Rätt till avdrag på hyran?

Freddie

Trådstartare
Den 3:e oktober skulle vi ha flyttat in i en hyresrätt (efter att ha sålt vår bostadsrätt). När vi får nycklarna samma morgon upptäcks att 1. Den förra hyresgästen har inte städat särskilt bra (vilket vi på plats fick reda på att vi skulle få 1100:- i ersättning för), 2. Alla rum måste målas om. 3. I två rum måste eluttag repareras. 4. Två innerdörrar är trasiga. I och med målningen kan vi inte flytta in i lägenheten.

Vi har kvar vår bostadsrätt till den 14:e, men vi hade förstås räknat med att kunna flytta på en gång. Nu har vi fått avboka vår flytthjälp, omboka den flyttstädning som ska ske i vår bostadsrätt och får dessutom leva mitt bland alla flyttkartonger åtminstone veckan ut. Vi var inne i den nya lägenheten idag och det är spacklat, men inte målat ännu.

Jag tror att vi har tillbringat åtminstone tre timmar i telefon de senaste dagarna för att föra diskussioner med det kommunala bostadsbolaget som äger hyresrätten, men service verkar inte vara deras starka sida. Jag tycker inte att det är rimligt att vi ska betala hyra för de dagar som vi inte kan bo i lägenheten, inte minst som den stått tom i över en månad och bostadsbolaget har haft lång tid på sig att både besiktiga och rätta till felen i lägenheten. Men har vi rätt att kräva avdrag på hyran, eller kan bostadsbolaget hävda (som de har försökt) att de har en månad på sig att "rätta till fel" i lägenheten? Jag menar, om det vore så att de skulle måla ett rum, men de har alltså spacklat alla rum (tre sovrum, ett vardagsrum och hallen) och ska måla dem - förhoppningsvis innan veckan är slut. Det är inte möjligt att varken sova eller äta i lägenheten de närmaste dagarna.
 
Ofta står det i kontraktet att man inte har rätt till hyresnedsättning om hyresvärden utför sedvanligt underhåll. Men kolla med hyresgästföreningen.
 
Om de har besiktigat efter förra hyresgästen borde de upptäckt det då.
Men som ovanstående kolla med hyresgästföreningen
 
Den 3:e oktober skulle vi ha flyttat in i en hyresrätt (efter att ha sålt vår bostadsrätt). När vi får nycklarna samma morgon upptäcks att 1. Den förra hyresgästen har inte städat särskilt bra (vilket vi på plats fick reda på att vi skulle få 1100:- i ersättning för), 2. Alla rum måste målas om. 3. I två rum måste eluttag repareras. 4. Två innerdörrar är trasiga. I och med målningen kan vi inte flytta in i lägenheten.

Vi har kvar vår bostadsrätt till den 14:e, men vi hade förstås räknat med att kunna flytta på en gång. Nu har vi fått avboka vår flytthjälp, omboka den flyttstädning som ska ske i vår bostadsrätt och får dessutom leva mitt bland alla flyttkartonger åtminstone veckan ut. Vi var inne i den nya lägenheten idag och det är spacklat, men inte målat ännu.

Jag tror att vi har tillbringat åtminstone tre timmar i telefon de senaste dagarna för att föra diskussioner med det kommunala bostadsbolaget som äger hyresrätten, men service verkar inte vara deras starka sida. Jag tycker inte att det är rimligt att vi ska betala hyra för de dagar som vi inte kan bo i lägenheten, inte minst som den stått tom i över en månad och bostadsbolaget har haft lång tid på sig att både besiktiga och rätta till felen i lägenheten. Men har vi rätt att kräva avdrag på hyran, eller kan bostadsbolaget hävda (som de har försökt) att de har en månad på sig att "rätta till fel" i lägenheten? Jag menar, om det vore så att de skulle måla ett rum, men de har alltså spacklat alla rum (tre sovrum, ett vardagsrum och hallen) och ska måla dem - förhoppningsvis innan veckan är slut. Det är inte möjligt att varken sova eller äta i lägenheten de närmaste dagarna.

Klart att du kan bråka med dem, och kanske få någon tusenlapp om du har tur. Men är det värt det?
Om det löser sig så att ni kan flytta in innan ni måste vara ute ur gamla lägenheten är det kanske lika bra att låta det vara? Då får ni lite poäng på goodwill-kontot hos hyresvärden, om ni försöker krångla är risken att ni blir stämplade som just krångliga och kommer i sista hand i fortsättningen.
 
eller kan bostadsbolaget hävda (som de har försökt) att de har en månad på sig att "rätta till fel" i lägenheten?
Jag tror att de har en månad på sig innan kontraktet förfaller.
Men inte utan att få problem.
Jag pekar som alltid på hyreslagen.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument...ttningssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994
Kap 12
10 § Blir lägenheten före tillträdesdagen så förstörd att den inte kan
användas för det avsedda ändamålet, förfaller avtalet. Är hyresvärden
vållande till händelsen eller lämnar han ej utan dröjsmål hyresgästen
meddelande om denna, har hyresgästen rätt till ersättning för skada.

Läs även 11 §.
 
inte minst som den stått tom i över en månad och bostadsbolaget har haft lång tid på sig att både besiktiga och rätta till felen i lägenheten.
Det där är något som jag tror att jag skall förklara.
Har stått tom?
Som i inte uthyrd eller som i förra hyresgästerna har flyttat men betalar ännu hyra?
Om förra hyresgästerna fortfarande har bostaden i sin besittning så har hyresvärden inte med att göra hur den ser ut förrän nästa hyresgäst tillträder.
Den får vara både smutsig och trasig bara grannarna inte störs.
Sista månaden av ett hyresavtal så får en hyresvärd inte renovera.
Det är liksom förbjudet.
Och därför kan första månaden för nästa hyresgäst bli litet turbulent.

"Efter tillsägelse minst en månad i förväg får hyresvärden i lägenheten
låta utföra mindre brådskande förbättringsarbeten som inte vållar
väsentligt hinder eller men i nyttjanderätten. Sådana arbeten får dock
inte utan hyresgästens medgivande utföras under den sista månad som
hyresförhållandet består."

12 kap 26 § 2a stycket
http://www.riksdagen.se/sv/dokument...ttningssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994
 
Tack för svar allihop! Och särskilt tack för förklaringen @Inte_Ung !
Saken är den att vi vet att de förbesiktigade/besiktigade lägenheten två gånger, senast en vecka innan vi skulle flytta in. Hade vi då fått reda på att vi inte skulle kunna bo i lägenheten den första veckan hade vi åtminstone varit förberedda och inte bokat in flytthjälp och flyttstäd under den tiden, men det sas inte ett ord om det, bara att vi kunde komma och hämta nyckeln.
Nu har jag googlat rätt på lite matnyttiga lagtexter som stöd till dagens samtal med det kommunala bostadsbolaget och ger det ingenting så hör vi av oss till hyresgästföreningen. Vi brukar vara väldigt "obesvärliga" hyresgäster i vanliga fall, så jag är inte det särskilt nervös för att bli stämplad som fulländad rättshaverist.
 
Jag tror att de har en månad på sig innan kontraktet förfaller.
Men inte utan att få problem.
Jag pekar som alltid på hyreslagen.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument...ttningssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994
Kap 12
10 § Blir lägenheten före tillträdesdagen så förstörd att den inte kan
användas för det avsedda ändamålet, förfaller avtalet. Är hyresvärden
vållande till händelsen eller lämnar han ej utan dröjsmål hyresgästen
meddelande om denna, har hyresgästen rätt till ersättning för skada.

Läs även 11 §.

Med tanke på de skador som ts uppger finns i lägenheten är den väl inte att bedöma som så förstörd att den inte kan användas för avsett ändamål.
 
Med tanke på de skador som ts uppger finns i lägenheten är den väl inte att bedöma som så förstörd att den inte kan användas för avsett ändamål.
Helt utan att kunna juridiken: jag har väldigt svårt att tro att man ska behöva betala hyra för tid man inte kunnat vistas i lägenheten. Det hade jag tagit strid för. Halv hyra första månaden.
 
Och jag är tämligen bra på just den juridiken.
Och som varandes Hyresvärd så anser jag att Hyreslagen säger precis som du.
Du ser! Det är jag som är Hyreslagen :D

Eftersom det är ett kommunalt bostadsbolag borde de väl bara ge sig? De måste ju kunna detta. För min del låter det helt okomplicerat. Kan man inte vistas i lägenheten pga något som är hv:s ansvar så får man hyran nedsatt.
 
Nej de brukar vara värst.
Det sköts av anställda som inte är särskilt engagerade utan bara vill ha fina siffror i resultatet.

Jaså? Jag väljer alltid kommunalt bostadsbolag om jag kan. Det har alltid fungerat klart bäst. När hem & hyra listar typ "värsta hyresvärdarna" och liknande brukar det vara mest privata. Efter senaste grejen med min förra hyresvärd sa jag att jag aldrig mer ville hyra av privat värd.
 
Efter senaste grejen med min förra hyresvärd sa jag att jag aldrig mer ville hyra av privat värd.
De bästa är de långsiktiga privata hyresvärdar som är rädda om sina fastigheter.
I ett kommunalt bolag blir det oftast "utan personligt ansvar".
De värsta hyresvärdarna är de privata bolag som ägnar sig åt att suga så mycket pengar ur fastigheterna som möjligt för att sedan sälja dem.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 056
Senast: Snurrfian
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 321
Senast: Crossline
·
Hemmet Nu vill jag bara ha hjälp att dubbelkolla med er som har bättre koll, så jag förstått rätt. Jag och sambon ska precis skriva under ett...
Svar
1
· Visningar
1 122
Senast: TinyWiny
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 565
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp