Lön och livskvalité

Såklart! Men en del av de oklara punkterna låter mer som just oklarheter att få klarhet i, än förhandlingsfrågor. Att reda ut hur saker förhåller sig, bör ju inte generera omedelbara konflikter. Och definitivt inte att fråga facket om saker.

När man har klarhet vet man ju i alla fall vad man har att förhålla sig till på ett bättre vis.

Nej, att höra sig för och klargöra skadar självklart inte. Ställer man krav däremot skulle åtminstone jag fundera lite på vad som händer om jag får nej innan jag ställer dem. Både i termer av vad det gör med min relation till AG, och för egen del.
 
Jag kan jobba precis var jag vill i hemmet eller runt huset om jag bara ordnar med internettäckningen. Telefonväxeln har jag i mobilen. Planerade raster har jag aldrig haft annat än att lunchrasten är en timme och den tar jag när jag vill. Sen får jag ju ta rast utöver det men det är lite luddigt där faktiskt.

Där hade jag genast infört både förmiddags- samt eftermiddagsrast. Sedan hade jag nog passat på att ex.vis bära ut krukor mellan samtalen om jag kände för att röra mig mer, det går ju att göra en hel del saker så länge man ändå kan utföra jobbet med kvalitet.

Tyvärr har jag under längre tid haft en alldeles för händelserik fritid att jag insåg att jag var på väg mot väggen om jag fortsatte på samma sätt. Just nu försöker jag hitta en balans i mitt liv som jag saknat. Jag rider 2-3 gånger i veckan men orkar inte så mycket mer. Sen är jag väldigt odlingsintresserad men vet inte i dagsläget hur mycket jag orkar. Det finns egentligen massor jag vill göra men orken räcker inte just nu.
Det är klokt att lyssna på dig själv! Jag ville bara återkoppla till saker du tidigare nämnt att du är intresserad av, permakultur etc. som brukar finnas som studiecirkel under vissa månader med möte någon gång per vecka så möjligheten finns ju att få information utan att behöva ta bort jobbtid för att gå en specifik utbildning. Lycka till!
 
Nej, att höra sig för och klargöra skadar självklart inte. Ställer man krav däremot skulle åtminstone jag fundera lite på vad som händer om jag får nej innan jag ställer dem. Både i termer av vad det gör med min relation till AG, och för egen del.
Jag tycker nog inte att de av oss i tråden som pekar på oklarheter och på det lämpliga i att prata med facket osv, inte visar en tillnärmelsevis så konfrontativ stil som en del av de som intar motsatt perspektiv.

Att utifrån oklarhet ringa sin arbetsgivare och formulera krav, skulle jag avråda från även i de fall då det är uppenbart motiverat. Allra minst bör man ju skaffa sig klarhet först.
 
Jag tycker nog inte att de av oss i tråden som pekar på oklarheter och på det lämpliga i att prata med facket osv, inte visar en tillnärmelsevis så konfrontativ stil som en del av de som intar motsatt perspektiv.

Att utifrån oklarhet ringa sin arbetsgivare och formulera krav, skulle jag avråda från även i de fall då det är uppenbart motiverat. Allra minst bör man ju skaffa sig klarhet först.

Jag tänker att det beror på utgångsläget i förhandlingen. Och om AG är skyldig TS en löneförhöjning. Om det finns en sån skyldighet, då har man ju lite att deala med, annars blir läget ett annat. Så det är såklart bra att veta. För en förhandling är det ju, TS vill ju ha saker av AG som det är osäkert om AG kan/vill ge. Det handlar inte bara om att fråga och klargöra.
 
Jag tycker nog inte att de av oss i tråden som pekar på oklarheter och på det lämpliga i att prata med facket osv, inte visar en tillnärmelsevis så konfrontativ stil som en del av de som intar motsatt perspektiv.

Att utifrån oklarhet ringa sin arbetsgivare och formulera krav, skulle jag avråda från även i de fall då det är uppenbart motiverat. Allra minst bör man ju skaffa sig klarhet först.
Communication is key - absolut! Det är väl ingen i tråden som säger att TS inte ska prata med sin arbetsgivare vad som gäller och hur det är tänkt i framtiden.

Jag är däremot rädd för att arbetsgivaren inte alls är sådär vettig och tillmötesgående hela tiden - de har ju en verksamhet att sköta. Jag kan tänka mig att arbetsgivaren är lite extra snäll och tillmötesgående nu när de inte betalar hela lönen, men den dagen de gör det kanske det blir helt andra bullar. TS har väldigt mycket frihet på jobbet nu, mer frihet än vad som är normalt för en administratör. Jag tror inte att det är vad arbetsgivaren tänker sig ska vara så hela tiden, men det är mina spekulationer.

Det känns inte som att TS är i ett läge att förhandla om mer saker och högre lön. Hade det varit jag som varit arbetsgivare hade jag inte gillat attityden att mycket vill ha mer. Självklart kan arbetsuppgifterna skötas hemifrån, men det optimala är ju att arbetstagarna är på jobbet så att de både kan möta kunder och småprata med resten av personalen. Administratören är ju ändå en sorts spindel i nätet och jag har svårt att se hur det är optimalt för arbetsgivaren att den jobbar hemifrån mer eller mindre hela veckorna.
 
Communication is key - absolut! Det är väl ingen i tråden som säger att TS inte ska prata med sin arbetsgivare vad som gäller och hur det är tänkt i framtiden.

Jag är däremot rädd för att arbetsgivaren inte alls är sådär vettig och tillmötesgående hela tiden - de har ju en verksamhet att sköta. Jag kan tänka mig att arbetsgivaren är lite extra snäll och tillmötesgående nu när de inte betalar hela lönen, men den dagen de gör det kanske det blir helt andra bullar. TS har väldigt mycket frihet på jobbet nu, mer frihet än vad som är normalt för en administratör. Jag tror inte att det är vad arbetsgivaren tänker sig ska vara så hela tiden, men det är mina spekulationer.

Det känns inte som att TS är i ett läge att förhandla om mer saker och högre lön. Hade det varit jag som varit arbetsgivare hade jag inte gillat attityden att mycket vill ha mer. Självklart kan arbetsuppgifterna skötas hemifrån, men det optimala är ju att arbetstagarna är på jobbet så att de både kan möta kunder och småprata med resten av personalen. Administratören är ju ändå en sorts spindel i nätet och jag har svårt att se hur det är optimalt för arbetsgivaren att den jobbar hemifrån mer eller mindre hela veckorna.
Nu är ju min chef ganska udda. Hon vill inte att företaget ska växa och att fler ska anställas. Hon spyr lite av tanken på att behöva ha personalmöten t.ex. Då är det bättre med en informell fika eller lunch med mig.

Jag är den enda som är anställd på företaget så det finns inga att småprata med på kontoret. Chefen träffar jag en gång i månaden och ibland träffar jag hennes man som är delägare. Våra kunder kommer inte heller till vårt kontor.
 
Nu antar jag att du redan vet det, men du kan dra av kostnader för nyttjande av delar av hemmet som arbetsplats. Min nuvarande hyresgäst gör det, han har ett litet konsultföretag och drar av elkostnader och visst allmänt slitage och användning. Så länge du inte gör som en person som var uppe i Skattnämnden när jag satt där som ville dra av 10,000 i månaden för att använda ett rum i sitt hus som kontor. :D Och nej, vi avslog hens begäran och hänvisade till schablonen. Vet inte om hen drev det vidare till förvaltningsrätten men jag tvivlar på det.

Eftersom du är arbetstagare kan du hyra ut din arbetsplats i hemmet till din arbetsgivare och sedan dra av det. Inte för att det blir så många kronor, men alltid något som kan gå till höjd lön till dig?
 
Fast va?? Bor ni inte i samma del av landet som jag gör? Det finns ju massor med jobb som inte är lärarjobb eller inom sjukvården så länge man inte kollar på Arbetsförmedlingens hemsida. Jag har blivit erbjuden ett helt gäng jobb sen jag flyttade hit, det är allt från lager, chaufför, trafikledare, löneadministratör, etc, etc. Vissa företag skriker ju fullkomligt efter folk!
Inom ett kort pendlingsavstånd finns inte alltför mycket.
Utökar man mot Örebro och Ludvika finns det mer.
Finns en del företag här som inte verkar annonsera därav kanske mina kontakter kan hjälpa till.
 
En timmes lunchrast. Går det att ta en halvtimmes lunchrast och en kvart på förmiddag och eftermiddag i stället? Då bryter man ju upp dagen lite mer i alla fall, om det blir drygt att sitta så länge.
 
En timmes lunchrast. Går det att ta en halvtimmes lunchrast och en kvart på förmiddag och eftermiddag i stället? Då bryter man ju upp dagen lite mer i alla fall, om det blir drygt att sitta så länge.
Jag kan ta både den där timmen och de där kvartartarna. Men eftersom jag ändå inte tycker jag hinner något på en kvart så struntar jag i dessa.
 
@Magiana Vi fick galna mängder honung på våra två topplistkupor för två år sedan, det går absolut att producera ett överskott även med dem. Däremot handlar det ju knappast om några enorma summor att sälja några burkar honung om året...
 
Nu antar jag att du redan vet det, men du kan dra av kostnader för nyttjande av delar av hemmet som arbetsplats. Min nuvarande hyresgäst gör det, han har ett litet konsultföretag och drar av elkostnader och visst allmänt slitage och användning. Så länge du inte gör som en person som var uppe i Skattnämnden när jag satt där som ville dra av 10,000 i månaden för att använda ett rum i sitt hus som kontor. :D Och nej, vi avslog hens begäran och hänvisade till schablonen. Vet inte om hen drev det vidare till förvaltningsrätten men jag tvivlar på det.

Eftersom du är arbetstagare kan du hyra ut din arbetsplats i hemmet till din arbetsgivare och sedan dra av det. Inte för att det blir så många kronor, men alltid något som kan gå till höjd lön till dig?
Är det inte ganska tajta regler för sådant? Jag har för mig att jag läst om det där men att det är svårt att uppfylla kraven.
 
Mja. Du skulle ju, till exempel, hinna med ett par korta yogaprogram ☺.
Det där blir bara hysteriskt stressigt. Först ska man byta om, sedan andas en stund. Och vad hinner man sen? Typ inget. Möjligen 3 minuter höftlyft eller något sådant och sen ska man byta om igen. Värdelöst.
 
Jag kan ta både den där timmen och de där kvartartarna. Men eftersom jag ändå inte tycker jag hinner något på en kvart så struntar jag i dessa.

Kan du göra matlåda?
Jag gör oftast en extra portion middag min partner äter till lunch dagen efter. Det går snabbt att värma, måste inte frysas och tar inte längre tid att laga.
Kan du sitta ute i lä och äta med en filt över benen? Kanske få en nypa sol?

Struntar du i rasterna borde du sluta en halvtimme tidigare.
 
Byta om? Jag går mer eller mindre alltid runt i kläder som man kan yoga i... :D
Det gör inte jag. Normal vardagsklädsel innebär att jag har jeans på mig. Visst, det har hänt att jag jobbat i pyjamas också men det är inte eftersträvansvärt.

Kan du göra matlåda?
Jag gör oftast en extra portion middag min partner äter till lunch dagen efter. Det går snabbt att värma, måste inte frysas och tar inte längre tid att laga.
Kan du sitta ute i lä och äta med en filt över benen? Kanske få en nypa sol?

Struntar du i rasterna borde du sluta en halvtimme tidigare.
I samtliga fall när jag orkar laga mat på riktigt, så gör jag många portioner så det räcker i flera dagar. Men även dessa rätter behöver vanligen kompletteras med något, t.ex. pasta eller kokta grönsaker. Annars äter jag ofta någon typ av halvfabrikat som ska stekas.

Visst skulle jag kunna gå ut men det är obehagligt att gå ut i minusgrader alldeles oavsett hur mycket kläder jag tar på mig. Jag har två inglasade verandor också men den lilla är lite äcklig och den andra är ostädad och full med bråte. Och båda är vidrigt kalla.

Sen har jag inga uttalade raster även om jag kan ta rast. Min plikttrogenhet tvingar mig att jobba ända tills jag slutar för dagen. Och jag har genom alla år alltid haft dåligt samvete för raster även om jag förstår att det borde vara normalt att ta rast. Och dåligt samvete har jag särskilt när jag vet att jag inte jobbat tillräckligt intensivt. Jag prokrastinerar även att gå ifrån datorn för min schemalagda yogatimme på tisdagar.
 
@Magiana Det finns väl ett mellanting mellan jeans och pyjamas? Jag älskar tights och tunika/tröja, och DET kan man yoga i :) !
Jag har ett par tajts men är inte road av att ha dem hela tiden och det är en klädsel jag känner mig lite naken i om jag skulle behöva gå ut utanför tomten. Sen är jag inte så intresserad av stressyoga. Det känns meningslöst. Jag orkar faktiskt knappt yoga alls numera.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 179
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 859
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 723
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 759
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp