Rätt till avdrag på hyran?

Mina hyresgäster var ju där lika mycket som jag.
Så visst, det finns flera.

Och som avslutning, om du släpar dina hyresgäster till hyresnämnden i tid och otid kan man undra hur du funkar som hyresvärd.
Och fortfarande har du ingen aning om hur ofta jag varit i hyresnämnden, eller i vilken roll. Så lägg ner.
 
Och som avslutning, om du släpar dina hyresgäster till hyresnämnden i tid och otid kan man undra hur du funkar som hyresvärd.
Nu så är det ju tvärt om.
Hyresgästerna som har släpat dit mig i tid och otid, när de inte får som de vill.
Höjden av trams handlade om några staketstolpar.
Jag har släpat dit dem för att bli av med dem, men de biter sig fast med näbbar och klor.

Så med tanke på att de har stannat i 5 år, varav 3 mot min vilja (jag gjorde ett formellt fel i min uppsägning så jag misslyckades 2013) och att de till varje pris vill stanna i 2 år till så måste jag vara helt fantastisk som hyresvärd.
Annars så hade de väl flyttat vid det här laget.
 
Och fortfarande har du ingen aning om hur ofta jag varit i hyresnämnden, eller i vilken roll. Så lägg ner.
Och?
Ditt påstående är fel ändå.

Jobbar du för ÖBO och känner dig trampad på tårna så borde du tagga ner litet för att hålla på din värdighet.
 
Nu så är det ju tvärt om.
Hyresgästerna som har släpat dit mig i tid och otid, när de inte får som de vill.
Höjden av trams handlade om några staketstolpar.
Jag har släpat dit dem för att bli av med dem, men de biter sig fast med näbbar och klor.

Så med tanke på att de har stannat i 5 år, varav 3 mot min vilja (jag gjorde ett formellt fel i min uppsägning så jag misslyckades 2013) och att de till varje pris vill stanna i 2 år till så måste jag vara helt fantastisk som hyresvärd.
Annars så hade de väl flyttat vid det här laget.
Det är din uppfattning. Med den bostadsbrist som är i landet behöver man inte vara fantastisk som hyresvärd för att hyresgästerna ska stanna.
 
Det är din uppfattning. Med den bostadsbrist som är i landet behöver man inte vara fantastisk som hyresvärd för att hyresgästerna ska stanna.
Hyresobjektet är i alla fall fantastiskt och mycket svårt att ersätta.

Men vi kan ta det så här i stället.
Med tanke på hur svårt det är att bli av med hyresgäster och att mina ändå måste flytta, så kan du kanske tänka ut hur illa de måste ha skött sig för det?
 
Har varit förbi lägenheten idag och de har inte ens börjat måla... Vi har alltså att välja på att flytta in saker ändå (vet inte riktigt hur det ska gå till, det finns inte mycket plats att röra sig på), eller att magasinera möbler någonstans och bo i vår nuvarande förenings övernattningslägenhet den kommande veckan. Trots drygt tio försök får jag dessutom inte tag i bostadsbolaget, så jag vet inte hur de har tänkt sig med målningen eller någonting annat. Det enda jag vet är att det är spacklat i alla rum utom badrum och klädkammaren och att det ligger fullt med spackelrester och damm över alla golv. Vi bör kunna få in alla kartonger i klädkammare och förråd, men sängar och andra större möbler vet jag i nuläget inte hur vi ska få in.

Nåväl, this too shall pass...
 
Du kanske jobbar på ÖBO? Du som verkar ha så bra koll på deras lediga lägenheter.
Nej jag sökte efter lägenhet där för jämförelse av hyror i Mälardalsområdet.
Och upptäckte då till min förvåning att det fanns billiga lägenheter att få på dagen utan kötid.
Jag skall lägga det på minnet för ev. framtida behov.

Jag är egen företagare som bl.a. hyr ut bostäder.
Och så jobbar jag extra som bl.a. busschaufför i bland.
Jack of all trades.
 
Har varit förbi lägenheten idag och de har inte ens börjat måla...
det finns inte mycket plats att röra sig på
det är spacklat i alla rum utom badrum och klädkammaren och att det ligger fullt med spackelrester och damm över alla golv.
Den lägenheten är inte i skick för att bo i på tillträdesdagen.
Inte enligt någon av de där §§ som vi tjafsar om.

att magasinera möbler någonstans och bo i vår nuvarande förenings övernattningslägenhet den kommande veckan.
Det skulle vara mitt förstaval.
På så sätt kan ni enkelt specificera kostnaden ni har för att inte kunna flytta in.
Samt att ni då på inget vis visar att ni har accepterat lägenheten i det skick den befinner sig i.
Om ni börjar att flytta in så har ni ju just flyttat in.
Vilket kommer att tolkas som acceptans.

Flyttfirmor ordnar sådant i paket.
De flyttar ut alla saker, magasinerar dem och kommer sedan med dem när det är dags.

Nåväl, this too shall pass...
Jag hade nog varit litet argare än vad du är.
Men det tjänar ju egentligen inget till.
 
Jag är nog mer uppgiven än arg @Inte_Ung , men jag börjar arbeta upp lite ilska nu ;). Tack för tips! Har förgäves suttit i telefon större delen av förmiddagen (vilket är lite irriterande när man pluggar 150% och har lite annat på agendan) och nu har de lunchstängt, så jag får försöka senare. Den person som är ansvarig för vårt område har inte svarat på två dagar, men jag ska försöka få tag på någon annan som förhoppningsvis har någon aning om vad som händer. Om jag inte får tag på någon innan två så får jag ringa den enda lokala flyttfirma vi har och hoppas att de med oss. Worst case scenario så får vi själva hyra liten lastbil och köra saker till någon form av förvaring. Puh... bra avslutning på veckan det här.
 
Så, nu har vi fått kontakt med bostadsbolaget. Summan av kardemumman: Ingen vet varför det inte har blivit målat eller varför ingen gjort ett enda försök att kontakta oss. Den som är ansvarig för området har inte varit anträffbar på två dagar. Ingen får tag i målaren. Vi kan, med 99% säkerhet, inte flytta in till helgen. Det som händer nu är att vi har bokat så att en flyttfirma hämtar och magasinerar möblerna på måndag och vi får bo på hotell till dess vi kan flytta in i nya lägenheten. Jaja, det är vad det är. "Så här får det ju inte gå till" menade man på bostadsbolaget och det kan vi ju hålla med om, men det hjälper oss förstås inte så mycket.

Det här med avdrag på hyran får vi ta efter allt det här är avklarat, men jag kommer inte att acceptera annat än att de drar av hela hyran för alla dagar som vi inte kunnat bo i lägenheten, utöver att de får betala flyttfirman, magasinering och eventuellt hotellboende (detta har de dock muntlig gått med på att ersätta).
 
Så, nu har vi fått kontakt med bostadsbolaget. Summan av kardemumman: Ingen vet varför det inte har blivit målat eller varför ingen gjort ett enda försök att kontakta oss. Den som är ansvarig för området har inte varit anträffbar på två dagar. Ingen får tag i målaren. Vi kan, med 99% säkerhet, inte flytta in till helgen. Det som händer nu är att vi har bokat så att en flyttfirma hämtar och magasinerar möblerna på måndag och vi får bo på hotell till dess vi kan flytta in i nya lägenheten. Jaja, det är vad det är. "Så här får det ju inte gå till" menade man på bostadsbolaget och det kan vi ju hålla med om, men det hjälper oss förstås inte så mycket.

Det här med avdrag på hyran får vi ta efter allt det här är avklarat, men jag kommer inte att acceptera annat än att de drar av hela hyran för alla dagar som vi inte kunnat bo i lägenheten, utöver att de får betala flyttfirman, magasinering och eventuellt hotellboende (detta har de dock muntlig gått med på att ersätta).
Hoppas du spelade in samtalet.
(Vis av erfarenhet)
 
Det här med avdrag på hyran får vi ta efter allt det här är avklarat, men jag kommer inte att acceptera annat än att de drar av hela hyran för alla dagar som vi inte kunnat bo i lägenheten, utöver att de får betala flyttfirman, magasinering och eventuellt hotellboende (detta har de dock muntlig gått med på att ersätta).
De har helt ärligt inget annat val.
Men för säkerhets skull kan det vara bra att fotografera eländet.
Om det skulle bli tjafs efteråt.
Ha gärna med en dagstidning på fotot för att verifiera datum.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 060
Senast: Snurrfian
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 325
Senast: Crossline
·
Hemmet Nu vill jag bara ha hjälp att dubbelkolla med er som har bättre koll, så jag förstått rätt. Jag och sambon ska precis skriva under ett...
Svar
1
· Visningar
1 122
Senast: TinyWiny
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 566
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp