderna. Arbetsgivaren har inte med dem att göra, och kan inte berömmas för att TS slipper dem. De fria måltiderna tycks ju vara rätt få och det finns regelverk kring sådant, vilka dock inte verkar följas. Oplanerade ledigheter är inte alls enbart förmåner, TS saknar vad jag kan förstå inflytande över dessa ledigheter och från mitt perspektiv riskerar de att skapa otrygghet. Om man nu inte har arbetsuppgifter så det räcker, är ju situationen för anställda otrygg. Arbete hemifrån är inte heller enbart en förmån, utan skapar ju också isolering och så tillkommer ju frågan om arbetgivaren ens erbjuder alternativ. Använder arbetsgivaren TS hem som TS kontor?

Sammantaget framstår ju arbetsgivaren som rätt småslarvig här, och har inte lyckats klargöra för TS hur landet ligger, av TS funderingar att döma.
Permittering med lön är väl inte ovanligt då arbetsgivaren inte kan erbjuda arbete, t ex för att företaget stänger över jul? Det regleras i både LAS och i många kollektivavtal (som TS arbetsgivare inte har).

Nu är man olika men jag hade kreverat om jag jobbade i en oreglerad vänskapsgröt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 179
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 859
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 723
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 759
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp