Bukefalos 28 år!

Rätt till sin kropp

Sv: Rätt till sin kropp

Men kära du, hur tänker du nu? Förstår du inte vad det innebär för könsmaktsordningen, för könsstereotyperna och inte minst för familjeinstitutionen och heterosexualiteten om kvinnor inte gör sitt yttersta för att smidigt underordna sig hela tiden? Samhället skulle braka samman. :eek:

Oh nej! Nu vet jag varför jag är singel!! Jag underordnar mig inte män, och har dessutom ett rätt manligt yrke :eek:
Oh nej! Jag kommer vara singel resten av livet :cry:

(Gud så skönt!!!!) ;)
 
Sv: Rätt till sin kropp

Jag tycker att det är märkligt att så många kvinnor blir så engagerade i det orättvisa i att det finns ETT område där kvinnor har mer makt än män ...

Tycker förstås inte det handlar om makt över män utan om makt över sin kropp.
Mannen har flera möjligheter innan det blir barn. Makt över sin kropp.
Efteråt är det kvinnans kropp som får genomgå det ena eller det andra.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Men kära du, hur tänker du nu? Förstår du inte vad det innebär för könsmaktsordningen, för könsstereotyperna och inte minst för familjeinstitutionen och heterosexualiteten om kvinnor inte gör sitt yttersta för att smidigt underordna sig hela tiden? Samhället skulle braka samman. :eek:

Nej, jag förstår inte eder alls. Skulle en styck kvinna taga sig rätten att decidera om huruvuda sin egen kropp ska utsättas för operation? Huruvida detta ska ske är givetvis upp till män, som är den halfva av mänskligheten som begåfvats med ett sinne för goda beslut och inte behäftade med irrationella beslutsgångar. Kvinnor kan, Gud ske lov, inte ens beträda läkarutbildningen. Därom vet vi hur medicinska beslut ska fattas. Vi har väl för bövelen inte inträtt i 1900-talet än?
 
Sv: Rätt till sin kropp

Och de har tyvärr allt för många tjejer som ivrigt hejar på dem. Det florerar så oerhört många urban legends om hur tjejer lurar till sig sperma och det är faktiskt väldigt vanligt att tjejer gör så. :yuck:

Oh yes! Den största fienden vi tjejer har..är oss själva.

Flashback är en rätt dålig källa att hänvisa till, om man vill lägga lite tyngd till sina ord.

Det är fritt upp till dig o tycka. Jag tycker det är en klockren källa om man vill få en inblick i hur många tänker. Liksom familjeliv. Man kan lära sig mycket av olika människors skrivna ord. Ditt..liksom mitt. :)
 
Sv: Rätt till sin kropp

fram till sista veckan där en abort normalt sett genomförs i Sverige finns där, och ska där bara finnas en som har "makten" = kvinnan som är gravid.
Efter den veckan så kommer andra aktörer in så som exempelvis hennes läkare. På inga villkor kan vi ha en tvingande lagstiftning där den som hävdar faderskap ska kunna stoppa eller låta en graviditet gå tiden ut.

Hur skulle det se ut? en lagstiftning som omyndighetsförklarar den kvinna som blir gravid?

Så där kan jag bara hålla med dig...för en gångs skull;)

Tja, till ett eventuellt faderskap är bestäm finns det ingen juridiska "man" som kan hävda någon rätt eller ha någon skyldighet.

Hur skulle man göra om sambon och älskaren är av olika åsikter? En halv abort?
 
Sv: Rätt till sin kropp

Nej, jag förstår inte eder alls. Skulle en styck kvinna taga sig rätten att decidera om huruvuda sin egen kropp ska utsättas för operation? Huruvida detta ska ske är givetvis upp till män, som är den halfva av mänskligheten som begåfvats med ett sinne för goda beslut och inte behäftade med irrationella beslutsgångar. Kvinnor kan, Gud ske lov, inte ens beträda läkarutbildningen. Därom vet vi hur medicinska beslut ska fattas. Vi har väl för bövelen inte inträtt i 1900-talet än?

Händer just nu i en delstater i USA. Kvinnor som vill göra bort tvingas göra medicinsk omotiverade vaginala ultraljud.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Hu, familjeliv ger mig betydligt värre vibbar än fllasback, snacka om avskrap! :yuck:

Tillbaka till sakfrågan, det är bådas uppgift att skydda sig mot ovälkomna graviditeter och att skaffa barn borde vara ett gemensamt beslut, aldrig ett ensidigt. :meh: Som kvinna är det jag som drabbas oavsett om jag skulle välja abort eller behålla och valet ska självklart vara mitt eget, men personligen tycker jag att det är fel att skaffa barn om inte båda vill och oturen är framme om man använder skydd. Att chansa och förlita sig på avbrutet eller sk säkra perioder är däremot idioti. :cautious:.

Självklart läser jag bipacksedel och ansvarar själv för vad jag stoppar i mig, men det fråntar inte den jag har sex med allt ansvar. Jag ansvarar för mina ägg och han för sina spermier.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Hu, familjeliv ger mig betydligt värre vibbar än fllasback, snacka om avskrap! :yuck:

Tillbaka till sakfrågan, det är bådas uppgift att skydda sig mot ovälkomna graviditeter och att skaffa barn borde vara ett gemensamt beslut, aldrig ett ensidigt. :meh: Som kvinna är det jag som drabbas oavsett om jag skulle välja abort eller behålla och valet ska självklart vara mitt eget, men personligen tycker jag att det är fel att skaffa barn om inte båda vill och oturen är framme om man använder skydd. Att chansa och förlita sig på avbrutet eller sk säkra perioder är däremot idioti. :cautious:.

Självklart läser jag bipacksedel och ansvarar själv för vad jag stoppar i mig, men det fråntar inte den jag har sex med allt ansvar. Jag ansvarar för mina ägg och han för sina spermier.

Fast både familjeliv och flashback missar det viktiga. Att det finns ingen far.

inte innan det är bevisat. Kvinnan är liksom 100% gravid. Mannen är mellan 0 och 100% eventuell far.

Eventuell.

Kanske.

Trolig

Men det är inget rättssubjekt
 
Sv: Rätt till sin kropp

Eftersom min övertygelse är att barn görs av 2, en mamma och en pappa, då ska barnet vara önskat av dom båda.
Hade naturen menat något annat, skulle vi kunna göra barn med oss själva, och då var ju problemet ur världen.

Men hur tänker du nu? Hur har "naturen" menat det för alla andra däggdjur (eller för den delen även fåglar fiskar och kräldjur) där det också behövs både hona och hane för att göra barn?

Vad som är "naturligt" och vad som är förenligt med kultur och traditioner är ofta inte alls samma sak...
 
Sv: Rätt till sin kropp

Men hur tänker du nu? Hur har "naturen" menat det för alla andra däggdjur (eller för den delen även fåglar fiskar och kräldjur) där det också behövs både hona och hane för att göra barn?

Vad som är "naturligt" och vad som är förenligt med kultur och traditioner är ofta inte alls samma sak...

Naturen har menat att det görs på lite olika sätt. Den del gör det med sig själva, en del är tvåkönade, en del har två kön och gör det ibland med varandra. Sen kan man gå ner i närmaste ungdjurshage och se att tjurarna (in spe) gör det med varandra.
 
Sv: Rätt till sin kropp

KL

Jag kan bara svara för mig själv och hur andra gör och resonerar är deras val och inget jag är intresserad av att fördömma - man har rätt till sin åsikt och inget rätt eller fel finns i min mening.
Jag har aldrig varit gravid och även om jag nu tänker att jag skulle göra en abort om jag "råkade blir gravid" så vet jag inte hur jag skulle reagera förens jag står där. Har precis fyll 30 och inte blir jag yngre.. Skulle jag välja att behålla barnet men mannen vill absolut inte ha det så tänker jag inte göra abort för att han vill, men jag tänker inte tvinga honom in i ett faderskap som han inte vill va delaktig i oavsett hur oansvarig han varit och får "skylla sig själv". Då väljer jag att ta eget ansvar för mitt barnet - det är bara han som förlorar på det.
But that's me..
 
Sv: Rätt till sin kropp

Det är fritt upp till dig o tycka. Jag tycker det är en klockren källa om man vill få en inblick i hur många tänker. Liksom familjeliv. Man kan lära sig mycket av olika människors skrivna ord. Ditt..liksom mitt. :)

Att få en inblick i hur en del tänker, ja.
Men att sedan ta steget och generalisera utifrån vad man nyss läst på Flashback (och Familjeliv) kanske inte hör till raketforskningens bortersta gränser.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Hälften av USA skulle behöva aborteras om vi någonsin ska inträda i 2000-talet.

Vi kan snarare se fram emot att rösträtten begränsas allt mer. Vid senaste valet så var det mer än 8 timmars kö för att rösta på Obama. Ja i de distrikt han kunde vinna, i nyckelstaterna.

Nästa år är det valår igen och då kommer Republikanerna att försöka göra det alt mer omöjligt för svarta, hispanics, de som röstar fel att kunna rösta.
 
Sv: Rätt till sin kropp

kl

Jag kan väl hålla med om att frågeställningen kan tyckas vara komplex. Det finns många situationer man kan hamna i där det känns som att inget alternativ är rätt.

Men eftersom alternativet till att kvinnan ska ha fri rätt till att beslut om abort är att någon annan ska bestämma över ingrepp på hennes kropp, så finns inga alternativ.
 
Sv: Rätt till sin kropp

kl

Jag kan väl hålla med om att frågeställningen kan tyckas vara komplex. Det finns många situationer man kan hamna i där det känns som att inget alternativ är rätt.

Men eftersom alternativet till att kvinnan ska ha fri rätt till att beslut om abort är att någon annan ska bestämma över ingrepp på hennes kropp, så finns inga alternativ.

Nej den är inte ett dugg komplext. Den är skitenkel. Det finns inget manligt rättsubjekt, som vare sig kan tycka eller kräva något.
 
Sv: Rätt till sin kropp

KL

Jag kan bara svara för mig själv och hur andra gör och resonerar är deras val och inget jag är intresserad av att fördömma - man har rätt till sin åsikt och inget rätt eller fel finns i min mening.
Jag har aldrig varit gravid och även om jag nu tänker att jag skulle göra en abort om jag "råkade blir gravid" så vet jag inte hur jag skulle reagera förens jag står där. Har precis fyll 30 och inte blir jag yngre.. Skulle jag välja att behålla barnet men mannen vill absolut inte ha det så tänker jag inte göra abort för att han vill, men jag tänker inte tvinga honom in i ett faderskap som han inte vill va delaktig i oavsett hur oansvarig han varit och får "skylla sig själv". Då väljer jag att ta eget ansvar för mitt barnet - det är bara han som förlorar på det.
But that's me..

Fast det är inte han som tvingas in i faderskapet - det är barnet som har rätt till sina föräldrar. Om han sen väljer att inte vara närvarande är det hans beslut, inte kvinnans.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Men hur tänker du nu? Hur har "naturen" menat det för alla andra däggdjur (eller för den delen även fåglar fiskar och kräldjur) där det också behövs både hona och hane för att göra barn?

Vad som är "naturligt" och vad som är förenligt med kultur och traditioner är ofta inte alls samma sak...

För oss människor behövs ett ägg + spermier = barn. De trodde jag alla visste.
Alltså behövs en mamma och en pappa....
Då var det nog ända från början meningen att en "hon" och en "han" skulle para sig för att mänskligheten skulle bli fler?

I dag kan vi göra barn på en massa olika sätt, vilket jag tycker är bra, men min övertygelse är att man borde vara 2 om ett barn. (okey, oavsett kön numera)

*Jenny*
 
Sv: Rätt till sin kropp

Naturen har menat att det görs på lite olika sätt. Den del gör det med sig själva, en del är tvåkönade, en del har två kön och gör det ibland med varandra. Sen kan man gå ner i närmaste ungdjurshage och se att tjurarna (in spe) gör det med varandra.

De vore sensation om två ungtjurar fick kalvar ihop! :o

* Jenny*
 
Sv: Rätt till sin kropp

För oss människor behövs ett ägg + spermier = barn. De trodde jag alla visste.
Alltså behövs en mamma och en pappa....
Då var det nog ända från början meningen att en "hon" och en "han" skulle para sig för att mänskligheten skulle bli fler?

Fast nu missade du min poäng ;)
nämligen att det faktum att både hona + hane behövs för att göra barn, inte nödvändigtvis innebär att båda behövs för att uppfostra dem. Om vi ser till naturen då alltså.
 

Liknande trådar

Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 539
Senast: Vallmo
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 854
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp