Rasklubb och uppfödning igen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men kom igen alla cockerpoouppfödare är inte trevliga och alla cocker spanieluppfödare är inte otrevliga, människor är människor. Du kan absolut avla på sunda fina spaniels finns ju även jaktvarianter av flera av raserna.

Men det är väl inte att rekommendera att bli uppfödare av de arbetande varianterna till någon som inte har intresse för spanieljakt? Att många av dagens hundar är så olika ursprungsformerna från stamböckernas början beror just på att de börjat avlas för andra ändamål, vanligen sällskap och/eller utställning och så har man förlorat kontakten med ursprunget. Vi behöver inte göra samma misstag hundra år senare. Det finns gott om raser för den som vill föda upp sällskapshundar.
 
Men det är väl inte att rekommendera att bli uppfödare av de arbetande varianterna till någon som inte har intresse för spanieljakt? Att många av dagens hundar är så olika ursprungsformerna från stamböckernas början beror just på att de börjat avlas för andra ändamål, vanligen sällskap och/eller utställning och så har man förlorat kontakten med ursprunget. Vi behöver inte göra samma misstag hundra år senare. Det finns gott om raser för den som vill föda upp sällskapshundar.
Nej ska ts bara föda upp sällskapshundar är ju jaktvarianten inget att satsa på och kanske inte en spaniel överhuvudtaget då dom gärna vill arbeta dom med. Men jag vet ingenting om vad ts vill göra med sin hund förutom att avla?
 
Nej ska ts bara föda upp sällskapshundar är ju jaktvarianten inget att satsa på och kanske inte en spaniel överhuvudtaget då dom gärna vill arbeta dom med. Men jag vet ingenting om vad ts vill göra med sin hund förutom att avla?
Jag håller definitivt med dig om att många spaniels inte bör vara rena sällskapshundar. De gillar att arbeta på något sätt! Undantag finns förstås alltid och det skiljer mellan raserna, men generellt vill de gärna ha någon form av hjärngympa och i yngre år (typ upp till tioårsåldern:D) så är motionsbehovet också ganska stort.
 
Jag tänker då att de egenskaperna är inte så spanielspecifika utan bör gå att hitta i ytterligare raser som är "bättre" på de två punkter du inte gillar cocker spaniel (storlek och päls). Tänker spontant på pappillion/phalene som jag tror klickar i dessa rutor.

Det är faktiskt en av de jag tänker på. Men de korta benen blir lite svårt med min turbo häst som gärna går i skogen. Kanske får låna en
 
Nej ska ts bara föda upp sällskapshundar är ju jaktvarianten inget att satsa på och kanske inte en spaniel överhuvudtaget då dom gärna vill arbeta dom med. Men jag vet ingenting om vad ts vill göra med sin hund förutom att avla?

Sällskapsvarianten och arbete varje dag med olika aktiviteter. Rallylydnad först pga kontakter, men upp till medelnivå på allr inkl spår, nosework. Jobbar inte, så tid har jag
 
Det är faktiskt en av de jag tänker på. Men de korta benen blir lite svårt med min turbo häst som gärna går i skogen. Kanske får låna en
Jag tror att vi gärna underskattar hur mycket även små hundar hänger med. Vi hade en cairnterrier i stallet som alltid var med på normala (1-2 timmars) uteritter. Efter galoppsvängarna stannade vi och väntade på henne, men annars hängde hon med.

I USA finns fortfarande den gamla typen av amerikansk cocker som har ett längre huvud än de moderna. En kennel valde att hålla fast vid den gamla typen på 60-talet (?). De testade även sina hundar på jaktprov. Idag finns det fler. Jag har aldrig sett någon i verkligheten, men jag tycker att typerna och huvudets utseende skiljer ganska mycket.
 
Det är inget konstigt. Sjukdomar som är ärftliga täcks sällan av försäkringsbolag utan kontroller. Det är lika med alla försäkringar, inte bara hundförsäkringar. Alla grundas på risker och är risken stor eller underlag saknas så kan man ej göra anspråk. Brukar framgå i det finstilta.

Det är inte försäkringsbolagens statistik jag pratar om utan varje ras enskillda hälsostatistik.

Läser alltid finstilta, noga. Det varierar med bolag. Jag har aldrig haft andra undantag än de generella
 
Jag håller definitivt med dig om att många spaniels inte bör vara rena sällskapshundar. De gillar att arbeta på något sätt! Undantag finns förstås alltid och det skiljer mellan raserna, men generellt vill de gärna ha någon form av hjärngympa och i yngre år (typ upp till tioårsåldern:D) så är motionsbehovet också ganska stort.

Jag vill också ha motion och hjärngympa. Sällskapshund till aktiviteter, jobbar inte.
 
Jag tror att vi gärna underskattar hur mycket även små hundar hänger med. Vi hade en cairnterrier i stallet som alltid var med på normala (1-2 timmars) uteritter. Efter galoppsvängarna stannade vi och väntade på henne, men annars hängde hon med.

I USA finns fortfarande den gamla typen av amerikansk cocker som har ett längre huvud än de moderna. En kennel valde att hålla fast vid den gamla typen på 60-talet (?). De testade även sina hundar på jaktprov. Idag finns det fler. Jag har aldrig sett någon i verkligheten, men jag tycker att typerna och huvudets utseende skiljer ganska mycket.

Jag måste nog prova med en sån. Har en teränggående Ferrari till häst. Men det kanske går.
 
Jag tror att vi gärna underskattar hur mycket även små hundar hänger med. Vi hade en cairnterrier i stallet som alltid var med på normala (1-2 timmars) uteritter. Efter galoppsvängarna stannade vi och väntade på henne, men annars hängde hon med.

I USA finns fortfarande den gamla typen av amerikansk cocker som har ett längre huvud än de moderna. En kennel valde att hålla fast vid den gamla typen på 60-talet (?). De testade även sina hundar på jaktprov. Idag finns det fler. Jag har aldrig sett någon i verkligheten, men jag tycker att typerna och huvudets utseende skiljer ganska mycket.

Jag letar lite såna. Gillar rasen, mammig, men aktivitetsglad
 
Men det är väl inte att rekommendera att bli uppfödare av de arbetande varianterna till någon som inte har intresse för spanieljakt? Att många av dagens hundar är så olika ursprungsformerna från stamböckernas början beror just på att de börjat avlas för andra ändamål, vanligen sällskap och/eller utställning och så har man förlorat kontakten med ursprunget. Vi behöver inte göra samma misstag hundra år senare. Det finns gott om raser för den som vill föda upp sällskapshundar.

Alla spaniels jagar inte. Cocker finns i England i två typer, mer flytande här. En ren sällskapshund skulle nog bli trött på mig, men ja, jag vill ha dem som sällskap 😎
 
Har du någon hund i nuläget? Annars kanske du ska börja med att köpa en hund och sen tänka på ev avel du vet ju inte när din valp är 8 veckor om den kommer passa i avel.
Och att rida med hund är oerhört krångligt tycker jag, jag motionerar mycket hellre var för sig. Det kanske fungerar bra om man bor i urskogen men för det mesta så är det så mycket störningar och man ska ha sån koll på hunden hela tiden så jag tycker mest det är en stress att försöka fokusera på hund och häst samtidigt. Cairnterrier som någon nämnde ovan är en frisk och sund och rolig liten ras du kan kika på:)
 
Har du någon hund i nuläget? Annars kanske du ska börja med att köpa en hund och sen tänka på ev avel du vet ju inte när din valp är 8 veckor om den kommer passa i avel.
Och att rida med hund är oerhört krångligt tycker jag, jag motionerar mycket hellre var för sig. Det kanske fungerar bra om man bor i urskogen men för det mesta så är det så mycket störningar och man ska ha sån koll på hunden hela tiden så jag tycker mest det är en stress att försöka fokusera på hund och häst samtidigt. Cairnterrier som någon nämnde ovan är en frisk och sund och rolig liten ras du kan kika på:)

Passar hon inte i avel får hon bli moster. Har inte hund nu, vi har rest. Vill ha som mål att rida med lös hund, jag vet att det är jobb dit, det är ju grejen. Att få häst och hund att funka är en egen sport.
 
Kanske det. Den första hunden var 2004 och bolaget var Agria.
Jag har aldrig haft problem med renraserna men med blandraserna tänkte sällan något som inte var olycksfall.

Tack för varningen, är det premiumförsäkringar du haft? De dyraste inom varje bolag? Alltså typ moderna trippel?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 230
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 222
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
4 986
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 745
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp