Rasbeskrivningarna på köpahund.se

"Min" ras, Ungersk Vizsla, stämmer bra tycker jag!
Dock har den fått 2 pluppar på pälsvård. Jag undrar vilken typ av päls som skulle kunna vara mer lättskött? 😄
Många av de som fått en plupp har samma typ av päls..
"Pälsvård
Vid fällning kan det möjligen vara lämpligt att borsta hunden. I övrigt kräver pälsen ingen särskild skötsel men bör badas vid behov."
Samma med pälsvård på "min" ras (och flertalet andra spetsar) som får 2/5. Jag hade utan att tveka satt 1/5 och då har jag ändå långhårsvarianten av isländsk fårhund. Texten säger att genomborstning någon gång i veckan räcker, jag skulle säga någon gång i månaden plus vid pälsfällning (om man inte vill ha pälstussar liggande lite varstans i huset). Kan liksom inte tänka mig enklare pälsvård...?

I övrigt tycker jag att den korta beskrivning som finns på sidan beskriver rasen relativt väl, och bilden är på en fin representant för IF.
 
Jag tycker att det stämmer in bra på min ras, labrador. Åtminstone om man ser till den "vanliga", show/sällskapsavlade varianten; för de jaktavlade så tror jag att många individer ligger ett snäpp högre i hur mycket aktivitet de behöver för att bli nöjda.

Exempelbilden var däremot inte så bra, tycker att den hunden ser ut att bära på en del övervikt. Med tanke på att det är ett vanligt problem inom rasen så finns det mycket att vinna på att visa att de inte måste se ut så.
 
Samma med pälsvård på "min" ras (och flertalet andra spetsar) som får 2/5. Jag hade utan att tveka satt 1/5 och då har jag ändå långhårsvarianten av isländsk fårhund. Texten säger att genomborstning någon gång i veckan räcker, jag skulle säga någon gång i månaden plus vid pälsfällning (om man inte vill ha pälstussar liggande lite varstans i huset). Kan liksom inte tänka mig enklare pälsvård...?

I övrigt tycker jag att den korta beskrivning som finns på sidan beskriver rasen relativt väl, och bilden är på en fin representant för IF.
Mindre pälsvård än så är att inte behöva borsta, vilket är väldigt trevligt :D Låter som att du borstar dina mer än vad jag borstar mina.
 
Samma med pälsvård på "min" ras (och flertalet andra spetsar) som får 2/5. Jag hade utan att tveka satt 1/5 och då har jag ändå långhårsvarianten av isländsk fårhund. Texten säger att genomborstning någon gång i veckan räcker, jag skulle säga någon gång i månaden plus vid pälsfällning (om man inte vill ha pälstussar liggande lite varstans i huset). Kan liksom inte tänka mig enklare pälsvård...?

I övrigt tycker jag att den korta beskrivning som finns på sidan beskriver rasen relativt väl, och bilden är på en fin representant för IF.
1 är förmodligen hundar som inte behöver borstas alls dvs släthåriga korthårsraser :)
 
Samma med pälsvård på "min" ras (och flertalet andra spetsar) som får 2/5. Jag hade utan att tveka satt 1/5 och då har jag ändå långhårsvarianten av isländsk fårhund. Texten säger att genomborstning någon gång i veckan räcker, jag skulle säga någon gång i månaden plus vid pälsfällning (om man inte vill ha pälstussar liggande lite varstans i huset). Kan liksom inte tänka mig enklare pälsvård...?

I övrigt tycker jag att den korta beskrivning som finns på sidan beskriver rasen relativt väl, och bilden är på en fin representant för IF.
Det finns korthåriga raser som inte behöver borstas alls, och vars fällda hår knappt märks i bostaden. Det är väl ändå ett snäpp enklare? Har haft en sådan hund, ingen borstning, ingen extra städning, pinscher.

Och nu ser jag att att flera svarat samma sak.
 
Det finns korthåriga raser som inte behöver borstas alls, och vars fällda hår knappt märks i bostaden. Det är väl ändå ett snäpp enklare? Har haft en sådan hund, ingen borstning, ingen extra städning, pinscher.

Och nu ser jag att att flera svarat samma sak.
Kompisarnas pinne barrar kopiöst mycket! Svarta hår överallt när de hälsar på.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 643
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 556
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 526
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 269
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp