Bukefalos 28 år!

Rakbana, ridbana och allemansrätten.

J

Jaba

Det har skrivits mycket om allemansrätten i detta forum. Jag ska göra det ännu en gång.

För mej handlar det om en rakbana som min pojkvän har byggt en bit ute i skoden på sin egen åker. Denna rakbana korsar den allmänna skogsvägen som många använder till att kör bil, rider, promenerar m.m. Anledningen till att han byggde denna rakbana var för att han fick klagomål på att det kördes lite för fort på den allmänna skogsvägen.
Denna rakbana byggde han senare ut så att den har en förbindelse med den allmänna skogsvägen för att manska slippa vända utan bara kunnan köra runt. Men för att kunna köra runt så måste man beträda hans åker i den andra sidan. Där finns det varken någon stig eller väg utan det är enbart lite nertrampat. Man ser alltså att det har gått hästar där.
Problemet är att folk använder denna rakbana till allt. Dom promenerar me bartnvagnar till och med trotts att dom vet att det kan komma hästar. Vems fel är det om hans travhäst skulle springa över en barnvagn igentligen?(dålig sikt på något ställe )
Sedan är det folk som reder sönder den. Speciellt när den är nysladdad för at than ska kunna köra fort. Då passar dom på att rida där. Och problemet är att dom inte kan hålla sig i mitten utan rider över hela, där hjulspåren går. Det är inte kul att sitta o hoppa fram i större farter!
Vi fsom får rida där, från hans stall vet att vi inte ska rida där om det är nysladdat. Vet vi dessutom att våra hästar inte kan hålla oss i mitten så vet vi att vi kan passa på att rida där när det är dax för en sladdning snart. INte efter!
Kan han sätta upp skylltar där det står "privat väg", ridning för "obehöringa ej tillåten" osv?
Skulle dom fråga så skulle som självklart få rida där om dom följde reglerna och kanske betalade för sladdning eftersom att det är främst då dom passar på att förstöra.

Lika så är det med ridbanan. Den ligger inte i anslutning till gården men på hans mark en bit upp i skogen efter den allmänna skogsvägen.
Problemet där är inte att dom rider sänder den utan att dom inte kan plocka undan hinderen efter sig som dom plaserar ut efter spåret här och där. Så när sästa ska rida får den börja med att polockaa undan efter någon annan som dessutom inte har något där att göra igentligen.
Det är oxå så att alla på denna sida om byn har tillgång till en egen ridbana av något slag. VArför dom skulle rida på våran kan vara för att vi har fler hinder.
Visst skulle folk få rida här oxå, om dom frågade och betalade för sand och utbyggnad samt hinder.
Frågan där är oxå om vi kan sätta upp förbudskyltar?
Vi hade tänkt att skriva i lokaltidningen och påpeka detta men det skulle ju vara lite pinsamt om vi inte har rätt till att hålla andra borta när dom inte ligger på stallägarens tomt.

VAd göra?
 
Sv: Rakbana, ridbana och allemansrätten.

Himla trist för er att folk inte kan uppföra sig ordentligt men som privatperson får man inte sätta upp förbudsskyltar.
 
Sv: Rakbana, ridbana och allemansrätten.

Jadu, en mycket känd travtränare tog kontakt med sin advokat i ett liknande ärende. I det fallet var svaret entydligt, banan är anlagd på egen mark och omafattas inte av allemansrätten. För att få använda den krävdes tillstånd från ägaren/travtränaren, vi red ofta via den banan och fick order om att endast rida på kanten samt att endast använda den raka delens kant och inte ovaldelen.

Den bit som som faller under den allmänna delen kan ni knappast göra något åt, men den delen av banan som ligger på eran mark bör ju kunna befrias från fotvandrare.
Det anses tydligen som privat anlagd mark.
 
Sv: Rakbana, ridbana och allemansrätten.

Banan kan nog jämställas med industrimark. Om ni sätter upp en enkel stängseltråd och varningsskyltar att det är förenat med fara att vistas inom området (vilket jag antar att det är) så kan ni nog räkna med att slippa oönskade besökare.
 
Sv: Rakbana, ridbana och allemansrätten.

Sett upp redigt hemska egengjorda varningsskyltar överallt.
Kanske en där en häst mosar en människa?

Skriv sen en liten text under att olyckan är lätt framme.

:p
 
Sv: Rakbana, ridbana och allemansrätten.

Vi håller just på o luskar i detta då grannen stängt av en väg för ridning.

För att få sätta upp skyltar krävs ett beslut från ?? Ja just de.. stillestånd just nu.. Men iallafall dom man ringer till där man kan fråga om just allemansrätten.. Kommer jag på de skriver ja igen :D

Men ja skulle föreslå ett samtal dit så hjälper dom er...

Länsstyrelsen kanske de är.. eller lokala vägkontoret..

Mvh Jessica
 
Sv: Rakbana, ridbana och allemansrätten.

Hm, det måste ju kunna räknas som en del till en anläggning? Som t.ex. ridbana/ridhus? Det finns ju ingenting som säger att man måste låta folk rida i ens ridbana/ridhus, även om de betalar för sig, och då måste ni ju kunna få säga ifrån om att folk använder rakbanan också. Den måste ju kunna räknas som anlagd?

Samma sak med ridbanan, försök att sätta lås på grinden, eller se till att folk får betala för sig. Om ni inte vill att folk rider där så kan ni ju ta ett löjligt överpris, så skräms de nog bort av det... ;)
 
Sv: Rakbana, ridbana och allemansrätten.

Banan bör ju kunna klassas som "anläggning" på samma sätt som en ridbana eller ett ridhus. Inte får någon för sig att ta en sväng på någons ridbana och hänvisa till allemansrätten. Att få folk att respektera det är nog däremot desto svårare. Börja med att sätta upp skyltar som informerar om att det inte är en vanlig väg, utan en rakbana. Många har säkert inte ens fattat det utan tror att det är en "liten ridväg". Upplys också om att det är en (trav)anläggning och inte omfattas av allemansrätten och att man behöver tillstånd från ägaren för att nyttja den. Skriv telefonnummer till ägaren dit folk kan höra av sig om de undrar något. Fungerar inte det kan man ju försöka höra av sig till en jurist och kolla av vad och hur man kan och ska gå vidare.
 
Sv: Rakbana, ridbana och allemansrätten.

:eek: läste sedan även att folk tydligen tar sig friheten att rida på ridbanan, och inte nog med det, utan även använda era hinder helt utan att ens fråga om lov... :eek::eek: Det trodde jag ärligt talat inte ens fanns. Fruktansvärt dåligt.

Säger som någon annan sa - sätt lås på ridbanan. Sätt även där upp en skylt med information om att det är en anläggning som inte skyddas av allemansrätten. Skriv också att ni är besvikna för att de människor som (utan att ha frågat om lov) ridit på ridbanan inte ens kan ha hyfsen att plocka bort hindren efter sig, och att man i framtiden måste kontakta er för att få tillgång (nyckel) till ridbanan...

(gud vad sur jag blir på hästmänniskor som inte kan sköta sig!)
 
Sv: Rakbana, ridbana och allemansrätten.

JA men om den är tänkt att användas till travträning får folk flytta sig. Min kompis byggde en slinga i skogen o den gick över ett träsk, där var slingan lite smalare så kom det nån fick de vackert vända. Det sattes upp skyltar överallt, man fick bara köra inte rida eller gå med barnvagn där o oftast så fattade folk detta,annars gör de det efter ett par nära omkullkörningar.
 
Sv: Rakbana, ridbana och allemansrätten.

Inte som företagare heller?
 
Sv: Rakbana, ridbana och allemansrätten.

Anledingen till att denna rakbana byggdes var just det att många i byn klagade på att det kördes för fort efter skogsvägarna. Så nog vet folk att det är en rakbana för att köra fort på allt.
 
Sv: Rakbana, ridbana och allemansrätten.

Det va de jag misstänkte.

Men för att använda den allmänna delen måste man oxå använda den privata delen i detta fall. OM man nu inte vill vända efter några 100 meter och knalla tillbaka.
 
Sv: Rakbana, ridbana och allemansrätten.

Då får vi ta ett snack med komunen!

Tack för hjälpen!
 
Sv: Rakbana, ridbana och allemansrätten.

En gång sket jag faltist själv i att jag fick möte av två som var ute och promenerade där. Jag galopptränade intervaller med en av travarna.
4 gånger red jag förbi dom och trotts att dom såg lång väg att jag kom och kunde gå undan eller till och med ta av på den korsande allmänna vägen så gorde dom inte det.

Sissta gången jag mötte dom i skritt påpekade dom att det gick fort?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag frågade nog här på Buke då också, tror jag. Det är så här att vi bor mitt emot en mosse där det brutits torv för ganska många år...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 568
J
Hästmänniskan JAg har en liten fundering. Min stallägare anlägger en rakbana i kanten på sina åkrar, över hans skog som slutar vid en allmän väg...
Svar
5
· Visningar
1 034
Senast: Snurrfian
·
S
Hästmänniskan Jag står i ett stall där en markägare har stängt av sin väg med en vägbom som han satt hänglås på, för att dom inte tycker om att ha...
Svar
9
· Visningar
5 338
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp