Rätt gå in till häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rätt gå in till häst

Det har varit i andra ärenden vid olika tidpukter och olika inspekt
En gång tyckte miljö att Anettes dynghög förorenade älven så att det började växa buskar nere vid älven, ca 300 meter från henne
ligger älven .Flera hästägare ovanför .Ingen av dom hade nån platta.


Men då verkar det ju faktiskt som A´s. hästhållning faktiskt är en följetong hos kommunen och dess inspektörer, och har varit under många år.
Har man så många hästar som A. ska man ha en gödselplatta, det är väl inget konstigt med det, varför rättar hon inte till en sådan sak?

Om man inte har gödselplatta här, blir ålagd att göra en, är jag säker på att man på sikt kan nekas hålla djur på den fastigheten om man vägrar.
 
Sv: Rätt gå in till häst

Men då verkar det ju faktiskt som A´s. hästhållning faktiskt är en följetong hos kommunen och dess inspektörer, och har varit under många år.
Har man så många hästar som A. ska man ha en gödselplatta, det är väl inget konstigt med det, varför rättar hon inte till en sådan sak?

Om man inte har gödselplatta här, blir ålagd att göra en, är jag säker på att man på sikt kan nekas hålla djur på den fastigheten om man vägrar.

Om man ska gödselplatta eller inte är upp till varje kommun att bestämma. Vet inte hur bestämmelsena är i hennes kommun. Dessutom så brukar det vara så att man ska ha över ett visst antal hästar för att behöva ha en platta. Och om jag förstår saken rätt så hade hon 4 hästar.
 
Sv: Rätt gå in till häst

Ingen har nån gödselplatta i Älvdalen ,mer än de som har kor.
Anette behövde ingen gödselplatta .så det ärendet lades ner
Är det många hästar 3-4 st
Hon har stora beten och de går inte hemma sommartid.
De har traktor som de tar undan gödsel med på våren innan tjälen gått upp och lägger det på ett ställe i en åkerkant som de sen plöjer Varför skulle hon behöva de fraktar bort så det är ingen olägenhet
Kommunen gick en drinkare och hans bruds ärenden
Den mannen tog dit polisen en gång de höll på att köra dyngan
Men polisen brydde sig inte om den grannen.
 
Sv: Rätt gå in till häst

Ingen har nån gödselplatta i Älvdalen ,mer än de som har kor.
Anette behövde ingen gödselplatta .så det ärendet lades ner
Är det många hästar 3-4 st
Hon har stora beten och de går inte hemma sommartid.
De har traktor som de tar undan gödsel med på våren innan tjälen gått upp och lägger det på ett ställe i en åkerkant som de sen plöjer Varför skulle hon behöva de fraktar bort så det är ingen olägenhet
Kommunen gick en drinkare och hans bruds ärenden
Den mannen tog dit polisen en gång de höll på att köra dyngan
Men polisen brydde sig inte om den grannen.

Jobbigt med alla påhopp .
Det är samma hela tiden som anmäler
En annan granne som klagat i många år var pedantisk
Han klippte gräsmattan så den var brun
Såg honom en gång när han tog skit i hagen till rabatterna sina
 
Sv: Rätt gå in till häst

Jag har svårt att få grepp om vad du anser att djurskyddsinspektören gjorde för fel? Du har tidigare skrivit att hennes mor var hemma vid tillfället och att hon är fastighetsägaren. Det är fastighetsägaren man som djurskyddsinspektör ska vända sig till för att få inträde till stallet och inte hästägaren. Annars skulle det bli mkt komplicerat att göra tillsyn i inackorderingstall där det kan vara upp till 20 olika ägare till hästar som står i samma stall. Vid ett klagomål MÅste en inspektör åka ut och inspektera och man gör det utan förvarning.

Ingen som är neutral i tråden som kan tänka sig/har tid över att begära ut kopier på akten. Det går att ringa till kommunen så skickar dom över det man vill se. Detta är offentligt material.

Personligen tror jag knappast att det finns så här mycket rök utan eld.

Mumin
 
Sv: Rätt gå in till häst

Gödselplatta eller annan tät behållare till hästgödsel måste alla som har fler än två hästar ha. Lagringsplats för minst 6 månader. (åtta månader om du bor inom vattenskyddsområde eller har fler än x djurenheter)
Att inte ha gödselplatta när man har fyra hästar är alltså ett brott mot miljöbalken.

Mumin
 
Sv: Rätt gå in till häst

Jag förstår inte vad grannens gräsklippande har med saken att göra.
Att ta hästskit i hagen är förstås stöld.
PL
 
Sv: Rätt gå in till häst

Enligt vad jag fått uppgift om så är inspekt. skyldig ha vittne med sig som är giltig som vittne dvs polis
Kan aldrig tro att man kan få springa i stall hur som helst utan djuräg ,s tillstånd I detta fall har fastighetsäg. sagt nej till inträde och bett insp.ringa hem ägaren som hade kommit omgående. I och med att det fanns två ston i hagen direkt utanför dörren in till hingsten i stallet .Vem vore ansvarig om de släppt ihop ston och hingst.
Ett av stona var mycket värdefullt med dressyrstam.Det andra stoet var också mycket fint .De som såg alla hennes hästar på hösten dvs några månader innan deras död tyckte att de såg mycket välmående ut.
Runda och fina utan att vara överfeta. Det finns fina kort på det också.Även vittnen finns att de var fina av tävlingsryttare från södra Sverige som varit på besök i samband med häst som Anette skulle ta hand om åt den ryttaren som tävlar medelsvår och svår hoppning.Dessutom väger veterinärens ord tungt i detta sammanhang.
Vad gäller jordbruksmaskiner så har inspekt.från miljö fortfarande stor harv och vagn med långt drag på i hagen tillsammans med hästen i dags datum och undrar om det är djurförbud som gäller där också?
 
Sv: Rätt gå in till häst

Försökte bara förklara hur pedantisk han var den grannen.Vet inte hur andra vill ha det men jag vill ha en grön gräsmatta ,därför klipper jag inte den så kort att den blir brun.
 
Sv: Rätt gå in till häst

I så fall är nästan alla brottslingar i lilla Älvdalen ,norra Dalarna
 
Sv: Rätt gå in till häst

Har du hört talas om jantelagen.
Stick inte upp för mycket ,du ska helst inte synas.
Anette har fått uppfödar priser och artiklar i tidningar om hästar hon fött upp ska starta VM i hoppning mm talar inte gott i den avundsjukes ögon.Det finns ingen i Älvdalen som haft någon uppfödning som kommit så långt som flera av hennes häastar gjort.
Det hade nog varit bättre om de varit mullehästar som gått ett varv i byn nån gång.Tänk så farligt det är om någon sticker upp,eller tänk om hon får EU-bidrag för areal.Tänk om hon tjänar pengar på hästarna? Ännu värre.
 
Sv: Rätt gå in till häst

En inspektör behöver inte ha med sig något giltigt vittne ut på inspektion. Att fastighetsägaren sa nej har vi endast din utsago på så jag kommenterar inte den uppgiften.

Om man förvägras rätten att inspektera djur på en fastighet skall man som inspektör begära polishandräckning. Man kan som inspektör bege sig in i stall och hagar om man har anledning att tror att det föreligger djur i nöd- åberopa nödvärnsrätt. Var något djur sjukt vid tillfället? Vad jag förstod det som avlivades/dog ett flertal hästar. Om så var fallet var det absolut inte konstigt om inspektören gick in. Deras arbete är att skydda djuren från onödigt lidande.

Mumin
 
Sv: Rätt gå in till häst

En inspektör behöver inte ha med sig något giltigt vittne ut på inspektion. Att fastighetsägaren sa nej har vi endast din utsago på så jag kommenterar inte den uppgiften.

Om man förvägras rätten att inspektera djur på en fastighet skall man som inspektör begära polishandräckning. Man kan som inspektör bege sig in i stall och hagar om man har anledning att tror att det föreligger djur i nöd- åberopa nödvärnsrätt. Var något djur sjukt vid tillfället? Vad jag förstod det som avlivades/dog ett flertal hästar. Om så var fallet var det absolut inte konstigt om inspektören gick in. Deras arbete är att skydda djuren från onödigt lidande.

Mumin

Men samtidigt SKA de ringa polisen och invänta att de kommer ut, det är skillnad på hästar som är i sin hage/box och en hund som sitter i en varm bil. Det fanns ingen orsak att misstänka att hästarna skulle dö undertiden som hon väntade på polis.

Insepktören har handlat fel när hon har påstått att hon har samma befogenheter som en polis och därför själv letade upp nycklen och tog sig in i stallet. Endast polisman har en polismans befogenheter och även de måste ringa en åklagare och få tillstånd för att gå in.
 
Sv: Rätt gå in till häst

Som jag förstod det så handlade detta besök INTE om en sk akututryckning, därför kan man nog utgå ifrån att man inte förväntade sig sjuka och döende djur.

Så har denna inspektör tagit sig större friheter än vad som tillåts under rådande situation, h*n har helt enkelt gjort fel.
Och om man utgår från den punkten, så är handlandet felaktigt. Att försöka sig på att sätta sig in i detta ärenden efter alla luddiga inlägg är ju snudd på omöjligt.

Jag tror att det är något som bör överlåtas till myndigheterna, man hoppas och tror att det finns andra som är mer pålästa och agerar utifrån lagen kort och gott .
 
Sv: Rätt gå in till häst

Okey så det var altså inte ngn nödsituation. Då har inspektören gjort fel som inte inväntat polis, om de nekat henne tillträde.

Om mamman sagt ok hade det varit en annan situation. Utredningen får visa vad som hänt men synnerligen klantiga uttalanden har det varit i media iallfall :o

Att det verkar rörigt är det minsta man kan säga :eek:

Mumin
 
Sv: Rätt gå in till häst

Men om mamman var med så var det faktiskt hennes skyldighet som fastighetsägare att släppa in inspektören.
PL
 
Sv: Rätt gå in till häst

Försökte bara förklara hur pedantisk han var den grannen.Vet inte hur andra vill ha det men jag vill ha en grön gräsmatta ,därför klipper jag inte den så kort att den blir brun.
Men du använder grannens gräsklippning som ett argument för att det är han som anmält!
PL
 
Sv: Rätt gå in till häst

I och med att det fanns två ston i hagen direkt utanför dörren in till hingsten i stallet .Vem vore ansvarig om de släppt ihop ston och hingst.


Du kan väl på allvar inte mena att en inspektör skulle släppa ihop hingsten med stona utanför?

Och om nu modern var hemma, visste om problematiken:confused:, med hingsten och dens smitningsbenägenhet:confused:, då kunde väl hon gått med inspektören och sett till att dörren stängdes när de väl knallat in?

Hur kunde inspektören hitta nyckeln?:confused:, eller visade modern dess plats?
 
Sv: Rätt gå in till häst

Men om mamman var med så var det faktiskt hennes skyldighet som fastighetsägare att släppa in inspektören.
PL

Ja det är det absolut. Tyvärr är det inte längre straffbart att säga nej utan det gör endast djurskyddsinspektörens arbete krångligare och i några fall ger det djurägare tiden de behöver för att snabbt kunna städa undan/köra ut mat/ge vatten. :eek:

De ställen som man redan vet krånglar eller är hotfulla tas polis med ut på plats i förebyggande syfte.

Svårt att säga vad som har hänt i den här situationen men jag hoppas att allt gick rätt till. Att djurskyddsinspektörerna skulle försöka sätta dit någon pga avundsjuka har jag mycket svårt att tro. Jag vill gärna tro att de som utbildat sig och arbetar med djurskydd gör det för att man vill aktivt arbeta med att förbättra djurvälfärd. Men fel kan alla människor göra. Kan hända att de har misstolkat lagtexten :o

Mumin
 
Sv: Rätt gå in till häst

Om de letat reda på nyckeln själva så har de klart begått ett fel.
Om fastighetsägaren visade var nyckeln fanns så måste det ses som ett medgivande oberoende av vad hästägaren anser.
Om fastighetsägaren finns på plats o vägrar släppa in insp vore det rimligt att denne fick betala extrakostnaderna på polisassistans.
PL
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (DT) På kort tid avled fyra hästar för Anette Hedman i Älvdalen. Något som bidragit till att miljönämnden anmält henne och begärt att...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 993
Senast: Lillfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp