Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

om du inte ens är villig att diskutera med markägaren så tycker inte jag att du ska rida på hans marker heller trots att allemansrätten nu skulle gälla.
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

om du inte ens är villig att diskutera med markägaren så tycker inte jag att du ska rida på hans marker heller trots att allemansrätten nu skulle gälla.

Men jisses amalia! VARFÖR i hela friden antar alla att det är mig det är fel på? Jag antar att vi alla stött på folk som man helt enkelt inte kan diskutera med, eller? Jag HAR träffat honom personligen (utan att ens veta att det var han, så några fördomar kan jag knappast ha haft baserat på vad andra människor berättat om honom) och det var ingen trevlig upplevelse (se ovan).

Jag bor i Skåne. Föreställ er att jag köpt upp stora stycken land i Norrland. Jag kommer bara upp dit när det är jakt. Övriga året bestämmer jag vad de som bor i närheten får/inte får göra på mina marker. Rättvist? Trevligt?
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Saker och ting tar lång tid hos länsstyrelsen. Vet att mammas bygglov (inom naturskyddat område) till nytt garage tog ett år och samma gällde bygglov för ett nytt boningshus i samma område. Antar att vi tillhör samma länsstyrelse också (Kristianstad).
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Då kanske de håller på mitt ärende ändå... Fast borde jag inte ha hört något under tiden? Ja, vi tillhör samma länsstyrelse.
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

*kl*

Där jag bodde tidigare så ansågs min närmsta granne att vara "omöjlig och tjurig" vad gällande ridning på hans marker.

När vi flyttade in så gick jag dit, presenterade mig och talade om att jag hade hästar, undrade också vart jag fick lov att rida.

Han blev så otroligt glad över att jag bara frågade, ingen hade någonsin gjort det tidigare.

De tidigare hästekipagen hade bara ridit runt på hans vallar och även nysådda åkrar utan att fråga, när han påpekade detta så hävdade de allemansrätten och så var bråket i full gång.

Jag fick rida precis där jag ville, inom rimliga gränser såklart, man rider ju inte på nysådd, det borde vem som helst fatta. Kan man tycka.

Han informerade alltid mig om vilka åkrar som jag kunde använda och vilka skogsvägar som var lämpligast för tillfället.

Han var en hyvens gubbe, ingen tjurskalle alls.!

Idag är jag själv ägare till lite mark, även skog, skulle någon rida i min skog utan att fråga om det var ok skulle jag bli lite irriterad, jag vill ju gärna tala om vilka regler som gäller här innan de klampar runt, tex vid tjällossning så rider inte jag på våra ridvägar, så det stundtals kan släppa och det blir stora hål vilket är riskablet för hästarna och jobbigt att laga.

Därför blir jag smått irriterad när jag ibland ser hovhål i min ridväg, tanken om vägbom har slagit mig ska jag erkänna, för det är inte kul när man kommer på ridvägen då det har torkat upp och möts av stora hål som man själv måste fylla för att kunna använda vägen.

Därför så tycker jag att man bör ta kontakt med markägaren!
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Jag förstår vad du menar. MEN det är lite annorlunda här, tror jag, för jag är nästan det enda hästekipaget som finns. Det bor en tjej till med häst några kilometer härifrån, och hon skulle kanske tänkas vilja rida där inne någon gång också om man kom in. Det är alltså inte precis något hästtätt område, och risken att något skulle förstöras är i princip obefintlig. Jag antar att den TOTALA ridtiden inne på hans skogsvägar och stigar skulle röra sig om ett par timmar i veckan...

Jag är också fruktansvärt ansvarig vad gäller hur jag beter mig i naturen. Jag skulle, t.ex., aldrig få för mig att rida över någons åkrar.
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Jag förstår vad du menar. MEN det är lite annorlunda här, tror jag, för jag är nästan det enda hästekipaget som finns. .

Tycker egentligen inte att det är annorlunda, för oavsett om man har en häst eller fler så orsakar det ju skada vid tex tjällossning.

Att du sedan är en enda gör ju säkert det hela lättare om du själv tar kontakt med markägaren.

Om någon skulle anmäla mig till myndighet för att de ville rida på mina marker, ja, då skulle jag inte bli glad alls.

Tvärtom, jag skulle säkert göra allt vad jag kunde för att någon ridning inte skulle förekomma, tex sätta upp staket runt hela området i stället för taggtråden som det verkar vara hos er där.

Nä, jag tror faktiskt du gör bäst i att fråga markägaren om lov att få rida, låta denne tala om sina önskemål och sedan följa dom.

Den som äger marken har ju faktiskt KÖPT den av någon anledning, vill du (och andra)rida runt hur som helst i skog och mark utan att höra om det är ok, ja då får man ju köpa sin egen!
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

"Kan markägaren sätta upp ett stängsel för att hålla allmänheten borta från sina marker?
Den som har ett stängsel som hindrar allmänheten att nå ett område av betydelse för friluftslivet, kan åläggas av länsstyrelsen att ordna en genomgång. Är stängslet uppsatt enbart för att utestänga allmänheten kan markägaren åläggas att ta bort stängslet."
//utklipp från naturvårdsverkets hemsida
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Jag förstår vad du menar. MEN det är lite annorlunda här, tror jag, för jag är nästan det enda hästekipaget som finns. Det bor en tjej till med häst några kilometer härifrån, och hon skulle kanske tänkas vilja rida där inne någon gång också om man kom in. Det är alltså inte precis något hästtätt område, och risken att något skulle förstöras är i princip obefintlig. Jag antar att den TOTALA ridtiden inne på hans skogsvägar och stigar skulle röra sig om ett par timmar i veckan...

Jag är också fruktansvärt ansvarig vad gäller hur jag beter mig i naturen. Jag skulle, t.ex., aldrig få för mig att rida över någons åkrar.


Känns som att det är flera tusen bortförklaringar till att du INTE ska behöva prata med honom.
Spelar ingen roll hur läskig och skräckinjagande han är verkar vara. Du behöver ju inte träffa honom personligen. Du behöver ju bara lyfta luren, och fråga den enkla frågan "Går det bra att jag tar bort taggtråden på ena sidan av bommen, så att jag och min häst kan få rida på din väg?" Eller rentav erbjuda dig att sätta upp en annan form av stängsel, tex vanligt elband, med att handdtag. Så att just du kan ta dig förbi.

Han kan ju av tidigare erfarenheter haft andra ryttare på vägen, som förstört, och av just den anledningen satt upp taggtråden.

Sen tror jag inte att du har rätt till att veta hur länsstyrelsen behandlar ärendet. Kanske inte ens säkert att du kommer få besked när det av avklarat. Tror dom är under tystnadsplikt.

Nä, ärlighet varar längst. Och som nån tidigare skrev, -skulle nån gå bakom ryggen på mig, så skulle jag hägna in hela området. Och det skulle jag enbart göra för att jävlas tillbaka. Då har du lagt ner hela ditt arbete i onödan.

Lyft luren.
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

"Kan markägaren sätta upp ett stängsel för att hålla allmänheten borta från sina marker?
Den som har ett stängsel som hindrar allmänheten att nå ett område av betydelse för friluftslivet, kan åläggas av länsstyrelsen att ordna en genomgång. Är stängslet uppsatt enbart för att utestänga allmänheten kan markägaren åläggas att ta bort stängslet."
//utklipp från naturvårdsverkets hemsida

Jag bor på en ö i stockholm där vi haft många diskussioner om hästarnas vara eller icke vara i naturen. Allemansrätten ger allmänheten rätt att vistas på andras mark men ingår verkligen hästar här? Man har skyldighet att värna om naturen när man rider och får t.ex. inte lämna synliga spår i marken efter hovar. Han har hägnat in sin mark, antagligen för att den inte ska skadas och då kanske man inte kan kräva att HÄSTEN ska få tillträde? För ni kommer väl in utan häst, om ni går under bommen menar jag? Så egentligen är det väl inget brott mot allemanslagen, den enda han stänger ut är ju hästen. Eller är jag helt ute och cyklar? Nyfiken...;)
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Blir lite förvånad över att så många vet vad som är bäst att göra. Jag är övertygad om att bettysmatte, som är den som är insatt i hur relationerna med markägaren är och hur det ser ut i kringområdet, gör ett klokt val när det gäller att försöka få möjlighet att rida på vägen.
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

kl..

Jag känner trådskaparen, som är en vettig och trevlig människa. Jag är säker på att det finns mycket goda skäl till att inte vilja kontakta markägaren, annars hade ts gjort det för länge sedan.
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

kl..

Jag känner trådskaparen, som är en vettig och trevlig människa. Jag är säker på att det finns mycket goda skäl till att inte vilja kontakta markägaren, annars hade ts gjort det för länge sedan.

Men man kan ju alltid åtminstone ge det en chans.
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Blir lite förvånad över att så många vet vad som är bäst att göra.

Har du någon gång fått din ridväg förstörd av andra ryttare som totalt struntat att det var tjällossning?

Det är inte kul alls kan jag i annat fall tala om.

Att spendera massor av tid och pengar på att reparera vägen för att andra inte alls tar hänsyn till underlaget, det känns långt ifrån skoj.

Så, att öht någon kan motsätta sig att man ska fråga markägaren INNAN man anmäler till berörd myndighet, det är för mig en gåta!
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Har du någon gång fått din ridväg förstörd av andra ryttare som totalt struntat att det var tjällossning?
Nej, men jag har fått min väg förstörd av traktorer och skogsmaskiner som inte fattar att man inte ska avverka skog mitt i tjällossningen. De gör bra mycket mer skada än hovar...

Dessutom handlade inte tråden om att få vägar förstörda... jag har inte motsatt mig någonting, utan jag säger bara att jag inte vill säga åt trådskaparen hur denne ska göra när jag inte är insatt i fallet och inte har alla fakta.
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Nej, men jag har fått min väg förstörd av traktorer och skogsmaskiner som inte fattar att man inte ska avverka skog mitt i tjällossningen. De gör bra mycket mer skada än hovar...

Nu avverkar vi ju inte skog när det är tjällossning, så det har jag inget alls problem med. Vi bestämmer ju själva när maskiner ska framföras på våra marker.

Att däremot komma i tex galopp på sin egenägda anlagda ridväg och hästen plötsligt försvinner framför en för att den har trampat ner i ett hål som någon annans häst har gjort, det är absolut inegn höjdare.

Så jag måste nog säga att jag håller det värre med hästhovshål i ridvägen, det är farligare för mina hästar.

Men det spelar ju ingen roll egentligen, hur som helst så ska man ju fråga om lov.
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

kl..

Jag känner trådskaparen, som är en vettig och trevlig människa. Jag är säker på att det finns mycket goda skäl till att inte vilja kontakta markägaren, annars hade ts gjort det för länge sedan.

Tack :o! Visst hade jag gjort det. Men i det här fallet är det absolut ingen vits med att kontakta markägaren.
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

"Kan markägaren sätta upp ett stängsel för att hålla allmänheten borta från sina marker?
Den som har ett stängsel som hindrar allmänheten att nå ett område av betydelse för friluftslivet, kan åläggas av länsstyrelsen att ordna en genomgång. Är stängslet uppsatt enbart för att utestänga allmänheten kan markägaren åläggas att ta bort stängslet."
//utklipp från naturvårdsverkets hemsida

Nu när du tar upp det, så har jag för mig att det var precis det jag själv läste när jag började på detta för drygt ett år sedan. Det finns faktiskt ett fall någon annanstans i Skåne där markägaren satte upp stängsel i skogen för att förhindra just ryttare och hästar från att vara där. HAN blev ålagd att ta ner staketen...
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Då kanske de håller på mitt ärende ändå... Fast borde jag inte ha hört något under tiden? Ja, vi tillhör samma länsstyrelse.

Det är inte säkert att du får något besked alls, utan det går direkt till markägaren. Anser länsstyrelsen att han ska plocka bort staketet/taggtråden (bommen tror jag han får ha kvar för att förhindra fordonstrafik på vägen), så kommer han att få besked om det och en tid på sig att utföra det. Hur lång tid han har på sig gissar jag är 3-6 mån. Du kan däremot ringa länsstyrelsen och få reda på vad de har beslutat.

Lite ot: Vet att flera skogsvägar blivit totalt sönderridna på Söderåsen och att även någon/några markägare fått godkännande om att förbjuda ridning på deras vägar.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En av de bästa ridvägarna här består av totalt 8 km skogsbilväg i "kuperat kalhygge" i princip. Sådan där urgammal väg med gräs i...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
15 562
Senast: spinxx
·
Hästhantering Detta är inte min häst men en väns häst! Hästen är en halvblodsvalack född 2001. Som 2 årig hingst på väg till betet gick han över...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 667
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag bor mitt emot ett område med myrmark. Det bröts torv där förut, men det är nerlagt för länge sedan. Det fanns järnvägsräls där...
Svar
19
· Visningar
2 125
Hästmänniskan Blev inspirerad av väg- och bajstråden och tänkte lägga fram en annan fråga som jag har ang. en väg och vem som får använda den. Där...
Svar
8
· Visningar
1 169
Senast: Rolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • WE-tråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp