Raskatt eller huskatt - vad är bäst för oss ?

B

**BORTTAGEN**

Hej !

Vi är en liten familj som idag har en huskatt (den okeliga varianten :)). Vi ska nu skaffa ytterligare en katt (och den ska bli sonens 7 år) och vi önskar då oss en riktigt kelig, sällskaplig och tillgiven katt.
De raser som vi funderat över är Korat och Europén, men då det är en stor investering för oss undrar vi över ett par saker :
- Har man större chans (t.om garanti) för att raskatten har sina speciella mentala egenskaper ?
Om den köpta katten inte har sina egenskaper - har jag rätt att "lämna tillbaka", få pengarna tillbaka el.dyl ?

- Då vi inte ska ställa ut (och därmed inte är intresserade av stamtavlan) så känns som mycket pengar för att få en kelig katt. Om jag väljer huskatt - hur hittar jag en kelig variant ? :)

- Är Korat alt. Europé rätt val för vår familj ?

Tacksam för svar !
Jenny
 
Raskatter är generellt sociala, eftersom de avlas både utseende och temprament.. Och jag skulle ju bara säga att en Korat vore det perfekta valet :angel: :angel: :angel:
Skämt åsido, jag har aldrig ens hört tala om en korat som inte fullkomligen dyrkar sin familj, de är mycket sociala (även lekfulla, hela livet, och intelligenta)
En koratunge utan "fel" kostar 4500-5000:-, vilket kan tyckas vara mycket, men de är ju helt klart värt pengarna, och det är ju ingen vinst uppfödaren gör direkt... Jag vet att en kull ska födas i november, en hona som är på parning nu, och en hanunge till salu nu (han är helt underbar, hade lätt köpt honom själv om det inte vore för att jag inte kan ha fler hanar)

Givetvis finns det sociala husisar också, om föräldrarna är det, och de hanteras mycket från födseln brukar de bli det, men det är ju alltid en chansning, eftersom man inte vet vad som ligger bakom...

Man kan inte lämna tillbaks en katt som inte blir vad man hoppast, om det inte är något direkt fel på den. Däremot är det ju lättare att omplacera en vuxen katt av en eftertraktad ras, än en huskatt, som ju inte har något ekonomiskt värde alls.
 
Jag tycker att ni lika gärna kan skaffa en huskatt. Åk til närmast djurhem eller köp av någon som inte kan ha kvar sin katt. Det bästa om man vill se hur katten är att köpa en vuxen katt som har utvecklat en egen personlighet. Min stora katt Lasse-Maja var 4 år när han kom hem till mig och han är helt underbar! Vill kela jämt.
 
Jag vill också tipsa om att ni åker till ett katthem. Där kan ni träffa många olika husisar och se vilken som passar er i smak, både vad gäller utséende, peronlighet och temprament.
 
Om ni är ute efter en katt med ett specifikt temperament skulle jag rekommendera er att skaffa en raskatt om ni är ute efter en kattunge. Huskattungar är helt oförutsägbara vad gäller temperament, mamman kan ge en fingervisning men det är allt. Raskatter avlas ju på utseende och temperament.

Om ni däremot är villiga att skaffa en vuxen katt tycker jag att ni skall besöka ett katthem. På katthem finns det många vuxna katter med "färdiga" personligheter så ni kan välja katt helt efter temperament då det inte kommer ändras nämnvärt på en vuxen individ.

Sedan kan jag ge er ett tips. Om ni bestämmer er för att skaffa en raskatt så säg för allt i världen inte till uppfödaren ni vönder er till att ni "bara" är ute efter en sällskapskatt och att ni tycker att det är för mycket pengar att lägga ut för en katt som är utställningsbar.

Jag har själv haft spekulanter som ringt och specifikt frågat efter en "sällskapskatt" men de vill inte betala fullpris. Var beredd på att många uppfödare tar samma pris för alla kattungar oavsett för vilket ändamål de säljs för såvida kattungen inte har någon fysisk defekt eller ett enligt rasstandarden diskvalificerande fel.

Många spekulanter jag har pratat med säger att om de ändå skall betala fullpris för katten vill de ha "det allra bästa" oavsett om avel eller utställning är aktuellt eller inte.

Visst förstår jag att ni måste hålla er till en övre gräns vad gäller inköpspris på katten men rikta då hellre in er på de lite billigare raserna (jag har ingen aning om hur europé och korat ligger prismässigt). Om det är tex en europé ni vill ha så åk och hälsa på några uppfödare. En del uppfödare går med på avbetalning och med avbetalning kanske man kan sträcka sig lite högre i pris än man hade tänkt.

Jag har en kattunge ute på avbetalning nu. Tjejen som köpt katten hade inte råd att köpa en kattunge för 4500kr men hon hade råd att köpa en kattunge för 2000kr+2500kr s a s.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 841
Senast: Sel
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 036
Senast: Otherside
·
Katthälsa Vill inleda med att säga att jag bara kikar runt för att se lite vad en huskatt kostar. Ifall vi skaffar katt beror på minste sonen...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
25 900
Senast: Bison
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 379
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp