Jag tror du hittar ett användningsområde.
jag kan ju hänga den i dragkedjan på jackan, men där gör den ju bara nytta på ena sidan om mig. 🤔 🙃

Letade lite efter något som äldsta avkomman kan tänka sig att använda "det är fult med reflexväst" 🙄 och hittade denna. Vet ju att det finns fungerande svarta reflexer också. Men läser man produktrecensionerna så verkar det som att man får en vanlig med grå reflexband på. Och där föll ju det...
1634579153279.png
 
Påmin nära, kära, bekanta och kollegor om att bära reflexer❤

Är helt skakig av att varit nära att meja ner en grupp mörkklädda personer som inte ens lyste med någon liten ynka mobil.
Blev så rädd att jag tvärnitade och skälde ut dom för att dom inte bar reflexer så nu betraktas jag väl som en rabbit häxa🙈
NU blir det reklam men Agria har via sin fb att man kan skicka en reflex gratis till vem man vill. När något kan rädda liv så kan det vara värt lite gratis reklam kan jag tycka.
 
Det låter inte hälsosamt för dina fina läderstövlar.
Jodå. Stil är inte = ömtåligt.
Vill man ha lite snygg, diskreta reflexer så ta en titt på Herbertine.

Finns även reflextråd, alltså som sytråd, går att sätta några diskreta stygn i kanten på tex jackan.
Skosnören, klisterlappar, vantar, gummisnoddar, jag kan tycka att det finns nästan oändligt med möjligheter som borde passa de flesta.
Gillar idén, men tyckte fortfarande utbudet var lite skralt. Skorosetter i reflex, det hade vart nåt! :)
 
Jag använder oftast små lampor istället för reflexer, då problemet med reflexer är att de inte syns om inget lyser på dem.

För flera år sedan hade jag en obehaglig upplevelse på en liten väg långt bort från all vägbelysning (norra Vallentuna). Jag leder en häst som visserligen inte hade reflexer på sig men gick innanför mig som hade en reflexväst med lysande lampor. På vägen möter vi två vuxna med barnvagn och de var fulla med reflexer, men jag såg inget alls av dem förrän vi hade mindre än tio meter emellan. Hade jag inte haft min lysande väst hade ingen av oss sett varandra och vi hade nästan kunnat krocka i beckmörkret.
 
Själv använder jag alltid reflexer under mörk årstid. Hellre några för mycket än en för lite. När jag går av vid stallet har jag alltid väst för där är det verkligen mörkt.

Sa till några barn också som rider på ridskolan för några år sen att de måste prata med sina föräldrar om att ge dem reflexer och västar när jag såg dem gå upp till stallet i mörka kläder. Det hade dem faktiskt veckan därpå så det var skönt att se att det gav effekt. :) Tror det hjälpte att jag själv hade massa reflexer och väst.
 
Jag tänker att reflexer har nog kortare livstid än en jacka, så tror nog det kan vara farligt med att tänka att det är inbyggt.
Ja, det tänkte jag också. Jag vill inte ha jackor med icke fungerande reflexer på. Bättre med inga alls då (alltså inga fasta). Och ang. skor så tycker jag snabbt skorna blir så skitiga att reflexerna syns dåligt.
 
Lite allmänt så tänker jag att det hade varit både miljövänligare och säkrare om bilister/cyklister och fotgängare helt enkelt inte rörde sig på samma platser. Att det behövs ett annat tänk kring infrastruktur och säkerhet. På många sätt tror jag att jag utan reflexer går säkrare än många av de med reflexer, eftersom jag inte rör mig i trafiken. Alltså, att mitt val att gå 2 meter bort från vägen istället för att gå på vägen med reflex skyddar mig mer från olyckor än reflexen gör.

Med det sagt menar jag såklart inte att folk ska sluta ha reflexer. Bara att jag inte tycker att reflexer är den optimala lösningen på problemet i längden.

Går man inte i trafiken, är man ju inget problem heller. Tråden handlar ju om de som behöver synas. Och jo, problemet med folk som rör sig I trafiken utan reflexer är stort. Jag kör buss, ungefär 80% är utan reflexer på hållplatser i stadsmiljö. 50% på hållplatser utan belysning. Så problemet är stort.
Så problemet i längden är alla gånger de som är i trafiken utan atr använda reflexer. Vi åker ifrån folk rätt ofta, som står på helt mörka hållplatser på 70/80/90-väg. Och tror att de är självlysande i sina svarta kläder.
 
Kör ofta på en 70-väg utan lampor, så många gånger jag har varit på väg att köra på helt mörkklädda personer 😱 fattar inte att man leker med både sitt och andras liv på det sättet!
Sista biten hem är ca 3 km med glesa gatlampor, populär att promenera på och jag förmodar att de tror att de syns- det gör de inte! Vi lusar ner hästarna med reflexer när vi går längs vägen vilket känns självklart.
 
Ja, det tänkte jag också. Jag vill inte ha jackor med icke fungerande reflexer på. Bättre med inga alls då (alltså inga fasta). Och ang. skor så tycker jag snabbt skorna blir så skitiga att reflexerna syns dåligt.

Min vinterjacka har ingenstans man kan hänga en reflex på lämpligt sätt. Den har två fickor fram men de sitter högt upp och med knäppet mot mitten av kroppen när fickorna är stängda. Finns ingenannanstans att fästa en reflex. Halvlång kappa. Jag hade velat ha reflexer som var en del av jackan för då hade jag iaf haft dem.
 
Min vinterjacka har ingenstans man kan hänga en reflex på lämpligt sätt. Den har två fickor fram men de sitter högt upp och med knäppet mot mitten av kroppen när fickorna är stängda. Finns ingenannanstans att fästa en reflex. Halvlång kappa. Jag hade velat ha reflexer som var en del av jackan för då hade jag iaf haft dem.

Du kan väl ha sådana "snäpp"-reflexer som du slår på runt armen?
 
Finns reflexer/lampor man sätter runt kanten på det man vill. Ärmen eller längst ner. De sitter förvånansvärt bra. Finns även sånna med magnet i, för ännu bättre hållbarhet. De flesta jackorna har dragkedja, i den kan man sätta många olika.
 
Min vinterjacka har ingenstans man kan hänga en reflex på lämpligt sätt. Den har två fickor fram men de sitter högt upp och med knäppet mot mitten av kroppen när fickorna är stängda. Finns ingenannanstans att fästa en reflex. Halvlång kappa. Jag hade velat ha reflexer som var en del av jackan för då hade jag iaf haft dem.
Sök på reflexklämma.
Finns även magneter. Behöver inga fickor, sitter bra och dinglar inte, men följer Jacksons rörelse
 
Min vinterjacka har ingenstans man kan hänga en reflex på lämpligt sätt. Den har två fickor fram men de sitter högt upp och med knäppet mot mitten av kroppen när fickorna är stängda. Finns ingenannanstans att fästa en reflex. Halvlång kappa. Jag hade velat ha reflexer som var en del av jackan för då hade jag iaf haft dem.
På apoteket hjärtat finns just nu i kampanj för rosa bandet rosa bookman clip-on magneter.

Det är en lika lam (och dum) ursäkt att man inte har fästen för reflexer som att det inte passar någons 'stil' att bära reflex. Allra bästa skyddet i trafikmiljö är en reflexväst - de syns på 100 - (250) meters avstånd vilket är ett bra riktmärke för hur långt en bör synas om en vistas i miljö där trafik förekommer.
 
Jag har nästan alltid reflex när jag är ute och går, även i gryning/skymning. Reflexväst med extra reflextryck på. Eller varseljacka.
Det händer att jag glömmer men oftast kommer jag ihåg att dra på västen.

Det borde vara lag på reflex. Hur en son lag skulle utformas vet jag inte, men kan det finnas lagar för arbetskläder borde det gå att översätta till privat också.

Efter att ha jobbat på vägen i ett par år känner man sig inte riktigt klädd utan reflex.
 
Vad bra att den här tråden dök upp! Nu blev jag påmind om att lägga fram alla reflexer :up: En lite intressant insikt jag har fått är att vi i Sverige generellt är väldigt duktiga på att använda reflexer och varselkläder, undrar vad det beror på? Om man jämför med många andra länder så är skillnaden enorm! Jag har tex bott i stockholms innerstad i något decennium och där används reflexer, om än inte av alla så finns de i alla fall. Som jämförelse så åker jag till London några gånger per år, även vintertid, och där har jag aldrig någonsin sett en endaste reflex! Och då har jag ändå gjort lite sport av att försöka få syn på en, men icke, och då finns det ju trots allt en hel del människor där att granska;) Vintrarna är ju mörka och gråmulna även där men reflexer behövs tydligen inte. Jag känner mig alltid som en vandrande julgran med alla mina reflexer när jag är där vintertid!:D
 
Jag använder oftast små lampor istället för reflexer, då problemet med reflexer är att de inte syns om inget lyser på dem.

För flera år sedan hade jag en obehaglig upplevelse på en liten väg långt bort från all vägbelysning (norra Vallentuna). Jag leder en häst som visserligen inte hade reflexer på sig men gick innanför mig som hade en reflexväst med lysande lampor. På vägen möter vi två vuxna med barnvagn och de var fulla med reflexer, men jag såg inget alls av dem förrän vi hade mindre än tio meter emellan. Hade jag inte haft min lysande väst hade ingen av oss sett varandra och vi hade nästan kunnat krocka i beckmörkret.

Detta är en väldigt bra poäng också, även i gryning/skymning/en mulen dag. När det är såpass ljust att man kanske inte har helljuset på bilen men dunkelt och murrigt ute, då fyller reflexerna i sig ingen funktion alls i princip. Däremot reflexvästar, i typ knallgult eller neonrosa syns ju på långt håll och även sådana där färgade lampor som brukar sitta på hundhalsband eller hästutrustning.
 
Hade inte velat spraya mina fina läderstövlar med något alls:crazy:

Som sagt, skulle kunna tänka mig något som liknar sporrar eller så att sätta på, eller som något snyggt läderband/tofs runt ankeln. Alla reflexer/reflexband jag sett ser bara så himla plastiga ut och drar blickarna till sig (alltså även när de inte lyses på;)) trots att de är fula.
Det finns tofsar på designmagasinet, för väskor.
 
Lite allmänt så tänker jag att det hade varit både miljövänligare och säkrare om bilister/cyklister och fotgängare helt enkelt inte rörde sig på samma platser. Att det behövs ett annat tänk kring infrastruktur och säkerhet. På många sätt tror jag att jag utan reflexer går säkrare än många av de med reflexer, eftersom jag inte rör mig i trafiken. Alltså, att mitt val att gå 2 meter bort från vägen istället för att gå på vägen med reflex skyddar mig mer från olyckor än reflexen gör.

Med det sagt menar jag såklart inte att folk ska sluta ha reflexer. Bara att jag inte tycker att reflexer är den optimala lösningen på problemet i längden.
Jag har nog alltid tänkt tvärtom, att vi måste dela på utrymmena och att bilar måste vänja sig vid att det finns andra människor också, i alla fall inne i stan. Jag tycker om gångfartsgator där det är 20 i hastighet och alla trafikanter rör sig tillsammans.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp