Rasbeskrivningarna på köpahund.se

geting

Trådstartare
Hej! Här kommer en lite konstig fråga.

På SKKs kopahund.se kan man ju söka på raserna och läsa lite om dem. Beskrivningarna är så vitt jag vet tagna från rasklubben och standarden. Men hur är det med det där ”poängsystemet”? Där t.ex. mellanpudel har 3/5 i storlek, 4/5 i pälsvård och 3/5 i aktivering. Är det rasklubben som bestämmer vilka poäng varje ras ska få i varje kategori? Eller SKK som bestämmer baserat på beskrivningen? :confused:
 
Hej! Här kommer en lite konstig fråga.

På SKKs kopahund.se kan man ju söka på raserna och läsa lite om dem. Beskrivningarna är så vitt jag vet tagna från rasklubben och standarden. Men hur är det med det där ”poängsystemet”? Där t.ex. mellanpudel har 3/5 i storlek, 4/5 i pälsvård och 3/5 i aktivering. Är det rasklubben som bestämmer vilka poäng varje ras ska få i varje kategori? Eller SKK som bestämmer baserat på beskrivningen? :confused:
Bra fråga. Jag har alltid tyckt att det är ett väldigt underligt poängsystem, inte sällan missvisande.
 
Jag gissar på att det nåt skk hittat på själva eller att de som tillhandahåller/underhåller är behjälpliga med hemsidan snickrat ihop nån algoritm/AI för det där. Verkar väldigt tidskrävande att föra det manuellt för 400+ hundraser..
 
Bra fråga. Jag har alltid tyckt att det är ett väldigt underligt poängsystem, inte sällan missvisande.
Ja, tänker samma. Vilket är synd eftersom det ändå är ett ganska lättförståerligt sätt för folk att få en första inblick i en ras, när de inte vet så mycket om hund.

Dessutom tycker jag själv det är svårt att ta reda på just aktivitetsnivån i vissa raser! Pratar man med ägare får man ju alla möjliga svar. Agilityentusiasten Elsa tycker jack russell är som en mini-bc, medan Berit som matar sin JRT med whoppers och knappt går på promenad säger att de är soffpotatisar. Vet inte. Om man kan lita på poängsystemet är det åtminstone en bra början - men kan man det?
 
Ja, tänker samma. Vilket är synd eftersom det ändå är ett ganska lättförståerligt sätt för folk att få en första inblick i en ras, när de inte vet så mycket om hund.

Dessutom tycker jag själv det är svårt att ta reda på just aktivitetsnivån i vissa raser! Pratar man med ägare får man ju alla möjliga svar. Agilityentusiasten Elsa tycker jack russell är som en mini-bc, medan Berit som matar sin JRT med whoppers och knappt går på promenad säger att de är soffpotatisar. Vet inte. Om man kan lita på poängsystemet är det åtminstone en bra början - men kan man det?
Jag har inte kollat just där man att beskriva en ras som lågaktiv medelaktiv eller högaktiv har jag läst många gånger och tycket det är en bra fingervisning.
 
Hej! Här kommer en lite konstig fråga.

På SKKs kopahund.se kan man ju söka på raserna och läsa lite om dem. Beskrivningarna är så vitt jag vet tagna från rasklubben och standarden. Men hur är det med det där ”poängsystemet”? Där t.ex. mellanpudel har 3/5 i storlek, 4/5 i pälsvård och 3/5 i aktivering. Är det rasklubben som bestämmer vilka poäng varje ras ska få i varje kategori? Eller SKK som bestämmer baserat på beskrivningen? :confused:
Som aktiv i styrelsen i en rasklubb sen många år tillbaka kan jag säga att åtminstone vi aldrig erbjudits möjlighet att påverka/utforma de där poängen.
 
Som aktiv i styrelsen i en rasklubb sen många år tillbaka kan jag säga att åtminstone vi aldrig erbjudits möjlighet att påverka/utforma de där poängen.
Spännande! Har ni själva funderat över hur nöjda ni är med poängen, och hur ni hade velat göra annars? Vill du berätta vilken ras det gäller?
 
Spännande! Har ni själva funderat över hur nöjda ni är med poängen, och hur ni hade velat göra annars? Vill du berätta vilken ras det gäller?
Det gäller collie (lång- och korthår). Vi har inte diskuterat poängen i styrelsen, vi har varit mer upptagna med att försöka ändra själva texten som beskriver rasen, och det har varit en ganska omständlig och långdragen process. Det finns flera info-rutor/delar av rasbeskrivningssidan för varje ras som vi som rasklubbar inte verkar kunna påverka i någon högre grad, tyvärr (men texten har vi åtminstone fått igenom ändringar i).
 
Det gäller collie (lång- och korthår). Vi har inte diskuterat poängen i styrelsen, vi har varit mer upptagna med att försöka ändra själva texten som beskriver rasen, och det har varit en ganska omständlig och långdragen process. Det finns flera info-rutor/delar av rasbeskrivningssidan för varje ras som vi som rasklubbar inte verkar kunna påverka i någon högre grad, tyvärr (men texten har vi åtminstone fått igenom ändringar i).
Beklagar. Jag är väldigt glad att vi har en riksorganisation som SKK, men det är väldigt tråkigt när de blir så centraliserade att de perifera organisationer som vet bäst i något ämne (i detta fall rasklubbarna) behöver kämpa för att få sprida den kunskapen.
 
Jag har tittat upp min ras (Lapsk Vallhund) och det verkar stämma rätt så bra, dock är det en brokig ras så förstås kan man ju få en med mindre aktivitetsbehov och storlek.

På min förra ras (Norsk Lundehund) så håller jag inte helt med aktiveringsbiten.

Som sagt, det är väldigt svårt att helt sätta det på ett poängsystem sådär utan det kanske snarare får ses som en generell guide om vad man ungefär kan förvänta sig.
 
Beklagar. Jag är väldigt glad att vi har en riksorganisation som SKK, men det är väldigt tråkigt när de blir så centraliserade att de perifera organisationer som vet bäst i något ämne (i detta fall rasklubbarna) behöver kämpa för att få sprida den kunskapen.
Problemet är att köpa hund-sidan och dess innehåll sköts av kommunikatörer, inte av personer som är direkt hundkunniga (det finns dock otroligt stor kompetens inom SKK gällande avel, genetik och hundkunskap generellt, men de är inte de som skriver köpa hund-texterna eller utformar dessa sidor).
 
Problemet är att köpa hund-sidan och dess innehåll sköts av kommunikatörer, inte av personer som är direkt hundkunniga (det finns dock otroligt stor kompetens inom SKK gällande avel, genetik och hundkunskap generellt, men de är inte de som skriver köpa hund-texterna eller utformar dessa sidor).
Ahh, jag fattar! Dumt!
 
När jag sökte genom poängsystemet fick jag upp min ras direkt och rasbeskrivningen tycker jag stämmer väldigt bra.
 
Problemet är att köpa hund-sidan och dess innehåll sköts av kommunikatörer, inte av personer som är direkt hundkunniga (det finns dock otroligt stor kompetens inom SKK gällande avel, genetik och hundkunskap generellt, men de är inte de som skriver köpa hund-texterna eller utformar dessa sidor).
Ahh! Det måste då vara svaret på min fråga :) ändå synd, att rasklubben inte verkar vara direkt involverad. Fast sen kanske det hade varit svårt att komma överens om en poängsättning även inom rasklubben, om det var upp till dem.
 
Stämmer bra, fast det borde vara en plupp till på storlek mtp att rasen blivit större och väldigt mycket tyngre.

Screenshot_20240115_201741_Chrome.jpg
 
Hej! Här kommer en lite konstig fråga.

På SKKs kopahund.se kan man ju söka på raserna och läsa lite om dem. Beskrivningarna är så vitt jag vet tagna från rasklubben och standarden. Men hur är det med det där ”poängsystemet”? Där t.ex. mellanpudel har 3/5 i storlek, 4/5 i pälsvård och 3/5 i aktivering. Är det rasklubben som bestämmer vilka poäng varje ras ska få i varje kategori? Eller SKK som bestämmer baserat på beskrivningen? :confused:
Hela sidan är ju fullständigt usel. Vem sjutton valde exempelbilden för Border Collie?!
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240116_144415_Chrome.jpg
    Screenshot_20240116_144415_Chrome.jpg
    120,3 KB · Visningar: 130

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 663
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 556
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 527
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 274
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp