räkna ränta

Jamtland

Trådstartare
Hur i hela friden räknar man på ränta?! Står helt freaking still i huvidet på mig. ..
Om jag har ett lån på 70000 med 6procents ränta hur mycket får jag då betala i ränta per år? Räknar man bara låneneloppet multiplicerat med 0.06? Det känns för enkelt?
 
Sv: räkna ränta

Nog tror jag du tänker rätt. :) Första året betalar du 0,06 x 70 000 = 4 200 kr i ränta första året.

Åren efter det betalar du 0,06 x (70 000 - amortering). Säg att du amorterar av 10 000 kr första året så blir det 0,06 * 60 000 = 3 600 kr i ränta år två (och så vidare).

(Reserverar mig för tankevurpor efter en väldigt, väldigt lång dag. :p )
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Om jag har ett lån på 150.000 kr som är upplagt på 10 år, hur mycket skiljer det då per månad om jag har: låneförslag 1 med 8,6% ränta...
Svar
14
· Visningar
974
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Hej! I dessa bråda tider funderar vi på om hur vi ligger till räntemässigt. Vi har haft samma bank sen vi blev husägare första gången...
Svar
1
· Visningar
479
Senast: Sleepy
·
Juridik & Ekonomi Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Human
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 406
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp