Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

En häst i vila behöver man ju inte raka, då blir den ju inte svettig utav att man rider den hårt!
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Min kompis har visserligen en travare dock får hästen enorm päls och hon har den billiga på hööks och de är inge räsemaskin men den funkar
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Chansen att den maskinen orkar med en päls på en islänning, sorry men nej. Jag tror du får låna en maskin för ändamålet, eller så köper du den andra och chansar men som sagt det blir en chansning. ;)
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Nej men jag menade om det går lika bra att raka henne när hon kommer hem från vilan då? Alltså i december?
Tacksam för svar!
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

jadå såklart de borde gå bra...tänk bara på att raka aldrig när hästen fäller/sätter päls det kan uppstå irritation då och obalans.

jag gör såhär(har bara haft han en vinter och då gjorde jag såhär)
jag red min islänning svettig i vintras men det var då från februari...men i vintras var det som mest vinter då...

det var som kallast 20-22 grader på nätterna.
jag tror jag red han dagarna innan dom nätterna så då fick han stå med vintertäcke eftersom det var så kallt.

jag klipper inte men har funderat på det i år.
när han reds svettig så lade jag på ett flecetäcke= den värsta svetten sugs upp och hamnar på ovansidan av täcket.
jag tog av täcker ev lade på ett nytt om han var mkt svettig....sen om det var jättekallt ute så fick han gå ut med ett vintertäcke när han var torr ev något fuktig(men det torkades upp av täcket och vart inte blött på insidan)
eller så fick han stå inne först med flecetäcke sen togs det av vid kvällfodringen och så stod han innte utan täcke.

han gick förövrigt på lösdrift med ett litet skjul till vindskydd.

nu har jag flyttat och han står i en megastor hage i en stor flock med hästar där stallet sitter ihop med hagen så hästarna kan gå in i boxarna "bakvägen" och söka skydd om de vill....de är mkt skog i hagen så de har skydd där med.

de har fri tillgång på grovfoder i en stor ensilagebal som de står o äter ifrån.

nu i vinter har han vila till december men sen ska jag antagligen lägga på svetttäcke och sen får han äta kraftfoderet medans han torkar...antagligen inne i en box där det inte är många grader varmt eftersom dörrarna ut till hagen står öppna hela tiden.

sen släpps han ut om det inte är minusgrader annars hm....vad tycker ni`? nåt tips eller låter detta bra?
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

jaha nu fattr jag, jo klart de går folk rakar ju året runt.
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Jag har hört att sommarpälsen kan bli ful om jag rakar så sent, stämmer det?
Tacksam för svar!
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

men i naturen rids inte hästen och blir tvingad att galoppera i 15 minuter.
sÅ DU MENAR ATT DU UTAN ATT HAR DÅLIGT SAMVETE KAN RIDA EN HÄST SVETTIG I MASSOR TA AV SADEL OCH TRÄNS SLÄPPA UT DENAN SVETTIGA HÄST I HAGEN I -15??


oj vart stora bokstäver sorry :o
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Nä det stämmer inte, jag vet folk som rakar innan de fäller och pälsen växer i räsefart så de måste klippa 1 gång till under vintern och deras sommarpäls är hur fin som hälst
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Någon annan som vet något om att raka sent på året?
Tacksam för svar.
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

jag håller på med stor häst just nu och raka där de gör amn frenetiskt hår är som pest och här rakar iaf folk hela året runt.
De häsatrna ser ut att trivas lika bra som min och andras som inte rakas!
De har fin päls på sommaren den tid då hästen inte rakas och de rakar när hästen fäller, inte när den fäller som kraftigast utan typ lite mot slutet
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Gazzan skrev:
En häst i vila behöver man ju inte raka, då blir den ju inte svettig utav att man rider den hårt!

Vissa islandshästar blir svettiga bara av att gå i hagen på vintern.
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Jag har klippt mina hästar på alla möjliga tillfällen under året. Både mitt i sommaren, hösten, vintern och våren.Det har funkat bra och de har aldrig fått några "rubbningar" i pälssättningen.
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Vilken typ av rakning rekommenderas?
Tacksam för svar!
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Gazzan skrev:
Nä det stämmer inte, jag vet folk som rakar innan de fäller och pälsen växer i räsefart så de måste klippa 1 gång till under vintern och deras sommarpäls är hur fin som hälst

Nu tror jag iofs att man mera åsyftar sommarpälsen, jag klipper också oftast två gånger under vintern utan probelm. Dock undviker jag att klippa när hästen börjar fälla sin vinterpäls, för i den nya sommarpälsen blir det med stor sannolikhet ränder. En annan orsak till varför man bör undvika att klippa under fällning, stråna har större möjlighet att vända nedåt under klippningen. Detta kan göra att hästen drabbas av sk hårsäcksinflammation, en garanterat obehaglig upplevelse för den drabbade pållen.
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Håller med Boj, jag rakade för mina hästar fick pälslöss o det inträffar ofta då de fäller päls på vårvintern. Hästarna såg inte kloka ut, den ena var bara under manen men den andra var vid svansen.... Det såg likadant ut fram till juli, att det var klippt där, ljusare bitar...
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Men det är okej i december då?
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Ingen som har någon typ av rakninig att rekommendera? Alltså mönster om man kallar det så...
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

I december är nig lugnt även om du rä lite orolig. Jag själv klipper min häst nästan hela vintern. Har redna klippt 3 gånger nu i höst...:crazy: Han börjar nämligen sätta rejält med päls redan i slutet på augusti. Sen fäller han den inte klart föränn i mitten på juni. Detta oavsett om han har varit klippt på vintern/våren eller ej. (har haft honom i 6 år nu så har testat lite av varje)

I vinter blir det nog så att jag inte klipper nånting mer föränn det bröjar bli lite varmare ute igen. (ja, jag klipper honom även på våren) Sen brukar det bli en klippning till innan tävlingarna i maj, (då börjar det bli riktigt varmt ute och stackaren har ju fortfarande tjock päls... :p )

För att inte krångla onödigt mycket med täckesbyten har jag ett regntätt täcke med fleecefoder som suger upp fukten. Sen när det blir kallare ute så åker ett tjockare vintertäcke på!

Det viktigaste för att hästen ska orka mer är att klippa halsen och under magen, då klarar de dessutom av att gå ute utan täcke på ett helt annat sätt än om man helklipper. Svårt att med ord beskriva hur man kan klippa snyggt annars. För om man halvklipper så blir det ju även mycket en estetisk fråga av det hela ;)
 
Sv: Raka islandshästar, sammanslagen tråd

Men detta blir första gången jag rakar henne någonsin!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Han fick en kanonstart som nybliven proffstränare i fjol och har även börjat det nya året starkt. Andreas Lövdals stall fylls på med...
Svar
0
· Visningar
109
Senast: Gunnar
·
Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 912
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
379
Senast: Jeps
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 556
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp