Bukefalos 28 år!

Rädda pensionen

Det hände ingenting, men sen micklade jag runt lite och då funkade det. Jag tycker det var rätt otydligt vad som saknades

Jaha okej, jag loggade in nu för att kolla om det verkade fungera och de har gjort om sajten rätt mycket och jag håller med om att den var väldigt otydlig nu. Var bättre design på den innan då kunde man hämta en prognos och steg för steg instruktion med vad man behövde mata in för uppgifter. Nu förstår jag att man blir förvirrad med nuvarande design.
 
Och...hur menar du att man annars löser problemet?
För oavsett förmåga eller inte, så handlar det ju om så krassa saker som att bygga upp en buffert av ngt slag.
Ingen annan fyller den bufferten åt mig. Det enkla sanningen pekade jag på, inte en enskild individs förmåga.
Den enkla sanningen är att du redan påpekar sånt som @Magiana redan vet, det finns ingen anledning att mansplaina det hon redan skrivit och utan hänsyn till de förhållanden hon lever under. Har du inget att tillföra så kan du ju som omväxling läsa igenom och försöka fatta vad andra skriver istället för att ordbajsa i hennes tråd.
 
Det är svårt att ge tips på hur man kan säkra sin ekonomi efter att man slutat jobba. Men här är lite tips på saker man kan utföra antingen redan nu på kvällar och helger, eller under pensionsåldern.

Saker man kan få in pengar på:
- passa eller gå ut med andras djur (hundar, katter, kaniner...)
- studiehjälp/läxhjälp till barn o ungdomar
- dela ut reklam
- aktier & fonder
- barnvakt
- sälja sådant som man odlar (växter, grönsaker..)
- sälja hantverk (kläder, dukar, skulpturer..)
- ställa upp i undersökningar, försök, reklam, statist

Sen kan man göra som många andra människor (och jag), flytta dit jobben finns. Eller byt boende till något billigare. Då kanske du slipper bil.
 
Det blir väl inte många kronor extra, men bara att kolla upp vilket sparkonto som ger mest ränta gör ju ändå nått. Det är stor skillnad ändå om jag tar min vanliga bank (länsförsäkringarna) där sparkontot har 0.01 % ränta och så då Svea Ekonomi som har 0.85% i ränta. Även om jag har liten summa sparat, så växer den ju mer med 0.85% ränta.

Annars skulle jag också säga fonder eller aktier för att öka pengarna. Jag har ett fondkonto hos Länsförsäkringarna (en högrisk fond, där det svänger mer helt enkelt) som just nu ligger på +85%. Som bäst gav den mig +102%, den dubblar alltså mina pengar nästan just nu. Jag har tagit ut pengar från den fonden vid ett tillfälle, men även börjat månadsspara i den fonden, 100 kr månaden. Det är lite, men bättre än inget.
Har även andra fonder, ett hos Swedbank som "bara" står, eller ja, min mamma sätter över 100 kr/mån där, men jag själv gör inget. Har konto hos Avanza också, och har köpt någon enstaka fond där, och jag förstår mig inte alls på sånt här, men jag försöker.
 
Den enkla sanningen är att du redan påpekar sånt som @Magiana redan vet, det finns ingen anledning att mansplaina det hon redan skrivit och utan hänsyn till de förhållanden hon lever under. Har du inget att tillföra så kan du ju som omväxling läsa igenom och försöka fatta vad andra skriver istället för att ordbajsa i hennes tråd.
jag har bara en fråga, har jag framfört ngt som är sakligt felaktigt. ? NEJ Alltså vem står då för gödslandet?
Jag har klargjort att det inte är riktat mot individ. Men överskriften frågar efter hur man kan rädda sin pension. Och, min vän det gör du bara på 2 sätt. Antingen betalar du in till dina pensionskonton eller så skapar du värden i form av egendom eller kapital på annat sätt. Och nyckelordet är du, för ingen annan gör det.
 
Antingen betalar du in till dina pensionskonton
Nej inte sen väldigt många år.
eller så skapar du värden i form av egendom eller kapital på annat sätt. Och nyckelordet är du, för ingen annan gör det.
Exakt så gör jag, samt skapar billigt, energisnålt och lättskött boende. Jag får inte många spänn i pension jag heller men jag är inte orolig eftersom jag skapar och lagrar in och skapar ett kontaktnät där alla inkl. jag själv kan bidra med någonting. Jag anser att det är så man ska göra när dom ekonomiska ramarna är väldigt små.
 
Nej inte sen väldigt många år. Exakt så gör jag, samt skapar billigt, energisnålt och lättskött boende. Jag får inte många spänn i pension jag heller men jag är inte orolig eftersom jag skapar och lagrar in och skapar ett kontaktnät där alla inkl. jag själv kan bidra med någonting. Jag anser att det är så man ska göra när dom ekonomiska ramarna är väldigt små.
Det var tyvärr alltför många som köpte då sittande ministärers antydan om att staten skulle ordna allt. Jag fick som tur var lära mig att pension, är den uppskjutna konsumtion man själv lyckas åstadkomma. Hur hårt och orättvist det än faller ut. Att ensam eller tillsammans med andra skapa resurser med små medel är för de flesta enda vägen till en tillvaro som medger en dräglig livsstil.
 
Delvis inspirerad av den här tråden kollade jag igår hur jag skulle kunna minska mina utgifter. Och konstaterade direkt att jag betalar 300 kr per månad i onödan. 200 kr mer än nödvändigt för mitt mobilabonnemang (har 6 GB surf, använder ca 2) och ett netflixkonto jag sällan använder.

Några knapptryck senare +300 kr per månad. I övrigt konstaterade jag att stryka ”onyttigheter”, den enstaka utelunchen per vecka osv skulle spara minst 700 kr. Så bara där 1000 kr utan ansträngning och utan inverkan på livskvalitet.

Och så är det nog för många. Men det spontana - som jag också hade svarat per reflex är ”förutom maten finns det inget jag kan dra ner på” (ja och djur då om man har sådana)

Och skulle livet bli kris så skulle jag utan att få det sämre kunna planera mat utifrån råvarusäsong, byta kattsand till katterna, tvätta mindre, köpa billigare shampoo osv. Dvs saker som minskar utgifter utan att minska livskvalitet.

Jag säger INTE det minsann är så för alla. Men att många av oss har utrymme att få lös lite pengar extra/minska utgifter fast vi inte tror det.

Och 300 kr per månad i 30 år är drygt 100’ kronor. 600 kr per månad samma period drygt 200’ Absolut ingen jättesumma i sammanhanget men om man vänder på det till att spara 500 kr i månaden i 30 år utökar pensionen led 500 (skattefria) kronor per månad i 30 år. 500 kr i månaden i 20 år utökar pensionen i 20 år osv. Och utgiften för sparandet försvinner ju dagen man går i pension och slutar spara.

Och är man mindre ”jag vill inte förlora mina pengar” än jag och törs investera dem kan man få en helt annan summa än med nollräntesparandr.
 
Delvis inspirerad av den här tråden kollade jag igår hur jag skulle kunna minska mina utgifter. Och konstaterade direkt att jag betalar 300 kr per månad i onödan. 200 kr mer än nödvändigt för mitt mobilabonnemang (har 6 GB surf, använder ca 2) och ett netflixkonto jag sällan använder.

Några knapptryck senare +300 kr per månad. I övrigt konstaterade jag att stryka ”onyttigheter”, den enstaka utelunchen per vecka osv skulle spara minst 700 kr. Så bara där 1000 kr utan ansträngning och utan inverkan på livskvalitet.

Och så är det nog för många. Men det spontana - som jag också hade svarat per reflex är ”förutom maten finns det inget jag kan dra ner på” (ja och djur då om man har sådana)

Och skulle livet bli kris så skulle jag utan att få det sämre kunna planera mat utifrån råvarusäsong, byta kattsand till katterna, tvätta mindre, köpa billigare shampoo osv. Dvs saker som minskar utgifter utan att minska livskvalitet.

Jag säger INTE det minsann är så för alla. Men att många av oss har utrymme att få lös lite pengar extra/minska utgifter fast vi inte tror det.

Och 300 kr per månad i 30 år är drygt 100’ kronor. 600 kr per månad samma period drygt 200’ Absolut ingen jättesumma i sammanhanget men om man vänder på det till att spara 500 kr i månaden i 30 år utökar pensionen led 500 (skattefria) kronor per månad i 30 år. 500 kr i månaden i 20 år utökar pensionen i 20 år osv. Och utgiften för sparandet försvinner ju dagen man går i pension och slutar spara.

Och är man mindre ”jag vill inte förlora mina pengar” än jag och törs investera dem kan man få en helt annan summa än med nollräntesparandr.
Helt rätt 👍!
 
Delvis inspirerad av den här tråden kollade jag igår hur jag skulle kunna minska mina utgifter. Och konstaterade direkt att jag betalar 300 kr per månad i onödan. 200 kr mer än nödvändigt för mitt mobilabonnemang (har 6 GB surf, använder ca 2) och ett netflixkonto jag sällan använder.

Några knapptryck senare +300 kr per månad. I övrigt konstaterade jag att stryka ”onyttigheter”, den enstaka utelunchen per vecka osv skulle spara minst 700 kr. Så bara där 1000 kr utan ansträngning och utan inverkan på livskvalitet.

Och så är det nog för många. Men det spontana - som jag också hade svarat per reflex är ”förutom maten finns det inget jag kan dra ner på” (ja och djur då om man har sådana)

Och skulle livet bli kris så skulle jag utan att få det sämre kunna planera mat utifrån råvarusäsong, byta kattsand till katterna, tvätta mindre, köpa billigare shampoo osv. Dvs saker som minskar utgifter utan att minska livskvalitet.

Jag säger INTE det minsann är så för alla. Men att många av oss har utrymme att få lös lite pengar extra/minska utgifter fast vi inte tror det.

Och 300 kr per månad i 30 år är drygt 100’ kronor. 600 kr per månad samma period drygt 200’ Absolut ingen jättesumma i sammanhanget men om man vänder på det till att spara 500 kr i månaden i 30 år utökar pensionen led 500 (skattefria) kronor per månad i 30 år. 500 kr i månaden i 20 år utökar pensionen i 20 år osv. Och utgiften för sparandet försvinner ju dagen man går i pension och slutar spara.

Och är man mindre ”jag vill inte förlora mina pengar” än jag och törs investera dem kan man få en helt annan summa än med nollräntesparandr.
Bland mina fasta utgifter finns amorteringen på huset, mat, bensin, försäkringar, el, a-kassa och fack, mobil, internet samt optikern. Utöver detta har jag utgifter som återkommer ibland, t.ex. sotning, sophämtning, slamtömning, vattenavgift. Och så är det utgifter kopplade till bilen.

Jag har i min hushållsbokföring valt att bryta ut mina godisinköp från matinköpen. Där finns pengar att spara. Godis är inte en nödvändig utgift men ack så svår att låta bli ibland. Gällande maten så finns det ju åtgärder man kan vidta. Förra året snittade jag på lite knappt 2000 i månaden för mat.

Mitt mobilabonnemang kostar 95 kronor i månaden. Billigare än så kommer jag nog inte undan. Mitt internet kostar 399 i månaden. Jag skulle kunna sänka hastigheten på fibern och komma billigare undan, men har denna hastighet p.g.a. jobbet.

Jag har inga djur jag lägger pengar på och resten av utgifterna är som de är. Kanske borde jag se över el-abonnemanget igen. Det var ett tag sedan sist. Bilen är rätt bränslesnål och jag undviker att köra i onödan. Jag överväger att börja cykla till Ica. Det är 8-9 km enkel väg.

Jag prenumererar inte på några tidningar, men är med i några föreningar.

Jag tycker ju att jag redan lever ganska snålt. Ändå kommer jag sällan under 10000 i månaden i fasta utgifter. (En månad förra året låg jag under det.)
 
Bland mina fasta utgifter finns amorteringen på huset, mat, bensin, försäkringar, el, a-kassa och fack, mobil, internet samt optikern. Utöver detta har jag utgifter som återkommer ibland, t.ex. sotning, sophämtning, slamtömning, vattenavgift. Och så är det utgifter kopplade till bilen.

Jag har i min hushållsbokföring valt att bryta ut mina godisinköp från matinköpen. Där finns pengar att spara. Godis är inte en nödvändig utgift men ack så svår att låta bli ibland. Gällande maten så finns det ju åtgärder man kan vidta. Förra året snittade jag på lite knappt 2000 i månaden för mat.

Mitt mobilabonnemang kostar 95 kronor i månaden. Billigare än så kommer jag nog inte undan. Mitt internet kostar 399 i månaden. Jag skulle kunna sänka hastigheten på fibern och komma billigare undan, men har denna hastighet p.g.a. jobbet.

Jag har inga djur jag lägger pengar på och resten av utgifterna är som de är. Kanske borde jag se över el-abonnemanget igen. Det var ett tag sedan sist. Bilen är rätt bränslesnål och jag undviker att köra i onödan. Jag överväger att börja cykla till Ica. Det är 8-9 km enkel väg.

Jag prenumererar inte på några tidningar, men är med i några föreningar.

Jag tycker ju att jag redan lever ganska snålt. Ändå kommer jag sällan under 10000 i månaden i fasta utgifter. (En månad förra året låg jag under det.)

Om vi låtsas du blev pensionär idag. Då skulle du kunna sänka hastigheten på bredbandet, du räknade med att vara klar med amorteringen väl så den försvinner, du kunde se över elavtalet, dra ner på godis, slippa kostnad för jobbpendla, a-kassa och fack osv. Lite det jag var ute efter att det finns oftast sparmån utan att sänka livskvalitén nämnvärt. Naturligtvis inte så man poff halverar. Men att man inte behöver ha samma utgifter för förhållandevis god livskvalitet.

Sophämtning - har du kärl och intervall som är lagom eller tömmer de en halvfull soptunna varje gång?

Jag skulle kunna spara sådär 60 kr i månaden på se över elavtalet. Inget jag tänkt göra men om jag ville sänka kostnaderna så mkt som möjligt för att kunna t ex spara skulle jag räkna hem de 60 kr med.
 
Om vi låtsas du blev pensionär idag. Då skulle du kunna sänka hastigheten på bredbandet, du räknade med att vara klar med amorteringen väl så den försvinner, du kunde se över elavtalet, dra ner på godis, slippa kostnad för jobbpendla, a-kassa och fack osv. Lite det jag var ute efter att det finns oftast sparmån utan att sänka livskvalitén nämnvärt. Naturligtvis inte så man poff halverar. Men att man inte behöver ha samma utgifter för förhållandevis god livskvalitet.

Sophämtning - har du kärl och intervall som är lagom eller tömmer de en halvfull soptunna varje gång?

Jag skulle kunna spara sådär 60 kr i månaden på se över elavtalet. Inget jag tänkt göra men om jag ville sänka kostnaderna så mkt som möjligt för att kunna t ex spara skulle jag räkna hem de 60 kr med.
Jo, visst skulle det vara lite som försvann när huslånet var färdigbetalt och jag inte hade kostnader för jobbet, men jag tycker ändå inte att minskningen är tillräcklig och det stressar mig.

Sophämtning. Där sa du något. Jag skulle kunna ändra det men det är så krångligt att jag inte har kommit till skott med det.
 
Jo, visst skulle det vara lite som försvann när huslånet var färdigbetalt och jag inte hade kostnader för jobbet, men jag tycker ändå inte att minskningen är tillräcklig och det stressar mig.

Sophämtning. Där sa du något. Jag skulle kunna ändra det men det är så krångligt att jag inte har kommit till skott med det.

Nej tillräckligt är det ju inte ensamt. Men som en del bland flera. Kan åtminstone skapa lite ljus i tunneln och minska ”shit det kommer aldrig gå”. Och gör du det som går nu och sparar de pengarna (tänk på livet som pensionär varje gång du tänker köpa godis kanske? ;)) så är det också en del. Om du orkar odla och sälja och får in lite där har du pengar att lägga i sparande. Och kanske bygger upp en liten trogen kundkrets så du som pensionär kan fortsätta odla och sälja. Etc etc. många bäckar små - och du har lång tid på dig och det kan inte bli sämre även om det inte räcker hela vägen.
 
Om du orkar odla och sälja och får in lite där har du pengar att lägga i sparande. Och kanske bygger upp en liten trogen kundkrets så du som pensionär kan fortsätta odla och sälja. Etc etc. många bäckar små - och du har lång tid på dig och det kan inte bli sämre även om det inte räcker hela vägen.
Jag tycker det här låter som en bra start, @Magiana, då kan du börja i så liten skala du vill. Gör en tråd om det, så kan vi peppa dig där! (Och jag som förodlar för första gången kan få bra tips! ;) )
 
Jo, visst skulle det vara lite som försvann när huslånet var färdigbetalt och jag inte hade kostnader för jobbet, men jag tycker ändå inte att minskningen är tillräcklig och det stressar mig.

Sophämtning. Där sa du något. Jag skulle kunna ändra det men det är så krångligt att jag inte har kommit till skott med det.
Men du amorterar ju på huset, ett bra pensionssparande. Bättre och säkrare penningplacering får man ju leta efter. och räntan på de pengarna är ju låneräntan du slipper betala + ev. värdeökning på fastigheten. . Som pensionär kan det ju då vara ett alternativ att hyra en lägenhet, sälja fastigheten och leva gott de sista åren.
 
Jag tycker det här låter som en bra start, @Magiana, då kan du börja i så liten skala du vill. Gör en tråd om det, så kan vi peppa dig där! (Och jag som förodlar för första gången kan få bra tips! ;) )
Jag måste ju börja med att komma ihåg att köpa såjord. Här om dagen tänkte jag få ändan ur och så lite frön trots allt, men jag hade köpt fel jord. Sen har jag inte lyckats komma ihåg att göra det.

Men du amorterar ju på huset, ett bra pensionssparande. Bättre och säkrare penningplacering får man ju leta efter. och räntan på de pengarna är ju låneräntan du slipper betala + ev. värdeökning på fastigheten. . Som pensionär kan det ju då vara ett alternativ att hyra en lägenhet, sälja fastigheten och leva gott de sista åren.
Jag tänker inte ruttna bort i en lägenhet. Det är det sämsta boende jag kan tänka mig. Risken är att jag blir en sån där jobbig kärring som hela tiden gnäller på att grannarna låter för mycket eller stinker för mycket. Dessutom har jag ingen aning om vad man gör i en lägenhet. Stirrar på väggarna? Jag skulle dö i förtid av tristess. Kanske det skulle vara bäst att dö tidigt så slipper jag oroa mig för pengar.
 
Jag måste ju börja med att komma ihåg att köpa såjord. Här om dagen tänkte jag få ändan ur och så lite frön trots allt, men jag hade köpt fel jord. Sen har jag inte lyckats komma ihåg att göra det.


Jag tänker inte ruttna bort i en lägenhet. Det är det sämsta boende jag kan tänka mig. Risken är att jag blir en sån där jobbig kärring som hela tiden gnäller på att grannarna låter för mycket eller stinker för mycket. Dessutom har jag ingen aning om vad man gör i en lägenhet. Stirrar på väggarna? Jag skulle dö i förtid av tristess. Kanske det skulle vara bäst att dö tidigt så slipper jag oroa mig för pengar.
Fast många av de pensionärer jag träffar utomlands reser upp pengarna för sina hus, bor hemma i lägenheten under kortare perioder...så jag vet inte om de ruttnar i förtid. En av dem sålde kåken, hyr en etta och köpte sig en mindre husbil..nu dyker bilder upp från i stort sett hela södra Europa under vinterhalvåret. Han parkerar vid ngn flygplats lagom till jul eller bemärkelsedagar för att åka hem och umgås med släkten. De fasta kostnaderna tar pengarna från kåken hand om, driftskostnader så som mat, drivmedel tar hans magra pension hand om, och den räcker betydligt bättre därnere.
 
Högre lön kan jag nog bara drömma om. Det är nätt och jämt jag får löneökningar. Jag måste säga till för att få det. Nu är det två år sedan sist. Innan dess gick jag 3 år med samma lön. Och som läget är nu med mitt dåliga mående och dåliga produktivitet så är lön inget jag tänker ta upp. Jag anser mig inte värd högre lön.
Anser du dig värd lägre lön? En stillastående lön är ju i princip en lönesänkning när åren går och priser stiger.

Du borde ha såväl årlig löneökning som tjänstepension; bara genom att du jobbar. Lön efter prestation medför bara större kliv.
 
Så länge du inte går i pension med massa lån lär det ju vara chill! Amortera som du gör nu enligt plan och satsa på att starta ett långsiktigt sparande i typ ISK. På 20 år hinner du spara undan en hel del!
Sen kan du ju när du väl blir pensionär välja att leva delar av året nån annanstans i världen där din pension räcker längre. Personligen har jag tänkt i de banorna (och samtidigt då hyra ut bostaden här hemma).
 
Jag måste ju börja med att komma ihåg att köpa såjord. Här om dagen tänkte jag få ändan ur och så lite frön trots allt, men jag hade köpt fel jord. Sen har jag inte lyckats komma ihåg att göra det.


Jag tänker inte ruttna bort i en lägenhet. Det är det sämsta boende jag kan tänka mig. Risken är att jag blir en sån där jobbig kärring som hela tiden gnäller på att grannarna låter för mycket eller stinker för mycket. Dessutom har jag ingen aning om vad man gör i en lägenhet. Stirrar på väggarna? Jag skulle dö i förtid av tristess. Kanske det skulle vara bäst att dö tidigt så slipper jag oroa mig för pengar.

Sätt en post-it på ratten där det står ”jord”. Ja man måste komma ihåg att klistra dit lappen. Låt oss säga att jag har post-it och penna i bilen.. host
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 495
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 587
Senast: Hyacinth
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 346
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp