Rätt gå in till häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rätt gå in till häst

Håller med! Jag tror att det är andra tragiska familjesituationer, sjukdom o dyl som ligger bakom många fall av misskötsel av djur. Det är nog inte så ofta det beror på ont uppsåt och där borde kanske myndigheterna samarbeta bättre så kommer man åt problemet lite tidigare.

Men om man vill komma åt problemet tidigare så är det väl ingen bra lösning att göra det svårare att göra en anmälan?

Som jag tolkat många debattörer här så skall man bry sig mindre om andras djurhållning. Då kommer ju probelmen snarare att upptäckas senare.

Hur skall myndigheterna egentligen få reda på missförhållanden och åtgärda dem på ett tidigt skede?
 
Sv: Rätt gå in till häst

Självklart finns det personer som kan hota, oftast för att de redan mår dåligt psykiskt, men de kan lika gärna hota fel person vid en anonym anmälan. Jag tycker inte det är bättre...hur ska den hotade kunna visa att den är oskyldig till anmälan?!
Jag tror överlag att de flesta familjer är glada över att få hjälp. Det är ju en situation som gått över styr och som de tappat kontrollen över. Sen får vi ju hoppas att myndigheterna är till för att hjälpa och inte stjälpa! Och där tror jag att ett samarbete mellan olika instanser är bra!
 
Sv: Rätt gå in till häst

Sen får vi ju hoppas att myndigheterna är till för att hjälpa och inte stjälpa! Och där tror jag att ett samarbete mellan olika instanser är bra!


Men nu låter det, obs låter, som du ändå vill ha mer kontroll med myndigheters hjälp, samarbete mellan myndigheter angående djurskydd, hur menar du?
 
Sv: Rätt gå in till häst

Jag tycker inte att själva anmälningsförfarandet blir svårare för att man ska uppge sitt namn. Jag välkomnar befogade anmälningar. Och är man så 100 på att missförhållanden råder så kan man väl stå för det man gör. Det jag vänder mig emot är anmälningar som baserar sig på anmälarens eget tyckande och som inte har så mkt med brott att göra. Och okynnesanmälningar. Men vad tråden från början gällde var ju om inspektören har missbrukat sin myndighetsutövning. Det finns alltid folk som kan missbruka en maktsituation.
 
Sv: Rätt gå in till häst

. Det jag vänder mig emot är anmälningar som baserar sig på anmälarens eget tyckande och som inte har så mkt med brott att göra. Och okynnesanmälningar.

Fast det går inte att komma ifrån att det är anmälarens eget tyckande som ligger till grund för dens anmälan.

Det är tråkigt om man blir okynnesanmäld, men jag ser inte det stora problemet, är det okynne finns inget att hämta och man får ju faktiskt rätt, det borde väl vara en nöjsam bit i det hela.
 
Sv: Rätt gå in till häst

Det kanske inte just var bara djurskyddet jag avsåg utan det kan ju gälla även andra situtioner i familjen t ex barn som far illa. Det kanske går att upptäcka problemen tidigare med lite samarbete....
Jag är dessutom absolut inte emot myndigheter. De fyller sin funktion. Men jag är emot anonyma anmälningar oavsett vilken myndighet det gäller.....jag tycker man ska vara riktigt säker innan man anmäler, oavsett myndighet, och inte kunna göra det på halvtaskiga åsikter och fakta och sedan gömma sig bakom anonymitet.
 
Sv: Rätt gå in till häst

Men vad tråden från början gällde var ju om inspektören har missbrukat sin myndighetsutövning. Det finns alltid folk som kan missbruka en maktsituation.

Och här finns det säkert olika kategorier också, dels de som har fått en anmälan på sig. De anser ofta att inspektören är "maktgalen", för de som har fått anmärkningar på sitt stall anser ju att inspektören är ett pucko osv.

Det som framgår startinlägget låter som om inspektören har tagit sig ett lite väl vidlyftigt ansvar, men eftersom uppgifterna är svårtolkade är det bättre att överlåta bedömning till berörd myndighet.

Jag har faktiskt ett ganska bra förtroende för dem trots allt, eftersom jag ändå har sett inspektörer omplaceras när de inte har passat på sin tjänst.
 
Sv: Rätt gå in till häst

Jag tycker inte att själva anmälningsförfarandet blir svårare för att man ska uppge sitt namn. Jag välkomnar befogade anmälningar. Och är man så 100 på att missförhållanden råder så kan man väl stå för det man gör.

Ja du skulle själv agera så. jag är dock inte övertygad om att alla skulle våga anmäla även i befogade fall om man inte får vara anonym.

Men det här ämnet börjar bli uttjatat. Vi tycker inte likadant när det gäller om man skall få vara anonym i myndighetskontakter eller inte. Jag tror inte vi kommer till någon konsensus faktiskt.;)
 
Sv: Rätt gå in till häst

Ja, vi är ju olika. Jag har hört på en föreläsning en gång att svenska folket består av 10 % JA/NEJ-sägare och 90 % efterföljare, grovt kategoriserat. Och den första kategorin vågar sticka ut och synas medan den andra kategorin vill gömma sig i mängden och inte sticka ut. Så ska man tro på de siffrorna så finns det många potentiella anonyma anmälare. :angel:
 
Sv: Rätt gå in till häst

Jaga inte en anonym Boj :), det finns för många hästägare idag och förenklat så är det deras okunskap som har orsakat alla regler. Och utan kunskap så hänger man i regelboken.

Nej jag är inte heller en anonym Boj, om du sen läser i tidigare inlägg så skrivs det just att reglerna tillkommer för de med mindre kunskap men eftersom jag själv suttit med tävlingsreglemente vet jag att dessa även skapas pga människor som hela tiden ser möjligheter att kringgå reglerna. Så utgångsläget måste alltså även vara när det gäller övriga regler.

Så, frågan återstår. Var ligger kunskaperna?
 
Sv: Rätt gå in till häst

Så du menar att det finns noll procent som säger ja eller nej beroende på en självständig bedömning av situationen?
PL
 
Sv: Rätt gå in till häst

Det kanske inte just var bara djurskyddet jag avsåg utan det kan ju gälla även andra situtioner i familjen t ex barn som far illa. Det kanske går att upptäcka problemen tidigare med lite samarbete....

Men på dig låter det, obs låter,att myndigheter ska ha mer insyn och kontroll än vad de har idag, i förebyggande syfte, vad det än gäller?
 
Sv: Rätt gå in till häst

Nu rycker jag ett inlägg i högen, jag har ett stall med inackorderingar. Ännu har vi inte drabbats av några anmälningar, vi har ju kontroller regelbundet och de inspektörer som kommer hit finns inget att anmärka på. De är kunniga, trevliga och fullt resonabla.
Att det finns många rötägg råder ju inga tvivel om, varför skulle inte dessa finnas även på dom här posterna.
Att det finns vissa lagar och regler tycker inte jag är ett problem, även om jag har förstått att vissa har problem med det. Men så är det nog så, att de som är seriösa har inga problem, medan de som kan ses som mindre seriösa kanske upplever motsatsen. Vad vet jag.
 
Sv: Rätt gå in till häst

Risken finns dock att vissa mer eller mindre förutbestämda rättshaverister råkar illa ut trots någorlunda bra djurhållning.
O det finns faktiskt exempel på totala tokstollar till inspektörer.
PL
 
Sv: Rätt gå in till häst

Nu rycker jag ett inlägg i högen, jag har ett stall med inackorderingar. Ännu har vi inte drabbats av några anmälningar, vi har ju kontroller regelbundet och de inspektörer som kommer hit finns inget att anmärka på. De är kunniga, trevliga och fullt resonabla.
Att det finns många rötägg råder ju inga tvivel om, varför skulle inte dessa finnas även på dom här posterna.
Att det finns vissa lagar och regler tycker inte jag är ett problem, även om jag har förstått att vissa har problem med det. Men så är det nog så, att de som är seriösa har inga problem, medan de som kan ses som mindre seriösa kanske upplever motsatsen. Vad vet jag.

Så länge man blir insp av resonabla inspektörer så är det ju inga problem förstås. Men det är ju det som är så tragiskt att dessa "rötägg" ska få ställa till en massa elände helt i onödan, för småsaker, och med rätten på sin sida utan att man har någonting att säga till om.
 
Sv: Rätt gå in till häst

Det är tråkigt om man blir okynnesanmäld, men jag ser inte det stora problemet, är det okynne finns inget att hämta och man får ju faktiskt rätt, det borde väl vara en nöjsam bit i det hela.

Vari ligger nöjet? Tror säkert man kan hitta roligare saker om man vill roa sig.
 
Sv: Rätt gå in till häst

Nej då, jag vill inte ha någon överförmyndare som kontrollerar mig. Men behov av olika myndigheter har ju uppstått och vi svenskar är ju ganska beroende av dem. Vi är ju ett folk kontrollerade av storebror staten. Vi kanske blir lite handlingsförlamade för vi är vana vid att en myndighet tar ansvaret. Läs om mentaliteten hos befolkningen i s k bruksorter som är vana att bli omhändertagna av en stor brukspatron. Där har du ett mini-Sverige i ett nötskal....enligt min uppfattning, är bäst att tillägga...
 
Sv: Rätt gå in till häst

Risken finns dock att vissa mer eller mindre förutbestämda rättshaverister råkar illa ut trots någorlunda bra djurhållning.
O det finns faktiskt exempel på totala tokstollar till inspektörer.
PL

Ja det är olyckligt när folk råkar illa ut pga dessa. Det kan ju helt enkelt bli slutet för en verksamhet.
 
Sv: Rätt gå in till häst

Jag tycker också att inspektören var trevlig och jag har haft mycket kontakt med dem eftersom jag håller på med ombyggnad. Så det är inget problem. Min anmälning är inte heller ett problem. Jag vet vilka kunskaper jag har och jag vet vad mina hästar presterar. Dessutom sa jag upp inackorderingen just för att hon inte tog hand om sin häst. Den var då i maj inte hanterad eller ens borstad en endaste gång det här året av ägaren. Mina barn har borstat av den när den har sett för risig ut. Det är en liten häst, precis över ponnymått, och självklart kompenserar hon sitt bristande intresse med att hästen ska ha en vansinnig mängd mat. Då är man en bra hästägare och inte att förglömma tre påsar morötter varje dag vilket gör att hästen älskar dig lite extra!? :confused: Men däremot är allt jag gör med hästen i den dagliga skötseln jättepetigt. Gud nåde mig om det blir fel täcke, (varför den ö h t ska ha täcke på sig är en gåta) Jag kan skriva en hel uppsats om den familjen....men det är pållarna det är synd om.

Men tillbaka till inspektionen. Den bekom mig ingenting utan jag vet att mina hästar är välskötta och välmående. Men att den har avhandlats här är för att det var ett exempel ur "real life" hur det kan gå till. Det är inte hörsägen, inte tidningsartiklar mm utan jag har ju själv varit med om det så ingen kan betvivla trovärdigheten i det som sagts.
Men det hade varit skönt om inspektören hade tryckt till anmälaren lite, det måste jag ändå tycka. :rofl: :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (DT) På kort tid avled fyra hästar för Anette Hedman i Älvdalen. Något som bidragit till att miljönämnden anmält henne och begärt att...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 824
Senast: Lillfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp