Bukefalos 28 år!

Rädda pensionen

Men va???? Jag jobbar redan.

Jag har ett jobb som jag jobbar 75% på. Mer kan jag inte jobba av hälsoskäl. Men det är en heltidstjänst. Dessvärre ger denna heltidstjänst ändå inte mer än 44% av lönen i pension. Så jag ser inte hur ditt svar var hjälpsamt. Jag jobbar men ändå kommer jag få suga på ramarna.
Hur mycket du får, beror inte på vad du tjänar idag eller om de jobbar full tid. Vårt system bygger på livstidsinkomst. Men dagens regler vad det gäller garantipension/låg pension ger ju ett rätt stort hyrestillägg så du torde hamna på en 12 000 i disponibel inkomst före hyra.
 
Men va???? Jag jobbar redan.

Jag har ett jobb som jag jobbar 75% på. Mer kan jag inte jobba av hälsoskäl. Men det är en heltidstjänst. Dessvärre ger denna heltidstjänst ändå inte mer än 44% av lönen i pension. Så jag ser inte hur ditt svar var hjälpsamt. Jag jobbar men ändå kommer jag få suga på ramarna.
Ta inte åt dig, det är typiskt att bara läsa första och sista inlägget innan @lbb svarar.
 
Sett bakåt i tiden är det väl inte så. Men med nuvarande arbetsmarknad tror jag inte att det blir så i fortsättningen. Arbetsmarknaden har genomgått stora förändringar och "fast jobb" är mer sällsynt. Plus den erbarmliga gig-ekonomin. Alla dessa som sitter och vänta på samtalet eller messet om påhugg.

Projekteländet finns överallt. Jag hatar vårt projektsamhälle. Göra något i ett par år. Bygga upp verksamhet och kompetens. Sedan blir det ny upphandling och en ny aktör ska göra samma sak. Bygga upp verksamhet och skaffa erfarenhet och kompetens.

Privat och offentlig sektor skiljer sig också åt. Visst jobbar du väl offentligt?

Även jag som jobbar i kommunal förvaltning får bara kortare tjänster. Och man aktar sig noga för att ha mig anställd mer är 12 månader så jag behöver fastanställas. I dagsläget vet jag att jag har jobb till halvårsskiftet. Framtiden står skriven i stjärnorna. :meh:
Ungefär samma villkor som för oss som är självständiga/egenföretagare
 
Hur mycket du får, beror inte på vad du tjänar idag eller om de jobbar full tid. Vårt system bygger på livstidsinkomst. Men dagens regler vad det gäller garantipension/låg pension ger ju ett rätt stort hyrestillägg så du torde hamna på en 12 000 i disponibel inkomst före hyra.
Hon betalar ingen hyra utan planerar att bo kvar i sitt hus.
 
Ta inte åt dig, det är typiskt att bara läsa första och sista inlägget innan @lbb svarar.
Jag ser inget sakfel i texten "Då får du väl se till att det kommer in pengar på pensionskontot, (dvs jobba) annars lär du få suga på ramarna som pensionär " Alla kan inte det av olika anledningar, men det tog jag inte upp. Det var inte heller riktat som kritik, det var ett konstaterande. Eftersom pensionen bygger på livstidsinkomst och inte om man jobbar heltid eller ej. Deltidsarbete, arbetslöshet och/eller långa sjukskrivningar gör ju att basen för ens pension minskar..om jag inte har förstått systemet fel.
 
Hon betalar ingen hyra utan planerar att bo kvar i sitt hus.
Vilket då är att gratulera eftersom eget boende är en bra form av pensionssparande...Men hjälp med boendet kan man nog erhålla om man har låg pension trots att man har eget boende..under vissa villkor.
 
Jag ser inget sakfel i texten "Då får du väl se till att det kommer in pengar på pensionskontot, (dvs jobba) annars lär du få suga på ramarna som pensionär " Alla kan inte det av olika anledningar, men det tog jag inte upp. Det var inte heller riktat som kritik, det var ett konstaterande. Eftersom pensionen bygger på livstidsinkomst och inte om man jobbar heltid eller ej. Deltidsarbete, arbetslöshet och/eller långa sjukskrivningar gör ju att basen för ens pension minskar..om jag inte har förstått systemet fel.
@Magiana redan är fullt medveten om sin situation och att hon av hälsoskäl inte kan jobba mer tycker jag det är att gnida salt i såren. Som att säga till någon som amputerat benet att det bara är att gå vidare.
 
Hur mycket du får, beror inte på vad du tjänar idag eller om de jobbar full tid. Vårt system bygger på livstidsinkomst. Men dagens regler vad det gäller garantipension/låg pension ger ju ett rätt stort hyrestillägg så du torde hamna på en 12 000 i disponibel inkomst före hyra.
Vet jag väl. Vad tycker du jag ska göra åt det faktum att jag varit sjuk i nästan hela mitt liv. Jag kan inte gärna gå tillbaka i tiden och göra det ogjort. (Som om det ens var ett val att inte vara sjuk.)

Hon betalar ingen hyra utan planerar att bo kvar i sitt hus.
Bostadtillägg kan man få även när man äger sitt boende, men det finns ingen garanti att det är så om 20 år. Även om mitt lån är färdigbetalt när jag går i pension så har jag fortfarande kostnader för försäkring, vatten, sophämtning o.s.v. vilket ju då hör till min boendekostnad.

Jag ser inget sakfel i texten "Då får du väl se till att det kommer in pengar på pensionskontot, (dvs jobba) annars lär du få suga på ramarna som pensionär " Alla kan inte det av olika anledningar, men det tog jag inte upp. Det var inte heller riktat som kritik, det var ett konstaterande. Eftersom pensionen bygger på livstidsinkomst och inte om man jobbar heltid eller ej. Deltidsarbete, arbetslöshet och/eller långa sjukskrivningar gör ju att basen för ens pension minskar..om jag inte har förstått systemet fel.
Jaha. Det har ju inte med tråden att göra utan är totalt Off Topic. Vi snackar om vad man kan göra NU för att rädda pensionen, inte om vad man borde ha gjort för 20 år sen.
 
@Magiana redan är fullt medveten om sin situation och att hon av hälsoskäl inte kan jobba mer tycker jag det är att gnida salt i såren. Som att säga till någon som amputerat benet att det bara är att gå vidare.
Exakt så. Jag är jävligt bitter över att jag varit sjuk och inte är frisk nu heller. Jag känner mig så otroligt maktlös.
 
Men va???? Jag jobbar redan.

Jag har ett jobb som jag jobbar 75% på. Mer kan jag inte jobba av hälsoskäl. Men det är en heltidstjänst. Dessvärre ger denna heltidstjänst ändå inte mer än 44% av lönen i pension. Så jag ser inte hur ditt svar var hjälpsamt. Jag jobbar men ändå kommer jag få suga på ramarna.
Du skulle kunna göra annat de sista 25%:en, sådant som du tycker är roligt och mår bra av och som dessutom kan dra in en slant. Den slanten skulle kunna bli ditt pensionsspar.
 
Du skulle kunna göra annat de sista 25%:en, sådant som du tycker är roligt och mår bra av och som dessutom kan dra in en slant. Den slanten skulle kunna bli ditt pensionsspar.
Jo, jag har också tänkt så. Haken är att jag inte mår bra och har svårt att komma till skott med något ö.h.t. I nuläget finns det flera idéer men jag måste ju agera på något också om något ska hända.
 
Jo, jag har också tänkt så. Haken är att jag inte mår bra och har svårt att komma till skott med något ö.h.t. I nuläget finns det flera idéer men jag måste ju agera på något också om något ska hända.
Det förstås. Kan du börja smått, så att tröskeln blir lägre?
Är du med i a-kassan och stämplar de 25%:en?
 
Nej, jag stämplar inte. Jag är bara tjänstledig utan betalning.

Visst skulle jag kunna börja smått. En idé jag har är att dra upp plantor på våren. Sen kan jag bara sätta ut en skylt vid stora vägen om plantor till salu.
Det tycker jag absolut du ska göra! Du var ju inne på det tidigare när du flyttade ut, att börja sälja växter?
 
Jag kan/kunde ungefär lika lite som du om allt det där, men har turen att ha en bror som är väldigt kunnig. Han rekommenderade mig att öppna ett investeringssparkonto (ISK) på Avanza och investera i deras indexfond OMXS30.

En indexfond är gjord för sådana som du och jag, som inte har varken kunskap eller intresse att hålla på med aktier men som ändå vill spara pengar för framtiden på ett sätt som ger mer avkastning än ett vanligt sparkonto. Just den här fonden innehåller de 30 mest handlade aktierna på Stockholmsbörsen, och avkastningen man får beror alltså på hur det går för de företagen. Eftersom det är en grupp stora, populära företag så är det sannolikt att den totala avkastningen efter några år kommer att bli rätt bra. Risken är mindre eftersom det rör sig om aktier i 30 olika företag (en fond är kort sagt en grupp aktier, vet inte om det förklarats tidigare), istället för ett enda företag som skulle kunna gå i konkurs imorgon.

Detta har presenterats till mig som ett av de säkraste sätten att spara på (såvida det inte rör sig om pengar som man behöver inom 5 år eller mindre, då är ett vanligt sparkonto att föredra) och det är det sättet jag pensionssparar på. Det är väldigt enkelt att öppna ett konto, och efter det är det bara att föra över en slant från ditt vanliga bankkonto till Avanza (jag har fixat en stående överföring för att slippa hålla på med det varje månad) och på den vägen är det.

Håller med ovanstående om att Avanza har många bra videos och artiklar där de förklarar sådana här saker på ett lättförståeligt sätt, så ta en titt på deras hemsida om du är intresserad! https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin.html
 
Jo, ett litet överlapp blir det till april och juni.

Och skulle det gå bra och jag utökar sortimentet så kan det ju bli liten försäljning även i augusti och kanske fram till oktober.

Men enklast är att bara sikta på högsäsongen.
Det är ett litet steg på väg. :up:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 489
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 585
Senast: Hyacinth
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 342
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp