Red på framridningen – får en varning

I vilket TR och vilken paragraf? Jag har verkligen letat och hittar inte. Men om du vet får du gärna upplysa mig!
@MiniLi har rätt,Tar dressyr mom 220, citat;
2.2. Framridningsbanan bör endast vara öppen för startande ekipage i pågående och följande klass. Överdomaren kan i samråd med tävlingsledaren begränsa antalet ekipage på framridningsbanan.

2.2.1. Framridningsbanan är till för uppvärmning, inte träning, ledning eller väntande hästar. Arrangören ska anvisa annan plats för väntande hästar och hästar som leds. Se även moment 211.6.3 och TR I moment



Att det står bör är inte för att Anna i stallet intill kan rida dit och tränga sig in utan att öd kan besluta om annat.
Jag fattar inte ens diskussionen , det är en arrangör till tävlingen som bokat ett område, kanske tom betalat, för ryttare som i sin tur betalar , och så tycker en del här i tråden att ryttare som inte anmält sig ska kunna rida runt på andras bekostnad för att inte tala om störningen.
 
Jag orkar inte leta i TR men oavsett vilket så är du ju i fel TR då detta var på en hopptävling.
ok, säger sig ändå att det är galet att rida utan att vara anmäld, man kan ju anmäla sig och betala och rida på framridningbanan och sedan stryka sig före start . ( KL såklart)

KL
Men jag vet en ÖD som även är ÖD utbildare som på nat ponny tillät provridning på en till salu-ponny under andras framridning, helt galet.
 
Inser just att ingen behöver leta i TR alls för om hästarna inte var anmälda till tävlingen så lär de inte haft nummerlapp på sig och där är ju ett regelbrott oavsett vilket. :D
 
@MiniLi har rätt,Tar dressyr mom 220, citat;
2.2. Framridningsbanan bör endast vara öppen för startande ekipage i pågående och följande klass. Överdomaren kan i samråd med tävlingsledaren begränsa antalet ekipage på framridningsbanan.

2.2.1. Framridningsbanan är till för uppvärmning, inte träning, ledning eller väntande hästar. Arrangören ska anvisa annan plats för väntande hästar och hästar som leds. Se även moment 211.6.3 och TR I moment



Att det står bör är inte för att Anna i stallet intill kan rida dit och tränga sig in utan att öd kan besluta om annat.
Jag fattar inte ens diskussionen , det är en arrangör till tävlingen som bokat ett område, kanske tom betalat, för ryttare som i sin tur betalar , och så tycker en del här i tråden att ryttare som inte anmält sig ska kunna rida runt på andras bekostnad för att inte tala om störningen.
Jag diskuterar inte lämpligheten. Och jag har absolut ingenstans hävdat att det var lämpligt och vettigt gjort av ryttaren. Däremot så kan man inte anmäla någon och dela ut varningar baserat på lämplighet. Saker som anmäls och döms SKA vara reglerade i TR.

Tillika så kan ett annat scenario än ditt vara att ryttaren är uppstallad på anläggningen där tävlingen anordnades, när det är uppehåll av tävlingsklass och inga ryttare på framridningen passade ryttaren på att rida sin häst. I beslutet hänvisas det till en paragraf som anger att tävlingen pågår så länge sekretariatet är öppet. För mig låter det som att det är troligt att framridningen var tom och ingen klass pågick. Om detta är fallet så är det ju bara tramsigt att utdöma en varning när tillika ryttaren avlägsnade sig direkt utan tjafs vid tillsägelse.
 
Nu var det väldigt länge sedan jag tog Grönt kort, så jag har lite dålig koll vad som står i TR numera. Men det känns väl som vissa saker väl borde vara ganska självklara även om det inte står specifikt i TR. Som att ekipage som inte är med på tävlingen inte skall vara på tävlingsområdet. Risken att de stör tävlande ekipage är stor.

Det största problemet är kanske smittorisken, de som tävlar har väl intygat att deras hästar är fria från smitta vilket de som inte tävlar inte gjort.

Jag vet inte om det står i TR men det känns också ganska självklart att man försöker hålla publik borta från där ekipagen finns för att minska risken för olyckor.

Så att någon som är medlem i SvRF via en klubb får en varning för olämpligt beteende känns väl vettigt. Bättre vore väl att andra som gjort betydligt värre övertramp hanterades hårdare.

Det hann komma ett gäng nya inlägg från det jag började skriva detta inlägg, men anser ändå att smittorisken är en viktig bit och att ingen utomstående bör vara på tävlingsområdet när tävlingen fortfarande pågår.
 
Senast ändrad:
Inser just att ingen behöver leta i TR alls för om hästarna inte var anmälda till tävlingen så lär de inte haft nummerlapp på sig och där är ju ett regelbrott oavsett vilket. :D
Nix, den regeln funkar inte heller. Det är TÄVLANDE hästar som ska bära nummerlapp. Hästen var ju inte anmäld så då är den inte tävlande och då gäller inte regeln.
 
Nu var det väldigt länge sedan jag tog Grönt kort, så jag har lite dålig koll vad som står i TR numera. Men det känns väl som vissa saker väl borde vara ganska självklara även om det inte står specifikt i TR. Som att ekipage som inte är med på tävlingen inte skall vara på tävlingsområdet. Risken att de stör tävlande ekipage är stor.

Det största problemet är kanske smittorisken, de som tävlar har väl intygat att deras hästar är fria från smitta vilket de som inte tävlar inte gjort.

Jag vet inte om det står i TR men det känns också ganska självklart att man försöker hålla publik borta från där ekipagen finns för att minska risken för olyckor.

Så att någon som är medlem i SvRF via en klubb får en varning för olämpligt beteende känns väl vettigt. Bättre vore väl att andra som gjort betydligt värre övertramp hanterades hårdare.

Det hann komma ett gäng nya inlägg från det jag började skriva detta inlägg, men anser ändå att smittorisken är en viktig bit och att ingen utomstående bör vara på tävlingsområdet när tävlingen fortfarande pågår.
Men återigen jag diskuterar inte lämpligheten. Står det inte i TR kan man inte anmäla och fälla någon för det. Och om alla är överens om att det är olämpligt får man ju då ändra på TR så att det finns med. Det är ju fullständigt rättsvidrigt att fälla folk för saker som faktiskt inte är reglerat.

Sen tycker jag att det kan ha varit två helt olika scenarion som vi inte vet vilket det var.
1) Det pågår tävling för fullt, Lisa från ett annat stall kommer ridande och tränger sig in på framridningen bland massor av folk och ekipage. Olämpligt, ja definitivt. Reglerat i TR, jag hittar det inte. Gör ni?

2) Lisa står uppstallad på anläggningen och vill naturligtvis rida sin häst även den dag det pågår tävling. Det pågår ingen tävlingsklass, det är tomt på deltagare och folk, framridningen helt tom. Lisa passar på att rida sin häst. Blir tillsagd och rider där ifrån utan något tjafs. Olämpligt, tveksamt. Smittrisk, nej hästen bor ju redan på anläggningen. Så pass grovt brott att det ska anmälas och ges varning, nej det tycker jag definitivt inte. Reglerat i TR?

Och igen visa var det står i TR! Om det är grovt olämpligt måste det ju regleras och om det inte redan står i TR så behöver det införas.
 
Du kan ju prova att vara med som icketävlande på "uppvärmningen" i andra sporter och se om de struntar i det. Det tvivlar jag på.

Det är ju rent generellt en säkerhetsaspekt i att inte ha andra än de som ska delta med liksom.
Ser inget märkligt med en varning i det här fallet. Sällan man inte ser att det pågår tävling.
På travet får man vara ute på banan mellan loppen med en häst som inte startar för dagen. De får hämta ut en speciell vojlock i inskrivningen.
 
Jag diskuterar inte lämpligheten. Och jag har absolut ingenstans hävdat att det var lämpligt och vettigt gjort av ryttaren. Däremot så kan man inte anmäla någon och dela ut varningar baserat på lämplighet. Saker som anmäls och döms SKA vara reglerade i TR.

Nej du har helt fel, klart man kan anmäla någon för vad som helst, egentligen - det är faktiskt en rättighet och det behöver inte alls vara reglerat tydligt i TR- det står klart och tydligt att TR inte kan täcka alla situationer och att man får gå efter det som ligger nära till hands och här skulle det kunna vara ex dressyr TR. Sedan är det upp till DIN såklart att ta upp en anmälan och avslå den om den inte är i grund " anmälningsbar", vilket skulle göras om det vore en skitsak och vilket också händer.

Uppenbarligen klassar inte DIN detta som just en skitsak så ryttaren fick en varning, det är ju också jätterbra för då finns det nu liksom svart på vitt att nej, det är inte tillåtet och nej det är verkligen inte lämpligt.

Sedan är det så att det som inte står är heller inte tillåtet, så står det inte ordagrant i den gdk proppen ( eller TR) att hästar fritt får valsa in o ridas på framridningen så får de inte heller det, det brukar också stå i RM om vilka som får vara och när , kanske hur många på framridningen. Så det finns att läsa sig till bara lite snirklig väg.

Jag hade blivit skitsur om jag skulle tävla men blev stoppad till framridningen pga begränsningar i antalet pga att ett icketävlande ekipage hade trängt sig in .
 
2) Lisa står uppstallad på anläggningen och vill naturligtvis rida sin häst även den dag det pågår tävling.

För mig är det verkligen inte naturligtvis, hästar behöver vila , lämpligt att lägga in en sådan dag när det är tävling och hålla sig borta från tävlingsbanan / framridningen .
 
Nu har jag ev hittat en paragraf som reglerar vem som får rida på hoppframridningen. I TR III mom 394 2.3, framhoppningsbanan är till för förberedelse för tävling och inte för träning. Vad som är konstigt är att denna paragraf inte anges i beslutet utan en paragraf som reglerar när tävlingen börjar och slutar. Så jag misstänker att det var tomt på framridningen och att ingen klass pågick ändå som valde man att anmäla och dela ut varning.
 
Nej du har helt fel, klart man kan anmäla någon för vad som helst, egentligen - det är faktiskt en rättighet och det behöver inte alls vara reglerat tydligt i TR- det står klart och tydligt att TR inte kan täcka alla situationer och att man får gå efter det som ligger nära till hands och här skulle det kunna vara ex dressyr TR. Sedan är det upp till DIN såklart att ta upp en anmälan och avslå den om den inte är i grund " anmälningsbar", vilket skulle göras om det vore en skitsak och vilket också händer.

Uppenbarligen klassar inte DIN detta som just en skitsak så ryttaren fick en varning, det är ju också jätterbra för då finns det nu liksom svart på vitt att nej, det är inte tillåtet och nej det är verkligen inte lämpligt.

Sedan är det så att det som inte står är heller inte tillåtet, så står det inte ordagrant i den gdk proppen ( eller TR) att hästar fritt får valsa in o ridas på framridningen så får de inte heller det, det brukar också stå i RM om vilka som får vara och när , kanske hur många på framridningen. Så det finns att läsa sig till bara lite snirklig väg.

Jag hade blivit skitsur om jag skulle tävla men blev stoppad till framridningen pga begränsningar i antalet pga att ett icketävlande ekipage hade trängt sig in .
Håller verkligen inte med dig på flera punkter. Bara för att DIN har beslutat i frågan så anser inte jag att allt är klappat och klart och fullständigt korrekt. Med tanke på hur SvRF har betett sig i flera olika fall så har definitivt inte jag så stort förtroende för förbundet som du verkar ha.

Och återigen det är inte alls självklart att det var fullt med ryttare på framridningen. Det kan faktiskt varit helt tomt och ingen klass pågående. I detta fall tycker du verkligen att det är rimligt och proportionellt att då få en varning?

Och nej det stämmer definitivt inte att allt som inte står som tillåtet i TR är per automatik förbjudet. Det säger ju sig själv att det blir helt omöjligt.

Så om du står uppstallad på anläggning, där det anordnas hopptävling i flera dagar i streck så kommer du inte att få rida din häst på framridningen på flera dagar. Även om det så är mitt i natten utan andra ekipage. Tycker du att detta är rimligt??
 
Detta måste väl ändå vara en ickefråga?!!
Klart man inte kan rida på framridningen om man inte ska tävla. Den är till för de tävlande och där är ofta trångt. Speciella regelverk gäller utrustning och dessutom finns smittskyddsaspekter och ett vaccinationskrav för hästar som är tävlar.
 
Så om du står uppstallad på anläggning, där det anordnas hopptävling i flera dagar i streck så kommer du inte att få rida din häst på framridningen på flera dagar. Även om det så är mitt i natten utan andra ekipage. Tycker du att detta är rimligt??

Uuuh. Nej.

Varav kommentaren som säger "medan sekretariatet är öppet".
 
Detta måste väl ändå vara en ickefråga?!!
Klart man inte kan rida på framridningen om man inte ska tävla. Den är till för de tävlande och där är ofta trångt. Speciella regelverk gäller utrustning och dessutom finns smittskyddsaspekter och ett vaccinationskrav för hästar som är tävlar.
Nej det är verkligen inte en ickefråga. De flesta här i tråden argumenterar för en situation där det är fullt pågående tävling, med trängsel och en massa ekipage. Ja det är verkligen olämpligt att rida på framridningen i denna situation och bör/ska vara förbjudet och reglerat i TR.

Men som det nu står i TR I och III så är det förbjudet, för dig som står på en anläggning där det anordnas tävling, att rida på framridningen ÄVEN om det INTE pågår någon tävlingsklass och det är helt tomt på framridningen. Så är det meeting över flera dagar på din anläggning så är det bara att avstå från att rida sin häst de dagarna hemma på din egna anläggning. Du får inte ens rida mitt i natten. Rimligt, nej verkligen inte.
 
Nej det är verkligen inte en ickefråga. De flesta här i tråden argumenterar för en situation där det är fullt pågående tävling, med trängsel och en massa ekipage. Ja det är verkligen olämpligt att rida på framridningen i denna situation och bör/ska vara förbjudet och reglerat i TR.

Men som det nu står i TR I och III så är det förbjudet, för dig som står på en anläggning där det anordnas tävling, att rida på framridningen ÄVEN om det INTE pågår någon tävlingsklass och det är helt tomt på framridningen. Så är det meeting över flera dagar på din anläggning så är det bara att avstå från att rida sin häst de dagarna hemma på din egna anläggning. Du får inte ens rida mitt i natten. Rimligt, nej verkligen inte.
Din häst dör nog inte av att gå i skogen några dagar om det är meeting….
Det är inte många dagar om året. Jag sitter i tävlingssektionen i hemma klubben och tycker att det hårda slit ideella krafter lägger ner för ordna bra tävlingar ska respekteras.
 
Uuuh. Nej.

Varav kommentaren som säger "medan sekretariatet är öppet".
Är det meeting så pågår tävlingen från det att sekretariatet öppnar första dagen tills det stänger sista dagen. Så även om alla har gått hem och ingen verksamhet pågår, men det återstår fler dagar på meetinget så anses tävlingen pågå och därmed gäller TR för hela tävlingsområdet dygnet runt under ett meeting. Ser TR I mom. 111.7.1

Eftersom det i beslutet endast hänvisas till detta moment så misstänker jag starkt att det faktiskt var tomt på framridningen och ingen klass pågick.
 
Din häst dör nog inte av att gå i skogen några dagar om det är meeting….
Det är inte många dagar om året. Jag sitter i tävlingssektionen i hemma klubben och tycker att det hårda slit ideella krafter lägger ner för ordna bra tävlingar ska respekteras.
Om vi nu ska börja diskutera utifrån om någon dör eller inte, så ser jag verkligen inte vilken stor skada någon gör om de på sin anläggning rider när det just då inte pågår någon tävling. Jag ser inte heller rimligheten i att anmäla och ge varning till någon som ridit på en tom framridning och flyttade på sig vid tillsägelse.

Och på vilket sätt försämras kvaliten på tävlingen om någon rider på en tom framridning?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En överårig ryttare red fram en ponny vid ett meeting. Ponnyryttaren fick därför inte starta i klassen – och den överåriga ryttaren...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En ponnyryttare har fått två månaders avstängning av Svenska ridsportförbundets disciplinnämnd. Detta efter att ryttarens ponny testades...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För att bedöma samspelet mellan häst och ryttare på framridningen ur hästvälfärdssynpunkt finns en matris för överdomare, som nu finns...
Svar
3
· Visningar
661
Senast: Elo
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu blir westerngrenen reining en tävlingsgren under Svenska ridsportförbundets regi. Det innebär att flera olika svårighetsnivåer införs...
Svar
1
· Visningar
138
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp