Bukefalos 28 år!

Rätt till sin kropp

Sv: Rätt till sin kropp

Fast det är inte han som tvingas in i faderskapet - det är barnet som har rätt till sina föräldrar. Om han sen väljer att inte vara närvarande är det hans beslut, inte kvinnans.

Och här satte du den viktiga skillnaden på pränt. Faderskap är liksom frivilligt. Få är de kvinnor som föder ett barn och sen väljer bort att vara en mamma.

För övrigt tänkter jag på ett citat jag hörde men glömt bort vem som sa det: "Mänskligheten skulle vara utdöd för länge sen om kvinnor bara födde de barn männen vill ha."
 
Sv: Rätt till sin kropp

KL

Då väljer jag att ta eget ansvar för mitt barnet - det är bara han som förlorar på det.
But that's me..

Vad menar du med att ta eget ansvar för barnet? Finns det något annat sätt att göra det på menar du? Eller menar du att om du väljer barnet så ska han inte behöva betala den lilla summan som underhållet är idag till sitt barn om han hade valt abort om han hade haft något val?

Självklart är det pappan som förlorar mycket. Tänk vad mycket glädje de missar men det är ju faktiskt också ett barn som förlorar för även om man som ensamstående förälder kan ge sitt barn allt så kommer nog alltid tankarna ibland på varför pappa inte ville ha en. Fast självklart motiverar det inte till att göra abort bara för att pappan blev rädd och drog med svansen mellan bena. Man kan bli en lycklig människa ändå, utan pappan och absolut inte önska att man aldrig hade blivit född.

Jag som växte upp i en kärnfamilj saknade två föräldrar så bara för att det ser ut på ett visst sätt på pappret så behöver det inte finnas någon sanning i det eller ge någon lycka alls.
Jag tror liksom inte att bara för att barnet var efterlängtat när det blev till så innebär det att familjen sedan lever lyckliga i alla sina dagar och vice versa. Det kan bli jäkligt bra fast barnet inte var planerat menar jag.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Knapplån

Jag kan till viss del hålla med dem som skriver om att om kvinnan väljer barnet när mannen vill välja abort så ska mannen slippa betala underhåll till barnet. Men, först den dagen då männen tar lika stort ansvar för sina spermier som jag hela mitt liv har tagit för mina ägg. Då, men först då, när mannen både äter p-piller för män/är steriliserad och använder kondom så kan vi börja diskutera huruvida mannen ska slippa betala för sin avkomma. Innan dess så är det bara larv för ofta har mannen inte ens tänkt tanken på att skydda sig utan kommer med någon snyfthistoria efteråt när graviditeten är ett faktum om att han blivit lurad för att hon sa att hon åt p-piller/skyddade sig på annat sätt.
Jag som kvinna hade ju aldrig litat på att mannen jag nyss träffat skyddar sig med piller och då struntat i mer skydd och det övergår mitt förstånd hur någon man kan lita på en kvinna han nyss har träffat i så viktiga hänseenden. I vanliga fall så är ju män lika intelligenta som kvinnor så frågan är varför de inte är det när det kommer till sex?
Givetvis ska ju då också alla kvinnor som ofrivilligt blivit ensamstående med sina barn när mannen helt plötsligt får för sig att det inte var kul att vara pappa längre få ett bidrag någonstans ifrån som står i proportion till vad det faktiskt kostar att ha barn. För annars är det ju inte rättvist eller?
 
Sv: Rätt till sin kropp

Tja, till ett eventuellt faderskap är bestäm finns det ingen juridiska "man" som kan hävda någon rätt eller ha någon skyldighet.

Hur skulle man göra om sambon och älskaren är av olika åsikter? En halv abort?

om man följer min linje så blir inte den frågan aktuell.
dvs en ickefråga eftersom varken den äkta maken eller älskaren har mandat i frågan.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Fast det är inte han som tvingas in i faderskapet - det är barnet som har rätt till sina föräldrar. Om han sen väljer att inte vara närvarande är det hans beslut, inte kvinnans.

Och det beslutet är dessutom djupt omoraliskt och ansvarslöst. Barnet har rätt till sin pappa, så han får helt enkelt se till att lära sig att bli en närvarande och kärleksfull förälder. Precis som kvinnor som föder oplanerad barn måste lära sig.

Sen är det en fråga som förbryllar mig: Varför anses det så fruktansvärt mycket värre att göra en abort "för mycket" än att föda ett barn "för mycket"? Oavsett om man vill ha barn eller inte, så är ju konsekvenserna av att få barn oräkneligt oändligt mycket mer omfattande än konsekvenserna av en abort.

Jag tror att jag är på samma linje som Ramona då jag tycker att man bör undvika att hela tiden betona hur svårt och hemskt det är med aborter, som om det var ett skäl att föda fram barnet. När man föder barnet blandar man ju in en tredje, helt oskyldig liten människa i det hela - och långt ifrån alla barn får en vettig uppväxt. Långt ifrån alla barn (och vuxna) går runt och är jublande tacksamma över att existera.

Jag tycker att man tar för lätt på barnet, när man tjatar om hur hemska aborter är. Då bekymrar man sig ju bara om de vuxna, som till skillnad från barnet kan ta ansvar för sina liv.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Jag vet inte hur det på något sött motsätter sig vad jag skrev.

att frågan är komplex i förhållande till tråden. Man kan säga att abort är en komplex fråga för kvinnan i fråga.

Däremot finns det inga andra rättsubjekt den kan vara komplex för.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Sen är det en fråga som förbryllar mig: Varför anses det så fruktansvärt mycket värre att göra en abort "för mycket" än att föda ett barn "för mycket"?

Det är abort mot kvinnans vilja som är fruktansvärt mycket värre än ett barn som kvinnan vill ha.
Det vore lika illa med ett barn mot kvinnans vilja som det är i de länder där abort är förbjudet.

Kvinnans vilja är det viktiga i sammanhanget.
Mannen har släppt sin kontroll så fort som spermierna har lämnat hans kropp.
Då så är de inte längre en del av honom.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Det är abort mot kvinnans vilja som är fruktansvärt mycket värre än ett barn som kvinnan vill ha.
Det vore lika illa med ett barn mot kvinnans vilja som det är i de länder där abort är förbjudet..

Ja, att kvinnans vilja råder är ju klart. Men även i inlägg som mer generellt funderar över abort framställs det ofta som väldigt problematiskt medan man säger att mycket få ångrar sina barn. Barnet lyser med sin frånvaro, det handlar bara om mammans ev ånger. Respektlöst mot barnet, tycker jag.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Men kära du, hur tänker du nu? Förstår du inte vad det innebär för könsmaktsordningen, för könsstereotyperna och inte minst för familjeinstitutionen och heterosexualiteten om kvinnor inte gör sitt yttersta för att smidigt underordna sig hela tiden? Samhället skulle braka samman. :eek:

Tänkte inte på det, sorry ...:banghead:
 
Sv: Rätt till sin kropp

Respektlöst mot barnet, tycker jag.

Jag tycker att frågan är svår.
Många här i världen tycker ju att det är just respekten till det ofödda barnet som gör en abort omöjlig.
Så det där är nog mest ett ytterst personligt ställningstagande - vad som visar mest respekt mot barnet.
 
Sv: Rätt till sin kropp

När blir fostret ett barn med rättigheter? Ska vi börja respektera foster över kvinnans rätt till sin kropp?
 
Sv: Rätt till sin kropp

När blir fostret ett barn med rättigheter? Ska vi börja respektera foster över kvinnans rätt till sin kropp?

vi har väl en lagstiftning i Sverige som fastställer det.
Enligt vissa fundamentalistiska religiösa grupper så infaller detta ögonblick vid befruktningen, enligt andra vid insemineringen (dvs då sädesvätskan kommer in i kvinnan) varför man inte accepterar vare sig piller, spiral eller kondom.

ställer mig bakom den svenska lagstiftningen..
 
Sv: Rätt till sin kropp

vi har väl en lagstiftning i Sverige som fastställer det.
Enligt vissa fundamentalistiska religiösa grupper så infaller detta ögonblick vid befruktningen, enligt andra vid insemineringen (dvs då sädesvätskan kommer in i kvinnan) varför man inte accepterar vare sig piller, spiral eller kondom.

ställer mig bakom den svenska lagstiftningen..

så här kan det se ut... om man släpper djävulen över bron

http://www.nbcnews.com/id/26315908/#52719327
 
Sv: Rätt till sin kropp

Och det beslutet är dessutom djupt omoraliskt och ansvarslöst. Barnet har rätt till sin pappa, så han får helt enkelt se till att lära sig att bli en närvarande och kärleksfull förälder. Precis som kvinnor som föder oplanerad barn måste lära sig.

Sen är det en fråga som förbryllar mig: Varför anses det så fruktansvärt mycket värre att göra en abort "för mycket" än att föda ett barn "för mycket"? Oavsett om man vill ha barn eller inte, så är ju konsekvenserna av att få barn oräkneligt oändligt mycket mer omfattande än konsekvenserna av en abort.

Jag tror att jag är på samma linje som Ramona då jag tycker att man bör undvika att hela tiden betona hur svårt och hemskt det är med aborter, som om det var ett skäl att föda fram barnet. När man föder barnet blandar man ju in en tredje, helt oskyldig liten människa i det hela - och långt ifrån alla barn får en vettig uppväxt. Långt ifrån alla barn (och vuxna) går runt och är jublande tacksamma över att existera.

Jag tycker att man tar för lätt på barnet, när man tjatar om hur hemska aborter är. Då bekymrar man sig ju bara om de vuxna, som till skillnad från barnet kan ta ansvar för sina liv.


Jag håller fullständigt med.
Varje dag får jag se resultatet av dåligt föräldraskap och tänk om de dåliga föräldrarna kunde bli lite färre om man bara tog lite lättsammare på abort.

Fö tror jag det är svårt/omöjligt att lära sig älska när det saknas motivation då är frånvarande oälskande(/idiot)förälder att föredra framför närvarande oälskande(/idiot)förälder.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Tänk vad mycket färre det varit om män intresserade sig för att skydda sig. :idea:


Ja givetvis.
Personligen hade jag tyckt att det bästa hade varit om männen med ren tankeverksamhet kunde bestämma om de skulle avfyra en befruktningssats eller en befruktningsoduglig.
Då hade ingen kvinna kunnat bli gravid utan samtycke från en man.
Jag tillhör inte en av dem som hade sörjt för att mänskligheten skulle dö ut pga att få barn skulle födas om männen fick välja.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Nej, ärligt talat så är vi redan för många! Så det skulle verkligen inte göra nåt!

KL

Tänker på länken ang USAs situation nu... Hur gjorde man förr? För jag har för mig att man gjorde abort genom att äta vissa växter o så?? Någon som vet? Någon som vet hur pass säkert det är??

Tänker att det nog lär bli endel sånt i USA framöver :nailbiting:
 

Liknande trådar

Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 545
Senast: Vallmo
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 854
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var vill vi bo?
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp