Rätt tillfälle för galopphjälp?

psychogrrl

Trådstartare
När i skritten och traven ska man egentligen ge galopphjälpen för att underlätta så mycket som möjligt för sin häst att ta galoppen direkt?

Sv: Rätt tillfälle för galopphjälp?

Jag brukar försöka tajma när det tilltänkta galoppbenet (tex höger bak i vänster galopp) är i sitt bakersta läge, dvs precis innan det lyfter från marken :)

Sv: Rätt tillfälle för galopphjälp?

När hästen har sitt yttre bakben i sitt bakersta läge.
Därför väljer antagligen vissa att att även fatta galopp enbart med den yttre skänkeln(om man inte gör det för sätet, eller i kombination).
Mvh T

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
598
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 544
Senast: banani
·
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
1 688
Senast: MiniLi
·
Avel Alltså OM man skulle få för sig att lägga en dressyrare på ett fullblod och man inte kan ha kvar fölet av nån anledning, går det att...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 493
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar