Rasbeskrivningarna på köpahund.se

Min ras stämde bra och hunden på bilden är en bra rasrepresentant.

IMG_6874.jpeg
 
På tal om, eftersom andra postar, :D skulle säga den är rätt så korrekt faktiskt
 

Bifogade filer

  • lapskvallhund.png
    lapskvallhund.png
    249,2 KB · Visningar: 88
På tal om, eftersom andra postar, :D skulle säga den är rätt så korrekt faktiskt
Så är texten som dyker upp först som pekar ut att det är en arbetande hund. Det finns tyvärr vissa som verkar förvänta sig den som en korthårig finsk lapphund för att dom är besläktade.
 

Bifogade filer

  • lapskvallhund2.png
    lapskvallhund2.png
    43,4 KB · Visningar: 87
De där prickarna säger ju inte mycket om man jämför olika raser. Möjligtvis vad gäller storlek, men i övrigt.

Exempel på hundraser som har:
Storlek 4
Pälsvård 1 el 2
Aktivitet 4

Malinois, dalmatiner, ceskoslovenský vlciak, galgo espanol, hollandse herdershond, thai ridgeback dog, appenzeller sennenhund, ungersk vizsla...
 
De där prickarna säger ju inte mycket om man jämför olika raser. Möjligtvis vad gäller storlek, men i övrigt.

Exempel på hundraser som har:
Storlek 4
Pälsvård 1 el 2
Aktivitet 4

Malinois, dalmatiner, ceskoslovenský vlciak, galgo espanol, hollandse herdershond, thai ridgeback dog, appenzeller sennenhund, ungersk vizsla...
Jag tänker att det är till för de som inte är så insatta och inte vet var de ska börja. För dem är det en bra idé att börja sålla på aktivitet, storlek och pälsvård för att sedan läsa rasbeskrivningar. Om ingen av de raserna känns hundra får man vrida lite på prickarna och se vad som kommer upp då.
 
Jag tänker att det är till för de som inte är så insatta och inte vet var de ska börja. För dem är det en bra idé att börja sålla på aktivitet, storlek och pälsvård för att sedan läsa rasbeskrivningar. Om ingen av de raserna känns hundra får man vrida lite på prickarna och se vad som kommer upp då.

Men just därför tycker jag att det är dumt att prickarna inte verkar fungera alls att sålla på. Om man tittar på aktivitetsnivå så är det ju milsvida skillnad mellan raserna jag listade. Det är nog många som aldrig skulle drömma att köpa en hund som är så aktivitetskrävande som en malle men skulle passa utmärkt med en galgo, bara för att ta ett exempel. Den personen väljer nog bort att ens söka på hundar med aktivitetsnivå 4.
 
Ett annat exempel för den som vill ha en mindre hund respektive spets.

Dansk-svensk gårdshund har aktivitetsnivå 4 Dvärgschnauzer, australisk terrier, lancashire heeler m fl ligger på nivå 3

Finsk lapphund har aktivitetsnivå 4
Söker man på nivå 3 i stället hittar man grönlandshund...
 
Ett annat exempel för den som vill ha en mindre hund respektive spets.

Dansk-svensk gårdshund har aktivitetsnivå 4 Dvärgschnauzer, australisk terrier, lancashire heeler m fl ligger på nivå 3

Finsk lapphund har aktivitetsnivå 4
Söker man på nivå 3 i stället hittar man grönlandshund...
Ja, varför ligger malle på 4? Känns skumt när de ändå är kända som en av de mer extrema raserna. I alla fall jämfört med DSG och finsk lapphund…
 
Beklagar. Jag är väldigt glad att vi har en riksorganisation som SKK, men det är väldigt tråkigt när de blir så centraliserade att de perifera organisationer som vet bäst i något ämne (i detta fall rasklubbarna) behöver kämpa för att få sprida den kunskapen.

Å andra sidan kan folk som håller på mycket med en ras bli lite hemmablinda för hur den rasen faktiskt är jämfört med andra. Och i det här fallet med poängen är det ju jämförelsen med andra raser som är syftet.
 
Å andra sidan kan folk som håller på mycket med en ras bli lite hemmablinda för hur den rasen faktiskt är jämfört med andra. Och i det här fallet med poängen är det ju jämförelsen med andra raser som är syftet.
Klart de inte ska få bestämma helt själva, men att beskrivningar ska göras i samråd tycker jag är självklart.

I det här fallet, med poängen, har det ju framkommit att det är kommunikatörer och inte hundkunniga som tar fram beskrivningarna och att poängsystemet är svajigt, så oavsett vad man tycker om SKK i stort så kan man fundera över hur pålitlig sidan är.
 
Ska de stå med svansen mellan benen?
"Ska" är väl fel ord att använda, det finns inget i rasstandarden som säger att de ska det, men det är inte heller konstigt att de gör det, framförallt inte om de är less på situationen de är i, eller obekväma i situationen. Det är inte ovanligt att salukis verkar tänka typ "fy vad du bökar och trasslar med mig!" när folk försöker ställa dem tjusigt för foto, och då har de svansen sådär.

De har normalt sett lågt ansatt svans som bärs lågt, vilket gör att steget till att ha svansen sådär mellan benen inte är lika långt som det är för andra hundar. Om man tänker att tex en golden retriever står med svansen hängande nedåt istället för viftande rakt ut, ja det är ungefär samma som med den här salukin nu, även om salukins svans hamnar just mellan benen.

Här kan du tex se hur lågt svansen är på en ändå avslappnad och bekväm salukidam, som på bilden stod och fokuserade på godisbiten som matte höll i handen:
407894486_2713039928844370_873221619323201068_n.jpg

Här är en till nöjd saluki, om än lite uttråkad:
366653406_2637276723087358_2565006488494078511_n.jpg

Samma hund minuten efter, när det var dags att springa lite i ringen:
366740224_2637277659753931_2966400381679344897_n.jpg
366627255_2637277446420619_8598696464722403557_n.jpg


Och även min egna Lily, som konstant(!) har svansen upp i en glad båge över rygglinjen i rörelse, står i 99% av fallen med svansen rakt nedåt. Har hon bakbenen lite längre bak av någon anledning, ja då hamnar svansen också lite mellan benen. Här tex är en bild på när hon stannade av sig själv för att spana lite när vi var ute på promenad, och likadant står hon i skrivande stund nu bredvid mig i soffan för att nyfiket spana på allt som händer utanför fönstret:
347399100_2623579317790432_4927170819055666122_n.jpg
 
Klart de inte ska få bestämma helt själva, men att beskrivningar ska göras i samråd tycker jag är självklart.

I det här fallet, med poängen, har det ju framkommit att det är kommunikatörer och inte hundkunniga som tar fram beskrivningarna och att poängsystemet är svajigt, så oavsett vad man tycker om SKK i stort så kan man fundera över hur pålitlig sidan är.
Fast jag är väldigt säker på att kommunikatörerna inte hittar på texterna själva utan att de stäms av, eller fås av, en eller flera kunniga personer och sen bearbetat de texterna för att de ska gå att förstå och vara lättlästa, sen brukar det vanligtvis stämmas av igen med experterna på området, det är nämligen så 99,99 procent av alla kommunikatörer arbetar.
 
Fast jag är väldigt säker på att kommunikatörerna inte hittar på texterna själva utan att de stäms av, eller fås av, en eller flera kunniga personer och sen bearbetat de texterna för att de ska gå att förstå och vara lättlästa, sen brukar det vanligtvis stämmas av igen med experterna på området, det är nämligen så 99,99 procent av alla kommunikatörer arbetar.
Jag har lite svårt att förstå vad du vill förmedla med ditt inlägg, så jag vet inte riktigt hur jag ska svara. Men ja, jag vet att kommunikatörer i regel samarbetar nära experter.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 663
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 556
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 527
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 274
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp