Bukefalos 28 år!

Rädda pensionen

Sitter ju lite i samma sits som du. Kan inte jobba heltid av hälsoskäl och lönen på deltid är inte mycket att hurra för vad gäller framtida pension.
Har startat ett ISK på Avanza som jag har som privat pensionssparande.

Ska ev börja plugga i höst och byta inriktning på yrke och i så fall får jag nog lite högre lön än nu och dessutom kanske jag orkar jobba mer än 50%, dvs blir mer i pension.
 
Jag har varit sjuk flera år som ung, studerat många år och bytt jobb ofta. Dessutom är jag sämst på löneanspråk.

Jag kommer om inget ändrats från idag få rätt kass pension. Men - jag räknar kallt med att saker kommer ändras (jag är 41), jag kommer ha ett obelånat boende (min pensionsförsäkring) och jag ser dessutom klara möjligheter att dels gå i (hel)pension lite senare samt att jobba lite extra som pensionär.

Jag räknar med att ha häst som pensionär med och ser inte varför det inte skulle fungera. Ffa ser jag ingen anledning att panika över något som inte hänt än och som jag dessutom inte ens vet om jag kommer uppleva. Jag kanske dör imorgon.

Du kan nog utan problem räkna med att någonting motsvarande bostadstillägg för pensionärer finns kvar. Och det finns ett stort antal personer idag som lever på ca 9500 kr för skatt. Och bostadstillägg för hyra/motsvarande. Kan de ska väl jag som pensionär klara mig känner jag.

Jag har tjänstepension och allmän pension men avbröt mitt privata sparande.
 
Jag har varit sjuk flera år som ung, studerat många år och bytt jobb ofta. Dessutom är jag sämst på löneanspråk.

Jag kommer om inget ändrats från idag få rätt kass pension. Men - jag räknar kallt med att saker kommer ändras (jag är 41), jag kommer ha ett obelånat boende (min pensionsförsäkring) och jag ser dessutom klara möjligheter att dels gå i (hel)pension lite senare samt att jobba lite extra som pensionär.

Jag räknar med att ha häst som pensionär med och ser inte varför det inte skulle fungera. Ffa ser jag ingen anledning att panika över något som inte hänt än och som jag dessutom inte ens vet om jag kommer uppleva. Jag kanske dör imorgon.

Du kan nog utan problem räkna med att någonting motsvarande bostadstillägg för pensionärer finns kvar. Och det finns ett stort antal personer idag som lever på ca 9500 kr för skatt. Och bostadstillägg för hyra/motsvarande. Kan de ska väl jag som pensionär klara mig känner jag.

Jag har tjänstepension och allmän pension men avbröt mitt privata sparande.
Som utsikterna ser ut nu så kommer jag få fortsätta jobba, kanske ända tills jag trillar av pinn. Någon häst kommer jag inte ha råd med. Det har jag inte råd med i dagsläget heller.

Jag vet tyvärr hur det är att leva på väldigt lite pengar (har haft sjukersättning och bostadstillägg) och vilken panik det blir när något oförutsett inträffar. Exempelvis kommer jag inte att kunna laga mina tänder som pensionär utan då blir jag tvungen att dra dem. Glasögon blir också svårt att ha råd med, eller köpa ny tvättmaskin när den gamla går sönder. Så vill jag inte ha det.
 
Nej, jag stämplar inte. Jag är bara tjänstledig utan betalning.

Visst skulle jag kunna börja smått. En idé jag har är att dra upp plantor på våren. Sen kan jag bara sätta ut en skylt vid stora vägen om plantor till salu.
Låter som en jättebra början!

Om du är med i a-kassan kan det vara värt att kontakta dem och kolla om du kan få ersättning för de 25% du inte jobbar. Man får ju a-kassa även om man säger upp sig själv, fast med ett antal dagars karens.
 
Jag har pensionsångest och har haft det i många år. Hur jag ska lösa det vet jag inte. Det enda jag kunnat komma på är att köpa ett hus som jag klarar av att amortera färdigt innan jag blir pensionär, så att jag kan leva billigt sen. Det finns ju ingen garanti att bostadstillägget finns kvar när jag blir pensionär.

Jag har läst lite i pensionstrådarna här på Buke men fattar verkligen inte mycket. Folk slänger sig med så många svåra ord. Jag vet exempelvis inte vad en "fond" är. Vad är skillnaden mot en aktie liksom? Jag vet heller inte vad ISK eller investeringssparkonto är. Jag är liksom helt bortkommen gällande detta, och som om det inte räckte så är jag sjukt ointresserad av investeringar. Jag vill inte gambla med mina pengar. Jag vill bara ha en trygg pension.

Om jag skulle investera i aktier så skulle jag bli tvungen att göra ordentlig research så att det aktuella företaget inte håller på med något oetiskt som jag inte står bakom. Jag orkar inte riktigt hålla på med sånt, men att ett företag är etiskt korrekt är viktigare än pengar.

Sen har jag inte direkt några pengar att investera/spara heller. Jag jobbar bara 75% och räknar inte med att jobba mer än så framöver heller. Kanske kan jag få in lite extra pengar genom att hyra ut rum via airbnb, men jag vet inte om/när det kan ske. Det är ju lite pyssel med att få igång en uthyrning och sedan sköta det.

Jag har ingen tjänstepension och vågar inte fråga om det heller. Det är ju liksom inte så att jag har alternativet att byta jobb om det inte passar. Jag frågade jobbet om restidsersättning en gång, men just den frågan blev obesvarad. Den andra frågan i samma mejl fick svar. Jag har liksom dålig hälsa och kan inte ställa krav på jobbet.
Jag läste att du inte vill ta upp frågan om tjänstepension.
Har du någon kollega du kan prata med om det? dvs om fler tar upp frågan så det blir en diskussion bland de anställda på företaget?
 
Låter som en jättebra början!

Om du är med i a-kassan kan det vara värt att kontakta dem och kolla om du kan få ersättning för de 25% du inte jobbar. Man får ju a-kassa även om man säger upp sig själv, fast med ett antal dagars karens.
Jo, jag är med i a-kassan men går inte på arbetsförmedlingen. Jag uppfyller inte grundvillkoret https://www.unionensakassa.se/regler-och-villkor/ så därför får jag inte a-kassa.

Jag läste att du inte vill ta upp frågan om tjänstepension.
Har du någon kollega du kan prata med om det? dvs om fler tar upp frågan så det blir en diskussion bland de anställda på företaget?
Sedan i våras har jag en kollega. Tidigare har jag inte haft det.
 
Som utsikterna ser ut nu så kommer jag få fortsätta jobba, kanske ända tills jag trillar av pinn. Någon häst kommer jag inte ha råd med. Det har jag inte råd med i dagsläget heller.

Jag vet tyvärr hur det är att leva på väldigt lite pengar (har haft sjukersättning och bostadstillägg) och vilken panik det blir när något oförutsett inträffar. Exempelvis kommer jag inte att kunna laga mina tänder som pensionär utan då blir jag tvungen att dra dem. Glasögon blir också svårt att ha råd med, eller köpa ny tvättmaskin när den gamla går sönder. Så vill jag inte ha det.


Tandvårdsabbonemang?

Om du inte i andra trådar hade beskrivit din ekonomiska situation hade ju det givna svaret varit att börja spara. Men utan det som alt och utan att nu öka din inkomst som alternativ kvarstår två saker som jag ser det.

Börja i tid innan pension dra ner dina omkostnader, och se till att ha en sidoinkomst. Så mycket annat finns inte om du inte här och nu kan göra något. (Förutom det som redan diskuterats, här och nu skapa sidoinkomst och spara den)

Och kan du här och nu inte göra något finns absolut ingen anledning må dåligt av det.
 
Låter som en jättebra början!

Om du är med i a-kassan kan det vara värt att kontakta dem och kolla om du kan få ersättning för de 25% du inte jobbar. Man får ju a-kassa även om man säger upp sig själv, fast med ett antal dagars karens.

Fast Magiana är ju inte arbetsför på de resterande 25%. Det hon skulle ha är inte a-kassa utan sjukpenning/motsvarande.
 
Tandvårdsabbonemang?

Om du inte i andra trådar hade beskrivit din ekonomiska situation hade ju det givna svaret varit att börja spara. Men utan det som alt och utan att nu öka din inkomst som alternativ kvarstår två saker som jag ser det.

Börja i tid innan pension dra ner dina omkostnader, och se till att ha en sidoinkomst. Så mycket annat finns inte om du inte här och nu kan göra något. (Förutom det som redan diskuterats, här och nu skapa sidoinkomst och spara den)

Och kan du här och nu inte göra något finns absolut ingen anledning må dåligt av det.
Tandvårdsabonnemang hade jag inte hört talas om. På mina glasögon har jag abonnemang men det kostar mig ändå 199 kronor i månaden.

Jag försöker hålla kostnaderna nere. Ibland sitter jag och granskar min månadsbudget och funderar på vad jag skulle kunna dra ner på. Maten är ju en post som går att minska.

Sparar gör jag redan i den omfattning jag kan, men det är ju på ett vanligt sparkonto. Det där med gambling (alltså köpa aktier och fonder) har jag inte gett mig in på. Det känns skitläskigt men kanske blir jag tvungen.

Jag sparar just nu i första hand till ett nytt avlopp som jag kommer att behöva och sedan kommer jag spara till solceller. När jag fått upp solcellerna så kommer det att påverka min elräkning positivt.

Fast Magiana är ju inte arbetsför på de resterande 25%. Det hon skulle ha är inte a-kassa utan sjukpenning/motsvarande.
Så är det ju och sjukpenning får jag inte. Det är ju även hälsan som gör det svårt för mig att tjäna extra pengar. Omöjligt är det inte men svårare än om jag varit helt frisk. Här om dagen skulle jag t.ex. så lite frön. Jag orkade leta reda på lite krukor. Det tog en stund innan jag hittade rätt krukor. Sen fyllde jag botten på dem med blomjord. Längst upp skulle jag ha såjord, men då upptäckt jag att jag köpt fel jord. Och jag har fortfarande inte köpt rätt jord trots att jag passerat affären för jag är glömsk och har inte kommit ihåg det. Påminnelser i mobilen funkar tyvärr inte klockrent. Jag kan missa saker i alla fall.
 
Håller med föregående talare att kolla upp frisktandvård/tandvårdsabbonemang. Då slipper man obehagliga kostnader för det iaf. Dock måste man vara färdigbehandlad innan man får teckna.

Jag har haft det i många år. Har kassa tänder. Ett ”bra år” går jag back på det (betalar nu 170 kr per månad) men året jag fick laga två, dra ut en och det sen blev komplikationer gick jag väldigt plus på. Över tid har jag definitivt gått plus på det jmf med att ”betala som vanligt”

http://www.folktandvarden.se/frisktandvard/
 
Så är det ju och sjukpenning får jag inte. Det är ju även hälsan som gör det svårt för mig att tjäna extra pengar. Omöjligt är det inte men svårare än om jag varit helt frisk. Här om dagen skulle jag t.ex. så lite frön. Jag orkade leta reda på lite krukor. Det tog en stund innan jag hittade rätt krukor. Sen fyllde jag botten på dem med blomjord. Längst upp skulle jag ha såjord, men då upptäckt jag att jag köpt fel jord. Och jag har fortfarande inte köpt rätt jord trots att jag passerat affären för jag är glömsk och har inte kommit ihåg det. Påminnelser i mobilen funkar tyvärr inte klockrent. Jag kan missa saker i alla fall.

Glömskan känner jag igen. Man får vara förlåtande mot sig själv helt enkelt.
 
Håller med föregående talare att kolla upp frisktandvård/tandvårdsabbonemang. Då slipper man obehagliga kostnader för det iaf. Dock måste man vara färdigbehandlad innan man får teckna.

Jag har haft det i många år. Har kassa tänder. Ett ”bra år” går jag back på det (betalar nu 170 kr per månad) men året jag fick laga två, dra ut en och det sen blev komplikationer gick jag väldigt plus på. Över tid har jag definitivt gått plus på det jmf med att ”betala som vanligt”

http://www.folktandvarden.se/frisktandvard/
Är det bara folktandvården som har sånt? Då måste jag ju försöka hitta någon ny tandläkare igen :(.

Glömskan känner jag igen. Man får vara förlåtande mot sig själv helt enkelt.
Jag brukar inte göra någon stor grej av det, men initiativlösheten och apatin är värre. Ska jag få saker gjorda så måste jag i princip sparka på mig själv.
 
Är det bara folktandvården som har sånt? Då måste jag ju försöka hitta någon ny tandläkare igen :(.


Jag brukar inte göra någon stor grej av det, men initiativlösheten och apatin är värre. Ska jag få saker gjorda så måste jag i princip sparka på mig själv.

Ja frisktandvård är folktandvården. Ingen aning om några privata har liknande men aldrig sett det i alla fall.
 
Jaha. Det har ju inte med tråden att göra utan är totalt Off Topic. Vi snackar om vad man kan göra NU för att rädda pensionen, inte om vad man borde ha gjort för 20 år sen.
Svaret, vad du kan göra nu, är ju antingen att öka dina inbetalningar och eller placera pengar..vilket förutsätter att du kan dra in mer pengar. Vilket jag beskrev initialt. Jag ser ingen annan lösning och jag tror inte ngn annan har ngt bättre.
 
Inte utan hjälpmedel och man hunnit läka så nej.
Och...hur menar du att man annars löser problemet?
För oavsett förmåga eller inte, så handlar det ju om så krassa saker som att bygga upp en buffert av ngt slag.
Ingen annan fyller den bufferten åt mig. Det enkla sanningen pekade jag på, inte en enskild individs förmåga.
 
Jag blev nyfiken och försökte testa men det funkar ju öht inte allls

Vad exakt är det som inte funkar? Det kan ta rätt lång tid första gången man gör det då de behöver hämta nya uppgifter från massa olika håll. Själv fick jag logga in en gång och sen starta upp det och sen logga in något dygn senare när alla uppgifter som hämtats första gången jag gjorde det.
 
Vad exakt är det som inte funkar? Det kan ta rätt lång tid första gången man gör det då de behöver hämta nya uppgifter från massa olika håll. Själv fick jag logga in en gång och sen starta upp det och sen logga in något dygn senare när alla uppgifter som hämtats första gången jag gjorde det.

Det hände ingenting, men sen micklade jag runt lite och då funkade det. Jag tycker det var rätt otydligt vad som saknades
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 496
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 589
Senast: Hyacinth
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 348
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp