Bukefalos 28 år!

Rätt gå in till häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rätt gå in till häst

Om man registreras är man ju inte anonym alls. Många skulle inte våga anmäla om risken fanns att man blev betalningsskyldig. Hur blir det tex om det finns fel på stallet men inspektören väljer att se mellan fingrarna?

Och kan en myndighet ha hemliga register med tanke på offentlighetspricipen?

Dock skall ju inte djurägaren behöva betala för anmälningar som visar sig vara grundlösa.

Om man vid insp efter en anmälan kommer ut till ett stall med välmående hästar i stora beteshagar och sedan upptäcker att stallet har 3 cm för låg takhöjd, ska man då menar du som insp kräva att djurägaren ska bygga om sitt stall?
Där menar jag att en insp kan göra rätt genom att se mellan fingarna.
Om man däremot kommer ut vid insp och ser ren misär tror jag ingen insp skulle välja att se mellan fingrarna...
 
Sv: Rätt gå in till häst

Det finns många tjänstemän som missbrukar sin makt, inte bara inom det här området.
Men tillbaka till inspektion...Ofta blir man ju lite ställd när de dyker upp. Det är ju ändock en myndighetsperson med allt vad det innebär. Jag fick oanmält besök då en tidigare inackordering hämnades genom att anmäla mig och påstå att jag inte hade vatten i hagarna. Vilket jag hade, men hästarna gick bara ute 9-16 i hagarna, så enligt djurskyddsbestämmelserna så var det inte nödvändigt att ha det. Det retar mig lite efterhand att jag inte ifrågasatte besöket då hon hade kunnat fråga anmälaren om hästarna var ute dygnet runt eller var uppstallade och kanske kunnat hoppa över besöket hos mig. (Det var inte heller betessäsong.) Lite måste de ju ifrågasätta den som ringer också. Men först blir man lite ställd och sen blev jag arg när jag förstod vem som hade ringt. Efter de hjärnvolterna så fungerar inte hjärnan som den ska. :angel:
Men inspektören var jättetrevlig. :)

Men hur blev det här, fick du en räkning sen då??? Det verkar ju helt vansinnigt i sådana fall! Vad jag förstår av uppgifter i tråden åker djurägaren på att betala vid inspektion....
 
Sv: Rätt gå in till häst

Då förstår jag inte varför du beskyller g för att komma med en otrolig historia!?
pl

Jag tror det finns både otroliga och troliga historier om anmälare och anmälda att dra upp. Men.... det har egntligen inte så mkt med det aktuella fallet att göra, för som i detta fall, när man blir utsatt av en inspektör, som genom sin makt, endast utövar någon slags trakasseri
och maktmissbruk, som inte har det minsta med djurskydd att göra så spelar det ingen roll om anmälaren varit anonym eller ej.
 
Sv: Rätt gå in till häst

Om man vid insp efter en anmälan kommer ut till ett stall med välmående hästar i stora beteshagar och sedan upptäcker att stallet har 3 cm för låg takhöjd, ska man då menar du som insp kräva att djurägaren ska bygga om sitt stall?
Nej jag menar inte att inspektören skall göra en fullständig mätning av stallet för varenda liten anmälan och det har jeg heller inte skrivit.
 
Sv: Rätt gå in till häst

Jag frågar mig också varför folk inte tar tag i saker själva i st f att kontakta myndigheter. Har vi blivit så passiviserade och indoktrinerade med "storebror ta hand om dig" att vi alldeles tappat förmågan att agera praktiskt?

LIA

Ja det här med att anmäla anonymt är ju ett väldigt enkelt sätt att ge sin granne problem. Jag vet ett speciellt fall i min kommun där grannen till en hästgård helt enkelt var rädd för hästar och inte tyckte om vare sig lukten eller åsynen av djuren och helt enkelt ville ha bort djuren. Vad skulle hon göra? Säga till grannen: Kan du ta bort hästarna så jag slipper se dom varje dag? Nej, det går ju inte, så hon går självklart till kommunen och anmäler misskötsel, alleriger, cm i takhöjd osv... allt för att jävlas! Tack och lov fick hon inte inspkt på sin sida.
 
Sv: Rätt gå in till häst

Nej jag menar inte att inspektören skall göra en fullständig mätning av stallet för varenda liten anmälan och det har jeg heller inte skrivit.

sa jag att du skrivit det? gav bara ett typexemel på ditt inlägg.
Men problemet kvarstår ändå om en en sådan inspt som P kommer ut som verkligen vill hitta brister, då skulle ju en sådan situtation kunna bli möjlig. Orimligt men fullt möjlig.
 
Sv: Rätt gå in till häst

Det är bland annat sådana människor som ska stoppas från att via anonyma anmälningar göra livet till ett elände för folk.
Förhoppningsvis förekommer inte anonyma anmälningar av okynne eller elakhet alltför ofta, men när dom gör det så kan dom skada de drabbade väldigt illa. En gång är en för mycket!

LIA
 
Sv: Rätt gå in till häst

. Jag bröt inte mot några lagar öht och ändå ska dom åka ut och inspektera och jag får betala för det. :confused:
Och dessutom hade jag vatten i hagarna....:angel:

Läste nu att du fick betala!! Jösses, vad uppåt väggarna!
Hur mkt var räkningen på?? Man frågar sig varför.... åker inte insp ut på sin betalda arbetstid med full lön från oss skattebetalare?? Eller är inspektörerna egna företagare?? :angel:
 
Sv: Rätt gå in till häst

Extern debitering är vanligt hos de flesta myndigheter, problemet i sådana här fall är att "fel kund" kan drabbas. Därför borde ett system införas, där den som missköter djuren etc betalar fullt ut, den som felaktigt anmäler betalar för det besöket och schemalagda besök är kostnadsfria (dvs när inga större anmärkningar föreligger).
Så tycker jag.

LIA
 
Sv: Rätt gå in till häst

Fast det hade varit enklare, för vad ska man skylla på då om man blivit över sprungen av hästar som man bevisligen inte borde hanterat utan ägarens medgivande eller närvarande.;)

Problemet är att en annan obehaglig situation då hade kunnat uppstå om inspt tex hade skadat sig, då hade hon säkerligen kunnat åberopa ytterligare brister. Dessutom har ju A under så pass lång tid blivit utsatt för inspektörernas hetsjakt, vilket i sin tur troligtvis bidragit till mammans agerande.
 
Sv: Rätt gå in till häst

Extern debitering är vanligt hos de flesta myndigheter, problemet i sådana här fall är att "fel kund" kan drabbas. Därför borde ett system införas, där den som missköter djuren etc betalar fullt ut, den som felaktigt anmäler betalar för det besöket och schemalagda besök är kostnadsfria (dvs när inga större anmärkningar föreligger).
Så tycker jag.

LIA

Ja en motion i den riktningen vore toppen, så som det är idag verkar helt åt skogen.
 
Sv: Rätt gå in till häst

Har A fått något svar på vad avloppsvattnet kom ifrån?
 
Sv: Rätt gå in till häst

Med tanke på att en stor del av de riktigt allvarliga vanvårdsfallen upptäcks o anmäls genom omgivningen är det inte rimligt med något sådant.
Vad skall betraktas som tillräckligt felaktigt?
PL
 
Sv: Rätt gå in till häst

Med tanke på att en stor del av de riktigt allvarliga vanvårdsfallen upptäcks o anmäls genom omgivningen är det inte rimligt med något sådant.
Vad skall betraktas som tillräckligt felaktigt?
Förstår inte logiken? Vari ligger det orimliga? Ingen har väl sagt något om dom berättigade anmälningarna??
Gränsdragningar och bedömningar kan göras av folk som besitter kompetens härför. Precis som på andra områden. Varför skulle det vara ett avgörande problem??

LIA
 
Sv: Rätt gå in till häst

A,s mor ringde henne,A var tvungen att skynda sig att klä bebisen och åka några kilometer till stallet vilket tog ca 10 min
Anette mötte insp ca 200 meter från stallet.
Anette åkte i stället upp på miljökontoret där ingen svarade på tilltal vilket irriterade Anette
Platbardis körde ut A från kontoret med hjälp av polis.Hon ringde och beställde polishandräckning för att kasta ut Anette och barnen för att de ville veta vad som hänt.Platbardis nonchalerade Anette totalt och visade utgången.Svar fick hon två månader senare,Strax innan svaret kom platbardis i poliseskort hem till Anette.A,s son ringde,mamma ,mamma kom hem det står poliser på gården
Inspekt rättade till en tråd i hagen där A brukade gå igenom med foder .Tråden hängde ned lite grann.vilket insp kommenterat
A säger att det händer ofta att den tråden åker ner och
att hon också rättar till den. A funderar på om hon skall anmäla inspekt familj för att de har så många jordbuksmaskiner i hagen tillsammans med hästen deras,två harvar skrotbilar ensil press vagn medstort drag mm. inne i hagen .Fullt i plogar mm alldeles utanför hagen också om den kommer lös

Hur i h-e kan man som inspektör ha mage att slösa med samhällets resurser (poliseskort)på det här sättet och dessutom inte kunna öga mot öga svara personen i fråga... Fegt!
Har inte poliser bättre saker att göra i Älvdalen? Undrar om P sover gott om natten och tycker att hon utför ett väldigt bra jobb??
Skrämmande hur en myndighetsperson kan bete sig!
 
Sv: Rätt gå in till häst

Jag tycker att anmälningar borde inte få vara anonyma utan att alla ska uppge sitt namn. Sen ska myndigheten kunna avgöra om ett visst ärende ska sekretessbeläggas under en viss tid, om det t ex uppstår en hotbild mot inspektörer eller anmälare. Jag tycker inte om när folk inte kan stå för sina handlingar och det kan lika gärna bli en oskyldig som blir anklagad för att ha gjort den anonyma anmälan.
Vi svenskar har en förmåga att "sticka knivar" i folk bakifrån och inte våga stå för våra handlingar. Och för vissa så ses anmälan till olika myndigheter som den optimala hämnden, framför allt då man kan vara anonym...och den svenska avundsjukan har vi väl alla hört talas om.

Till Lillfi: Jag behövde inte betala inspektionen....:banana:
 
Sv: Rätt gå in till häst

Jag tycker att anmälningar borde inte få vara anonyma utan att alla ska uppge sitt namn. Sen ska myndigheten kunna avgöra om ett visst ärende ska sekretessbeläggas under en viss tid, om det t ex uppstår en hotbild mot inspektörer eller anmälare. Jag tycker inte om när folk inte kan stå för sina handlingar och det kan lika gärna bli en oskyldig som blir anklagad för att ha gjort den anonyma anmälan.
Vi svenskar har en förmåga att "sticka knivar" i folk bakifrån och inte våga stå för våra handlingar. Och för vissa så ses anmälan till olika myndigheter som den optimala hämnden, framför allt då man kan vara anonym...och den svenska avundsjukan har vi väl alla hört talas om.

Till Lillfi: Jag behövde inte betala inspektionen....:banana:

Vad gör vi med de som inte har något ont uppsåt men anmäler av okunskap? Skall vi straffa dem genom att låta dem betala?

Skall vi ha samma syn får alla anmälningar? För att få det här rättsäkert så måste ju felaktiga anmälningar upp i domstol, är det rimligt?

Och om du slapp betala, vad är då probelmet?
 
Sv: Rätt gå in till häst

Från början var inlägget baserat på att inspektörerna kanske kunde ifrågasätta de som ringer också och inte bara kasta sig iväg. I det här fallet så gällde det vatten i hagarna under dagvistelse kl. 9-16 max. Det var i mitten på maj och värmen hade inte börjat. Hästarna stog uppstallade på natten. Djurskyddsbestämmelserna säger att de ska ha vatten två ggr per/dag som minsta mängd, förenklat uttryckt! Med en enkel fråga om hästarna gick ute dygnet runt eller stod uppstallade nattetid, så hade inspektören kunnat meddelat anmälaren att jag inte bröt mot några djurskyddsbestämmelser redan i telefonen och hade inte behövt kastat sig ut till mig, varav jag normalt sett ska stå för kostnaden för det besöket. Mitt inlägg gällde avsaknaden av ifrågasättandet från början. Pengarna var inte huvudsaken, de halkade in långt senare i diskussionen och inte av mig. Jag bara påpekade nu för Lillfi att jag inte behövde betala eftersom hon tog upp det.....Så pengarna är ingen "big deal" för mig...:angel:
 
Sv: Rätt gå in till häst

"Att omväxlande mena att alla utom han själv är totalt okunniga o mena att inga regler behövs håller inte."
Tänk vad enkelt det kan uttryckas, med kunskap så behövs inte reglerna.
 
Sv: Rätt gå in till häst

"Vad gör vi med de som inte har något ont uppsåt men anmäler av okunskap?"
Har man inte kunskapen så ska man hålla käft, så enkelt är det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (DT) På kort tid avled fyra hästar för Anette Hedman i Älvdalen. Något som bidragit till att miljönämnden anmält henne och begärt att...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 877
Senast: Lillfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbeteende
  • Kattsnack 10
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp