Stänger av vägen med en bom

S

shampiz

Jag står i ett stall där en markägare har stängt av sin väg med en vägbom som han satt hänglås på, för att dom inte tycker om att ha hästar som rider där. Vägen är enskild väg, och där dom stängt den är mot en allmän stig som går upp mot skogen. Det är ingen stig som blir upptrampad eller så p g a hästarna utan det här är en större stig som folk brukar både cykla och gå på. Anledningen att dom stängt av vägen är för att det ligger så mycket hästskit på vägen som dom inte tycker om. De flesta i vårt stall vet vad de tycker om det, så vi brukar hoppa av och sparka undan det från vägen. Vilket dom tycker är bra, men tyvärr finns det från andra stall som inte gör det, så därför har dom nu låst bommen.
Problemet är att från vårt stall så kommer vi nu ingenstans när vi ska rida ut. För de flesta ridvägar finns på andra sidan bommen.
Jag vet att dom inte får låsa av vägen på detta sätt, men jag undrar om någon vet vart någonstans jag vänder mig. Det är förmodligen någon i kommunen, men vilken avdelning?
Det går att komma runt detta om man går igenom deras hage, dom har inga hästar där nu, så hagen står tom. Men då måste man gå in på deras garageuppfart (bakom garaget), där dom har en genomgång igenom hagen. Vad säger allemansrätten om detta?
Jag skulle ju inte göra det när dom är hemma, fast när dom inte är det får man väl passa på. :devil:
Tacksam on någon vet vad vi kan göra för att kunna rida ut igen.
 
Enligt allemansrätten får du inte använda dig av garageuppfarten, du får inte ens rida över deras tomt utan tillåtelse! Däremot så kontaktar du komunen och förslagsvis gatukontoret, om inte annat kan de slussa dig vidare.
 
Varför skulle inte en markägare få stänga av sin egen väg? Om han får bidrag till vägen är det en sak men annars kan han väl göra vad han vill.

Jag skulle mycket väl kunna stänga av mina skogsvägar med bommar, inte för att hindra ryttare utan för att stänga bilar ute.

Det bästa sättet för dig tror jag är att ta upp en diskussion med markägaren. Att bråka med honom gör troligen allt värre.
 
Det är många som stänger av vägar nu när tjälen lossnat och hästarna förstör otroligt mycket...fast här öppnas dom upp igen när marken stabiliserat sig igen, det kanske dom gör med din väg också....
 
Dom kommer inte att öppna, för det är inte för att det blir upptrampat där, för vägen är belagd med asfalt och stigen är grus, med mycket sten och rötter och sådant. Och ganska hård mark.
Jag vet att dom för några år sedan blev tillsagd (jag vet inte av vilka myndigheter) att de inte fick låsa bommen, för vid ett tillfälle så brann det längre ner, och brannbilarna kunde då inte komma fram p g a att bommen var låst. (Men det måste dom ha glömt nu, tydligen)
 
Kan du inte prata med dom och lägga fram förslag att ni i erat stall kan få en nyckel att öppna bommen med? Om ni lovar att ta undan hästskiten efter er?

:)
 
Är det inte så att man får rida, cykla o gå på enskilda vägar? Men inte köra med motordrivna fordon?

Jag tror inte markägaren kan hindra att man rider på hans väg, däremot får han sätta upp en vägbom som hindrar bilar/motorcyklar/traktorer, men då måste han göra så cyklister, ryttare o gångare kan komma förbi.
En vägbom får inte sättas upp hur som helst.

Sen är det ju en annan sak om det rör sig om en hel grupp med hästar som rider där regelbundet, men det är ju mest om marken är ömtålig.

Ring till din kommun o hör hur reglerna är!
 
Jag står i ett stall där en markägare har stängt av sin väg med en vägbom som han satt hänglås på, för att dom inte tycker om att ha hästar som rider där.

Det har dom all rätt att göra, om vägen inte har bidrag som Tomas skrev. Så länge markägaren betalar ur egen ficka för underhåll, bestämmer han också vilka som får vara på vägen.

Vägen är enskild väg, och där dom stängt den är mot en allmän stig som går upp mot skogen. Det är ingen stig som blir upptrampad eller så p g a hästarna utan det här är en större stig som folk brukar både cykla och gå på.

Men det går ju att lösa genom en dialog med markägaren, kanske genom att lämna ett bidrag för aktuell vägsnutt eller ivarje fall erbjuda sig till det. Att själv vara tillmötesgående öppnar många portar, att gå till attack stänger alla möjligheter.

Anledningen att dom stängt av vägen är för att det ligger så mycket hästskit på vägen som dom inte tycker om. De flesta i vårt stall vet vad de tycker om det, så vi brukar hoppa av och sparka undan det från vägen. Vilket dom tycker är bra, men tyvärr finns det från andra stall som inte gör det, så därför har dom nu låst bommen.

Det finns alltid folk som missbrukar saker, och det är dessa man bör ta en diskussion med då deras beteende förstör för så många andra.

Det går att komma runt detta om man går igenom deras hage, dom har inga hästar där nu, så hagen står tom. Men då måste man gå in på deras garageuppfart (bakom garaget), där dom har en genomgång igenom hagen. Vad säger allemansrätten om detta?

Du får inte rida på deras tomt, detta inkluderar även garageinfarten då den tillhör tomten.
 
Jag råkar vara markägare. Har dock inte behov av bommar MEN har grannar som råkat illa ut. Hästägare som rider sönder både vägar och åkrar(och hagar). Man ser inte skillnad på vall och gräsmark. Av den anledningen har de satt upp bommar för att slippa hamna i konflikt ständigt och jämt. Det som vi drabbas av är nedskräpning, det är bara ryttare som rider här och längs ridstigen ligger en massa godispapper, läskburkar mm. Det är jag som markägare skyldig att plocka upp...
Vi har en allemansrätt och den uppskattar jag oftast. Dock är det framförallt ryttare som missbrukar den (i vårt område). Hur gör man för att få rätt på det?
Pratar med dom? Jodå hur försynt och försiktigt man än försöker så blir det dj-la kärring eller ngt annat dumt.
Som sagt vi har inte satt upp ngn bom men ibland känns det som om det ligger nära till hands. Framförallt när några envisas med att rida mellan hagen och stallet för att gena.
(På vår gårdsplan alltså..)
Frågan är hur man kan upplysa folk om vad som gäller?
Varför ska jag behöva städa upp efter folk, laga vägar efer andra osv bara för att vi lånat pengar på banken för att köpa vår gård? Om ngn lägger upp en volt på vår vall och vi förlorar en massa pengar. Visst kan vi polisanmäla men hur bevisar man det? OM vi vet vem det är...

Snälla alla ni ryttare som hyr in häst el dyl. Allt är inte svart/vitt. Man kan tröttna som markägare! Har du tröttnat som ryttare och inte har någonstans att rida så köp egen skog/mark... eller hyr in där stallägaren har egen mark.
 
Dom kommer inte att öppna, för det är inte för att det blir upptrampat där, för vägen är belagd med asfalt och stigen är grus, med mycket sten och rötter och sådant. Och ganska hård mark.
Jag vet att dom för några år sedan blev tillsagd (jag vet inte av vilka myndigheter) att de inte fick låsa bommen, för vid ett tillfälle så brann det längre ner, och brannbilarna kunde då inte komma fram p g a att bommen var låst. (Men det måste dom ha glömt nu, tydligen)

Tycker att du ska ringa kommunen (presentera ditt ärende i växeln så kopplar de till rätt person) och berätta hur det är. Det är allvarligt om det ligger andra hur utefter vägen och räddningsfordon inte kan komma dit om det behövs.

Dessutom tycker jag det låter lite konstigt med en enskild väg som är asfalterad, de brukar inte vara det. Men det kanske är vanligare på andra håll fast jag inte stött på det här.

I övrigt får ju markägare stänga av vägar som de vill. Spec nu i när tjällossningne börjar komma igång. Men de brukar öppnas sedan. Men ni i erat stall kan ju fråga om det är ok att ni rider på sidan av bommen + att ni tar bort ev skit, så vet jag folk som har gjort.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 079
Senast: Smurfoff
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 133
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 379
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 434
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp