Red på framridningen – får en varning

Så är det meeting över flera dagar på din anläggning så är det bara att avstå från att rida sin häst de dagarna hemma på din egna anläggning. Du får inte ens rida mitt i natten. Rimligt, nej verkligen inte.

Men att du inte får rida mitt i natten om du har hästen på en anläggning beror knappast på meetinget utan på nattlig störning det är knappast lämpligt, tycker jag,att tända o väcka upp ett stall för att det pågår ett meeting nga dagar och att man promt måstr'e rida de dagarna. Rid ut, åk nånstans eller vila hästen.
Det är såklart tillåtet att rida på anläggningen om anläggningens ägare så tillåter när sekretariatet är stängt, dock med reservation för stängda tävlingsbanor och kanske tom preparerade framridningsbanor..
 
Håller verkligen inte med dig på flera punkter. Bara för att DIN har beslutat i frågan så anser inte jag att allt är klappat och klart och fullständigt korrekt. Med tanke på hur SvRF har betett sig i flera olika fall så har definitivt inte jag så stort förtroende för förbundet som du verkar ha.
Du kan ju inte veta men jag är en av kritikerna mot förbundet här, en av många ska tilläggas.
Dock tycker jag de gjorde rätt här när nu en anmälan kom in, en varning utdelades, det händer inget med ryttaren men förbundet visar var de står i denna fråga. Tycker du förbundet skulle ja vadå? släppa ärendet och säga ja vadå?
Att någon skickar in en anmälan är inget DIN kan styra över, du har helt fel när du påstår att en inskickad anmälan måste hänvisa till mom i TR, det är bra om det görs men inget måste.
 
Är det meeting så pågår tävlingen från det att sekretariatet öppnar första dagen tills det stänger sista dagen. Så även om alla har gått hem och ingen verksamhet pågår, men det återstår fler dagar på meetinget så anses tävlingen pågå och därmed gäller TR för hela tävlingsområdet dygnet runt under ett meeting. Ser TR I mom. 111.7.1

Eftersom det i beslutet endast hänvisas till detta moment så misstänker jag starkt att det faktiskt var tomt på framridningen och ingen klass pågick.
På många meeting står det i ryttarmeddelandet att banan är öppen för träning vissa tider innan/efter tävlingarna pågår.

Och det här är ju liksom vardag för alla som står på stora anläggningar. Under pågående tävling får man hålla sig borta från banorna.
 
Om vi nu ska börja diskutera utifrån om någon dör eller inte, så ser jag verkligen inte vilken stor skada någon gör om de på sin anläggning rider när det just då inte pågår någon tävling.
Men tävlingen pågår ju även om banan är tom en stund. Nu tror jag tvärtom mot dig, nämligen att det i det aktuella fallet inte var tomt .
 
Ska bli intressant om detta kommer appliceras på proffsryttarna. Jag har personligen flera gãnger upplevt att de tar med sig en unghäst och stallar upp den men den är inte anmäld till tävling, för att den unga hästen ska få uppleva ett meeting utan att också behöva prestera, de har ridits mellan klasserna på framridningen när den var tom eller ett fåtal red fram.
 
Jag förstår inte vad TR har med en icke-tävlande att göra?

Ska någon göra en disciplinårgärd så är det i så fall anläggningsägaren, som bestämmer vem som får rida var och när.
Har man inte meddelat att det är tävlig och inte avtalat att ridbanorna kan vara avstängda vid tävling för betalande kunder så får man stå sitt kast som anläggning tycker jag.

Dessutom om personen avlägsnade sig från tävlingsplatsen efter att ha blivit informerad och ingen skada har skett så är väl saken tämligen ur världen. Kanske kan anläggningsägaren ge ut ev varning, om olämpligt beteende, men knappast för ett misstag.

Ska förbundet ge varningar till folk som promenerar förbi och harar i busken också?
 
Ska förbundet ge varningar till folk som promenerar förbi och harar i busken också?
Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker, folk får promenera på tävlingsplatsen på tillåtna ställen, rent teoretiskt skulle någon säkert kunna skicka in en anmälan på någon som envisas med att promenera på en icke passande tillåten plats/område. ex då framridning eller avstängningar, det är såklart även ett problem , kanske sällan men det förekommer, med barnvagnar i den avskärmning som är till för hästar eller hundar i bunt på läktare som börjar slåss.
 
Ska bli intressant om detta kommer appliceras på proffsryttarna. Jag har personligen flera gãnger upplevt att de tar med sig en unghäst och stallar upp den men den är inte anmäld till tävling, för att den unga hästen ska få uppleva ett meeting utan att också behöva prestera, de har ridits mellan klasserna på framridningen när den var tom eller ett fåtal red fram.
De brukar väl rida på träningstiderna när banan är öppen?
 
Ska någon göra en disciplinårgärd så är det i så fall anläggningsägaren, som bestämmer vem som får rida var och när.
Har man inte meddelat att det är tävlig och inte avtalat att ridbanorna kan vara avstängda vid tävling för betalande kunder så får man stå sitt kast som anläggning tycker jag.

Nej det är faktiskt inte anläggningsägaren som bestämmer, det är ridsportförbundet, gnm propp /öd/ den arrangerande klubben som sätter regler ihop efter TR. Det är de som anordnar tävlingen som sätter ridtider, banor öppna och stängda, inte anläggningsägaren. Anläggningsägaren hyr ut och kan givetvis bestämma om det ska hyras ut och om allt eller delar av anläggningen ingår.
Alla jag känner till som äger en anläggning och hyr ut den till tävling har det i kontraktet att tävlingar kommer ske- det är ju inget som poppar upp bara sådär.
Och hur svårt kan det vara att se att det är en tävling på G? somhär med tävlingsbana hinder kanske mot 150 starter med en massa fordon/ trailers.
 
Du kan ju inte veta men jag är en av kritikerna mot förbundet här, en av många ska tilläggas.
Dock tycker jag de gjorde rätt här när nu en anmälan kom in, en varning utdelades, det händer inget med ryttaren men förbundet visar var de står i denna fråga. Tycker du förbundet skulle ja vadå? släppa ärendet och säga ja vadå?
Att någon skickar in en anmälan är inget DIN kan styra över, du har helt fel när du påstår att en inskickad anmälan måste hänvisa till mom i TR, det är bra om det görs men inget måste.
Har inte påstått någonstans att anmälan behöver hänvisa till TR. Beslut anser jag ska hänvisa till TR, annars är det ju helt omöjligt att veta vad de grundar sina beslut på.

Ja i det här fallet tycker jag att förbundet kunde släppa det. Det förefaller inte som om ryttaren orsakade någon skada och den förflyttade sig direkt vid tillsägelse.
Men att du inte får rida mitt i natten om du har hästen på en anläggning beror knappast på meetinget utan på nattlig störning det är knappast lämpligt, tycker jag,att tända o väcka upp ett stall för att det pågår ett meeting nga dagar och att man promt måstr'e rida de dagarna. Rid ut, åk nånstans eller vila hästen.
Det är såklart tillåtet att rida på anläggningen om anläggningens ägare så tillåter när sekretariatet är stängt, dock med reservation för stängda tävlingsbanor och kanske tom preparerade framridningsbanor..
Nu är det TR vi diskuterar vilka regler som finns på anläggningarna har inget med saken att göra.

Och nej det är inte upptill anläggningsägarna att bestämma om andra får rida eller inte. Pågår det tävling gäller TR och ev avsteg från dessa är det överdomare och/el tävlingsledning som kan göra avsteg ifrån.
 
Nej det är faktiskt inte anläggningsägaren som bestämmer, det är ridsportförbundet, gnm propp /öd/ den arrangerande klubben som sätter regler ihop efter TR. Det är de som anordnar tävlingen som sätter ridtider, banor öppna och stängda, inte anläggningsägaren. Anläggningsägaren hyr ut och kan givetvis bestämma om det ska hyras ut och om allt eller delar av anläggningen ingår.
Alla jag känner till som äger en anläggning och hyr ut den till tävling har det i kontraktet att tävlingar kommer ske- det är ju inget som poppar upp bara sådär.
Och hur svårt kan det vara att se att det är en tävling på G? somhär med tävlingsbana hinder kanske mot 150 starter med en massa fordon/ trailers.
Nu säger du emot dig själv i inlägg 42 hävdade du att anläggningsägaren kan sätta regler för hur man får rida.
 
Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker, folk får promenera på tävlingsplatsen på tillåtna ställen, rent teoretiskt skulle någon säkert kunna skicka in en anmälan på någon som envisas med att promenera på en icke passande tillåten plats/område. ex då framridning eller avstängningar, det är såklart även ett problem , kanske sällan men det förekommer, med barnvagnar i den avskärmning som är till för hästar eller hundar i bunt på läktare som börjar slåss.
TR gäller enbart för personer som har någon form av anknytning till tävlingsverksamheten, om det krävs att man löst licens eller om det räcker att man är medlem i klubb ansluten SvRF vet jag inte. Men helt vanliga personer utan anknytning till förbundet kan def inte straffas enl förbundets regler. Förbundets regler gäller enbart för deras medlemmar och inga andra.
 
I och med att personen avlägsnade sig när hen ombads göra det tycker jag en varning är onödig. Resten kan man säkert dividera om i all evinnerlighet men lite allmänt rimlighetsperspektiv tycker jag sätter ett ganska naturligt avslut för det hela där. ”Du kan väl vara snäll att inte rida här just nu om du inte behöver rida fram inför tävling?” -”Ok.” Och så hade kanske alla inblandade kunnat nöja sig med det?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En överårig ryttare red fram en ponny vid ett meeting. Ponnyryttaren fick därför inte starta i klassen – och den överåriga ryttaren...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En ponnyryttare har fått två månaders avstängning av Svenska ridsportförbundets disciplinnämnd. Detta efter att ryttarens ponny testades...
Svar
0
· Visningar
284
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För att bedöma samspelet mellan häst och ryttare på framridningen ur hästvälfärdssynpunkt finns en matris för överdomare, som nu finns...
Svar
3
· Visningar
660
Senast: Elo
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu blir westerngrenen reining en tävlingsgren under Svenska ridsportförbundets regi. Det innebär att flera olika svårighetsnivåer införs...
Svar
1
· Visningar
138
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp