Rasval - italiensk vinthund ?

Bukefalos 30 år!

Kijona

Trådstartare
Jag planerar en liten valp närmsta året och funderar på ras.
Min mamma har en engelsk cocker och jag är väldigt förtjust i honom, men jag och min sambo vill gärna ha en liten som lätt kan följa med i en väska om man ska resa och som inte kräver alltför mycket pälsvård. Alltså jobbar vi med max 8kg inkl. väska och gärna korthårig.

Om det inte hade funnits begränsningar i storlek så hade jag gärna haft en whippet, saluki eller cocker, men som läget är med storlekspreferenser så återkommer jag hela tiden till Italiensk vinthund.
Finns det någon med italiensk vinthund här som kan berätta lite mer ?

Det som gör att jag tvekar är att de verkar vara vanligt att de drabbas av benbrott upp till 2 års ålder och att de kan ha problem med att bli rumsrena. Hur vanligt är det, ni som har italienare, hur har det varit för er ?
Vad finns det mer för ärftliga sjukdomar, har ser att många uppfödare ögonlyser och kollar patella ?

Låter ni era små leka med andra hundar av större ras (funderar på hur det blir när hunden ska träffa min mammas cocker)?
Ultimat hade varit en italiensk vinthund med grov benstomme ;D Har sett några som såg så himla sköra ut.
Är det stor skillnad på tik vs hanhund i fråga om storlek?

Försöker också titta på fler raser, men har inte fastnat för någon annan ras hittills. Har träffat en chihuahua jag blev förtjust i, men när jag kollat runt verkar det vara inne med väldigt stora huvuden, ögon och kort näsa. I USA verkar de avla på apple headed och deer headed, existerar det alls i Sverige att uppfödare har deer headed chihuahuas ?

Kom gärna med förslag!

Min mamma har en engelsk cocker och jag är väldigt förtjust i honom, men jag och min sambo vill gärna ha en liten som lätt kan följa med i en väska om man ska resa och som inte kräver alltför mycket pälsvård. Alltså jobbar vi med max 8kg inkl. väska och gärna korthårig.

Om det inte hade funnits begränsningar i storlek så hade jag gärna haft en whippet, saluki eller cocker, men som läget är med storlekspreferenser så återkommer jag hela tiden till Italiensk vinthund.

Det som gör att jag tvekar är att de verkar vara vanligt att de drabbas av benbrott upp till 2 års ålder och att de kan ha problem med att bli rumsrena. Hur vanligt är det, ni som har italienare, hur har det varit för er ?
Vad finns det mer för ärftliga sjukdomar, har ser att många uppfödare ögonlyser och kollar patella ?

Låter ni era små leka med andra hundar av större ras (funderar på hur det blir när hunden ska träffa min mammas cocker)?
Ultimat hade varit en italiensk vinthund med grov benstomme ;D Har sett några som såg så himla sköra ut.

Försöker också titta på fler raser, men har inte fastnat för någon annan ras hittills. Har träffat en chihuahua jag blev förtjust i, men när jag kollat runt verkar det vara inne med väldigt stora huvuden, ögon och kort näsa. I USA verkar de avla på apple headed och deer headed, existerar det alls i Sverige att uppfödare har deer headed chihuahuas ?

Kom gärna med förslag!
En bekant hade en som ramlade av soffan och bröt benet rakt av, tog över ett år att läka. Hade aldrig vågat köpa.

Jag hade inte heller vågat köpa en. Jag har själv sneglat på dem, men det är så vanligt med bräckliga individer att jag blev permanent avskräckt. Jag har redan en labrador, så en hund som är liten och dessutom ömtålig kommer inte funka alls om de ska kunna leva ihop.

Ni har inte tittat på terriers? Det finns flera små men robusta i den rasgruppen. :)

Ni har inte tittat på terriers? Det finns flera små men robusta i den rasgruppen. :)

Ja, jag skulle titta på Norwich- eller Norfolkterrier om jag vore i TS ställe. Liten men robust! Enligt rasbeskrivningen 5-7 kilo.

:) Jag har själv haft cairnterrier, men de är något större så faller kanske på kriteriet "max 8 kg"

Kom gärna med förslag!
Italienarna är för höga för att få plats i en väska. De ska kunna stå upprätt och vända sig obehindrat. Så det är inte bara vikten som spelar roll. Vissa lyckas resa med sina med specialbeställda väskor med ett påsytt nät som man kan trycka ihop när väskan ska vara under stolen, men har man otur godkänns det inte av flygpersonalen. Det är ett vågspel.
Vill man vara helt säker på att kunna resa i kabinen med hunden skulle jag titta på en annan, mindre ras.

Är inte så förtjust i terriers men kan ha förutfattade meningar. Min släkting har en jack russel blandning som jag inte är så förtjust i, han är lite för intensiv i sitt varande :angel: Men ska läsa på lite.

Angående kunna stå upp i väska, så får man enligt SAS endast ha en väska som är 25 cm hög. Vilka raser finns ens kvar som passar in på det kriteriet då? :crazy:

Har funderat lite på kanintax, men lite orolig över deras långa ryggar och risk för diskbråck, men det kanske är en mindre risk än italienarens sköra ben ?

Angående kunna stå upp i väska, så får man enligt SAS endast ha en väska som är 25 cm hög. Vilka raser finns ens kvar som passar in på det kriteriet då? :crazy:

Det finns ändå några. Norfolk- och Norwichterrier som redan nämnts, även australisk terrier. Bichon frisé eller havanais om ni kan tänka er mer pälsvård. Gillar du utseendet på deerhead chihuahua så kanske russkiy toy kan vara något? Eller den där jag aldrig minns namnet rätt på... prazky någonting? I mina ögon ser de två sistnämnda dock ut att också vara i riskzonen för benbrott, de är så väldigt små och nätta.

Alla terriers är verkligen inte som den värsta ettriga russeln, så ja, du har nog lite fördomar. ;) De som nämnts här i tråden brukar vara milda, jämfört med stereotypen av terriers. Lite mer klös än andra små sällskapshundar kanske, men ska ni ha med hunden när ni reser så tänker jag att det bara är positivt med en som är framåt. Oavsett ras så bör ni välja tik om ni vill vara säkra på att få en mindre hund.

Senast ändrad:
Har funderat lite på kanintax, men lite orolig över deras långa ryggar och risk för diskbråck, men det kanske är en mindre risk än italienarens sköra ben ?
Jag har haft dvärgtax och tycker kanintax är så klen i jämförelse. Känns som dom knappt kan gå? Jag ska inte påstå att han var robust men det var enorm skillnad jämfört med kanintaxen. Jag hade ändå med min på lätta vandringar upp till 1 mil. Han fick dock diskbråck på äldre dagar och det var ju såklart jättejobbigt men levde vidare med anpassningar.

Kom gärna med förslag!
Tror att du tänker att detta hamnar helt utanför dina tankar.... :D
Fjärilarna - phalène och papillon är små och mer robusta än de ser ut. Raserna har få sjukdomar och blir långlivade.
Har de korrekt päls (ingen underull) så är pälsvården minimal. smuts ramlar av den blanka pälsen

Jag har brutit knäet och har lämnat iväg min phalène till en barnfamilj på byn. Mamman jobbar som musikpedagog på folökhögskola och hunden ä'r med på hennes jobb. Tjusar de flesta och jag får på omvägar mängder av beröm över lynnet.

Så - lagom "underarmenhund", minimal pälsvård, robustare än man tror. Faller in under dina viktpreferenser. Min förra pappis vägde 5, nuvarande Phalène 2,5 men han är liten för rasen. Skäller inte om man inte vill det.

Slår ett slag för Bedlington 😁 väääldigt skönt med vovve som inte fäller som kommer på besök 😅
Moderns blev väl lite liten kanske, väger 6kg. Brodern blev betydligt större. Men då fick hon operera bägge bakknäna innan hon va året. Vet hävdar att det är ärftligt och tikens mamma kom fråb usa tror jag. Inte alls ett typiskt problem på rasen. Uppfödarn tror att det va för att hon legat lite typ klämd, men klart dom inte ville att de skulle bero på tiken (första kullen)

Modern är av de lite skarpare slaget mentalt. Den vi hade när jag va liten va väldigt mjuk.

Men så sjukt söt, men hon är dock inte rastypiskt friserad 😅

Vad är det du gillar med vinthundarna? Jag har en Bichon Frisé, och de får flyga i kabinen om de är små. De största bichonerna väger 8 kg så blir för tungt med väska, men jag upplever att många ligger på 5-6 kg när de är i bra hull. Och de är fantastiska sällskapshundar, de har som ras och hundtyp alltid jobbat som det och det märks! Glada, sociala och älskar att hänga med på allt liksom att ligga i knät och trixträning och hundsport på hobbynivå. Men de ligger oändligt långt från vinthundar både exteriört och mentalt.

De är också mer bastant byggde än många andra småraser med samma mankhöjd (toypudel, papillon etc), så de fungerar fysiskt med lite större hundar. Även om just min är en mes.

Slår ett slag för Bedlington 😁 väääldigt skönt med vovve som inte fäller som kommer på besök 😅
Moderns blev väl lite liten kanske, väger 6kg. Brodern blev betydligt större. Men då fick hon operera bägge bakknäna innan hon va året. Vet hävdar att det är ärftligt och tikens mamma kom fråb usa tror jag. Inte alls ett typiskt problem på rasen. Uppfödarn tror att det va för att hon legat lite typ klämd, men klart dom inte ville att de skulle bero på tiken (första kullen)

Modern är av de lite skarpare slaget mentalt. Den vi hade när jag va liten va väldigt mjuk.

Men så sjukt söt, men hon är dock inte rastypiskt friserad 😅
Men en bedlington är väl ungefär lika hög som en cocker (ca 38-41 cm) Som är för stor.

TS, jag har cocker och ser mig om efter en mindre hund av samma anledning som du. Har inte hittat någon. Intresserar mig mest för English toy terrier, men risk för att de blir för höga. Norfolk var jag lite intresserad av men efter samtal med en person med mycket lång erfarenhet… nja, verkar inte vara helt ovanligt med könsbunden aggression. Att det inte är vanligt hos cocker är något som jag verkligen uppskattar. Så - nej. Norwich går bort pga hälsoläget enligt BSI. Och där är jag… Ska nog skaffa en camper van i stället. Då får cockrar plats!😂

Senast ändrad:
Är inte så förtjust i terriers men kan ha förutfattade meningar. Min släkting har en jack russel blandning som jag inte är så förtjust i, han är lite för intensiv i sitt varande :angel: Men ska läsa på lite.

Då flyger man med Lufthansa och deras partnerbolag som har mått 55x40x23cm. Jag har en mjuk väska som har exakt de måtten. Den kan man antingen ha stående eller vid behov lägga ned på sidan för att skjuta den under stolen. Det är bara vid start och landning som väskan ska vara under stolen framför. Sen kan man dra fram den.
Min hund väger 6.8-7kg och är 34,5 cm hög. Har flugit mycket med tidigare hundar också (alla dvärgschnauzer).

Det du behöver fundera på är hur mycket resande som ska göras. Är det två gånger i hundens livstid kanske det inte är lika viktigt att hunden följer med alternativt flyger i lastutrymmet. Är det flera gånger per år resande ska ske är det ju en annan sak.
Är resande viktigaste, eller den vanliga vardagen?

Men en bedlington är väl ungefär lika hög som en cocker (ca 38-41 cm) Som är för stor.

TS, jag har cocker och ser mig om efter en mindre hund av samma anledning som du. Har inte hittat någon. Intresserar mig mest för English toy terrier, men risk för att de blir för höga. Norfolk var jag lite intresserad av men efter samtal med en person med mycket lång erfarenhet… nja, verkar inte vara helt ovanligt med könsbunden aggression. Att det inte är vanligt hos cocker är något som jag verkligen uppskattar. Så - nej. Norwich går bort pga hälsoläget enligt BSI. Och där är jag… Ska nog skaffa en camper van i stället. Då får cockrar plats!😂
Aha, förklarar bekantens hund. Han har totalt växt henne över huvudet och hon är jättestressad av att gå ut med sin terrible terrier av rädsla för att stöta ihop med andra hundägare. Har inte hjälpt att gå kurser och hennes stress ökar säkert hundens dåliga uppförande på promenaderna. Det är en Norfolk eller om det är en Norwich.

Jag har en vän som har en westie (tik) som är väldigt trevlig. Inte lika supersocial som de raser jag är van vid d.v.s. inget plåster. Men en trygg stabil och trevlig hund! Nu är kanske just westie på gränsen storleksmässigt för dig men ville bara berätta att det finns trevliga lugna terriers. Jag är definitivt ingen terrierfantast men den tiken är riktigt trevlig! Har träffat den både hemma hos sig, den har varit hemma hos mig och jag har varit med på promenader då den bl.a. gått lös i skogen.

Funderade också på italienare när jag letade hund, hade liknande krav som dig. De kan vara för höga för väskorna i kabinen men föll till slut på benbrotten. Vet inte om det finns någon riktig statistik men när jag kollade runt verkade det som om minst 1/4 bryter minst ett ben…

Gillar fortfarande rasen och hade lätt skaffat en vuxen omplacering av den större sorten, de få som finns som kör LC verkar mer stabila. Terrier har helt annat temperament (även om jag gillar terriers också)!

Det blev en chihuahua för mig till slut.

Tänker att har man fastnat för vinthundar (Italiensk vinthund I det här fallet) så är en terrier ganska långt ifrån vad man "vill ha" 😅
Jag har aldrig velat ha hund förut, sen "växte whippeten" för mig, och ärligt talat vill jag fortfarande inte ha hund om det inte är en whippet (eller möjligen en silken) 😅

Tänker att har man fastnat för vinthundar (Italiensk vinthund I det här fallet) så är en terrier ganska långt ifrån vad man "vill ha" 😅
Jag har aldrig velat ha hund förut, sen "växte whippeten" för mig, och ärligt talat vill jag fortfarande inte ha hund om det inte är en whippet (eller möjligen en silken) 😅
Fast här har ju TS beskrivit tycke även för cocker, chihuahua och tax, så det verkar inte sitta fast helt i just vinthundstypen. :)

Liknande trådar

• Collie italiensk vinthund eller am. Cocker?
  • Cocker Pälsvård
  • Rasval.
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat