Jag ger mig inte ut i trafiken, vilket jag förklarat ovan. På sin höjd går jag över ett övergångsställe i stan om jag nu mot förmodan är i stan, och då gör jag det där andra människor också går över, det är upplyst, och oftast rödljus. Väljer aktivt att röra mig i områden i stan där bilar inte kör. Är extremt försiktig och uppmärksam. Om bilisterna inte ser mig så är det för att jag helt enkelt inte är i närheten av dem;)
Där jag var nära att köra över igår hade belysning på andra sidan vägen än vad dom gående befann sig, hade det varit svart ute och inte skymningen så kanske kanske jag hade sätt personerna men nu var personerna på mörka sidan av vägen där skogen skuggar.

Har lust att skiva att det är ditt ansvar om du blir påkörd men nu drar du med dej en annan som blir ansvarig för att kört på dej bara för att reflexer är fult🤯
Ungefär lika idiotiskt att inte bära hjälm för hjälm förstör frisyren🤯

Har en sånhär i väskan under mörka årstiden
https://cdon.se/sport-outdoor/refle...MsqmcST4F0OHANqDWaIaAoLKEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
 
Det var ju lite en retorisk fråga. Jag har letat, men nej. Jag har för det mesta inte fickor heller, och avskyr snören som dinglar. Känslan av dem liksom. Har funderat på att göra egna av spegelskärvor att fästa i stövelskaften men det fungerar bara med de stövlar jag sällan har i stan, så känns lite onödigt. Hade kunnat tänka mig någon snygg tofs att fästa lite som sporrar, men då kommer problemet att reflexer i tyg släpper mikroplaster och håller dåligt. Så jag håller mig hellre till skuggorna.
Reflex-spray då? Inte speciellt hållbart alternativ kanske, men du slipper fula reflexer och dinglande snören.

Själv har jag mest olika band med lampor i, tycker de är lätta att fästa runt fotlederna/skorna eller vart man nu vill ha dem.
 
Ja, varför är det inte det?? Varför måste man köpa till egna och sätta på? Det hade varit toppen om tillverkarna satte på reflexer på alla höst- och vinterjackor!

Nja nu vill jag ändå lägga in storstadsperspektivet här. Idag rör jag mig i tunnelbanan mellan mitt jobb i city och en biograf i city, med min faux fur. Jag vill inte ha reflexer på mig på en biopremiär när man ska vara finklädd, befinner mig i gatubelysning och ger mig inte ut i trafik om jag inte ska gå över ett övergångsställe och då söker jag såklart kontakt med föraren innan jag går över.

Så jag tycker inte att ALLA vinterjackor behöver reflexer. Däremot skulle jag aldrig ge mig ut i mörker utan reflex och även i stan bär jag ofta reflex, vilket fler borde göra trots gatubelysning. Men visst bör det finnas jackor även som finkläder.
 
Där jag var nära att köra över igår hade belysning på andra sidan vägen än vad dom gående befann sig, hade det varit svart ute och inte skymningen så kanske kanske jag hade sätt personerna men nu var personerna på mörka sidan av vägen där skogen skuggar.

Har lust att skiva att det är ditt ansvar om du blir påkörd men nu drar du med dej en annan som blir ansvarig för att kört på dej bara för att reflexer är fult🤯
Ungefär lika idiotiskt att inte bära hjälm för hjälm förstör frisyren🤯

Har en sånhär i väskan under mörka årstiden
https://cdon.se/sport-outdoor/refle...MsqmcST4F0OHANqDWaIaAoLKEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Och du antar friskt att jag hade gått på andra sidan vägen där. Det hade jag inte gjort. Jag är väl medveten om hur dåligt jag syns utan reflex, och agerar efter det.

Reflex-spray då? Inte speciellt hållbart alternativ kanske, men du slipper fula reflexer och dinglande snören.

Själv har jag mest olika band med lampor i, tycker de är lätta att fästa runt fotlederna/skorna eller vart man nu vill ha dem.
Vad menar du att jag skulle spraya som blir snyggare än andra alternativ?

Lampor känns ännu mindre miljövänligt, elektronik drar ju massor med resurser som behövs till bättre saker.
 
Nja nu vill jag ändå lägga in storstadsperspektivet här. Idag rör jag mig i tunnelbanan mellan mitt jobb i city och en biograf i city, med min faux fur. Jag vill inte ha reflexer på mig på en biopremiär när man ska vara finklädd, befinner mig i gatubelysning och ger mig inte ut i trafik om jag inte ska gå över ett övergångsställe och då söker jag såklart kontakt med föraren innan jag går över.

Så jag tycker inte att ALLA vinterjackor behöver reflexer. Däremot skulle jag aldrig ge mig ut i mörker utan reflex och även i stan bär jag ofta reflex, vilket fler borde göra trots gatubelysning. Men visst bör det finnas jackor även som finkläder.

Min Didriksson vinterjacka (helt svart) som dessutom är vattentät har inte en enda reflex. Det är inte ovanligt tyvärr.
 
Lite allmänt så tänker jag att det hade varit både miljövänligare och säkrare om bilister/cyklister och fotgängare helt enkelt inte rörde sig på samma platser. Att det behövs ett annat tänk kring infrastruktur och säkerhet. På många sätt tror jag att jag utan reflexer går säkrare än många av de med reflexer, eftersom jag inte rör mig i trafiken. Alltså, att mitt val att gå 2 meter bort från vägen istället för att gå på vägen med reflex skyddar mig mer från olyckor än reflexen gör.

Med det sagt menar jag såklart inte att folk ska sluta ha reflexer. Bara att jag inte tycker att reflexer är den optimala lösningen på problemet i längden.
 
Och du antar friskt att jag hade gått på andra sidan vägen där. Det hade jag inte gjort. Jag är väl medveten om hur dåligt jag syns utan reflex, och agerar efter det.


Vad menar du att jag skulle spraya som blir snyggare än andra alternativ?

Lampor känns ännu mindre miljövänligt, elektronik drar ju massor med resurser som behövs till bättre saker.
Sprayen syns ju bara när den blir belyst, annars ser du ju ut som vanligt, så tänkte jag.

Okej, tänkte mest på att du tyckte reflexerna förstörde din stil och att någon typ av lampa kanske hade passat dig bättre, men då förstår jag att du inte vill ha det heller.
 
Sprayen syns ju bara när den blir belyst, annars ser du ju ut som vanligt, så tänkte jag.

Okej, tänkte mest på att du tyckte reflexerna förstörde din stil och att någon typ av lampa kanske hade passat dig bättre, men då förstår jag att du inte vill ha det heller.
Hade inte velat spraya mina fina läderstövlar med något alls:crazy:

Som sagt, skulle kunna tänka mig något som liknar sporrar eller så att sätta på, eller som något snyggt läderband/tofs runt ankeln. Alla reflexer/reflexband jag sett ser bara så himla plastiga ut och drar blickarna till sig (alltså även när de inte lyses på;)) trots att de är fula.
 
Och du antar friskt att jag hade gått på andra sidan vägen där. Det hade jag inte gjort. Jag är väl medveten om hur dåligt jag syns utan reflex, och agerar efter det.


Vad menar du att jag skulle spraya som blir snyggare än andra alternativ?

Lampor känns ännu mindre miljövänligt, elektronik drar ju massor med resurser som behövs till bättre saker.
Ja, jag antar att du hade gjort som alla andra på den vägen nämligen går på mörka sidan eller tror att du syns hela vägen mellan glest utsatt belysning. Är inte första gången jag ser folk på tok för sent på den vägen men har aldrig varit så nära någon gång som jag var igår.

På andra sidan diket mot skogen kan jag lova att du inte vill gå då det är massa sly mellan träden och på andra sidan så har du tjurhagen så bara att välja.
 
Ja, jag antar att du hade gjort som alla andra på den vägen nämligen går på mörka sidan eller tror att du syns hela vägen mellan glest utsatt belysning. Är inte första gången jag ser folk på tok för sent på den vägen men har aldrig varit så nära någon gång som jag var igår.

På andra sidan diket mot skogen kan jag lova att du inte vill gå då det är massa sly mellan träden och på andra sidan så har du tjurhagen så bara att välja.
Jag går gärna genom sly och annat som andra tycker illa om :) Men det är ju tur att jag inte rör mig vid den vägen då. Oftast blir det ju så, att jag helt undviker sådana områden/vägar. Jag hade nog tänkt annorlunda kring reflexer om jag var absolut tvungen att gå precis vid en dåligt upplyst väg.
 
Vill man ha lite snygg, diskreta reflexer så ta en titt på Herbertine.

Finns även reflextråd, alltså som sytråd, går att sätta några diskreta stygn i kanten på tex jackan.
Skosnören, klisterlappar, vantar, gummisnoddar, jag kan tycka att det finns nästan oändligt med möjligheter som borde passa de flesta.
 
Jag bär ryggsäck/väska i full reflex, har reflexhandskar, reflexväst (svart med breda reflexbårder), jag bär reflexband runt fotleder, och vid kall väderlek en mössa med reflex. Samt, om jag rör mig i landsbygd på väg där hög fart förekommer och begränsat utrymme för fotgängare, ficklampa i handen riktad neråt. Hund har reflextäcke ALLTID i mörker, samt fjärrstyrt diodhalsband.
 
Lite allmänt så tänker jag att det hade varit både miljövänligare och säkrare om bilister/cyklister och fotgängare helt enkelt inte rörde sig på samma platser. Att det behövs ett annat tänk kring infrastruktur och säkerhet. På många sätt tror jag att jag utan reflexer går säkrare än många av de med reflexer, eftersom jag inte rör mig i trafiken. Alltså, att mitt val att gå 2 meter bort från vägen istället för att gå på vägen med reflex skyddar mig mer från olyckor än reflexen gör.

Med det sagt menar jag såklart inte att folk ska sluta ha reflexer. Bara att jag inte tycker att reflexer är den optimala lösningen på problemet i längden.

Gillade for att vi behover battre/annat tank kring infrastruktur. Narhelst bilar delar utrymme med fotgangare och cyclister ar ett himla arber.
Forstar att det blir svart pa landet dar det inte ar sa mycket trafik och vagar oht, men stader bor verkligen planeras sa att bilar halls borta fran resten av varlden sa mycket som mojligt :p
 
Vi hade ett helsike att få alla barn/ungdomar att använda reflexer till/från stallet för att det är "fult". Det var en upplyst sträcka från bussen, men periodvis dunkelt. Är så glad över att projektet "pimpa din väst" blev lyckat. Vi köpte in massa reflexvästar och textilpennor och så fick de rita, skriva skörhästarnas namn på osv. Plötsligt ville alla ha väst! Dessutom krävde ridskolan att de äldre tonåringarna som tävlade skulle använda väst för att föregå med gott exempel.
 
Själv gillar jag också reflextofsar, att t ex hänga i väskan eller dragkedjan.
Jag har inte köpt någon än, men står ofta och håller i en sån här när jag går på Ica. Vet bara inte var jag ska fästa den...
700x700-julkort_reflex-tassel-gra.jpg

Jag förflyttar mig nästan enbart med bil så det är inte särskilt ofta jag har behov av reflexer. Men en reflexväst finns alltid i bilen, att använda om man blir stående någonstans. Hemma används alltid reflexer om man är ute och går eller rider från skymning till gryning, året runt. Vi bor mitt ute på landet...
 
Jag har inte köpt någon än, men står ofta och håller i en sån här när jag går på Ica. Vet bara inte var jag ska fästa den...
700x700-julkort_reflex-tassel-gra.jpg

Jag förflyttar mig nästan enbart med bil så det är inte särskilt ofta jag har behov av reflexer. Men en reflexväst finns alltid i bilen, att använda om man blir stående någonstans. Hemma används alltid reflexer om man är ute och går eller rider från skymning till gryning, året runt. Vi bor mitt ute på landet...

Jag tror du hittar ett användningsområde.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp