Rasvalstråd

Sv: Rasvalstråd

Med robust menar jag främst en "tålig" hund, så du är inte alls fel ute gällande Whippet. Jag är dessutom hemskt förtjust i vinthundar överlag och drömmer om att en gång äga en Greyhound. Enda anledningen till att vi inte har fastnat helt och hållet för Whippet är väl egentligen deras mankhöjd. Vi skulle helst vilja ha en mindre hund som blir smidigare att flyga med. (Känns som att det alltid blir så himla mycket att släpa på ändå, så desto mindre flygbur att släpa med desto bättre. :angel:)

OT: Vi brukar ibland se ett par med två Salukis komma gåendes. Slutar alltid med att jag tänker på dina vackra damer och rycker sambon i armen för att förklara hur vackra dom är. :D

Justja, jag minns nu att du någon gång kommenterat att du gillar mina damer :D Har för mig att du inte bodde nära Sthlm? Annars kan du gärna få träffa mina damer och några whippar. Vet inte om de har regler för hur stora burarna ska vara när man flyger med hundarna osv, men annars är ju whippar jäkligt ihopvikbara och tar "ingen plats alls" när de är på humör för det :)
 
Sv: Rasvalstråd

KL

Jag tycker det låter som en pälsad Perro sin pelo del Perú skulle kunna passa. De är lätta i kroppen och väger sällan över 15 kg.

1262125029_resized.jpg
 
Sv: Rasvalstråd

valpen vi köpte blev rumsren vid 8 månader, men började inte säga till att hon behövde gå ut förrän hon var 1½, och hon är fortfarande inte speciellt tydlig när hon säger till. missar man detta kan det hända att det blir någon olycka inomhus, men det är inte ofta (eftersom jag vet att hon är otydlig och därför ser till att gå ut med jämna mellanrum). detta är inget jag upplever som ett problem, men det kanske andra skulle göra, hon är min första egna hund, så detta är ju vad jag är van vid :) det jag hört av andra är att hanarna kan vara skvättiga av sig, men iom att jag inte umgås med någon som har hanar så vet jag inte själv
 
Sv: Rasvalstråd

Nej, kommer ursprungligen från Sundsvall men bor numera i Amsterdam, så det är en bit från Stockholm. Däremot är jag hemma hela sommaren, så hamnar jag i Stockholm något kan du förvänta dig ett PM! :)
Gällande flygburar så finns det regler för hur stora dom ska vara, just därför hade det varit smidigt med en ännu mindre hund. Samtidigt som det såklart skulle kunna vara värt besväret. Det handlar trots allt bara om några gånger per år.
 
Sv: Rasvalstråd

Den rasen har jag ingen koll på alls. Du får gärna berätta mer! :)
 
Sv: Rasvalstråd

Jag var helt övertygad om att Lancashire heeler krävde mer än vad vi har att erbjuda.

Många lever som rena sällskapshundar. Jag sökte en hund att träna med och fick "den vilda valpen". :D Kuta lös i skogen en halvtimme, leka lite dragkamp, några minuters klickerträning och sedan är den värsta udden tagen ur honom och då är han nu 9mån. Men visst är de påhittiga. :angel:
 
Sv: Rasvalstråd

Många lever som rena sällskapshundar. Jag sökte en hund att träna med och fick "den vilda valpen". :D Kuta lös i skogen en halvtimme, leka lite dragkamp, några minuters klickerträning och sedan är den värsta udden tagen ur honom och då är han nu 9mån. Men visst är de påhittiga. :angel:


Blir han trött av det? :)

För min 15-månaders heeler är det bara uppvärmningen. ;)
 
Sv: Rasvalstråd

Nej absolut inte! Men det tar udden ur honom, dvs efter det är han lugn och inte längre hyper utan går att leva med utan att man sliter håret av sig. :D Sen tillkommer förstås vanliga promenader och den aktivering jag själv känner att jag vill (och kan) kan ägna mig åt.

Dvs nu när jag är höggravid (eller om jag är sjuk) och inte längre kan gå så långt är minimum att han får kuta lös en stund varje dag och sedan aktiveras med lite smått och gott hemma. (Klicker, leta godis/leksak osv.)

Riktigt trött har jag nog aldrig sett honom.... :p Han bara går och går och går om man ber om det.
 
Sv: Rasvalstråd

Peruansk nakenhund är en ovanlig ras i hela världen. I Sverige finns det ca 200 stycken. Precis som hos de Kinesiska (och Mexikanska) nakenhundarna kan de födas både med och utan päls. De finns i tre olika storlekar;
Pequeno 25-40 cm
Medio 40-50 cm
Grande 50-65 cm
Medio och små grande är vanligaste storleken och då väger de vanligtvis runt 10-15 kg.

Till temperamentet är de reserverade mot främlingar, så det är viktigt att man är noga med socialträning när de är små. De älskar att springa fritt och brukar vara ganska lätta att ha lösa då de alltid håller sig i närheten. De KAN ha lätt till skall men är man bara noga från början är det inga bekymmer att t.ex. ha dom i lägenhet.

De allra flesta har sina hundar som rena sällskapshundar men de tycker också det är roligt att jobba och brukar vara väldigt lättbelönade då de älskar mat! Det finns flera peruaner som tränar och tävlar agility och de passar utmärkt till det eftersom de är så lätta och smidiga i kroppen.

De har en jättebra av och påknapp och det sovs eller möjligtvis leks lite med en leksak inne och sen är det full fart när vi ska hitta på något.

Min tik (på bilden i förra inlägget) är precis lagom stor tycker jag. Ca 46 hög och väger 13 kg. Får plats i knäet och går att lyfta upp/bära om det skulle behövas.

Här är en beskrivning av henne som jag skrev till Perrosidan när hon var 8 månader gammal som jag tycker stämmer in bra på många peruaner:

Öxxi är en glad liten spelevink som älskar skogen över allt annat. Här kan man springa, skutta, hoppa och busa allt vad man orkar i alla riktningar. Vi började valpkurs när hon var bara knappt tolv veckor gammal och hon utvecklades snabbt från klassens blygis till valpen som kastade sig efter "fröken" (som hade köttbullar) och lekte häftigt med de andra valparna som alla var mycket äldre än henne. Hon är i skrivande stund snart 8 månader gammal och leker efter inledande hälsning glatt med alla hundar.

Människor hon känner blir hon lycklig av att träffa. Mina syskon som ofta sover över här står högt i kurs, liksom alla hundkompisars mattar. Då fäller hon öronen på typiskt peruanmanér och hela rumpan viftar i iver för att hälsa.
Vill en främling hälsa på henne måste dom dock först låta henne vara, går dom direkt fram och vill hälsa på henne säger hon "fuck off" och gömmer sig bakom matte. Men det räcker oftast med ett par minuters ointresse från den nya personen så kan hon inte hålla nyfikenheten i schack längre och är snart framme och kollar in den nya människan. Det är bara matte som måste bli duktigare på att instruera folk!

Något Öxxi inte gillar är höga ljud och hastiga rörelser. Hon har lyckats välta ett och annat kompostgaller över sig och om något eller någon rör sig hastigt hoppar Öxxi undan kvickare än fort för att inte riskera att något ramlar på henne. Olika höga ljud är också läskiga och hanteras bäst genom att springa undan illa kvickt. Så gnisslande spårvagnar och stora brummande lastbilar eller bussar är inget hon gillar, men det jobbar vi på och hon bryr sig mindre och mindre om det. Har man en matte utan körkort får man snällt följa med henne på buss och spårvagn, så jag tror att snart kommer även Öxxi börja förknippa detta med roliga utflyktsmål.

Om två veckor börjar unghundskursen och eftersom Öxxi (som alla peruaner?) älskar mat i alla former är hon lätt att träna. Här blir det nog vardagshyfs och att kunna koncentrera sig på matte trots att det finns många potentiella lekkamrater omkring vi kommer träna på. Snart ska hon också ställas ut för första gången så vi tränar en del på att stå snyggt och att kunna hanteras av domaren.

Öxxi har enda sedan hon var liten varit jätteduktig på att ta det lugnt inne och göra av med sin energi ute. Hon har inte tuggat sönder någonting förutom sina leksaker. Hon ligger och sover, leker lite med en leksak eller myser inne, men sen blir det full fart när vi kommer ut. Inte ens när hon hade skadat en tå och inte fick gå några promenader under en vecka gjorde hon några hyss inne. Världens snällaste valp har hon varit!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 711
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 109
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 479
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 327
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp