Rätt till avdrag på hyran?

Jag upplevde nog att min förra hyresvärd var rädd om fastigheterna. Lik förbannat hotade det med vräkning.
Min undran blir ju då vad du hade gjort för att få det hotet?
Jag har hotat mina hyresgäster med vräkning i 3 år.
Och de har då gjort massor av dumt.
De måste flytta sommaren 2018.
 
Det har hänt mig 2 gånger att lägenheterna inte varit städade eller i ordning.
1:a var en bostadsrätt som de hyrde ut. När jag var och tittade på lägenheten upptäckte vi att den inte var i ordning. Ville jag ha den kunde antingen föreningen städa den, eller så kunde jag städa den själv mot att jag fick 1 månad hyresfritt.
2:a kommunalt. Den var tvungen att renoveras, storrökare som hade bott där. Slapp halva hyran. Lägenheten blev fixad på 1 vecka - 10 dagar.
När innehavaren visade den var det mörkt ute, skum belysning inne, och fönster öppna.
 
När jag bodde hos kommunal hv så hade de en klausul i kontraktet som sa att man inte var berättigad till hyresnedsättning när hv höll på att göra åtgärder i lägenheten för att göra den i fullt beboeligt skick. Minns inte exakta ordalydelsen.
När det blev vattenskada i min första lgh och de rev ut badrummet så fick jag använda badrummet i en tom lgh i samma hus.
 
När det blev vattenskada i min första lgh och de rev ut badrummet så fick jag använda badrummet i en tom lgh i samma hus.
Ja det går att skriva bort ersättning för olägenhet i kontraktet, men man måste fortfarande kunna bo.
Om man målar om ett rum i taget = ok.
Spackla och måla om i alla rum så det inte finns någon plats att bo på = inte ok.
 
Jaså? Jag väljer alltid kommunalt bostadsbolag om jag kan. Det har alltid fungerat klart bäst. När hem & hyra listar typ "värsta hyresvärdarna" och liknande brukar det vara mest privata. Efter senaste grejen med min förra hyresvärd sa jag att jag aldrig mer ville hyra av privat värd.

Jag hyr privat och min värd är guld.
Han är supermån om sina hyresgäster och alltid väldigt hjälpsam. Har hög standard på sina lägenheter.
Direkt när man kör in på en gata så ser man vilka hus han äger.
När jag ringde första gången och behövde hjälp svarade han, du jag har fullt upp just nu. Kan jag komma om en timme?
Hade det varit det komunala bolaget hade man varit glad om de kunnat komma inom två veckor.
 
Jag hyr privat och min värd är guld.
Han är supermån om sina hyresgäster och alltid väldigt hjälpsam. Har hög standard på sina lägenheter.
Direkt när man kör in på en gata så ser man vilka hus han äger.
När jag ringde första gången och behövde hjälp svarade han, du jag har fullt upp just nu. Kan jag komma om en timme?
Hade det varit det komunala bolaget hade man varit glad om de kunnat komma inom två veckor.

Ja alltså jag tvivlar inte på att det finns privata värdar som är toppen. Men de kommunala värdar jag haft har varit bra på en jämn nivå, korrekta, inga konstigheter osv. Det har känts tryggt. De privata har varit mer ojämn nivå på (en del snäppet bättre än de kommunala, men en del många snäpp värre). Så känner jag inte till värden bra innan så känns det tryggare med kommunalt bostadsbolag.
 
Pappskallar. Sådana här ärenden borde ju vara de enklaste.

Det där är väl ändå jävligt onödigt och generaliserande av både dig och @Inte_Ung !? Det är människor som är anställda på kommunala bostadsbolag som säkerligen sköter sitt jobb alldeles förträffligt och är måna om sina hyresgäster.
Är det några som är pappskallar så är det ni två som drar alla över en kam baserade på @Inte_Ung s erfarenheter.

Om en lägenhet anses vara fullt brukbar är vad som är fullt brukbart på orten och man gör en bedömning i varje fall. Har för mig att det finns ett gammalt rättsfall där man tyckte att man inte skulle se ytan under målning/tapet. Så utan att ha sett lägenheten är det väl omöjligt att bedöma om den är fullt brukbar eller inte. Detta regleras i jordabalken, 12 kapitlet 9 paragrafen.
 
Om en lägenhet anses vara fullt brukbar är vad som är fullt brukbart på orten
Nej det gäller bara fritidshus och lokaler.
För bostäder är det en helt annan och absolut bedömning.
Det skall gå att bo där enligt de minimikrav som finns i den där jordabalken kap 12.
Hyresnämnden avgör detta.

Om alla rum är obeboeliga p.g.a. målningsarbete så går det ju inte att bo där.

Det är nog inte många vare sig Hyresvärdar eller Hyresjurister som varit i Hyresnämnden så mycket som jag har.
Förutom Hyresråden och deras notarier.
 
Nej det gäller bara fritidshus och lokaler.
För bostäder är det en helt annan och absolut bedömning.
Det skall gå att bo där enligt de minimikrav som finns i den där jordabalken kap 12.
Hyresnämnden avgör detta.

Om alla rum är obeboeliga p.g.a. målningsarbete så går det ju inte att bo där.

Det är nog inte många vare sig Hyresvärdar eller Hyresjurister som varit i Hyresnämnden så mycket som jag har.
Förutom Hyresråden och deras notarier.

Det gäller inte fritidshus eller lokaler. Avser avtalet fritidshus eller lokaler har man rätt stt förhandla om sämre skick.

Här kan du läsa:
§ På tillträdesdagen skall hyresvärden, om inte bättre skick har avtalats, tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet.

Avtal får dock träffas om att lägenheten skall vara i sämre skick, om

  • 1. upplåtelsen avser en bostadslägenhet för fritidsändamål eller en lokal, eller
  • 2. hyresavtalet innehåller förhandlingsklausul enligt hyresförhandlingslagen (1978:304) och bestämmelserna om lägenhetens skick har tagits in i en förhandlingsöverenskommelse enligt nämnda lag. Lag (1984:694).
Sedan har du ingen aning om hur mycket jag, eller någon annan, vistats i hyresnämnden. Kan tycka du borde kunna läsa den här paragrafen om nu du som du vill påstå vistats anmärkningsvärt mycket i hyresnämnden.
 
Kan tycka du borde kunna läsa den här paragrafen om nu du som du vill påstå vistats anmärkningsvärt mycket i hyresnämnden.
Fel paragraf.
Det är 11 § som gäller i detta fallet.

Eller möjligtvis 10 §, men det är nog att ta i i överkant.
 
Du är en bidragande orsak.
Du verkar bara var här för att tjafsa med mig.

Men det handlar inte om 9 § utan om 10 § går inte att använda alls p.g.a. skada.
9 § handlar om standard över minimistandard.

Även om uppfattningen på orten är att man kan bo i TeePee, använda potta och ha vatten i en dunk så är det ändå minimistandarden i Hyreslagen som gäller för en bostad.
 
Du verkar bara var här för att tjafsa med mig.

Men det handlar inte om 9 § utan om 10 § går inte att använda alls p.g.a. skada.
9 § handlar om standard över minimistandard.

Även om uppfattningen på orten är att man kan bo i TeePee, använda potta och ha vatten i en dunk så är det ändå minimistandarden i Hyreslagen som gäller för en bostad.

Suck. Nej. Hela världen kretsar inte kring dig. Men som självutnämnd buke-expert på hyreslagen verkar du inte kunna ändra dig. Däremot borde du verkligen tänka över din attityd kring anställda på kommunala bostadsbolag. Det är din uppfattning och den äger du, men sluta sprid den som en sanning. Det finns inget som säger att du som privat hyresvärd är bättre, förutom du själv.

Enligt jurister inom ämnet så är det paragraf 9 som gäller. Men jag lägger ner nu, hoppas det blir bra för ts.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 059
Senast: Snurrfian
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 325
Senast: Crossline
·
Hemmet Nu vill jag bara ha hjälp att dubbelkolla med er som har bättre koll, så jag förstått rätt. Jag och sambon ska precis skriva under ett...
Svar
1
· Visningar
1 122
Senast: TinyWiny
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 565
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp