Rasbeskrivningarna på köpahund.se

Jag har lite svårt att förstå vad du vill förmedla med ditt inlägg, så jag vet inte riktigt hur jag ska svara. Men ja, jag vet att kommunikatörer i regel samarbetar nära experter.
Att sakinnehållet inte är kommunikatörernas ”fel”, vilket känns som är det du vill förmedla. Man kan liksom inte skylla det på dem, utan innehållet är (med största sannolikhet) kvalitetsgranskat av någon med kunskap om hundar. Mest troligt är att kommunikatörernas bidrag är att tvätta text, ”förpacka” och publicera materialet.
 
Att sakinnehållet inte är kommunikatörernas ”fel”, vilket känns som är det du vill förmedla. Man kan liksom inte skylla det på dem, utan innehållet är (med största sannolikhet) kvalitetsgranskat av någon med kunskap om hundar. Mest troligt är att kommunikatörernas bidrag är att tvätta text, ”förpacka” och publicera materialet.
Jag vet inte om jag har lagt så hemskt mycket tanke på vad jag vill förmedla alls. Jag är själv utbildad inom en gren av kommunikation och vet att det finns lite olika varianter – SKK kan ha egna kommunikatörer men kan också anlita en extern firma. Man vill gärna tänka att det går flera varv av dialog kring en text då, men så är sällan fallet när det gäller så många texter som på den här hemsidan. Jag vet inte vad du har för erfarenhet inom kommunikation, kanske mer än jag, men min erfarenhet är att din sista mening inte stämmer. Det är med andra ord inte speciellt konstigt om orsaken till de i vissa fall godtyckliga beskrivningarna beror på bristande samarbete mellan skribenter och experter.

Vet inte riktigt hur jag ens har hamnat i den här diskussionen dock, jag har inte precis gjort ett stort ställningstagande i tråden. Bara konstaterat att det är synd att rasklubbarna inte har fått vara med och tycka till om texterna, men att det inte är jättekonstigt om hemsidan är en kommunikatörsprodukt. Då har det funnits begränsat med resurser för hemsidan, och det är inte konstigt att den är godtycklig på sina håll. Väldigt synd dock, eftersom många förstagångsägare säkert använder sidan och det vore bra om den var bättre.
 
Jag vet inte om jag har lagt så hemskt mycket tanke på vad jag vill förmedla alls. Jag är själv utbildad inom en gren av kommunikation och vet att det finns lite olika varianter – SKK kan ha egna kommunikatörer men kan också anlita en extern firma. Man vill gärna tänka att det går flera varv av dialog kring en text då, men så är sällan fallet när det gäller så många texter som på den här hemsidan. Jag vet inte vad du har för erfarenhet inom kommunikation, kanske mer än jag, men min erfarenhet är att din sista mening inte stämmer. Det är med andra ord inte speciellt konstigt om orsaken till de i vissa fall godtyckliga beskrivningarna beror på bristande samarbete mellan skribenter och experter.

Vet inte riktigt hur jag ens har hamnat i den här diskussionen dock, jag har inte precis gjort ett stort ställningstagande i tråden. Bara konstaterat att det är synd att rasklubbarna inte har fått vara med och tycka till om texterna, men att det inte är jättekonstigt om hemsidan är en kommunikatörsprodukt. Då har det funnits begränsat med resurser för hemsidan, och det är inte konstigt att den är godtycklig på sina håll. Väldigt synd dock, eftersom många förstagångsägare säkert använder sidan och det vore bra om den var bättre.
Jag har jobbat som kommunikatör i närmare tio år (och har nätverkat väldigt mycket i yrket), så jag vet att min beskrivning stämmer i väldigt många fall, inte minst den sista meningen.

Du hamnade i diskussionen eftersom du skyller på kommunikatörerna utan att faktiskt veta. Sen kan det ju vara som du antar, men många har för ovana att beskylla kommunikatörer för än den ena än det andra (och inte minst är det onödiga, tycker många) och jag vill lyfta att det oftast inte ser ut så att kommunikatörer sitter och hittar på eget i olika ämnen. Sen kan det ju vara så att kommunikatörerna har sakkunskap, det är ju inte omöjligt.

Edit: sen två år arbetar jag med något annat.
 
Att sakinnehållet inte är kommunikatörernas ”fel”, vilket känns som är det du vill förmedla. Man kan liksom inte skylla det på dem, utan innehållet är (med största sannolikhet) kvalitetsgranskat av någon med kunskap om hundar. Mest troligt är att kommunikatörernas bidrag är att tvätta text, ”förpacka” och publicera materialet.
Problemet med att använda kommunikatörer som "tvättar" och förpackar material är att det ofta händer att de tvättar bort "detaljer" som de själva uppfattar som obetydliga och att packeteringen inte alltid stämmer med hur en fråga hänger samman. Å andra sidan blir det ofta helt obegripligt för utomstående om experter kommunicerar själva. Lite rumpan bak oavsett hur man vänder sig.

BA med kommunikatörsutbildning och ett antal år som kommunikatör på myndighet
 
Problemet med att använda kommunikatörer som "tvättar" och förpackar material är att det ofta händer att de tvättar bort "detaljer" som de själva uppfattar som obetydliga och att packeteringen inte alltid stämmer med hur en fråga hänger samman. Å andra sidan blir det ofta helt obegripligt för utomstående om experter kommunicerar själva. Lite rumpan bak oavsett hur man vänder sig.

BA med kommunikatörsutbildning och ett antal år som kommunikatör på myndighet
Fast det där löser man med en god dialog, vilket är en viktig del av yrket. Jag har inte samma bild av ”problemet” med kommunikatörer som dig.
 
Fast det där löser man med en god dialog, vilket är en viktig del av yrket. Jag har inte samma bild av ”problemet” med kommunikatörer som dig.
Och Köpa hund har ett par exempel på kommunikationen mellan kommunikatörerna och uppdragsgivarna inte fungerar helt (eller menar du att det är SKK som saknar kunskap?)
 
Och Köpa hund har ett par exempel på kommunikationen mellan kommunikatörerna och uppdragsgivarna inte fungerar helt (eller menar du att det är SKK som saknar kunskap?)
Jag vet inte hur de jobbar på SKK, vilket jag aldrig hävdat, bara påpekat hur kommunikatörer oftast jobbar eftersom det i tråden vid minst ett par tillfällen påpekats att dåliga beskrivningar beror på kommunikatörerna. (Det kan ju lika gärna bero på att experterna man vänt sig till har en annan bild av rasen en de bukeanvändare som hävdar att beskrivningen är dålig.)

Men nu har jag sagt mitt. Vill någon fortsätta svartmåla kommunikatörer är de fria att göra det. Jag hoppar av tråden här och nu.
 
Ser ganska lite problem med plupparna faktiskt - det är ju mest för att ge överblick. Köper man hund enbart efter dem så har man ju andra bekymmer tänker jag 😅

Dobermann har 4 i aktivitet, känns rimligt. Tycker knappast mallen ska ha mer (om inte båda ska ha 5) - tycker inte mallen är extrem i aktivitet i jmf. Däremot tycker jag nerverna ibland brister..
 
Ser ganska lite problem med plupparna faktiskt - det är ju mest för att ge överblick. Köper man hund enbart efter dem så har man ju andra bekymmer tänker jag 😅

Dobermann har 4 i aktivitet, känns rimligt. Tycker knappast mallen ska ha mer (om inte båda ska ha 5) - tycker inte mallen är extrem i aktivitet i jmf. Däremot tycker jag nerverna ibland brister..

Problemet är väl om man sållar bort intressanta raser utifrån dem. Sidan är väl trots allt till för att folk utan koll ska kunna få tips om passande raser.

Det kan vara helt rimligt att malle har 4 i aktivitet, men knappast att t ex galgo, DSG och finsk lapphund har det.
 
Ett annat exempel för den som vill ha en mindre hund respektive spets.

Dansk-svensk gårdshund har aktivitetsnivå 4 Dvärgschnauzer, australisk terrier, lancashire heeler m fl ligger på nivå 3

Finsk lapphund har aktivitetsnivå 4
Söker man på nivå 3 i stället hittar man grönlandshund...

Ja, ibland är det lite tokigt. Jag skulle sätta FL på 3/5 enligt min erfarenhet, grönlandshund absolut högre.
 
Eftersom det bara går att söka på plupparna(eller rasnamn) för tillfället hade jag tyckt att det varit fint om man delat upp Aktivering, t ex i fysisk, mental och jakt.

Vissa har en livsstil där aktiveringen som en husky behöver inte är krävande alls och vill ha en kompis på löprundor, cykelturer, långvandringar och i skidspåret. Däremot är de inte alls intresserade av att pyssla med spår och lydnad.

Andra ser pysslet med lydnad och bruks som det viktigaste, och huvudanledningen till att skaffa hund.
 
Eftersom det bara går att söka på plupparna(eller rasnamn) för tillfället hade jag tyckt att det varit fint om man delat upp Aktivering, t ex i fysisk, mental och jakt.

Vissa har en livsstil där aktiveringen som en husky behöver inte är krävande alls och vill ha en kompis på löprundor, cykelturer, långvandringar och i skidspåret. Däremot är de inte alls intresserade av att pyssla med spår och lydnad.

Andra ser pysslet med lydnad och bruks som det viktigaste, och huvudanledningen till att skaffa hund.

Jag skulle vilja se något sådant med. En lapsk skulle inte vara glad av endast en massa motion utan vill aktivt använda hjärnan, huskys är glada bara dom får springa och motionera. Aktivitetsnivå kan betyda helt olika beroende på vad det handlar om.
 
Eftersom det bara går att söka på plupparna(eller rasnamn) för tillfället hade jag tyckt att det varit fint om man delat upp Aktivering, t ex i fysisk, mental och jakt.

Vissa har en livsstil där aktiveringen som en husky behöver inte är krävande alls och vill ha en kompis på löprundor, cykelturer, långvandringar och i skidspåret. Däremot är de inte alls intresserade av att pyssla med spår och lydnad.

Andra ser pysslet med lydnad och bruks som det viktigaste, och huvudanledningen till att skaffa hund.
Det var min första tanke också, att det finns många hundar som när upp i en malles aktivitetsnivå rent fysiskt eller kanske tom har större behov (huskies för enkelhetens skull) men som har ett mindre behov av att arbeta mentalt.

Sen tycker jag att i vissa grupper det har slagit över att det pratas med om den mentala delen men man inte pratar om den fysiska aktiviteten som om den kan tillföra något. Men det är en annan diskussion egentligen..
 
Eftersom det bara går att söka på plupparna(eller rasnamn) för tillfället hade jag tyckt att det varit fint om man delat upp Aktivering, t ex i fysisk, mental och jakt.

Vissa har en livsstil där aktiveringen som en husky behöver inte är krävande alls och vill ha en kompis på löprundor, cykelturer, långvandringar och i skidspåret. Däremot är de inte alls intresserade av att pyssla med spår och lydnad.

Andra ser pysslet med lydnad och bruks som det viktigaste, och huvudanledningen till att skaffa hund.
I min ras är det ett problem - jag tror de har tre pluppar, vilket stämmer för raserna, men när det gäller de enskilda hundarna har de två eller sju. Och folk tror att bara för att hundarna är svåra att träna, så kräver de inget :banghead: (men det här är varken kommunikatörernas eller SKK:s fel)
 
Det var min första tanke också, att det finns många hundar som när upp i en malles aktivitetsnivå rent fysiskt eller kanske tom har större behov (huskies för enkelhetens skull) men som har ett mindre behov av att arbeta mentalt.

Sen tycker jag att i vissa grupper det har slagit över att det pratas med om den mentala delen men man inte pratar om den fysiska aktiviteten som om den kan tillföra något. Men det är en annan diskussion egentligen..
Eller så kräver de en annan sorts mental aktivering - vilket gör det svårt att få hjälp
 
I min ras är det ett problem - jag tror de har tre pluppar, vilket stämmer för raserna, men när det gäller de enskilda hundarna har de två eller sju. Och folk tror att bara för att hundarna är svåra att träna, så kräver de inget :banghead: (men det här är varken kommunikatörernas eller SKK:s fel)
Känner igen det där. Det är bökigt när det finns stora variationer inom en ras och det inte lyfts fram tillräckligt.
 
Jag tror dom nämnde i beskrivningen för lapsk vallhund att det finns variation eftersom det är en spretig ras, vilket är bra.
På saluki brukar det nämnas. Problemet sedan är att så fort intresserade frågar vad det är för skillnader osv så vågar ingen svara. Inte i salukigrupper och liknande på Facebook mm. Eventuellt får någon ett halvdant svar om de träffar någon irl och frågar då, men oftast inte ens det. Många har dålig koll, de som har koll är rädda att uttrycka sin åsikt osv. Och vi som inte har något emot att prata om variationerna målas ofta upp som att vi är emot alla hundar förutom de vi råkar ha själva, trots att vi kämpar(!) för att inkludera alla och bara vill åt sunda, trevliga hundar. Det är lite lätt utmattade emellanåt.
 
Kul de har en jakthund på bilden! Gjorde mig glad
IMG_8538.png
 
"Min" ras, Ungersk Vizsla, stämmer bra tycker jag!
Dock har den fått 2 pluppar på pälsvård. Jag undrar vilken typ av päls som skulle kunna vara mer lättskött? 😄
Många av de som fått en plupp har samma typ av päls..
"Pälsvård
Vid fällning kan det möjligen vara lämpligt att borsta hunden. I övrigt kräver pälsen ingen särskild skötsel men bör badas vid behov."
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 663
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 556
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 527
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 274
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp