Jag roade mig med att räkna lite idag på vägen till jobbet. Jag har 10 minuters cykelväg varav ca 5 min är längs gång- och cykelväg bredvid vältrafikerade bilvägar. Min resa började ca 40 min innan soluppgång.

Idag såg jag 14 personer. 2 av dem cyklade, resten gick, en hade hund med sig. En av dem hade lampa bak på cykeln. En gående hade eventuellt en liten reflex bak på ryggsäcken (det var en liten ljus prick där, som kanske hade reflekterat om jag sett personen ur rätt riktning). Ingen annan hade varken reflex eller lampa, och flera gick rakt över bilvägar utan att ens titta om det kom bilar. En gick där det inte ens var ett övergångsställe i närheten och utan att titta bakåt! (personen sneddade alltså över vägen och hade inte någon som helst möjlighet att se om det kom någon bakifrån)

Jag är förvånad över att det inte sker fler olyckor.
 
När ger du bort? När du möter någon ute som inte har reflex? Jag skulle behöva typ 50 om dagen för att klara av en sådan sak :p
Jag jobbar med ungdomar så det är oftast dom som får dom. Och har hängt reflex på en missbrukares ryggsäck, hittade honom gående i snöstorm på landsvägen. Skjutsade hem honom och sa att det är viktigt att en syns om en nu ska vingla omkring.
 
Så du är hellre en potentiell trafikfara än bär något fult? Själv tycker jag det är fult av folk att inte bära reflex.
Vet inte om jag skulle klassa mig som trafikfara när jag på grund av att jag inte har reflexer inte rör mig i trafiken och om jag måste göra det är extremt uppmärksam på vad som sker runt om mig. Jag är medveten om att det hade varit bra om jag hade reflexer, men av någon anledning trivs jag bättre med att bara hålla mig ur vägen. Inte optimalt kanske, och den dagen det kommer reflexer som ser rimliga ut med min stil och är biologiskt nedbrytbara så sätter jag gärna på mig dem.
 
Vet inte om jag skulle klassa mig som trafikfara när jag på grund av att jag inte har reflexer inte rör mig i trafiken och om jag måste göra det är extremt uppmärksam på vad som sker runt om mig. Jag är medveten om att det hade varit bra om jag hade reflexer, men av någon anledning trivs jag bättre med att bara hålla mig ur vägen. Inte optimalt kanske, och den dagen det kommer reflexer som ser rimliga ut med min stil och är biologiskt nedbrytbara så sätter jag gärna på mig dem.
FYI - reflexer använder man inte bara för sin egen skull.
 
Jag måste erkänna att jag aldrig har reflexer. Min cykel har massor, men på mig som person finns det inga. De är helt enkelt alldeles för fula:o Men jag vet ju om att jag inte syns, och agerar efter det.
Den där motiveringen fick jag höra när vi i gymnasiet fick reflexvästar av skolan. Folk lät bli att använda dem, för att det var fult. Mitt snabba svar på det var att det är snyggare att gå med reflexväst än att ligga mosad vid sidan av vägen efter att ha blivit överkörd av en bil som inte såg en.


Tillägg: Går du aldrig vid en väg, korsar en väg eller liknande? Är du helt säker på att du aldrig kommer ramla av cykeln? (det är ju lätt hänt att man halkar på en isfläck med cykeln, och då är det ganska trevligt om det inte bara är cykeln som har reflexer)
 
Vet inte om jag skulle klassa mig som trafikfara när jag på grund av att jag inte har reflexer inte rör mig i trafiken och om jag måste göra det är extremt uppmärksam på vad som sker runt om mig. Jag är medveten om att det hade varit bra om jag hade reflexer, men av någon anledning trivs jag bättre med att bara hålla mig ur vägen. Inte optimalt kanske, och den dagen det kommer reflexer som ser rimliga ut med min stil och är biologiskt nedbrytbara så sätter jag gärna på mig dem.

Jag tänker att det är extremt sekundärt med stil just när det gäller reflexer. Alltså, jag förstår att det är olika viktigt för personer - men först och främst handlar det om säkerhet, så då kan åtminstone jag tänka mig att använda precis vad som helst för att synas. I valet mellan att inte synas och synas - väljer jag att göra reklam för något jag inte sympatiserar med, trygg med att ingen ser loggan ändå i mörkret :-), men väl reflexen som gör att jag slipper riskera någons förstånd och min egen kropp.


https://blogg.alltforforaldrar.se/morsanj/tag/reflex/
 
Med agerar efter det hoppas jag att du menar att du inte går utanför tomtgränsen.

Den där motiveringen fick jag höra när vi i gymnasiet fick reflexvästar av skolan. Folk lät bli att använda dem, för att det var fult. Mitt snabba svar på det var att det är snyggare att gå med reflexväst än att ligga mosad vid sidan av vägen efter att ha blivit överkörd av en bil som inte såg en.
Men suck. Jag är inte en oföståndig unge. Jag går inte på vägen helt enkelt. Ska jag av någon anledning gå längs med landsvägen här går jag alltså på andra sidan diket, 2-3 meter in i skogen/fältet. Ska jag korsa vägen gör jag det där jag har god sikt på båda hållen, alltså 100 m eller så. Är jag i stan går jag inte nära gata eller cykelväg, eller endast på väl upplysta platser, eller i sällskap med folk som har reflexer, där jag naturligtvis håller mig på ett sätt att jag inte sticker ut från gruppen eller så. Och är extremt uppmärksam på min omvärld. När jag säger att jag agerar efter att jag inte syns så menar jag det. Vill ni övertala mig att använda reflex så leta fram någon som är fin och passar mig :)

Jag tänker att det är extremt sekundärt med stil just när det gäller reflexer. Alltså, jag förstår att det är olika viktigt för personer - men först och främst handlar det om säkerhet, så då kan åtminstone jag tänka mig att använda precis vad som helst för att synas. I valet mellan att inte synas och synas - väljer jag att göra reklam för något jag inte sympatiserar med, trygg med att ingen ser loggan ändå i mörkret :-), men väl reflexen som gör att jag slipper riskera någons förstånd och min egen kropp.


https://blogg.alltforforaldrar.se/morsanj/tag/reflex/
Jag vet att det handlar om säkerhet. Därav att jag överöst min cykel med reflexer, eftersom min cykel rör sig i trafiken.
 
Jag tycker jag det är respektlöst av dig att utsätta din omgivning för en förhöjd risk som innebär att du kan bli ett 'snyggt lik med stil' som någon blir ansvarig för att ha kört på eller att andra människor ska ta hand om. Tvivlar väldigt starkt på att du 'håller dig undan' trafik när du ger dig ut i trafiken.
Jag ger mig inte ut i trafiken, vilket jag förklarat ovan. På sin höjd går jag över ett övergångsställe i stan om jag nu mot förmodan är i stan, och då gör jag det där andra människor också går över, det är upplyst, och oftast rödljus. Väljer aktivt att röra mig i områden i stan där bilar inte kör. Är extremt försiktig och uppmärksam. Om bilisterna inte ser mig så är det för att jag helt enkelt inte är i närheten av dem;)
 
Idag fick alla på jobbet en reflexväst/sele. Det tycker jag är bra :)

Jag försöker alltid ha hängande reflex i alla jackor. Det är lätt att hänga ut den och det syns inte när man inte behöver den.

När jag var 14 så hade jag fått skjuts till stallet och när jag ringde hem så svarade mammas sambo så jag sa till han att be mamma ringa mig när hon kom hem men han skrek ring henne själv och slängde på luren och där var mina pengar på mobilen slut så jag fick helt enkelt promenera hem. Jag hade då inga reflexer alls (ung och dum)
Jag kom nästan hela vägen hem innan jag blev påkörd. Hade tur att bilens backspegel träffade mig på armen. Spegeln gick av men jag var hel.
Efter det har jag varit noga med att ha reflexer
 
Jag har kopt benreflexer for hast som jag har pa benen nar jag ar ute och springer och nar jag cyklar (pa cykel har jag ocksa lyse, och ibland aven reflexvast).

Ror mig enbart i relativt centrala delar av London, sa det blir aldrig morkt har pa samma satt som i stora delar av Sverige, men folk kor som sjalviska idioter och de ska inte kunna anvanda ursakten "jag sag henne inte" nar de kor over mig!
 
Vill ni övertala mig att använda reflex så leta fram någon som är fin och passar mig :)

Lite svårt när man inte vet vad du tycker att är snyggt och passar dig ;)

Tycker det finns så många olika sorts reflexer i alla former och färger idag, det finns inte ens ett okej hängreflex du kan tänka dig (som man ju kan lägga i fickan när man går in någonstans)?
 
Jag är nästan lite av en reflexnörd. Två år i rad så har jag köpt reflexer som samtidigt stöttat rosa bandet, så det blir nytta med nytta.
När det blir mörkt så hänger jag ett reflex på handväskan, och brukar även ha ett extra i väskan (de senaste åren har det varit ett strechband för arm/ben).
 
Lite svårt när man inte vet vad du tycker att är snyggt och passar dig ;)

Tycker det finns så många olika sorts reflexer i alla former och färger idag, det finns inte ens ett okej hängreflex du kan tänka dig (som man ju kan lägga i fickan när man går in någonstans)?
Det var ju lite en retorisk fråga. Jag har letat, men nej. Jag har för det mesta inte fickor heller, och avskyr snören som dinglar. Känslan av dem liksom. Har funderat på att göra egna av spegelskärvor att fästa i stövelskaften men det fungerar bara med de stövlar jag sällan har i stan, så känns lite onödigt. Hade kunnat tänka mig någon snygg tofs att fästa lite som sporrar, men då kommer problemet att reflexer i tyg släpper mikroplaster och håller dåligt. Så jag håller mig hellre till skuggorna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp