Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

bettysmatte

Trådstartare
Jag frågade nog här på Buke då också, tror jag. Det är så här att vi bor mitt emot en mosse där det brutits torv för ganska många år sedan. Mossen är sedan år tillbaks ägd av en privatperson. En bit längre bort, gränsande till denna mosse, ligger Vakömyr som är naturreservat.

Som ni ser på bilderna nedan, finns det OTROLIGA skogsvägar på denna mosse. Helt underbart underlag att rida på, men problemet är att vi kommer inte in på dessa vägar... Vägen är avstängd för motortrafik med en låst (hänglås) vägbom. Till råga på eländet är det snurrat flera varv med taggtråd vid sidorna, så man kan inte komma förbi bommen till häst. På ena sidan sitter taggtråden fast i fårstaket, och på den andra sidan slutar den i ett relativt djupt dike. Med tanke på allemansrätten som vi har, får man göra så här? Det går inte att rida, inte att köra häst, inte att cykla (då får man vika cykeln under bommen)... Det enda som fungerar är att promenera där inne, om man vill krypa under bommen.

Markägaren bor ca 15 mil härifrån, så vi är knappast inne och klampar på hans tomt. Efter vad jag förstått används marken endast till jakt under viss tid på året, dvs markägaren hyr ut jaktmarken till utländska jaktlag.

Finns det något man kan göra, eller har markägaren sin lagliga rätt att stängsla in mossen och därmed stänga ut allmänheten?

Helt underbara ridvägar:
P5150010.jpg


På vänster sida om bommen:
P5150007.jpg


På höger sida om bommen:
P5150005.jpg


Taggtråd på marken (höger sida):
P5150006.jpg


Vägbommen:
P5150008.jpg
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Galoppera avvägt på bommen och hoppa över helt enkelt ;)
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Det är ju ruskigt att han skall ha taggtråd där också. Vilda djur kan fastna och skada sig illa, eller små barn som försöker ta sig förbi.
Nej, jag tror verkligen inte det där är lagligt, kontakta dem igen och tryck på! Finns det fler hästägare i närheten kan ni göra gemensam sak.
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Jag tror att det vore bra om du kollade ifall det är fler som tycker som du, då har du stöd av fler, och det kanske är större chans att du får igenom något.
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Jo, det finns många som tycker som jag... Problemet är att det verkar som om de flesta här är "rädda" för denna markägare, eftersom han många gånger visat sig "omöjlig" i div. frågor, och jag tror att det skulle vara svårt att få någon med sig. Men jag har mejlat länsstyrelsen ikväll med nya bilder, och jag hoppas att de tar tag i det igen.
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Bor ägaren 15 mil därifrån kan det väl vara så att någon "råkar" ta bort den där taggtråden... av rena djurskyddsskäl?? :angel:
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

En dum fråga, men varför inte ringa till markägaren och snällt och vänligt fråga om det skulle gå för sig att få en nyckel? Och diskutera igenom tillsammans hur villkoren för ridning i området ska vara.

Att smyga bakom ryggen och gå till länsstyrelsen bäddar väl knappast för någon bra relation med markägaren. Och du som inte haft kontakt med honom innan har (hade?) världens chans att lösa problemet bara genom att vara artig och trevlig och be snällt.

Vägbom får han säkert sätta eftersom det inte verkar vara allmän väg. Med tanke på hur folk beter sig i naturen kanske markägaren anser sig ha skäl att spärra av för fordon. Man kanske inte vill ha in crossåkare som stör när viltet har små ungar, eller komma med sitt utländska jaktlag som har betalat dyrt för att få uppleva naturen - och så står det utbrända bilvrak som man dessutom måste betala själv för att bli av med.

Allemansrätten innebär att man får röra sig på all mark som inte är tomtmark, inklusive hägnad mark. Det är dock upp till markägare att stängsla där de anser sig behöva. Du har väl t ex hagar till dina hästar?
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Det tycker inte jag alls försvarar användandet av taggtråd, speciellt inte om man nu är mån om att inte "störa" viltet.
Min åsikt är att en människa som använder sig av sådant otyg inte är speciellt vettig att ha att göra med.
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Jag håller med om att taggtråd och vanskött fårstängsel inte hör hemma i skogen.

Men för den skull kan man väl ta kontakt med markägaren direkt i stället för att gå och gnälla hos länsstyrelsen. Hur läskigt kan det vara, liksom? Det värsta som kan hända är att personen säger nej. Och då kan man gå vidare med ärendet till myndigheterna.
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

En dum fråga, men varför inte ringa till markägaren och snällt och vänligt fråga om det skulle gå för sig att få en nyckel? Och diskutera igenom tillsammans hur villkoren för ridning i området ska vara.

Tro mig, med den bakgrundsfakta jag har är detta INTE ett alternativ. Tyvärr, för självklart är det ju det bästa sättet att lösa det på.
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Men är det nåt du själv testat eller är det andra som påstår så?

Jag hade för några år sen kontakt med en bonde som alla pratade illa om. Han skulle vara superotrevlig, jaga hästarna med bössa om man visade sig på marken och allt sånt där som folk får för sig att säga. När jag själv tog kontakt och var vänligt inställd visade det sig att inte ens hälften av det jag hört var sant. Och det som var sant var hästfolkets vinkling av situationer där de själva varken varit trevliga eller vettiga.

Så oavsett vad andra säger hade jag börjat med att kontakta markägaren. Då har du gjort det och kan visa att du försöker i a f.
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Varför inte ringa Länsstyrelsen och ifrågasätta?

Annars så brukar det finnas känslig mark eller vegitation när man stänger av vissa vägar/åkrar.Man ska ju naturligtvis respektera markägarens önskemål och avspärrningar. Har själv oinbjudna ryttare i en av våra marker trots avstängd väg.Men de gnatar ner sidan om och där är rejält upptrampat nu.Så mitt råd: Respektera och prata med Länsstyrelsen.
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Man får inte lov att rida på andras marker om de är stängslade utan markägarens tillåtelse. Du vet inte hur ömtålig mark och flora är, moss/myrmarker och omkringliggande områden har ofta en speciell flora och fauna. Inte heller får Du lov att rida in på andras beteshagar/ängar. Allemansrätten ger var och en rätt att vistas i naturen men INTE att skada på ngt. sätt. Hästhovar skadar marken, hur mycket beror på jordmån/underlag. Ring och prata med markägaren först och fråga om ni får rida någonstans och i så fall på vilket sätt (lugn skritt - full galopp). Och om han i så fall vill ha ersättning för markskador.
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

kolla också upp att han verkligen har rätt att sätta en bom över vägen.Om han har betalat för att skapa vägen själv har han det, men om den är gjord med kommunala pengar så får man inte sätta upp en bom,såvida det inte finns en risk att bilen fastnar, t.ex. på våren och hösten.Så har det iaf varit förut, men det kan ju ha ändrats.Sen har han ju kanske en bra orsak till att ha en bom där som några redan sagt.Jag tycker att du först ska prata med honom innan du gör något annat!men hoppas ändå ni får rida där:)
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Tro mig, med den bakgrundsfakta jag har är detta INTE ett alternativ. Tyvärr, för självklart är det ju det bästa sättet att lösa det på.

Men, men, vad baseras den bakgrundsfaktan på? Dina erfarenheter, eller andras? Kruxet är att just utebliven kommunikation är i de flesta fall grunden till merparten av de konflikter som uppstår i sådana här frågor.
Har varit med om detta själv för flera år sedan, gällde då en gubbe som var komplett omöjlig att ha med att göra sas det. Jag fick då se ett antal domar efter tvister som man haft med gubben, man berättade också att denne stått och hotat ryttare med hagelgevär mm. Skrämmande bakgrunds fakta, eller hur.

Det dök upp en skylt som placerats så att ryttare inte kunde ta sig fram till ridvägen, så vi var ett par som bestämdes oss för att prata med denna gubbe trots varningar och bakgrunds fakta. Det hela slutade med att gubben upplät betesmark till våra hästar, och han förklarade för oss att ingen tidigare frågat utan man hade bara förutsatt och när han protesterat mot tilltagen så hade man gått i försvar och därmed en konflikt under uppseglande. Förklaringen till att han hotat ryttare med gevär, ja mitt i natten hade 5 st ryttare ridit in på hans tomt. Han varken visste eller såg vilka det var och blev väldigt förskräckt. Han hade med sig ett oladdat gevär när han stod på sin veranda och försökte prata med dessa ryttare, svaret dom gav var i princip. "Gå och lägg dig gubbjävel, vi rider väl precis vart vi vill". Jag skäms när jag tänker på att detta kan ha handlat om mina stall kamrater, det vet jag ju inte.:o
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Nej, den möjligheten finns inte. Har pratat med alltför många av varandra oberoende personer som har haft med personen att göra på diverse olika sätt. Om jag ska vara ärlig så misstänker jag att inte ens Länsstyrelesen vill ta i detta med en tång, när de förstod exakt vilken mark och markägare det rörde sig om...

När jag först mejlade för drygt ett år sedan fick jag dessa svar:

Vägarna upp mot mossen är bommade. Det innebär dock inte att man inte får gå på dem eller cykla, allemansrätten borde gälla. Jag känner inte till någon anledning som säger annat. Ridning kan även normalt ske under förutsättning att vägen inte förstörs. Detta är mitt preliminära svar. Jag ska försöka att få ytterligare information om närområdet för att se om det finns någon verksamhet där som skulle vara skäl att allemansrätten inte gäller. Under jakt bör man naturligtvis visa hänsyn och undvika att cykla eller promenera i området. Jag återkommer så fort jag fått ytterligare information att ge er.

Och sedan:

Jag har ett minne att det finns taggtråd precis som du beskriver. Det är om jag inte minns fel något från den tiden då det skedde torvtäkt i området. Då var det inte allmänt område. Jag skickar detta ärendet vidare till "xx" som arbetar med ärenden som berör Osby kommun.

Sedan hände inget mer. Nu har jag alltså mejlat direkt till "xx" med nya bilder och en ny förfrågan angående taggtrådens vara eller inte vara. Får väl se vad/om han svarar...
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Jag förstås fortfarande inte varför det är så omöjligt att bara fråga. Vad är det värsta som kan hända liksom? Jag har liksom lite svårt att tänka mig att det ska rulla upp ett MC-gäng med bazookas på gården mitt i natten bara för att man snällt och artigt har frågat om man får rida på någons fina stigar...

Då är väl risken för osämja större om man tvingar fram något bakom personens rygg och kanske mot dess vilja med hjälp av länsstyrelsen? Och då kommer ni ju inte att våga rida där i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Jag HAR stött på denna person en gång, och då visste jag inte ens att det var han. Det var en väldigt märklig och obehaglig upplevelse och, nej, jag önskar inte prata med honom igen. Den gången gick vi med våra hundar och hade inte ens kommit in på hans mark ännu, men han förstod väl att vi var på väg dit. Han stannade bilen och började fråga ut oss om hundarnas ras etc., för att förvissa sig om att det inte var jakthundar, förstod jag. Han presenterade sig inte, och det var inget trevlig och vänligt samtal, så det kändes ju ännu märkligare att han tyckte sig ha något med våra hundar att göra då. När jag kom hem förstod jag dock vem det måste ha varit.

Han har även en sommarstuga en bit härifrån. En dag kom han in hos grannarna och våldgästade deras grillfest och började då bl. a. beklaga sig över att det vin de serverade väl verkligen inte kunde passa till den maten...:crazy:

Så, nej, att prata med honom om att få använda hans mark det vill jag inte göra... Jag har helt enkelt inte tumme med dominerande arroganta personer. Då går jag hellre den "officiella" vägen, och hoppas på att jag kan få till stånd ett föreläggande att han plockar bort taggtråden och fårstaketet som ligger och skräpar ute i markerna och som utgör en större fara för viltet än vad våra hundar gör...
 
Sv: Det är drygt ett år sedan jag kontaktade länsstyrelesen, men inget har hänt...

Så, nej, att prata med honom om att få använda hans mark det vill jag inte göra... Jag har helt enkelt inte tumme med dominerande arroganta personer. Då går jag hellre den "officiella" vägen, och hoppas på att jag kan få till stånd ett föreläggande att han plockar bort taggtråden och fårstaketet som ligger och skräpar ute i markerna och som utgör en större fara för viltet än vad våra hundar gör...

Hur obehagligt det än känns så tycker jag att du skall kontakta markägaren. Tror du att han blir vänligare inställd om du går bakvägen?
Där jag bor finns det också taggtråd och fårstängsel kvar, men jag skulle inte komma på tanken att bråka om det. Både hundar och vilt har lärt sig undvika dessa faror.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En av de bästa ridvägarna här består av totalt 8 km skogsbilväg i "kuperat kalhygge" i princip. Sådan där urgammal väg med gräs i...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
15 565
Senast: spinxx
·
Hästhantering Detta är inte min häst men en väns häst! Hästen är en halvblodsvalack född 2001. Som 2 årig hingst på väg till betet gick han över...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 667
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag bor mitt emot ett område med myrmark. Det bröts torv där förut, men det är nerlagt för länge sedan. Det fanns järnvägsräls där...
Svar
19
· Visningar
2 125
Hästmänniskan Blev inspirerad av väg- och bajstråden och tänkte lägga fram en annan fråga som jag har ang. en väg och vem som får använda den. Där...
Svar
8
· Visningar
1 169
Senast: Rolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp