Rambo wug heavy, onödigt

Harbor

Trådstartare
Jag skulle vilja köpa ett Rambo wug vintertäcke. Har nu blivit erbjuden ett riktigt tjockt heavy täcke för en billig peng. Ändå är jag tveksam. När det är riktigt kallt vill man väl inte ha ett Wugtäcke utan med helhals. Och när det är mildare så är det för tjockt.
Så visst är det dumt att köpa det tjockaste Wugtäcket, hur billigt det än är?
( skulle vilja ha ett 200 g)
Eller finns det nån bra motivering till det tjocka?
 
Har precis köpt det tjocka wug vari-layer. Tycker att wug går tillräckligt högt upp och jag gillar generellt halvhals mer än helhals. Min byter inte täcke på natten så det känns lite för mycket med helhals inomhus.
 
Har inte heller hals, för 15 år sedan frös ju aldrig hästen om halsen, utan då var det magplatta som täckestillverkarna hade bestämt behövdes. Sen slutade hästarna frysa om magen, så det så, utan började frysa om halsen istället.

Ren säljgrej för att få oss köpa mer.
 
Har aldrig använt hals på täcke, har hästar på lösdrift, och de har aldrig visat att de fryser om halsen.
 
Jag har gärna halstäcke på min eftersom jag kände att han blev stel i musklerna i halsen vis mycket regn och blåst. Hästen börjar bli gammal och känslig tror jag!
Har gärna halvhals annars då dom ligger bättre på honom än traditionella täcken.
Sen är det ju bonus att han inte blir lika skitig när han har helhals som när han har vanliga täcken ;)
 
Om hästen är helklippt så behöver den täcke på halsen om det är riktigt kallt/blåsigt, regnigt, anser jag nog :)
 
Kanske det. Men här i Finland så har vi blåsiga råa vintrar eller lätt -20°. Så det beror väl på :-)
 
Läste en artikel på hippson om att hals på täcken är helt onödigt då de ej värmer mer än ett täcke utan hals.

Jag har 3 helhalstäcken dock
 
Min häst trivs med halstäcke vid nederbörd, hon har ett Wugtäcke och det funkar lika bra. det går upp en bra bit på halsen.
 
Jag har hals när det är mkt nederbörd för han står så nedtyngd med huvudet om han blir blöt på halsen.
Annars går han halslös. Sk "frusen" dressyrsak ;)
 
Hade helst velat ha halvhals täcken med en avtagbar hals att sätta över då det som nu regnar snöblask på tvären.
Vanliga täcken rinner det ju in på bogen i oavsett om man har en avtagbar hals på eller ej. Och helhals täcken är otympliga de få dagar det är soligt och man vill att åtminstone halsen ska få lite ljus och syre.
 
Läste en artikel på hippson om att hals på täcken är helt onödigt då de ej värmer mer än ett täcke utan hals.

Jag har 3 helhalstäcken dock
De där "studierna":crazy:
Det lilla halstäcket gör att de inte AVGER så mkt energi.
Med hals på kan man ha tunnare täcke på övriga kroppen- om man vill. Man behöver inte längre ha 2, 3 eller t o m 4 täcken som man såg förr.

Har hästen väl fått prova halstäcke så ser man skillnad. Wuget är också bra iom att det täcker en bit av halsen o att den inte blir blöt även på bogen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 732
Senast: Emine
·
Utrustning Sliter mitt hår snart! Min häst fryser när det blåser, och blåser gör det mycket här. Han har mat, han är frisk, han är inte...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 259
Utrustning Har ni behövt gå upp i storlek på tjockare utetäcken från HW? Pållen har inte använt sitt 200 gs täcke på några år (sedan han var typ 5...
Svar
1
· Visningar
1 032
Senast: HannaZ
·
Utrustning Jag sitter och velar vad jag ska köpa för täcke till Ica (får pengar i födelsedagspresent och julklapp av mamma). Förutsättningarna...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp