Råttproblem i stallet!

Diana2006

Trådstartare
Hej! Vi har lite av ett rått- och musproblem i stallet, dom äter på sadlar, träns, boots, bettringar... you name it!!
Har ni några tips på att få bort möss och råttor?
Vi kan inte ha musfällor eller råttgift, då vi har två unga katter som är lite för nyfikna för sitt eget bästa, och dom är inte världens bästa jägare riktigt än:p tacksam för svar!!
 
Hej! Vi har lite av ett rått- och musproblem i stallet, dom äter på sadlar, träns, boots, bettringar... you name it!!
Har ni några tips på att få bort möss och råttor?
Vi kan inte ha musfällor eller råttgift, då vi har två unga katter som är lite för nyfikna för sitt eget bästa, och dom är inte världens bästa jägare riktigt än:p tacksam för svar!!
Det finns råttfällor som är kattsäkra. Bl a den här:

1642409457201.png
 
Jag kan rekommendera en elektrisk fälla som heter Victor, det ska inte kunna komma in en katt i dem om det inte är en miniatyrvariant. Den skötte sig utmärkt förra vintern när jag hade återkommande objudna gäster i både stall och hönshus. Kostar dock mer än vanliga slagfällor men det kostar ju att få saker förstörda också förutom det äckliga i att de springer i stallet.
 
Hej! Vi har lite av ett rått- och musproblem i stallet, dom äter på sadlar, träns, boots, bettringar... you name it!!
Har ni några tips på att få bort möss och råttor?
Vi kan inte ha musfällor eller råttgift, då vi har två unga katter som är lite för nyfikna för sitt eget bästa, och dom är inte världens bästa jägare riktigt än:p tacksam för svar!!
Du har redan fått bra svar, men ett tips är att så gott det går se till att mössen inte kommer åt någon mat. Att hinkar och tunnor har tättslutande mussäkra lock, att hästgodis, morötter, äpplen och annat också förvaras så att möss inte kommer åt dem. Samma med sånt som kan bli bomaterial, som t ex täcken, bomull mm. Jag har alla mina täcken och schabrak i plastbackar med lock (finns att köpa på Jula eller biltema t ex). Jag ser till att det skåpet där jag har lindor, burkar och flaskor mm är ordentligt stängt osv. Finns det ingen mat eller mysigt krypin bland gosiga täcken väljer mössen att flytta någonstans där det finns mat och mysigare boplatser. Det i kombination med fällor ska ni nog lyckas minska risken för musangrepp.
 
Du har redan fått bra svar, men ett tips är att så gott det går se till att mössen inte kommer åt någon mat. Att hinkar och tunnor har tättslutande mussäkra lock, att hästgodis, morötter, äpplen och annat också förvaras så att möss inte kommer åt dem. Samma med sånt som kan bli bomaterial, som t ex täcken, bomull mm. Jag har alla mina täcken och schabrak i plastbackar med lock (finns att köpa på Jula eller biltema t ex). Jag ser till att det skåpet där jag har lindor, burkar och flaskor mm är ordentligt stängt osv. Finns det ingen mat eller mysigt krypin bland gosiga täcken väljer mössen att flytta någonstans där det finns mat och mysigare boplatser. Det i kombination med fällor ska ni nog lyckas minska risken för musangrepp.
Vi har all foder i mussäkra lådor och hästtäcken uppe på höloftet för som hänger väldigt högt upp, ska kolla på det här med musfällor :)
 
Finns kattsäkra musfällor och sen betar man dem med Snickers eller jordnötssmör. Vi måste sätta ut fällor igen då det små mössen flyttat in igen. Katterna gör inte direkt sitt jobb om vi säger så :meh: Så för vår del så blir de råttfällor.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 741
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Hästmänniskan Hej allihopa! I Oktober förra året köpte jag min D-ponny. Skulle vara en underbart snäll häst, inga olater och den tryggaste som...
2
Svar
30
· Visningar
6 041
O
Hästmänniskan När man har barn som är 7 år typ, man tar med dom till stallet varje dag. Ungarna står i stallet och skriker.(inte för att dom är arga-...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 256
Senast: exclusivef
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp