Bukefalos 28 år!

Räkna MJ till unghästar?

Arwen

Trådstartare
Ja, hur räknar man egentligen till unghästar?
Jag har för länge sen fått lära mig att man ska räkna på underhållsbehovet för förväntad vuxenvikt och gå efter det och att det räcker till både underhåll och tillväxt för unghästar.
Om vi då tar förväntad vuxenvikt 400 kg som exempel så får jag fram ca 45 MJ om jag räknar som vanligt, dvs 0,5*400^0,75=44,7 MJ.
Om jag tittar i min foderbok (Hästens näringsbehov och utfodring, C.Planck) så ska en unghäst 19-36 månader med förväntad vuxenvikt 400 kg ha 52 MJ enligt tabell men inte ett ord i boken om hur man kommit fram till denna siffra.
Om jag låter Hippocampus räkna åt mig får jag fram behov på ca 51-61 MJ beroende på om jag väljer lättfödd, svårfödd osv.
Så vad gäller egentligen?:confused:
Hur har man räknat fram dessa värden? Finns det någon särskild "unghästformel" för att räkna energibehov?
Jag vill inte bara gå efter tabellvärden, jag vill veta teorin bakom för att kunna räkna själv. Så det vore jättesnällt om det finns någon som vet och vill förklara för mig.
/Arwen
 
Sv: Räkna MJ till unghästar?

på hippocampus fyller du väl i tillväxt oxå? plus ålder och förväntad vuxenvikt?

Sen får man alltid fodra med ögat i vilket fall. Jag har aldrig någonsin haft en "tabellhäst" så jag har inte ens bemödat mig att skaffa en höanalys förrän nu när jag har en fölunge där proteinerna verkligen är superviktiga o det är viktigt att energin inte blir för hög.
 
Sv: Räkna MJ till unghästar?

Kikat lite i min bok hemma, Utfodringsrekommendationer från SLU.
Då står det:
Energibehovet för den unga hästen innehåller två komponenter: underhållsbehov och tillväxtbehov. Underhållsbehovet är något högre än för den vuxna hästen. Tillväxtbehovets storlek påverkas av hur snabbt hästen ska växa. Tillväxtbehovet av energi kan beräknas med formeln:

MJ=daglig tillväxt(kg)*(1350+67,94*ålder(mån)-1,093*ålder^2(mån))*13,45/1000

Ganska krånglig formel och man behöver ändå tabellvärden för att hitta den dagliga tillväxten, så heja tabeller! ;)
Men där har du bakgrunden iaf..:)
 
Sv: Räkna MJ till unghästar?

Tack!!:bow: Jättesnällt! Då vet jag lite hur man räknar iaf...
 

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 106
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 744
Senast: isafore
·
Foder & Strö Till att börja med - Jag fodrar givetvis efter hur hästarna ser ut men vill räkna så att jag har nåt att utgå från. Mina hästar är inte...
Svar
11
· Visningar
3 022
Foder & Strö Så! Jag har kommit fram till energi- och proteinbehovet, och det jag undrar nu, som egentligen känns ju jäkla dumt att fråga om, är: För...
Svar
16
· Visningar
1 884
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp