Bukefalos 28 år!

Råkade äta en dålig glass för en vecka sen...

Jen80

Trådstartare
Ja hej och hå, man ska tydligen vara väldigt försiktig när det gäller gräddglass, även fryst som i mitt fall.
Stallägaren köpte glass till oss två förra lördagen och bara några timmar senare var det kört. Bara hon och jag som blivit dåliga och det är det enda vi har ätit som är samma sak så det var rätt lätt och räkna ut vad som var orsaken. Ingen annan som vi träffat/bor ihop med är smittad så det är inte magsjuka.

Misstänker att glassen har råkat bli lite tinad och sen fryst igen (det trodde även dom på apoteket).
Jag har bara sprungit på toa som en idiot och mått illa, stallägaren har även spytt. Hon är bra igen, men jag är fortfarande inte okej :crazy:.

Hur länge är "normalt" att vara dålig? Jag börjar bli lite less på det här nu!
Dricker massor med vätskeersättning varje dag, samt medicin mot illamåendet som jag redan hade hemma.

Det är första gången i mitt 33-åriga liv som jag ätit något som inte varit okej och känner mig lite smått handfallen! :arghh:
 
Salmonella bör kollas, men tills du hinner det så prova med lite snälla magbakterier, det kan vara så att de är utslagna och behöver lite hjälp! Typ Trevis, det finns flera varianter!
 
@Nebraska Nej jag har inte haft kontakt med sjukvården, men bör nog gör det imorgon. Har läst lite om salmonella nu och symtomen har jag till viss del. Och dessutom tar jag immunhämmande mediciner så det kanske är dumt och våga chansa mer...
 
Stallägaren köpte glass till oss två förra lördagen
...
Dricker massor med vätskeersättning varje dag,
Matförgiftning är svårt, speciellt när det är så här varmt och man riskerar att bli uttorkad. Har varit med om det. Tror att det där med "massor" kan vara en del av problemet. När tarmen blivit helt slutkörd tål den nästan ingenting. Ta vätskeersättning skedvis, börja med en sked i halvtimmen. När det fungerar bygger du på successivt, först mer/oftare vätskeersättning och sedan annat som är snällt för magen.
Men är förstås också risk att det är någon bakterie inblandad eftersom det gått så lång tid. Ring 1177 och be dem om råd. Kanske bör du åka till VC i morgon.
 
Ja hej och hå, man ska tydligen vara väldigt försiktig när det gäller gräddglass, även fryst som i mitt fall.
Stallägaren köpte glass till oss två förra lördagen och bara några timmar senare var det kört. Bara hon och jag som blivit dåliga och det är det enda vi har ätit som är samma sak så det var rätt lätt och räkna ut vad som var orsaken. Ingen annan som vi träffat/bor ihop med är smittad så det är inte magsjuka.

Misstänker att glassen har råkat bli lite tinad och sen fryst igen (det trodde även dom på apoteket).
Jag har bara sprungit på toa som en idiot och mått illa, stallägaren har även spytt. Hon är bra igen, men jag är fortfarande inte okej :crazy:.

Hur länge är "normalt" att vara dålig? Jag börjar bli lite less på det här nu!
Dricker massor med vätskeersättning varje dag, samt medicin mot illamåendet som jag redan hade hemma.

Det är första gången i mitt 33-åriga liv som jag ätit något som inte varit okej och känner mig lite smått handfallen! :arghh:

Tror inte att glassen råkat bli lite tinad och sen fryst igen. Mest troligt har den blivit utsatt för smitta och/eller inte pastöriserats nog bra. Eller så har redskapen som ni använt inte varit nog rena, krävs inte så mycket nu i denna värme.
 
@Lillkumpula Det var färdiga glasstrutar så inga redskap användes (och jag har extrem bacillskräck så jag kan lova att det bara används riktigt rena saker när jag är inblandad). Dock tänkte jag på att glassen var lite väl ofryst när jag åt. Men tänkte inte mer på det... Aja, jag är risig i magen oavsett hur det nu gått till :)
 
Jag skulle nog testa för salmonella och om det inte är det, hälla i mig fil/dryck med bra bakterier, göra dryck på skivad ingefära och vara snäll mot magen. Jag blev dålig av en buffé förra veckan, men nu är magen i trim igen. Tog några shottar med vetegräs/ingefära och det blev mycket mycket bättre efter det.
 
Ja hej och hå, man ska tydligen vara väldigt försiktig när det gäller gräddglass, även fryst som i mitt fall.
Stallägaren köpte glass till oss två förra lördagen och bara några timmar senare var det kört. Bara hon och jag som blivit dåliga och det är det enda vi har ätit som är samma sak så det var rätt lätt och räkna ut vad som var orsaken. Ingen annan som vi träffat/bor ihop med är smittad så det är inte magsjuka.

Misstänker att glassen har råkat bli lite tinad och sen fryst igen (det trodde även dom på apoteket).
Jag har bara sprungit på toa som en idiot och mått illa, stallägaren har även spytt. Hon är bra igen, men jag är fortfarande inte okej :crazy:.

Hur länge är "normalt" att vara dålig? Jag börjar bli lite less på det här nu!
Dricker massor med vätskeersättning varje dag, samt medicin mot illamåendet som jag redan hade hemma.

Det är första gången i mitt 33-åriga liv som jag ätit något som inte varit okej och känner mig lite smått handfallen! :arghh:

Så du har varit dålig en vecka om jag förstår det rätt?
Då tycker jag som andra sagt att du ska kolla upp det. Hade det bara varit vanlig matförgiftning borde det ha gått över nu eller om det bara var pga tinad glass. Så ring och kolla
 
Jag skulle nog testa för salmonella och om det inte är det, hälla i mig fil/dryck med bra bakterier, göra dryck på skivad ingefära och vara snäll mot magen. Jag blev dålig av en buffé förra veckan, men nu är magen i trim igen. Tog några shottar med vetegräs/ingefära och det blev mycket mycket bättre efter det.
Om tarmen är helt slut kan detta vara för mycket, även om det inte finns några dumma bakterier.
 
@Lillkumpula Det var färdiga glasstrutar så inga redskap användes (och jag har extrem bacillskräck så jag kan lova att det bara används riktigt rena saker när jag är inblandad). Dock tänkte jag på att glassen var lite väl ofryst när jag åt. Men tänkte inte mer på det... Aja, jag är risig i magen oavsett hur det nu gått till :)

Färdigförpackade eller köpa över disk?

Färdigförpackade skulle jag misstänka dålig pastörisering eller liknande. Är den köpt över disk så dålig hygien/renlighet. Glass är inte så känslig för att tinas lite, den är ändå så pass kall. Såvida den inte tinats till rumstemperatur men då ser den ju inte heller längre ut som en glasstrut :)
 
Jag åt gammal glass en gång, köpte i en butik där det nog inte var så många som köpte glass antagligen så den hade väll legat där ett bra tag! Men jag blev dålig typ 4 timmar efter jag åt glassen, spydde då 2 gånger och efter det mådde jag super bra igen så om du har vart dålig länge är det nog något mer än bara dålig glass!
 
Om tarmen är helt slut kan detta vara för mycket, även om det inte finns några dumma bakterier.

Jo, klart, om tarmen är helt skadad. Men det låter inte riktigt så på beskrivningen, låter som diarré och illamående, vilket kan fixas med huskurer om man tar det försiktigt. Att ringa sjukvårdsupplysningen kan annars vara en god idé.
 
Sommaren är så himla lurig, det man minst tror ska vara illabådande förvånar med att vara det :nailbiting: min pappa fick någon bakterie som krävde penicillin men det har tyvärr tagit månader för förbättring och inte över ännu :( Hoppas du har sluppit något alltför långdraget!
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 208
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 045
Senast: Rosett
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 810
Senast: emma-vsm
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 283
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp