Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Jag vet ju inte hur det ser ut i området tråden handlar om. Men är du nyfiken på allemansrätt och ridning kan du b.la. läsa lite här:
www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara...enligt-allemansratten/Allemansratten-Ridning/

Vad man INTE vet i detta fall, trots att TS är en vettig och trevlig tjej. Kanske är det så att marken faller under en skydds regel, vissa torvmossar har det har jag fått lära mig. En bekant har en sådan, och ridning är ej tillåten i området däremot är det ok att ta sig fram till fots.
Det gör att TS kanske inte alls får det önskade beskedet, utan svaret kommer till markägaren som ev skulle styrka denne ännu mer att hålla ridande borta från sina marker.
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Länsstyrelsen omfattas av offentlighetsprincipen och de har skyldighet att lämna ut uppgifter om ärendet till vem som helst om man frågar, samt alla handlingar som rör ärendet.

Hemligstämpling ska alltid motiveras, och är sällan ett skäl till att inte lämna ut handlingen. Man kan begära att de lämnar ut handlingen men döljer just de uppgifter som är känslig, t ex namn. I ett sånt här ärende har jag dock svårt att tro att det skulle finnas några hemligstämplade uppgifter.
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Vilket egentligen skulle vara helt okej. Får jag inte rida där, pga att växtlighet måste skyddas, så är det en sak. Däremot tycker jag fortfarande att alla gamla halvt raserade staket ska tas bort. Taggtråd, när de inte används som stängsel till kor (och knappt då heller, i min åsikt), hör inte hemma i naturen.

Jag har förståelse för en vägbom. Visst kan man ha sina skäl att vilja hindra motortrafik i ett område, även om jag knappast tror att någon skulle vilja riskera sin bil för att köra där inne. Vägarna är helt enkelt till stor del ej farbara om man inte har traktor, fyrhjuling eller något liknande. MEN jag motsätter mig att man sätter upp 4-5 rader taggtråd vid sidorna så att de som vill komma in till fots eller på cykel får krypa under bommen. Det ser, ärligt talat, ut som en krigszon. Vad är nödvändigheten med detta? Det enda motiv jag kan se är att man vill hålla ALLA utanför sin mark, vare sig de går, rider, cyklar eller kommer i något fordon.
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

kl..

Jag känner trådskaparen, som är en vettig och trevlig människa. Jag är säker på att det finns mycket goda skäl till att inte vilja kontakta markägaren, annars hade ts gjort det för länge sedan.

Jag har precis samma åsikt om TS, och kan garantera att h*n inte är någon "fegpotta" som låter bli att prata med markägaren bara "för att". Måste finnas bra anledningar att låta bli i det här fallet...

TS: Hade det varit jag så hade jag nog bara hoppat över bommen, men å andra sidan så förstår jag att inte alla är lika galna som mig. :D
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

TS: Hade det varit jag så hade jag nog bara hoppat över bommen, men å andra sidan så förstår jag att inte alla är lika galna som mig. :D

Det hade jag också gjort! Ja, i alla fall om det här hade utspelat sig för en 10-15 år sedan... :D
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Ni är inte riktigt kloka någon av er:D!
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Jag har bara lite svårt att förstå att det skulle vara mindre obehagligt att stöta på markägaren till häst mitt i hans skog efter att bakom hans rygg ha sett till att han fått ett föreläggande, än att ringa ett telefonsamtal. Eller för den delen skicka ett välformulerat brev med en förfrågan.
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Risken att stöta på honom lär vara minimal eftersom han ju bor ca 15 mil härifrån och antagligen kommer hit väldigt sällan, om det inte är jakt förstås.
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

1) Se svaret från "Bonde"
2) Självklart har du rätt att veta hur det går i ärendet. Dessutom är det ju TS som varit i kontakt med länsstyrelsen. Tystnadsplikt är något helt annat. TOM de som inte "har med ärendet att göra" kan ta kontakt och fråga. Det regleras i och för sig av sekretesslagen men en fråga om markanvändnng kan inte bli sekretessbelagd.
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Länsstyrelsen omfattas av offentlighetsprincipen och de har skyldighet att lämna ut uppgifter om ärendet till vem som helst om man frågar, samt alla handlingar som rör ärendet.

Hemligstämpling ska alltid motiveras, och är sällan ett skäl till att inte lämna ut handlingen. Man kan begära att de lämnar ut handlingen men döljer just de uppgifter som är känslig, t ex namn. I ett sånt här ärende har jag dock svårt att tro att det skulle finnas några hemligstämplade uppgifter.

Det vet jag. Jag skrev kanske lite luddigt.:confused: Jag menade att TS kanske inte fick reda på beslutet direkt av länsstyrelsen utan det fick/får bara markägaren utan hon får själv ta kontakt med länsstyrelsen och fråga om vad som beslutats. De meddelar ju bara den berörde om vad den åläggs att göra eller inte i ärendet, alla andra som vill veta beslut får kontakta länsstyrelsen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

*kl*
Skulle någon med hjälp av ett föreläggande och Länsstyrelse idka ridning på min mark så skulle jag bli så jävla förbannad så jag krafigt skulle överväga att börja jaga med björnsax!

En artig förfrågan däremot, skulle landa helt annorlunda. Under förutsättning att man sköter sig och håller överenskommelser om hur, när och var man får rida så är det bara att rida på.

Med tanke på ovanstående, hur jag själv skulle reagera, så kan man ju fundera på hur den här markägaren skulle reagera.
Är han så otäck/läskig/osympatisk så man inte ens vill göra minsta försök att tala med honom.... hur vågar man då rida på hans mark? Vad vet man om han planterar ut en massa rostig spik på favvo-galopp-rakan...
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Fast EGENTLIGEN är det ju inte ridningen det handlar om fullt ut. Det är ju bara EN del i det hela. Med sin låsta vägbom, och sin krigszonstaggtråd, förhindrar han att folk cyklar och rider inne på hans mark. Varför är det rätt att göra så, när man inte ens bor på orten, och således knappast kan bli störd av att folk VARSAMT och ANSVARSFULLT nyttjar marken till friluftsliv?

Fast jag förstår att man kan tänka att jag är helknäpp som inte bara ringer och frågar, men hade man haft all fakta hade man förstått varför det är en omöjlighet...

Man kanske också ska sätta sig in i hur det ser ut där jag bor. Jag bor i en liten by som består av ett sågverk och några hus. Jag har häst, och en tjej några kilometer härifrån har en häst. Det är alltså ingen stor tätort med en ridklubb, en massa motionärer (joggare, cyklister, folk som promenerar) och dylikt. Slitaget på hans mark, om han hade tagit bort taggtråden, hade antagligen inte varit märkbart.

Varför ska de två gamla tanterna som brukar promenera över hans mark, och vidare över myren, behöva krypa under vägbommen när de tar sin runda? Jag mötte de en gång, och fällde då någon kommentar om att det var synd att det fanns så få öppna vägar/stigar i området. De tittade mest i marken och mumlade något om att "ja, allting här på orten är avstängt." Det är väldigt irriterande att EN person, som ju inte ens bor här, dikterar hur människor som bott här länge ska kunna nyttja naturen här omkring. Dessutom är han ständigt spekulant på ytterligare mark och så fort någon skogsbit blir till salu är han där och vill köpa. Det finns t. o. m. de som har köpt skog som de egentligen inte precis ville ha, bara för att han inte ska köpa den också. För då blir det ju samma visa där.
 
Senast ändrad:
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Fast EGENTLIGEN är det ju inte ridningen det handlar om fullt ut. Det är ju bara EN del i det hela. Med sin låsta vägbom, och sin krigszonstaggtråd, förhindrar han att folk cyklar och rider inne på hans mark. Varför är det rätt att göra så, när man inte ens bor på orten, och således knappast kan bli störd av att folk VARSAMT och ANSVARSFULLT nyttjar marken till friluftsliv?

Fast jag förstår att man kan tänka att jag är helknäpp som inte bara ringer och frågar, men hade man haft all fakta hade man förstått varför det är en omöjlighet...

Man kanske också ska sätta sig in i hur det ser ut där jag bor. Jag bor i en liten by som består av ett sågverk och några hus. Jag har häst, och en tjej några kilometer härifrån har en häst. Det är alltså ingen stor tätort med en ridklubb, en massa motionärer (joggare, cyklister, folk som promenerar) och dylikt. Slitaget på hans mark, om han hade tagit bort taggtråden, hade antagligen inte varit märkbart.

Varför ska de två gamla tanterna som brukar promenera över hans mark, och vidare över myren, behöva krypa under vägbommen när de tar sin runda? Jag mötte de en gång, och fällde då någon kommentar om att det var synd att det fanns så få öppna vägar/stigar i området. De tittade mest i marken och mumlade något om att "ja, allting här på orten är avstängt." Det är väldigt irriterande att EN person, som ju inte ens bor här, dikterar hur människor som bott här länge ska kunna nyttja naturen här omkring. Dessutom är han ständigt spekulant på ytterligare mark och så fort någon skogsbit blir till salu är han där och vill köpa. Det finns t. o. m. de som har köpt skog som de egentligen inte precis ville ha, bara för att han inte ska köpa den också. För då blir det ju samma visa där.


Jag betvivlar ju på att han går och köper skog, enbart för att jävlas med er bybor så att ni inte ska få vistas dära. Skog kostar MULTUM. Och om han nu köper upp så mycket skog, så lär han ju ska bruka det till något vettigt, eftersom en skog som bara står, tjänar han ingenting på.
Han kanske har planterat ut skog, och väntar på att det ska växa till sig innan han ska börja avverka. Och då vill han helt enkelt inte ha hovar som går och trampar sönder allt.

Att han bor 15 mil därifrån tycker jag inte har med saken att göra.
Jag skulle tamefan skita ner mig, om jag gått bakom ryggen på honom, och sen skulle möta han i skogen medans jag är ute och rider. Om han nu är så skrämmande som han just nu är uppmålad.
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Jag betvivlar ju på att han går och köper skog, enbart för att jävlas med er bybor så att ni inte ska få vistas dära. Skog kostar MULTUM. Och om han nu köper upp så mycket skog, så lär han ju ska bruka det till något vettigt, eftersom en skog som bara står, tjänar han ingenting på.
Han kanske har planterat ut skog, och väntar på att det ska växa till sig innan han ska börja avverka. Och då vill han helt enkelt inte ha hovar som går och trampar sönder allt.

Att han bor 15 mil därifrån tycker jag inte har med saken att göra.
Jag skulle tamefan skita ner mig, om jag gått bakom ryggen på honom, och sen skulle möta han i skogen medans jag är ute och rider. Om han nu är så skrämmande som han just nu är uppmålad.


Men nu tror jag ju inte att någon vettig skogsägare planterar skog på skogsvägarna, där jag antar att TS avser att rida...
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Vad det än är han pysslar med på sin mark (på den fd torvmossen växer det knappast en massa avverkningsbar skog), så gör han FEL när han sätter taggtråd brevid vägbommen och också har en del skräpandes på marken. Så här svarar nämligen länsstyrelsen:

Nej, taggtråd skall inte ligga löst, och markägare får bara stänga av vägar för motorfordonstrafik, inte för gående/cyklande/ridande.
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Jo, jag hade ju tänkt hålla mig till vägarna :D. På en fd torvmosse är ju inte marken sådan att man gärna ger sig ut på den, om man inte vill riskera att sjunka vill säga...
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Jo, jag hade ju tänkt hålla mig till vägarna :D. På en fd torvmosse är ju inte marken sådan att man gärna ger sig ut på den, om man inte vill riskera att sjunka vill säga...

Du kanske behöver lite spänning i vardagen, som omväxling till ditt lugna, enformiga, förutsägbara, tysta, tråkiga jobb...:angel::rofl: Vad passar då bättre än en ridtur på en torvmosse :p

Skönt att äntligen fått svar, ta nu en promenad och plocka bort taggtråden, och njut av ridturer i det härliga vädret
*inte alls avundsjuk*
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

På en fd torvmosse är ju inte marken sådan att man gärna ger sig ut på den, om man inte vill riskera att sjunka vill säga...

DET i sig kan ju vara anledningen till avspärrningen, kanske har markägaren ingen lust att folk ska göra sig illa på mossen.

Det kanske är ett riskområde?
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Du skriver ju också att ridningen inte är hela grejjen, utan att det är taggtråden som det är fel på.

Om du nu ska kriga för det här, och han måste ta bort taggtråden, men han vill inte att ni rider på hans mark. Har du tänkt att rida där iallafall?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En av de bästa ridvägarna här består av totalt 8 km skogsbilväg i "kuperat kalhygge" i princip. Sådan där urgammal väg med gräs i...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
15 597
Senast: spinxx
·
Hästhantering Detta är inte min häst men en väns häst! Hästen är en halvblodsvalack född 2001. Som 2 årig hingst på väg till betet gick han över...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 667
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag bor mitt emot ett område med myrmark. Det bröts torv där förut, men det är nerlagt för länge sedan. Det fanns järnvägsräls där...
Svar
19
· Visningar
2 125
Hästmänniskan Blev inspirerad av väg- och bajstråden och tänkte lägga fram en annan fråga som jag har ang. en väg och vem som får använda den. Där...
Svar
8
· Visningar
1 169
Senast: Rolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp