Bukefalos 28 år!

Rasklubb och uppfödning igen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det låter som hunden hade ngt veterinär problem på det lilla du berättade och då går det naturligtvis inte att göra ngt.

Men ja, med reservation för det ovan skulle du ha kunnat prova att berömma hunden.

När man tränar ger man känslor och belönar beteenden.

Biologiskt är det samma sak, lång och kort rädsla. Troligtvis kommer den oönskade alltid att poppa upp (tror jag) men det ska ju avlas på individer som inte reagerar så


Nden hunden du fick ta bort lät ju som om det var ngt veterinärt

Med reservation för det ovan, ja det hade du kunnat prova att berömma hunden för att den berättade det

Vid träning ger man känslor och belönar beteenden. Men här är kontentan att ångest aldrig blir värre av beröm

Det är samma sak biologiskt, fel på reglaget. Man ska avla på dem som har rätt reglage

Så alla hundar som utvecklar rädslor har någon form av fysiskt (veterinärt) problem enligt dig?

Du tror inte jag provade typ allt för att få min hund att slippa de känslorna? Han har genomgången från nos till svans flera gånger. Det finns ingen annan förklaring till vissa av hans beteende än att han hade lätt att utveckla rädslor pga. sin nedärvda mentalitet. Han avlivades för att han mådde så otroligt dåligt mentalt att han inte kunde få den veterinärvård han behövde vid ett ormbett.

Det är släktdrag vet jag nu. Han har flera hel- och halvsyskon med liknande rädslor om än inte lika svåra för alla dessa, flera halvsyskon är avlivade pga. mentala brister. Flera med "fel" på reglaget. Inte ens de hundar med bra "reglage" i denna syskoskara borde enligt mig ha gått i avel, nu har vissa det och deras avkommor har i sin tur väldigt varierande resultat på MH, en hel del mer eller mindre svåra rädslor bland min rädda hunds syskonbarn alltså även om deras föräldrar inte hade "dåligt" reglage.

Du avlar inte på individer, du avlar på deras gener (endast 50 % av dessa "syns") och de bästa sättet att se vad de innehåller är att utvärdera hela kullar samt kolla på utvärderingarna föräldrarnas kullar samt ev. tidigare avkommor. Läs om skillnaden fenotyp och genotyp om du inte redan har gjort det.

Det finns många erfarna hundmännsikor som absolut är av den uppfattningen att en rädslereaktion visst kan bli värre av beröm i fel läge. Jag har fått lära mig att ignorera om min hund plötsligt blir rädd för något obefogat (ex skott.), låtsas som det regnar och gå vidare. Ömka hunden kan man göra när man vill att hunden ska minnas obehaget, ex. för att förstärka ett brytkommando.
 
Vilket menar du är svaret på att folk inte kan hantera dåliga hundar?

Du verkar ha en helt egen tanke om hundars mentalitet som skiljer sig helt från gängse uppfattning, så du får nog förklara mer vad du menar.

Nej, jag behöver inte förklara mig för att bli häckla, men kan förklara om seriöst vill veta.
Annars kan du läsa Eva Bs blogg om skvallerträning.
 
"Sammanfattningarna är tyckande utan stöd i resten av modellen."

Vad grundar du det på? Jag har inte bara läst SKK:s rapport, jag har läst forskningsunderlagen den baseras på och den mesta forskning som finns om MH och BPH, inklusive en del utländsk forskning som tar upp de svenska resultaten.
Därför är jag lite nyfiken på vad du baserar din åsikt om att standardiserade, mentala utvärderingar av hundar inte skulle vara värdefulla avelsverktyg på.
Har svarat på det mesta i träden, behöver inte förklara bara för att bli häckla.

Om alla gör set och det inte blir ekonomiska incitament och mutor är det bra.

Annars, ja Det kan väl användas som marknadsföring om det är önskvärt. Är det dåligt beror det på något,jag skulle skylla på mig, men inte avla på hunden om det inte berodde på tidigare konflikt med bedömare, har en talang för sädant, då skulle jag behålla filmen.

Däremot är jag inte säker på att ett bra resultat verkligen är bra.

Så precis tvärt om mot hur jag blir tolkad.
 
Nej, jag behöver inte förklara mig för att bli häckla, men kan förklara om seriöst vill veta.
Annars kan du läsa Eva Bs blogg om skvallerträning.
Men du kan ju inte på allvar mena att "problemhundar", rädsleberörda hundar och mentalt instabila hundar inte hade existerat om alla skvallertränade? Eller att en hund med utbredda rädslor och kass avreaktion inte är problematisk i vardagen så länge man tränar skvaller? Hur lyckligt ovetande är du egentligen om hundar och deras beteende?

Skvaller är toppen, men skvaller är inte allt. Motbetingning är minst lika viktigt, speciellt för just rädda hundar. Även BAT är vettigt att jobba med. Att bygga upp självförtroendet hos hunden och stärka relationen är toppengrejer för otrygga jyckar.

Man kan komma långt med bra träning, absolut. Men du ska bannemig veta att det kan ta åratal av idogt tränande och inskränkt livssituation innan resultaten blir någorlunda avslappnade att leva med. Även fortsättningsvis i resten av hundens liv kan det krävas extra hänsyn.

Vissa hundar har så starka och svåra problem att de aldrig någonsin, trots träning som är mer långtgående än skvaller, kommer att klara av ett vettigt hundliv utan att må uselt. Dessa hundar finns på riktigt, och dessa hundar vill de allra flesta få bort ur populationen med hjälp av sund avel.

Att du inte har levt med en rädd och reaktiv hund är helt glasklart, och det är bara att gratulera. Vissa genetiska förutsättningar kan inget skvallrande i världen rå på, och om du tror det så har du inte träffat dessa hundar.
 
Har svarat på det mesta i träden, behöver inte förklara bara för att bli häckla.

Om alla gör set och det inte blir ekonomiska incitament och mutor är det bra.

Annars, ja Det kan väl användas som marknadsföring om det är önskvärt. Är det dåligt beror det på något,jag skulle skylla på mig, men inte avla på hunden om det inte berodde på tidigare konflikt med bedömare, har en talang för sädant, då skulle jag behålla filmen.

Däremot är jag inte säker på att ett bra resultat verkligen är bra.

Så precis tvärt om mot hur jag blir tolkad.

Jag har inte häcklat dig.

Men du har inte svarat på min fråga, i synnerhet inte med tanke på att du hävdar att sammanfattningarna i SKK:s rapport inte skulle ha stöd. Vad baserar du det på för underlag? Med tanke på att MH och BPH som avelsverktyg har stöd i flera internationellt publicerade rapporter så vore det intressant att veta på vilken grund du uttalar dig så tvärsäkert.

Det krävs inte att alla hundar utvärderas för att verktyget ska gå att använda, det kommer ju alltid att bli ett bortfall. Däremot blir resultatet förstås säkrare ju fler i en hunds nära familjs som är utvärderade, precis som med t ex HD-röntgen.

Varför skulle du skylla på dig själv om resultatet på MH/BPH skulle vara dåligt? Det är ju just en avelsutvärdering som ska visa utfallet av en kull.
 
Så alla hundar som utvecklar rädslor har någon form av fysiskt (veterinärt) problem enligt dig?

Du tror inte jag provade typ allt för att få min hund att slippa de känslorna? Han har genomgången från nos till svans flera gånger. Det finns ingen annan förklaring till vissa av hans beteende än att han hade lätt att utveckla rädslor pga. sin nedärvda mentalitet. Han avlivades för att han mådde så otroligt dåligt mentalt att han inte kunde få den veterinärvård han behövde vid ett ormbett.

Det är släktdrag vet jag nu. Han har flera hel- och halvsyskon med liknande rädslor om än inte lika svåra för alla dessa, flera halvsyskon är avlivade pga. mentala brister. Flera med "fel" på reglaget. Inte ens de hundar med bra "reglage" i denna syskoskara borde enligt mig ha gått i avel, nu har vissa det och deras avkommor har i sin tur väldigt varierande resultat på MH, en hel del mer eller mindre svåra rädslor bland min rädda hunds syskonbarn alltså även om deras föräldrar inte hade "dåligt" reglage.

Du avlar inte på individer, du avlar på deras gener (endast 50 % av dessa "syns") och de bästa sättet att se vad de innehåller är att utvärdera hela kullar samt kolla på utvärderingarna föräldrarnas kullar samt ev. tidigare avkommor. Läs om skillnaden fenotyp och genotyp om du inte redan har gjort det.

Det finns många erfarna hundmännsikor som absolut är av den uppfattningen att en rädslereaktion visst kan bli värre av beröm i fel läge. Jag har fått lära mig att ignorera om min hund plötsligt blir rädd för något obefogat (ex skott.), låtsas som det regnar och gå vidare. Ömka hunden kan man göra när man vill att hunden ska minnas obehaget, ex. för att förstärka ett brytkommando.

Skulle det vara seriöst av mig att ställa diagnos över ett forum?

Försämrad hälsa i bra hem, det låter som det skulle bero på ngt, då menar jag inte smärta. Vi vet inte allt om hundars psykiska hälsa, men veterinären vet mest om kringliggande.

Det stämmer som du skriver att man inte ska avla på släktingar till psykiskt osunda hundar. Din hund verkar ju verkligen varit i den kategorin. Däremot om en av 10 valpar är något ångestladdad så skulle jag inte oroa mig. (kolla upp ordentligt naturligtvis).
Denna diskussion som urartade handlade om lindrig separationsångest hos nybörjarägare.

Jo jag vet, att folk tror det, rid människor är ännu värre. Man ska inte trösta, klicka om du gör det eller säg, vad bra att du talade om det för mig och sedan gå vidare.

Prova ngn gång och fråga sedan. Jag har tröttnat på att bli häcklad
 
Jag vill inte utsätta en hund för ngt den inte klarar av. Men där är ju en poäng att det inte kommer in i systemet. Skulle ju kontakta uppfödaren om det hunden inte mådde bra, men fler borde ju veta det. Jag är ingen kollektiv människa, har alltid bara tänkt på det som att ge hunden en bra upplevelse.

Nej, förlåt, men andra hoppar på allt jag skriver.

Jag har dålig erfarenhet av tester helt enkelt.
 
En hund som är så mentalt svag att den inte kan avreagera löper stor risk att bli sämre vad avser rädslor med åren. Det är ingen ny kunskap.

Alltså jättekul, jag försöker vara diplomatisk här.

Ok jag vet inget och är en idiot.

Men om man gör något som inte fungerar kan man prova att göra tvärt om
 
Men va? Du får ju avgöra alldeles själv vilka resultat som är bra och inte, beroende på vilken typ av hund du vill få fram? Vilka siffror vill du se i momenten för att anse att det är "bra", och varför skulle du i såna fall tvivla på att ett sådant resultat verkligen är bra?

Detta har jag förklarat.
 
En etolog är betendevetare och expert och forskare på allt som rör beteende inkl nedärvning och genetik runt det.
En biolog forskare på levande ting allt från mossa och lava till ugglor och maskar. De är oftast inte så inne i beteenden eller ens större djur.

En etolog har oftast en kandidatexamen i biologi. Biologi är ett brett område och etologi faller in under det.

/Etolog
 
Jag vill inte utsätta en hund för ngt den inte klarar av. Men där är ju en poäng att det inte kommer in i systemet. Skulle ju kontakta uppfödaren om det hunden inte mådde bra, men fler borde ju veta det. Jag är ingen kollektiv människa, har alltid bara tänkt på det som att ge hunden en bra upplevelse.

Nej, förlåt, men andra hoppar på allt jag skriver.

Jag har dålig erfarenhet av tester helt enkelt.
Beskrivaren avbryter om hen märker att hunden inte avreagerar ordentligt. Som ägare kan du också avbryta om du känner att det riskerar bli för mycket. Man tvingar inte hunden igenom banan och pangar på med skott om man märker att hunden har svårt att avreagera. Du får belöna mellan momenten och efteråt för att ge hunden en bra upplevelse.

Dina dåliga erfarenheter är ju dock inte från bph, som är det test vi diskuterar här. Bph har moment som konsekvent tar fram ärftliga egenskaper hos hunden. Hundens beteende på bph är konsekvent med dess beteende i vardagen. Beskrivare är samstämmiga i sin bedömning och väl utbildade. Det är liksom fakta som inte går att diskutera speciellt mycket. Att du väljer att inte tro på den gör att du framstår som oseriös, faktaresistent och okunnig. Svaren blir därefter. Tyvärr.
 
Jag vill inte utsätta en hund för ngt den inte klarar av. Men där är ju en poäng att det inte kommer in i systemet. Skulle ju kontakta uppfödaren om det hunden inte mådde bra, men fler borde ju veta det. Jag är ingen kollektiv människa, har alltid bara tänkt på det som att ge hunden en bra upplevelse.

Nej, förlåt, men andra hoppar på allt jag skriver.

Jag har dålig erfarenhet av tester helt enkelt.

Ingen hoppar på dig. Men det är väldigt frustrerande när du talar emot någon som besitter stor kunskap och erfarenhet i ämnet.
Vi har ju svarat dig för att vi trodde att du ville lära dig något med trådstarten. Ist duckar du för frågor och avfärdar andras kunskap som trams.

Jag har förstått att du inte är intresserad av att ta till dig av våra råd och det vi skriver men jag svarar ändå för att det kan finnas andra där ute som läser tråden och faktiskt vill lära sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 401
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 395
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 092
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 772
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Stänger du toalettlocket?
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Växtnäring

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Älgflugor
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp